Grote meiden op een shetlander, kan dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Calanddra

Re: Grote meiden op een shetlander, kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:23

Nee tuurlijk laat hij niks merken :\ paarden zijn prooi dieren en laten niet zo snel zien dat ze pijn of ergens last van hebben. Daarbij betekent het ook niet dat het diertje er direct last van krijgt, het gaat vooral om problemen en gevolgen op langere termijn. Een pony ziet dit natuurlijk niet in dus moeten wij ervoor zorgen dat dit niet gebeurd

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:32

ze zijn wel te groot maar een normale shetlander kan wel 60 kg dragen maar meer ook niet.
en ik bedoel dit alleen voor lol,
als je intensief wil rijden of vaker dan 1 x in de week dan moet je echt 30 / 40 kg wezen ja !
ze zijn idd veel te lang !
voor intensief vind ik het echt zielig,
ik snap ook niet wat de lol er van is om op zo'n klein paardje te rijden..
ja ik ben 14, 1.65 cm en 58 kg.
ik rijd heel af en toe op een shetlander maar dan gewoon voor de lol in dat is 1 x in de 4/5 maand,
dat kan toch wel ?:+
maar als je vaker en intensief gaat rijden vind ik het zielig!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:38

Nou ismy, 60 kilo is ook voor eventjes voor de lol al veel te veel :)
Een grote maat Shetlander kan niet veel meer dan 40 kg hebben, ben je zwaarder dan belast je zn rug teveel. Ook als je er maar af en toe op rijdt.
Beetje het zelfde idee als wanneer je zelf met een zak van 20 kg gaat sjouwen. Voor 1 keertje niet erg zou je zeggen (hooguit een beetje zwaar, en loop je niet echt lekker in balans), totdat je die ene keer (omdat die zak toch eigenlijk wel te zwaar is voor je om goed te tillen) ontzettend door je rug gaat en een wervel of een spier beschadigd. Kun je de rest van je leven problemen/pijn van houden.

edit, stukje aangepast

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:11

60 kg voor een shet vind ik echt te zwaar :=

Verder ben ik het helemaal eens met Eliine

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:21

Ik snap ook niet dat iemand dat doet hoor.
Kijk als je nou zelf weet dat het nog kan, is het wel goed, maar je merkt
toch dat je benen over de grond sligeren :(:)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 08:44

20% is echt het draagmax voor een getrainde shet. Meer gewicht of teveel lengte kan niet. Lange meiden verstoren het balans van de pony. Neem maar eens een lang iemand op je schouders....
Daarnaast dient ook het rijden op een shet behoorlijk te gebeuren. Een soort rodeo waarbij het diertje in zijn mond wordt geplukt en geen kant uit kan om pijn in zijn rug, onbalans en pijnlijke mond te onttrekken, is simpelweg mishandeling.

Nee, dus... het kan echt niet. Shetlanders zijn geen speelgoed (al worden ze wel vaak zo behandeld)

Ik heb zelf overigens twee shetten van 80 cm, breed gebouwd. Die worden niet bereden omdat een passend ruitertje te jong is om een dergelijke pony netjes te kunnen inrijden en een ruitertje wat dat wel kan, is al snel te groot/zwaar. Ik zet er ook geen kindje op voor eventjes, want dat vind ik te riskant met een vierjarige, levendige shet. Een ongeluk is zo gebeurt. En een groter iemand komt er per definitie niet voor eventjes op, omdat ik geen rugproblemen bij mijn shetters wil.

Ze doen dus grondwerk, wandelen, voorbereidingen voor het inspannen en in de toekomst wellicht wat vrijheidsdressuur...
Meer dan genoeg wat je met die kleine mannen kunt doen.

CynThier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:43

Zolang het meer voor een rondje is en hooguit 5 minuutjes zou ik zeggen oke, maar verder ook niet. Daar zijn de shetjes zelf te klein voor.

Sanne2509

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:46

ik heb de foto bekeken en dit is gewoon zielig. zit kan echt niet, je kunt duidelijk zien dat de pony het niet leuk vind.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:57

TS, ik weet waar dit is, heb er vroeger ook gereden. De enige tip die ik je kan geven is láát ze maar, de eigenaar intresseert zich geen moer voor zijn paarden en hoe goed je je best ook doet je wordt er nooit voor beloond. Ik denk dat wanneer je je ermee 'bemoeit' je toch een grote mond terug krijgt en zo alleen maar meer onderling gekwek en gezeur krijgt. Voor de paardjes is het érg jammer dat ze op een stal als deze staan, ze verdienen een beter eigenaar, ben alleen bang dat ze die voorlopig niet krijgen en ik weet ook bijna zeker dat jij er weinig aan kunt veranderen (dan bedoel ik niet alleen dat rijden maar ik weet ook hoe ze erbij staan etc.)

patricia2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 20:36

dat je op zo'n leeftijd nog niet inziet dat je echt te groot bent voor zo 'n shetlandertje !:S
ik ben 13, en vind mezelf al te oud/groot voor een shetlander.
naar mijn mening vind ik een shetlander voor kinderen van 6 tot 11 ,
voor hen is het leuk
maar ouder? dan kun je toch beter op grotere rijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:24

Toen ik 11 was reed ik op een kleine welsh pony (maat zou ik echt niet weten, iets groter dan een shet) maar ik was klein, echt klein, heb nu met een enorme groeispurt de boel ingehaald. Ik rijd nooit meer op shets of welsh-a of b ponies. Ik pak nu echt alleen nog maar ponies van mijn maat en de welsh verzorg ik gewoon.

Ontopic :
Dit kan écht niet. Die beestjes dribbelen enorm en met lange benen valt dat niet mee. Als zo'n beestje bokt gooien ze hun handen omhoog en trekken aan het bit. Ze zijn dan superstoer :Z

Sanne2509

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:07

alsjeblieft zeg er wat van tegen de eigenaar van die shet, dit kan ECHT niet.

SandraX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:13

Ik snap niet dat ze dat zelf niet kunnen inzien ,
ze kunnen gewoon mee lopen ,
zoek of een pony die groter is , of ga andere dingen met het beestje doen
dat hij wel leuk vind !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:57

Ben het eens met SandraX.
Als eigenaar zou ik het niet erg prettig vinden dat van die grote meiden op je shet rijden.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:38

Eliine schreef:
Nou ismy, 60 kilo is ook voor eventjes voor de lol al veel te veel :)
Een grote maat Shetlander kan niet veel meer dan 40 kg hebben, ben je zwaarder dan belast je zn rug teveel. Ook als je er maar af en toe op rijdt.
Beetje het zelfde idee als wanneer je zelf met een zak van 20 kg gaat sjouwen. Voor 1 keertje niet erg zou je zeggen (hooguit een beetje zwaar, en loop je niet echt lekker in balans), totdat je die ene keer (omdat die zak toch eigenlijk wel te zwaar is voor je om goed te tillen) ontzettend door je rug gaat en een wervel of een spier beschadigd. Kun je de rest van je leven problemen/pijn van houden.

edit, stukje aangepast

Poeh, je hebt zeker gelijk.....

Ik ben 1.64, weeg krap aan 60 kilo maar zie mezelf toch echt niet meer op een shet stappen, voor de lol.......
Ik kan het wel lollig vinden...., ik denk het paardje wat minder......

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:30