[Verzameltopic]Je eigen shetlander ITP. (max. 2 foto's)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 11:22

Mooie foto's langs zien komen, wat heeft grummel een manen zeg :oo
En de lieve flip :o

Verlang weer naar de zomer :o
Afbeelding

Afbeelding

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 11:31

wow mooi die blackfoto, hoe doe je dat toch? ik heb dat ook geprobeerd maar krijg die manen dan zo raar glad

Buckje

Re: [Verzameltopic]Je eigen shetlander ITP. (max. 2 foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 11:34

Jolandje, Black fotos kun je heel makkelijk maken door met het licht te spelen. Je hebt in priciepe geen eens een schuur nodig. Een muur is ook voldoende spelen met je licht en instellingen!

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 11:46

ja dan moet je dus al een donkere achtergrond hebben, mar als je gewoon een mooie foto hebt, kun je die dan ook uitselecteren ofzo?ik heb een simpel compact cameraatje dus kan met belichting enzo niet veel doen

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 11:52

Ik maak zelfs blackfoto's met gewoon een schuur als achtergrond dus van die standaart kleur orange/bruinige steentjes.

Niet de beste foto en al ff geleden, maar voor het idee!
Afbeelding

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 11:54

maar heb je daar dan niks aan bewerkt?

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:21

Hierbij is een touwtje eraf bewerkt waarmee hij vast stond.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:32

verder rond hoofd en benen niks veranderd, wat voor instelling gebruik je dan? kan de reflex van mijn man wel een keer pakken, als hij niet kijkt ;)

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:40

Jolandje mij lukt dat nu ook nooit. :=
Maar Buckje dat snap ik niet, gewoon tegen een muur?
Je hebt toch wel schaduw en zon nodig?

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 13:46

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:30

wat is er met johnny aan de hand dan?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:32

Wow, Johnny is wel een hele stoere zeg! Jaloers op die voorlok!

(en op het black foto's kunnen maken trouwens ook, dat wil ik ook graag nog een keer).

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:39

Afbeelding

Mijn lieve schat :+:
Wel een bewerkte blackfoto...

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:22

mooi geworden, maar dat kan ook niet anders met zo'n mooi paardje :D

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 18:02

Valesca is echt mooi :+:
jolandje John is al een tijd nogal ziek, nu gaat het wat beter, maar hij is ontzéttend vermagerd, zit geen grammetje vet meer op zijn botjes, vandaar weinig foto's van nu. Gewoonweg omdat hij er niet uitziet. :)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 18:07

Aggos... wat heeft' ie dan?
Om hem veilig wat op gewicht te krijgen zijn de wiesencobs van Marstall super... Beetje heet water er op, dan vallen ze uit elkaar waar je bij staat en de meeste paarden zijn er gék op. Je moet ze wel nat geven (lang weken zoals pulp is niet nodig). 't Is in wezen gewoon gras, maar van Alpenweides dus veel rijker en gevarieerder dan gewoon gras. Wel eiwitarm dus veilig ook aan shetjes te voeren. Ik voerde het ook aan m'n Merens en aan Gim, aangevuld met een klein beetje vitamines in plaats van krachtvoer zeg maar, als aanvulling op het hooi. Ze doen het er super op en ik zweer er bij. Ik geef maar een klein beetje, puur als drager voor de vitamines, maar als je een ziek paard een beetje wilt 'opvoeren' of een mager paard weer op gewicht wilt krijgen, kun je ook meer voeren. In wezen is het gewoon een ruwvoervervanger, maar het zet gewoon wat meer aan.
(meer info kun je in het 'Natuurlijk voeren' topic vinden, daar gaat het vooral over wiesencobs).
Laatst bijgewerkt door Francis op 20-02-10 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 18:07

Dat is vervelend zeg.. :(:) Beterschap!
Johnny is echt een stoere shet!
En een beweging! :wow:

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 18:10

o jammer hij was zó mooi, wat heeft hij dan? en gaat het al beter?

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 18:27

Francis bedankt voor de info! Hij krijgt nu echt veel te eten, maar ik wil ook niet weer teveel geven want het moet wel opbouwen.
Hij had last van zand in z'n darmen en ernstige diarree, die nog steeds maar niet overgaat, maar nu met medicijnen wel tijdelijk wegblijft.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 18:35

