[HK]SMP kletstopic 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 10:35

Succes met je examens Lori!

Het is heerlijk weer! <3 Bink weer laten wennen aan het geluid van de kar, helaas was hij in het begin enorm angstig, en weet ik zeker dat het aardig wat tijd gaat kosten, om dit weer op te lossen. Wel merkte ik, dat als hij het kan zien, dus we lopen achter de kar of ernaast hij het prima vindt en ontspant. Maar zodra hij voor de kar moet lopen, (niet tussen de lamoenen en hij niet weet waar het geluid vandaan komt) hij direct verstijft... Hoe verstandig is het, om zonder oogkleppen te gaan Mennen? Weegt het risico dat hij er weer is vandoor gaat, op tegen de angst van hemzelf?

Of moet ik toch gewoon de oogkleppen houden en toch met alle rust hem laten wennen en dan zien we wel hoelang het duurt... zelf neig ik naar het laatste :P

Lillian__

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 22:13

Zelf men ik altijd zonder oogkleppen omdat Floor zo beleerd is. Ik durf daar niet zoveel over te zeggen eerlijk gezegd := maar als zonder hem eerder rust geeft wanneer jullie erachter lopen of als de sulky erachter rijd, is dat allicht het proberen waard toch? geen enkele pony is het zelfde.

Floor heeft buiten weer erg veel moeite met stilstaan en wachten op de hulp. heb toch maar een ongebroken menbitje aangeschaft. ik heb nu een enkel gebroken kneveltrens en ik denk dat op het moment ik hem echt door sluit de schakel tegen zijn gehemelte aankomt.

Patty je staat uitgelicht met je tandem topic! super leuk :)

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 22:45

Thanks voor je reactie Lillian!

Zondag wordt het 30 graden :oo ik moet dan op wedstrijd, maar vindt het haast zielig voor die arme knollies....

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 23:03

Caya kan lekker sjouwen, Patricia! :))

Ik zag het Lillian, leuk he :D.

Hoelaat moet je rijden Linsey? Als je vroeg moet zou het nog kunnen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 07:49

Ik zag het inderdaad over zondag -O- Ik moet ook echt op het heetst van de dag starten. Er zijn wel veel bomen daar dus gelukkig wel redelijk wat schaduw.

Ik denk overigens niet dat het hier echt 30 graden wordt, dat is meer in Limburg enzo. Ik ga iig gewoon starten, niet te gek doen en thuis lekker door de wasstraat.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 08:13

Lori; succes met je examens!

waar moet je starten susanne? Toch was het afgelopen week woensdag hier toch ook echt 29 graden :-)

Gisteren paard van stalgenoot naar kliniek gebracht. Dit keer niet voor jan l u l :-) Verleden keer had de arts de verkeerde dag doorgegeven.

Zondag een heerlijke rit buiten gemaakt met Alf en stalgenoot. Nog vast aan touwtje maar ik vond het heerlijk! Hij was super braaf!

Vanmiddag proberen te laden (vanaf de kliniek wilde hij niet meer naar huis de trailer op) en als dat lukt gaan we lekker ergens wandelen en het water in met het paard van een stalgenoot. Prachtig weer voor!

Linsey; lastig. Je hoort wel eens dat pony's die er ooit flink vandoor zijn gegaan (echt in blinde paniek) niet meer geschikt zijn voor de wagen maar ik denk dat er echt wel uitzonderingen zijn. Heb er zelf ook gelukkig geen ervaring mee. Is het geen idee om haar weg te brengen naar iemand die mega veel ervaring heeft en veel geduld?
Als je denkt dat het zonder oogkleppen beter gaat kun je dat natuurlijk ook altijd proberen!

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 08:41

Ik moet net na jou zag ik Suzanne, ik zag wel dat het in hoofddorp 30 graden wordt, en in limburg 32... ik vind het wel lastig, want het zal ook snikheet zijn in de trailer ;(

Ik denk het ook Ingrid, ik denk dat het ook wel weer gaat lukken, maar dat het mega veel tijd gaat kosten. Dit is niet erg, ik heb geen haast, heb een andere menpony ook! Hij mag nu zo'n 2/3 keer per week aan t werk, met de ene keer longeren, lange lijnen, wennen aan de wagen of grondwerk/vd. We komen we wel doorheen met de vertrouwen die we de afgelopen jaren met elkaar hebben opgebouwd.

Veel plezier vanmiddag Ingrid als het lukt, het is schitterend weer! :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:05

Het is nu dinsdag, de wedstrijd is pas zondag en wie weet veranderd het weer nog wat tegen die tijd :)

Ik maak me er in ieder geval niet zo druk om. Beetje rekening houden met je pony, voldoende water mee en genoeg laten drinken, en daarbij geef ik voor en na de wedstrijd nog electrolyten, proberen je trailer te parkeren in de schaduw en anders zelf met de pony in de schaduw gaan staan, en niet te lang losrijden. Dat heb je met outdoor starten, je kan in de warmte rijden maar ook in de stortregen haha.

