NMPRS hengstenkeuring 2014

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 21:11

Zooo.. eindelijk een avondje vrij om eens lekker foto's op de computer te zetten haha. Maar eerst even mn hotoil ervaring:

Afgelopen donderdag hebben we twee hengsten geschoren en afgelopen vrijdag twee hengsten geschoren. De hengsten die we donderdag geschoren hebben, hebben we meteen na het scheren in de hot oil gezet, uur/anderhalf in laten trekken onder een zweetdeken op stal en toen uitgewassen met shampoo. Ik had eerlijk gezegd meer kleur na de tijd verwacht maar dat was niet het geval. Wat me wel opviel was het volgende:
De hotoil meng je met water, 1 deel hotoil met 4 tot 8 delen warm water (ik heb 5 gedaan). Goed verdeeld over het lichaam, lekker ingesponst en toen op stal onder een zweetdeken in laten trekken.
Na een uurtje zag ik dat de hotoil een soort halfzacht/halfharde rubber is geworden. Wanneer het nog vloeibaar is in het begin ligt het op de huid, na een uurtje wanneer het halfzacht/halfharde rubber is geworden ligt het bovenop de haren en heeft het alle stof en schilfers mee genomen naar boven. Deze kun je er met een borstel zo af borstelen. Daarna met shampoo gewassen en alles uitgespoelt, dat was nog wel een klus met dat plakkerige oiliespul haha. Hotoil brengt dus niet zo zeer per direct de kleur terug maar haalt alle stof, rommel en huidschilfers uit de vacht naar boven waardoor daarna de glans en kleur sneller terug kunnen gaan komen. Maar hier gaat nog wel wat tijd overheen. De andere twee hengsten heb ik niet met hotoil gedaan maar met moisturizer om ze over een paar dagen te kunnen vergelijken qua kleur en glans. Ben benieuwd!

Ga nu gauw even wat foto's van de mannen uploaden. Fotos van voor en na hotoil heb ik wel gemaakt (kan eventueel plaatsen hoor bij interesse) maar het verschil is niet duidelijk te zien ivm verschillende lichtinvallen die dag. Heel stom, had ik niet aan gedacht. Ga even kijken wat gelukt is en wat niet.

Shetclub87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 21:32

oké ik ben misschien heel erg blond maar ga het toch maar vragen. hoe weet je wat één deel is? of moet je dat gokken? ik heb dus een scheutje met 1 à 2 liter water gedaan ongeveer. maar bij mij was het heel waterig niks rubberachtig of dik spul. heb ik het dan helemaal verkeerd gebruikt? hoe lang doe je dan met zo'n fles hotoil? ik moet ook echt steeds de emmer eronder houden anders liep alles langs de vacht gelijk op de grond.
sorry als ik nu dom overkom hoor.

maydine, ik wil wel foto's zien hoor!

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 21:36

Shetclub87 schreef:
oké ik ben misschien heel erg blond maar ga het toch maar vragen. hoe weet je wat één deel is? of moet je dat gokken? ik heb dus een scheutje met 1 à 2 liter water gedaan ongeveer. maar bij mij was het heel waterig niks rubberachtig of dik spul. heb ik het dan helemaal verkeerd gebruikt? hoe lang doe je dan met zo'n fles hotoil? ik moet ook echt steeds de emmer eronder houden anders liep alles langs de vacht gelijk op de grond.
sorry als ik nu dom overkom hoor.

maydine, ik wil wel foto's zien hoor!

Ligt eraan hoeveel je wil maken shetclub... Ik heb voor 2 paardjes het volgende gebruikt: 1 koffiekopje hotoil mengen met 4 tot 8 koffiekopjes warm water. Ik heb 5 kopjes warmwater gepakt.

Foto's zijn aan het uploaden dus komen er over een paar minuutjes aan! :)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 21:36

Als je 20 ml als 1 deel gebruikt, moet je 20 ml x 4 of 20 ml x 8 doen als water hoeveelheid.

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 21:40

Bij deze zoals beloofd een paar foto's van de helemaal geschoren mannen. Morgen gaan ze allemaal nog even naar de hoefsmid, nog een paar keer lekker trainen deze week, vrijdag wasdag en dan is het zaterdag eindelijk zo ver! Heb er zin in en ben mega benieuwd naar alle resultaten van de mannen.
Ze hebben in ieder geval mega goed gewerkt en er goed hun best gedaan. Ben benieuwd wat de jury van ze vindt.

