[HK]SMP kletstopic 1

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:38

NathalietjeB schreef:
klopt chardis had em ook zien staan idd..(al moet ik bekennen dat ik ook een bod heb gedaan op die cavaletti sport die wat dingetjes mankeert)

heeft er een tijdje geleden geen strijdwagen voor mini's op marktplaats gestaan?

nee sorry ayla geen interesse

Dat weet ik niet, maar zelf zoiets maken lijkt me ook wel eens leuk om te proberen.
En ik probeer hem dan zo licht mogelijk te maken. Maar wel veilig natuurlijk!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:39

Ik gebruik meestal deze http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 591?v=True

Dit hoeft niet gekookt. Je maakt slobber klaar en op het laatste moment roer je de psyllium erdoor heen. Ik koop trouwens wel zonder de omega olie omdat ik die zelf al heb in jerrycan formaat.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:44

Thanks voor de tip. Ik wil het alleen 1x per maand/twee maanden gaan geven, in zulke zakken zit vaak niet zo veel dus dan blijf ik het kopen.. bovendien is Sjors nu aan de diarree en geef ik hem om die reden nu liever geen slobber, niet dagelijks in ieder geval. Ik heb nu nog een pot sandclear staan waar ik beide pony's een kuur van ga geven, daarna ga ik over op gebroken lijnzaad (500gr bij de AH voor 1,95, dus dat kost me voor 2 pony's maar 4 euro per kuur)

Chardy leuk idee, succes ermee.

Susanne

Re: [HK]SMP kletstopic 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:48

Ja lijnzaad werkt ook. Ik koop zelf altijd blond lijnzaad omdat ik dat koken echt een smerig klusje vind. Andere lijnzaad hoef je in kleine hoeveelheden ook niet te koken trouwens.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:03

Gebroken lijnzaad ook niet volgens mij, maar ik heb verder niet op de verpakking gekeken :P Als het voor een mens niet gekookt hoeft te worden zal dat voor de pony's vast ook niet hoeven.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:20

@charlotte; Switch en ik doen mee met de dressuur en vaardigheid :).

Chardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:38

Ayla, Dankjewel! Hopelijk gaat het lukken haha.

Patty14, leuk! Ik zal je daar wel zien! :)

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:45

Super leuk idee Charlotte! Succes :)

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:54

@Mowgli wat gaaf het slee filmpje ben jaloers!!!
@Ayla door het natte kuil kreeg Pip ook diarree of als er een nieuwe baal werd aangebroken. Maar dat loste gelukkig op. Je kan ook evt zeewier bijvoeren is goedkoper dan die sandclear (En hopen dat ie het eet...)
@Chardy wat een leuk idee die strijdwagen!

Ik kon Pip wel wurgen van de week ik kreeg zijn hals niet vast van de deken stond ie als een gek te headbangen. Gisteren gelukt door hem af te leiden haha

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:09

Hier ook pony's die niet tegen kuil kunnen. In kuil zit veel water, en dat heeft bij veel paarden gevolg voor de mest. Ik voer trouwens hooi en de rest op stal ook. Eentje wil altijd kuil en bij dat paard gaat wel wel goed.

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:19

Kuil wordt vaak gebruikt bij koeien want koeien hebben een hogere zuurgraad, sommige paarden kunnen daarintegen veel slechter tegen kuil want paarden hebben een lage zuurgraad. In kuil zit namelijk veel zuur.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:23

Op de stal war ik nu sta kregen ze toen ze nog 24/7 buiten stonden vrij droog kuil maar als het dan nat regende ging het mis. Gelukkig heeft ie nu hooi en dat gaat prima.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 16:10

Ik heb ook liever hooi maar ik kan Sjors niet als enige apart voeren en aangezien het kuil van eigen land komt kunnen de staleigenaren niet over gaan op hooi, wat ik natuurlijk ook niet van ze vraag. Pony's doen het er verder goed op en Sjors zijn diarree is al een stuk minder, alleen ik had niet verwacht dat het met vlagen zo lang zou aanhouden. Eigenlijk moet hij s'nachts op stal en is daarmee alles opgelost :P Dan kan hij wel droog hooi en krachtvoer krijgen + ik vind het wat prettiger, maar wij hebben helaas geen stal vrij op het moment. Sjors + Fleur krijgen nu iig een kuur tegen zand en binnenkort ontworm ik weer een keer met Pramox.