Oh jee, dat heeft mijn eerste shet ook gehad... heeft 3 dagen in Utrecht gestaan omdat we niet konden achterhalen waar de ernstige diarree en vermagering vandaan kwam, mestonderzoek e.d. wees niks uit dus toch maar naar Utrecht. Daar bleek hij vol met zand te zitten.
Hadden we thuis met de DA niet aan gedacht omdat ik dus - let op - standaard 1 keer per maand een Sandclear kuur deed!! Dat bleek dus gewoon niet te helpen. Ook in mesttestjes die je dan zelf doet (mest in water oplossen en zien hoeveel zand er in de mest zit) zegt niks, de mest komt er nl. juist niet uit, die blijft achter.
Hij heeft in Utrecht drie dagen alleen maar lijnzaad te eten gekregen en daarna kreeg ik het advies om hem om de dag lijnzaad te voeren om hem schoon te houden. Dat ben ik gaan doen (ik kook de lijnzaad wel) en sindsdien nooit meer problemen gehad. Ook mijn andere paarden hebben sindsdien minimaal 3 keer per week gekookt lijnzaad gekregen.
Misschien kun je wat met deze info... Als hij nog niet 'schoon' is nu eerst een week elke dag gekookt lijnzaad geven en daarna minstens een keer of 3 per week ter 'onderhoud'.
En dan de wiesencobs om veilig aan te kunnen komen, want krachtvoer is daar eigenlijk niet geschikt voor.
Oh. en als hij al langer zo ziek is zou ik hem ook een kuurtje Biotics van NAF geven, om z'n darmflora te herstellen, dan kan hij ook weer beter z'n voedingsstoffen uit z'n voer halen (het heeft weinig zin om er vanalles in te stoppen als de darmen niet optimaal werken en het er dus niet uit kunnen halen).

Succes en sterkte met hem! Ter geruststelling... met mijn Pino kwam het helemaal goed en die staat nu bij een mevrouw met twee kleine dochtertjes helemaal gelukkig kinder/men-pony te wezen.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 19:44

Bedankt voor alle info, daar kan ik echt wel wat mee, vooral met de lijnzaad!
Ik ben er ook wel gerust op dat het wel goed komt, we zijn nu aan het afbouwen met medicijnen en het gaat nog steeds goed.
Hij krijgt voor de zekerheid nog steeds Sandclear, omdat we toch een zandgrond hebben blijft hij dat zeker ook krijgen.
Dankje!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 19:52

Ik had mijn paarden dus ook op een zandpaddock, daarom gaf ik ze standaard elke maand sandclear maar dat deed dus blijkbaar niks.
Gekookt lijnzaad heeft dezelfde zandverwijderende werking en dat werkt dus wel. Als je dus 3 keer per week lijnzaad geeft (en da's nog gezond ook, vinden ze heerlijk over 't voer én goed voor hun vacht ;) ) hoef je geen sandclear meer te voeren. Gekookt lijnzaad werkt beter en is een stuk goedkoper ook... (en als je geen zin hebt in koken werken lijnzaadbrokken ook, die hebben ook die zandverwijderende eigenschappen. Lijnzaadolie dus niet! )

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 19:57

Nog erger, ik kán nieteens koken. :') En of m'n moeder zin heeft om voor poonie te koken? Ik ga gelijk maandag kijken voor brokken! Werken brokken ook voor de vacht, aangezien die ook nogal aangetast is?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:06

De brokken kun je bij de Paardendrogist bestellen, die gaf ik de laatste tijd vooral, maar dan wel dagelijks een schepje/handje. Die werken ook voor de vacht ja. Alles met lijnzaad werkt voor de vacht, de olie ook, maar de olie dus niet tegen zand, gekookt lijnzaad en brokken werken wel voor 't zand. Maar omdat je pony nog niet beter is en al het zand er dus nog niet uit (ik neem aan dat hij niet gespoeld is ofzo?) zou ik hem eerst een week elke dag gekookt lijnzaad geven om het zand er uit te krijgen. Zolang dat zand nog in z'n maag en darmen zit zal hij last blijven houden.
Dat koken is niet zo moeilijk hoor. Klein bekertje (ik heb zo'n kattenvoermaatbekertje d'r voor, voor 1 shet is een half bekertje meer dan zat) lijnzaad in een pannetje, heel ruim water er op (op een half bekertje lijnzaad minstens 2 of 3 bekertjes water) aan de kook brengen en er bij blijven en af en toe roeren want je wilt niet dat het over kookt! ('t plakt enorm dus gasfornhuis schoonmaken is een drama dan). Als het kookt zachtjes zetten en even door laten koken onder af en toe roeren zodat het niet aan de bodem vast gaat zitten. Als het een minuutje of 3 gekookt heeft is't goed, dan heb je dikke snot en dat doe je over 't voer. Even af laten koelen of koud water er bij en moet je opletten... vreten geblazen! :D Sommige pony's die het niet kennen moeten er even aan wennen, m'n tweede shet vond het de eerste paar keer maar raar, maar later stond hij al te stampen als hij zag dat ik het pannetje bij me had als ik naar stal kwam :D

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 21:35

Haha ik zie mezelf al fietsen met een pannetje met lijnzaad. _O- Dat wordt een beetje onhandig.
Het zand is er nu zeker wel uit, hij heeft genoeg middelen gekregen om al z'n darmen schoon en leeg te spoelen. := Alsnog zal ik het even proberen met de lijnzaad, als moeders het er mee eens is om me dan gelijk te brengen naar stal.