Nmprs merriekeuring

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hebrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 19:44

@cheveyo: jammer dat de foto's weg zijn uit het topic, maar word er wel wat wijzer van ;)
3e oor vond ik ook te groot, maar was net het stuk waar de manen naar de andere kant hingen, dus korter 3e oor zag er nog vreemder uit :o
Vlechtje was even om het tina-effect (turner zeg maar) wat in te dammen en dr koppie wat beter uit te laten komen, ze heeft anders nooit n vlecht, zou het op een keuring ook nooit doen. Denk overigens dat ze wel wat bodemwijd is, maar goed, we gaan gewoon en we zien wel.
Leuk kleurtje, jha, ze was zwart/grijs geboren, papa is zwart, mama is vosbont dus dat kan nog verrassingen gaan zorgen :D
Heb je ook hengsten staan van rond de 95 cm ;) ?

Weet er iemand trouwens of er ijzers zijn toegestaanop de merriekeuring? Weet van de NSPS hengstenkeuring dat dat niet mag, maar heb de vraag bij het stamboek gelegd en krijg daar geen duidelijk antwoord op (jha, lees de site, maar daar staat over merries en ijzers niets specifiek...) (Dit aangezien ik haar komende maand verder in ga laten leren voor de kar.)

LadyMadonna

Re: Nmprs merriekeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 19:54

hebrino: op www.emhf.eu zit een "spokesmen" van het NMPRS, wellicht je vraag daar stellen?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 19:58

Hebrino, dat dacht ik al van het vlechtje, je kunt anders heel het koppie niet goed zien. Hihi 3e oor er af is eraf, dat plak je helaas niet bij nee. Mijn 2 zwarte zijn ook grijs geboren en beiden zomerzwart geworden.
Heb wel 2 hengsten (-jes nog) staan, echter nog veel te jong om te mogen en nog niet gekeurd en ook nog eens te klein ;-)

Die link van Stef lijkt me wel interessant.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:38

zwarte worden vaak grijs geboren en bont toont als het aanwezig is, dus ze draagt geen bont-genen.

hebrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:55

Heb bij bio (en das ook al lang geleden) altijd moeite gehad met die erfelijkheidsfactoren (xx-xy etc), maar ik dacht dat de kans dat ze het door-erft dan toch wel aanwezig kan zijn? Of is dat bij bont net ff anders?
(of zeg ik nou iets heel geks? ;) )

hebrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:56

@stef: link doet t niet?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:57

Bont is dominant dus kan wanneer aanwezig altijd tot uiting. Je shet is dan heterozygoot zwart zonder agouti (=het gen wat bruin maakt)

hebrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:13

ff andere topics bekeken, ze is dan toch met agouti (daar gaat de bio-knobbel weer ;) )

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:26

hebrino schreef:
@stef: link doet t niet?

Vreemd, bij mij wel....

hebrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:10

@stef: nee, klopt, nu wel! :) meteen maar genetica er op na geslagen: @sappos, correctie: ze is idd zonder agouti

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:32

Ze is zwart toch? Agouti toont altijd op zwart dus als ze dit zou dragen zou het zichtbaar zijn. Op vos is het bijv niet zichtbaar net als zilver.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:14

Zwart heeft idd geen agouti.
Het is vrij simpel meestal, IS het paardje het niet dan HEEFT ie het ook niet, en kan het dus ook niet fokken.
Op zwart kan alleen creme (is dan smokey black gen ook voor palomino en valk) zich verstoppen, en bij een vos/rode basis alleen zilver en idd agouti.

hebrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:54

@sappos: nouja zwart..., oordeel zelf :) op blz 7 staan de foto's(als je dr vergelijkt met mn ruin is ze bruin) ze staat wel als zwart op het paspoort, maja toen had ze dr baby-velletje nog, en die was dus grijs/zwart
Zou het ook nog kunnen laten testen natuurlijk

@Meavy: duidelijk, tnx

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:56

Ze is gewoon zwart maar een zwart paardje wordt vaak niet zwart geboren maar idd grijs-achtig...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:02

Das inderdaad echt gewoon zwart. Weet niet hoe oud ze is? Of ze is gewoon zomerzwart of ze moet nog door kleuren. Het duurt een paar jaar voor zwarten echt zwart zijn. Manen en staart duren nog langer voordat die helemaal zwart zijn. Vaak pas rond een jaar of 5.

Hoe grijzer ze geboren worden hoe zwarter ze over het algemeen worden.

Pfff heb poging gedaan om te oefenen voor de keuring maar grrr merries. Heeft iemand een spoed cursus met merries omgaan voor me?

hebrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:35

ze is nu (lees: vandaag) 3 geworden, dr manen en staart zijn deels (van de zon) blond
haha uhhh een hoop ervaring wel, heb altijd gezegd; doe mij maar een hengst, maja, dan komt er zo'n droppie op je pad :)

laat me raden; niet stil willen staan, naar je toe lopen en alles is interessant (vooral hetgeen waar je aandacht mee wil trekken, en daar dus naar toe lopen), niet rechtuit (willen) lopen en vooral willen eten? ;) (in het kort yara dus)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:38

Pfff nou ik heb echt de merrie gebruiksaanwijzing nog neit gevonden. Echt wat kunnen merries bitcherig zijn zeg niet normaal.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:59

Merrie gebruiksaanwijzingen zijn jammer genoeg meestal in het chinees geschreven :roll: . Ik heb er ook wel eens problemen mee.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:55

Hmmmm daar was ik al bang voor

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:48

Heeft iemand tips om een veulen ergens naar te laten kijken? Zodra ik hem in de goede houding heb, gaan de oren in de nek en begint hij het touw te vermoorden :\

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 14:56

Een rammelaartje? :D Maar serieus, iets wat lekker ruikt of een leuk geluidje maaktmoet toch werken :j

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 16:29

Ik ga maar eens een hele verzameling rare dingen meenemen, dan zal er vast wel iets tussen zitten.
Mag je die op de keuring er ook bij houden?

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 16:39

Ik had een klein rammelbakje.
Vond ze zeer interessant :j

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:18

Zo lang je maar geen complete springkussens oid de ring in mee neemt ;) Een zakje, rammelend bakje oid heeft vaak al genoeg effect. Tip; oefen het bijna niet, anders is het niet interessant meer ;)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:19

:') Dat zie ik voor me....Maar idd je ziet heel veel mensen met zo'n rammeldoosje rondlopen (het wybertjes idee) en volgens mij werkt dat heel goed.