STP Eros Starfire van Ipsa Stables. (Nieuwe jaargang hengsten) dit plaatje is van Annebet_ hier op bokt.
Afbeelding
Afbeelding

JS Daddy Cool van Stal de Ark. (Nieuwe jaargang hengsten)
Mn camera was leeg dus even snel een foto met mn mobiel gemaakt. Helaas niet de meest voordelige want hij vertekend nog al zo. Over zn buikje ben ik nog niet tevreden, die kan nog wat strakker/gespierder dus daar wordt nog hard aan gewerkt. :)
Afbeelding

Texas Jack of the Ark van Stal Omega miniatuur paarden. (Vorige jaar 2A premie)
Afbeelding
Afbeelding

WMM Velvet's Impressive Buckeroo van Whistle Mountains Miniatures. (Reserve kampioen kleine maat 2jr geleden)
Deze knappe man zal aankomend dekseizoen bij ons blijven om een aantal van onze merrie's te dekken. Tevens zal hij ter dekking staan voor wat NMPRS/AMHA merrie's van buitenaf. <3
Afbeelding
Afbeelding

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 21:43

wat een gaaf stel tina, stipje is echt een van mijn favorietjes, maar wat super dat velvet bij jullie mag dekken, echt een heel gaaf hengstje ook

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 21:44

oh die laatste is moooooooooooooooooooooi

Joscaa

Re: NMPRS hengstenkeuring 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 21:44

Wat een beauty's allemaal, zien er helemaal knap uit +:)+

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 21:55

Mooie mannetjes allemaal.
Ik ben momenteel heel erg druk. pff ook met veulentjes eruit kijken......

Gisteren kid voor de tweede en laatste keer geschoren. Van zijn lichaam kwam niets bijzonders meer af. maar jeetje wat een pak haar nog op zijn benen. Ik ben erg tevreden over hem op het moment.

Ik zal eens kijken of ik een foto kan plaatsen.

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 21:56

Wauw die eerste, zou DE perfecte date geweest zijn voor mijn verkochte merrie die dit jaar voor het eerst gedekt mag worden :( maar die laatste is anders ook niet mis

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:09

Die paardjes zien er goed uit!!

Ik baal ontzettend krijg die van mij met geen mogelijkheid slank, ik ben nu ook nog eens een paar dagen ziek geweest waardoor hij weer heeft stil gestaan.
Hij ziet er nou gewoon echt te dik uit helaas dus vrees dat hij het niet heel goed gaat doen, hoop dat ik hem de laatste week nog een beetje bij kan werken dat het buikje er nog een beetje af gaat.
Maar we gaan natuurlijk ook voor de leer ervaring heen, en om andere hengstjes te bekijken!!

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:10

Je bent niet de enige hoor met een dikzak := :Y)

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:25

Zien er mooi uit Tina.

Morgen gaan we boran scheren met de fijne messen en Date zijn oren nog netjes maken want daar heeft bijeen hekel aan.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 22:31

Hier ook een gevecht moeten leveren met Lenny,...zijn beentjes scheren vind hij niet zo fijn, de rest kan hem niet zo schelen. Zijn vacht op zijn onderbuik leek wel een sharpei...allemaal rimpels, niet makkelijk hoor om te scheren, zullen wel een paar strepen op te merken zijn, maar so be it! Hij zou nog iets voller op de billen moeten komen en dan valt het allemaal nog mee met hem.

Magic heb ik in de hotoil gestoken op dezelfde manier als Maydine, vettig spul vind ik het maar hij is nu erg mooi glad. :) De training heeft Magic wel goed gedaan want heb hem nog nooit zo energiek geweten als nu. Hij weet van geen ophouden bij het trainen...lijkt nooit moe te worden.

Goh, die laatste hengst op de foto's is echt wel een plaatje hoor! :)

Shetclub87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:52

supermooie paardjes zeg!!

maar met één fles hotoil kun je dus maar 4-6 keer een 'sopje' maken dus eigenlijk

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 02:39

Die Velvet lijkt mij nog wat voor Charlie... <3

Hier is Alecs eerste veulentje geboren! Een prachtig zwart bont hengstveulen!
Was wel verschieten, want zwart had ik helemaaaaal niet verwacht, was maar 3% kans op :D

Shetclub87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 08:55

gefeliciteerd met je veulen!! fotoooo!! ik had vorig jaar ook een zwart veulen bij een vosmerrie en xam, was ook maar 6% kans of zo!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 09:46

Zo meteen als hij uit zijn dutje ontwaakt mag hij met zijn moeder de paddock verkennen en maak ik ook wat droge foto's :D Hij is echt erg leuk! En is al komen 'schoftje krabben' :D

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 10:03

Gefeliciteerd ben heel benieuwd naar foto ' s

Shetclub87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 12:29

hebben jullie paardjes overdag de deken nu af? en s nachts? hoeveel grams? en staan ze binnen of buiten nu?

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 12:41

Bedankt allemaal voor de leuke reacties op de knappe mannen! :)

Gefeliciteerd Annelies!! Ben benieuwd naar de droog foto's hihi!

Hier staan de hengsten overdag in het zonnetje zoals vandaag zonder deken en snachts met 200 gram en eentje met 300 gram (koukleum).

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 13:04

Bright staat gewoon met z'n dekens op, anders vind hij het te koud :Y)

Ben benieuwd naar het veulen!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 13:11

Hier 24/7 buiten en overdag zonder deken en 's avonds 200 grams :)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 16:35

Ahnoooo, m'n hengstenketting is kwijt. Spontaan voor de keuring, ideaal :')

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 17:35

Boran is kaal we hebben hem met de fijne messen gedaan en ik ben tevreden hij ziet er goed uit iets te dik maar we hebben nog een week.
Date alleen zijn oren nog gedaan de rest had ik van de week al gedaan.
Vrijdag wassen en zaterdag hopen op goed resultaat!