Wel zorgen dat je niet in de file komt, maar zo lang je rijdt is het prima te doen in de trailer met zeiltje en luik open (bij mij tenminste haha).

Vorig jaar tijdens de hittegolf 2 uur naar Arnhem gereden met de trailer en zelfs wat file gehad wat we niet konden omzeilen, pony kwam fris en fruitig van de trailer af.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:20

Susanne schreef:
Het is nu dinsdag, de wedstrijd is pas zondag en wie weet veranderd het weer nog wat tegen die tijd :)

Ik maak me er in ieder geval niet zo druk om. Beetje rekening houden met je pony, voldoende water mee en genoeg laten drinken, en daarbij geef ik voor en na de wedstrijd nog electrolyten, proberen je trailer te parkeren in de schaduw en anders zelf met de pony in de schaduw gaan staan, en niet te lang losrijden. Dat heb je met outdoor starten, je kan in de warmte rijden maar ook in de stortregen haha.

Wel zorgen dat je niet in de file komt, maar zo lang je rijdt is het prima te doen in de trailer met zeiltje en luik open (bij mij tenminste haha).

Vorig jaar tijdens de hittegolf 2 uur naar Arnhem gereden met de trailer en zelfs wat file gehad wat we niet konden omzeilen, pony kwam fris en fruitig van de trailer af.

Dat is fijn inderdaad! Het komt vast goed! Maar overweeg wel om na mijn proef direct naar huis te rijden en later terug te gaan... :j

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:37

Als je die mogelijkheid hebt zou ik dat idd doen, voor ons is het te ver om op en neer te rijden en dan op tijd terug te zijn voor de prijsuitreiking. Ze zijn best vlot daar namelijk.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:41

Susanne schreef:
Als je die mogelijkheid hebt zou ik dat idd doen, voor ons is het te ver om op en neer te rijden en dan op tijd terug te zijn voor de prijsuitreiking. Ze zijn best vlot daar namelijk.

Ja klopt! Ik gok dat ik rond 12:00 wel klaar ben, en geloof dat de laatste 14:30 start. Het is voor ons met trailer 40 minuutjes en zonder trailer 30 minuutjes... Dus dat redden we opzich makkelijk! :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:47

Ik rijdt om 12.10 mijn tweede dressuurproef en aansluitend de vaardigheid. Mmh misschien kan ik dan inderdaad wel naar huis tussendoor. Ik ga het zondag even vragen hoe laat ze de prijsuitreiking verwachten, ik gok rond half vier als de laatste om half drie start.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:49

Susanne schreef:
Ik rijdt om 12.10 mijn tweede dressuurproef en aansluitend de vaardigheid. Mmh misschien kan ik dan inderdaad wel naar huis tussendoor. Ik ga het zondag even vragen hoe laat ze de prijsuitreiking verwachten, ik gok rond half vier als de laatste om half drie start.

Ik moet na jou met vaardigheid, dus gok dat ik wel iets later moet.... Dan zal het wel eerder 12:45 klaar zijn :P Vindt het altijd wel lastig in te schatten, hoelaat ik nu precies aanwezig moet zijn.... omdat je natuurlijk geen starttijd hebt, als je alleen vaardigheid start :P

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:56

Ik zou gewoon lekker de pony naar huis brengen. Je kan toch zo aangeven dat je misschien wat later bent en dat ze prijs bewaren?

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:30

ik zou ook pony wegbrengen. ik rij overgens altijd met warm weer gewoon werk aanpassen.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:52

Wat voeren jullie, jullie pony's? Ik ben hier met regelmaat toch nog en beetje zoekende in, betreft hoe krijg ik het beter....

Toliene
3 x per dag hooi (soms 1 x ingeruild voor 2 uurtjes op het land)
Na het werken 1 handje basismuesli van Subli, 1 handje Lucerne van hartog
Dagelijk een gedroogde boterham

Afbeelding
Toliene ziet eruit als onderstaande foto... heeft de aanleg om wat "sneller" dik te worden

Bink
3 x per dag hooi (soms 1 x ingeruild voor 2 uurtjes op het land)
Na het werken 1 handje basismuesli van Subli, 1 handje Lucerne van hartog
Dagelijk een gedroogde boterham

Afbeelding
Zo ziet Bink eruit op het moment, heeft de aanleg om wat sneller af te vallen.... met hem ben ik vooral zoekende... zeker omdat er geen spiertje op komt, ook niet toen ik hem veel voor de wagen had :'

Daarom ben ik benieuwd naar jullie, ook omdat jullie menners zijn met jullie shets :P

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:57

Heb geen shet dus niet te vergelijken maar Bibi voer ik 2 keer daags:
1 schep geweekte pulp + halve schep merriebrok(gemengd met basis muesli) + hand vol luzerne.
Ze mag nu ongeveer 1 uur per dag op de wei als ik vrij ben (4 dagen in de week).
En ernaast krijgt ze ook voordroog hooi.
Probeer haar 3 tot 4 keer per week aan werk te zetten dmv mennen, longeren en wandelen.