Ik heb mijn advertentie ge-update, voor wie het leuk vind om een kijkje te nemen:
http://www.bokt.nl/markt/ad/387856/tuig ... at-gemaakt

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:09

Ik heb Joep ook liever op hooi, maar dat is puur vanwege zijn gewicht. Ik neem trouwens wel aan dat de mensen die het over 'kuil' hebben voordroog bedoelen? Kuil is namelijk, zoals al is gezegd, heel vochtig en bevat veel zuur en wordt onder andere aan koeien gegeven. Voordroog daarentegen is juist wel geschikt voor paarden.
Hier op stal wordt ook alleen maar voordroog gevoerd. Maar het is van erg goede kwaliteit en hooi moet ik al gauw weken vanwege Joep zijn bronchitis.

Vind het trouwens ontzettend koud buiten! :brr: Een stuk kouder dan voorgaande dagen

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:12

Het is idd echt super koud buiten.. heel guur.

Staleigenaren noemen het kuil, ik heb er weinig verstand van dus noem het ook kuil :+ Ik denk dat het voordroog is, al ruikt het iig wel zuurder dan hooi.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:20

Heel koud buiten ja! Ik was van plan te gaan rijden met Willem maar toch maar niet haha. Heb nu mn huis maar een schoonmaakbeurt gegeven :P

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:35

Ik noem het normaal ook gewoon kuil hoor :P En koeienkuil verschilt wel flink met voordroog (is veel vochtiger, vetter en ruikt echt zuur) dus dat wordt gelukkig niet vaak meer gevoerd, maar omdat iemand begon over kuil voor koeien raakte ik even in verwarring :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:41

Koeienkuil is ook veel bruiner dan andere kuil.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:47

Ja klopt dat is niet hetzelfde. Het jongvee (koeien) staat nu bij ons in een schuur op het erf en die krijgen koeienkuil, dat spul stinkt echt. In mijn beleving is voordroog iets anders maar het kan best dat dat 't 'kuil' is dat mijn pony's krijgen. :P

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 18:15

Kuil voor koeien is idd andere kuil dan paarden krijgen. Ik weet wel hoe kuil voor paarden er uit ziet en ruikt en dat is lang niet zo vochtig als bij koeien kuil en stinkt ook. :+

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 18:30

ik heb niet zo veel verstand van kuil :') mowgli krijgt gewoon hooi

ik heb vandaag weer gesleed, dit keer in een mooi rood setje hihi :D
zelfs mijn vader en moeder wouden graag een rondje op de slee (ik liep er naast en had de leidsels) want ze wouden wel eens weten wat de lol er nou van was... nou, ze vonden het geweldig!! haha (en mn moeder is ook nog eens bang voor paarden)

Afbeelding

zelfs de slee is rood :+
Afbeelding

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 19:17

komt je hoofdstel bij de ej weg? ik heb ook die volgensmij :Y)

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 19:22

claudiadvx schreef:
komt je hoofdstel bij de ej weg? ik heb ook die volgensmij :Y)

nee ik heb deze bij de divoza gekocht ;)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 19:27

Alex staat nu stil, samen met Jorie in de paddock. Tis niet vertrouwt op de weg. Ze verlaten trouwens amper hun schuilstal, vinden t weer maar niks. Jorie neemt zelfs de moeite al niet meer om buiten te poepen :+

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 19:39

Fennadev schreef:
Alex staat nu stil, samen met Jorie in de paddock. Tis niet vertrouwt op de weg. Ze verlaten trouwens amper hun schuilstal, vinden t weer maar niks. Jorie neemt zelfs de moeite al niet meer om buiten te poepen :+

ik geef hem geen ongelijk haha :')