Sun krijgt normaal ook zelfde voer maar veel minder.

Bibi gisteren:
Afbeelding

Zijn bezig met spieren kweken en buik weer strak te krijgen.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 13:06

Bedankt voor je reactie!

Ik zit er zelf aan te denken, om misschien toch eerder die Lucerne omhoog te gooien bij Bink, een volle voerschep Lucerne en een hand muesli, en dat dagelijks. Lucerne is natuurlijk hoog in eiwit, maar suikerarm, en daarnaast hoef ik niet bang te zijn voor de fosfor verhoudingen, omdat ik het samen voer en het bij hartog al gelijk is gemaakt met een bepaald brokje wat erin zit....

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 13:10

Daarom voer ik ook merriebrok en luzerne voor de eiwitten voor de spieropbouw. Pulp vind ik ideaal omdat het stukje ruwvoer vervangt en krijgen ze minder dikke buik van. Daar heeft Bibi snel last van, een buikje.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 15:54

Ik voerde eerst pavo topsport, dat is heel hoog in eiwit en heel laag in suiker. Je geeft er maximaal 250 gram per 100 kg paard van. Ik was er super tevreden over en Willem liep er heel goed op, hij kon alleen niet zo goed tegen de hoeveelheid eiwitten (hij is daar erg gevoelig op en begon veel te plassen).

Hij staat nu op Havens Powerplus en ik ben zeer verrast over dit voer. Geeft echt veel energie zonder echt heet/bommetje te maken. Hij krijgt daar een kwartje van. 'S morgens een kwartje basisbrok, maar dat was al zo.

Verder krijgen ze in de winter 3/4x per dag hooi en in de zomer 2x per dag hooi. In de zomer (mei-sept) staat hij op het land van 9 tot 5 met greenguard.

Hij krijgt ook nog vitamine E (jaarrond) + gluco balance (weideseizoen) door zijn eten.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:51

Ik voer onbeperkt hooi en 2 x daags halve schep dailyplus plus. Na rijden handje metazoa en handje care 4 live.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 18:25

Lillian: ik woon in de buurt van Arnhem, Nijmegen is idd niet zo ver. Heb je inmiddels al een osteopaat gevonden? Anders kan ik je het nummer van mijn osteopaat sturen, als je dat wilt natuurlijk.

Ingrid: Boef is niet van mij, ik train hem een soort van voor iemand anders, zij doet zelf niets meer met hem.

Switch en Chip in tandem, super stoer :D Wil ik ook nog eens doen, als ik genoeg moed verzameld heb :')

Lillian: mooi opgeknapt je sulky!

Patricia: knappe Caya!

Ik train ook door met warm weer, maar houd er wel rekening mee. Ik zet ze s'ochtends of s'avonds aan het werk en als het even niet anders kan, pas ik het werk er op aan. Daarnaast zorg ik dat ze altijd voldoende water tot hun beschikking hebben en als het kan zoek ik schaduw op. Je kunt het beste ook maar een beetje opbouwend doortrainen zodat ze wennen aan het werken als het wat warmer is, wedstrijden kun je ook niet zomaar afzeggen omdat het wat warmer is dan de temperatuur waar je normaal gesproken in traint (uitzonderingen daargelaten natuurlijk, als het echt te warm wordt rijd ik niet). Daarna lekker afspoelen/afsponzen en dan geef ik inderdaad ook elektrolyten door het voer.

Mijn pony's krijgen onbeperkt hooi in hooinetten, staan 6 uur per dag op het land en krijgen 2x krachtvoer op een dag. Sjors krijgt s'ochtends 125gr Subli ponybrokjes+, een schepje vitamine e, een schepje gluco balance + een scheutje zonnebloemolie, eind van de middag krijgt hij nog 125gr van dezelfde ponybrokjes. Boef krijgt 2x per dag een handje van die brokjes, die stuitert al van zichzelf en loopt maar 2x per week op het moment.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 18:50

Ik voer onbeperkt hooi en 2 x daags halve schep dailyplus plus. Na rijden handje metazoa en handje care 4 live.

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 19:21

Mijn pony krijgt ook onbeperkt hooi uit slowfeeder netten ( 2 voer momenten maar genoeg hooi voor 24 uur) daarnaast 6 uur op de wei. Hij krijgt een handje basis muesli ( laag in suiker zonder haver) een schepje magnesium en vitE+ selenium en een flinke hand luzerne. Uiteraard altijd vers water en een liksteen tot zn beschikking. Ook staat hij op stro en knabbelt hij daar ook graag op.

Na het werk krijgt hij een handje muesli met electrolyten.

Op wedtrijd idd in de schaduw proberen te parkeren en zorgen voor voldoende water.

Donderdag heb ik weer wedstrijd in garederen. Maar daar kan je fijn onder de bomen parkeren. Ik start als een van de laatste dus kan daarna meteen door naar de prijsuitreiking ze zijn daar snel na de laatste combinatie met de uitreiking

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 19:37

Succes op wedstrijd Linda! Ga je ook vdh starten?