Shetlanders wel zielig ijslanders niet :S

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nathalie2302

Re: Shetlanders wel zielig ijslanders niet :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 20:55

detour schreef:
Dat doe ik meestal ook,Alet en ik dacht steeds dat die Shet maar 250 woog, maar hij zette het een stuk hoger in.
het meisje wat er op rijd komt bij lange na niet aan die 20% gewicht.. Maar hoeveel zou het schelen als ze neit drachtig zijn?

Je schreef eerder dat degene die je pony rijdt 52 kilo weegt bij 1m66. Een verantwoorde lengte voor onze shetlanders heb ik (met behulp van de DA en door uitproberen) vastgesteld is rond de 1m45-1m50, langer komen ze echt al bij de knieën dus ik kan me bijna niet voorstellen dat deze ruiter niet te lang is (onze shetlanders zijn rond de 1m10). Inderdaad zou ik een shetlander als die van jou in een optimum conditie (goed getraind en niet drachtig) op rond de 250 kilo schatten, 20% is dan 50 kilo en dat is inclusief zadel en kleding.....vraag me af waarom je vindt dat het meisje wat erop rijdt dan bij lange na niet aan die 20% komt????

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:11

Ik denk toch echt dat het max. gewicht dat ze kunnen dragen per paard verschilt.

Vaak wordt gezegd:
Shetlanders 20%
Fjorden 21%
IJslanders 19%
Sportpaarden (wat versta je dan onder sportpaarden?) 16%

Ik denk niet dat dat opgaat, want per ras bestaan er meerdere variaties op de bouw, de stevigheid enz.
Als je een doorgefokte shetlander hebt van pietje op de hoek beauty van 2 straten verderop, is de kans groot dat je een pony hebt met allerlei kwalen. Als je een shetlander hebt met een goede stamboom die gefokt is uit show-ouders, is hij hoogstwaarschijnlijk niet geschikt om een gewicht van 20% van zichzelf te dragen. En per afstamming zijn er natuurlijk ook verschillen. Zo zit het ook met ijslanders, maar omdat ijslanders redelijk gericht gefokt worden en meestal niet zomaar op elkaar gezet worden is de kans dat een ijslander in verhouding meer kan hebben dan een shet groter. Natuurlijk heb je dan ook de doorgefokte ijslanders (of sportijslanders ... ) die weer minder gewicht kunnen hebben omdat de ijslanders die nog voldoen aan de rastypische kenmerken.

Ik denk dus dat je niet met 1 maat kan meten omdat je per ras variaties hebt en per variatie, nog meer variaties. Ik ben dus van mening dat je per paard moet kijken wat het maximum voor hem is.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:05

Volgens mij versta je onder sportpaarden de paarden die echt speciaal voor dressuur en springen zijn gefokt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:55

heiditjj schreef:
Ik denk toch echt dat het max. gewicht dat ze kunnen dragen per paard verschilt.

Vaak wordt gezegd:
Shetlanders 20%
Fjorden 21%
IJslanders 19%
Sportpaarden (wat versta je dan onder sportpaarden?) 16%

Ik denk niet dat dat opgaat, want per ras bestaan er meerdere variaties op de bouw, de stevigheid enz.
Als je een doorgefokte shetlander hebt van pietje op de hoek beauty van 2 straten verderop, is de kans groot dat je een pony hebt met allerlei kwalen. Als je een shetlander hebt met een goede stamboom die gefokt is uit show-ouders, is hij hoogstwaarschijnlijk niet geschikt om een gewicht van 20% van zichzelf te dragen. En per afstamming zijn er natuurlijk ook verschillen. Zo zit het ook met ijslanders, maar omdat ijslanders redelijk gericht gefokt worden en meestal niet zomaar op elkaar gezet worden is de kans dat een ijslander in verhouding meer kan hebben dan een shet groter. Natuurlijk heb je dan ook de doorgefokte ijslanders (of sportijslanders ... ) die weer minder gewicht kunnen hebben omdat de ijslanders die nog voldoen aan de rastypische kenmerken.

Ik denk dus dat je niet met 1 maat kan meten omdat je per ras variaties hebt en per variatie, nog meer variaties. Ik ben dus van mening dat je per paard moet kijken wat het maximum voor hem is.

Die percentages die jij noemt lijken me een vuistregel. Dat je naar het individuele paard moet kijken waren we het hier toch al over eens?

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:53

Precies! Ik houd dit soort percentages aan als veilig maximum MITS....en in dat 'mits' zit dan inbegrepen dat de pony in goede conditie is en geen andere lichamelijke eigenschappen bezit die de draagkracht zouden verminderen zoals bijv. een lange rug e.d.

Rachelle_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 18:55

Als het een stevig shet is vind ik het geen probleem als er een te groot iemand op zit Knipoog

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:00

Waarom dan niet? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

Smari

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 19:09

Rachelle_12 schreef:
Als het een stevig shet is vind ik het geen probleem als er een te groot iemand op zit Knipoog

Ik vraag me ook af wat je hiermee bedoeld. Zoals ik het voor me zie bij de benaming 'stevige shet' dan zie ik wat ik doorgaans ook alleen maar tegenkom als zijnde 'shet', dikke worst op korte pootjes. Die is dan juist niet geschikt voor het dragen van een groot ( en in de regel dan ook vaak zwaarder ) persoon, mede ook vanwege de mate van conditie waarin het blijkbaar verkeerd.
En misschien dat ik ook net alleen maar de verkeerde shetlanders tegen ben gekomen, maar in vergelijking met IJslanders vind ik dat ze meestal een veel fijner en vaak ook korter beenwerk hebben dan de gemiddelde IJslander. Daarmee zal ook de draagkracht enorm tegenvallen. Idem met het vaak missen van iets wat op buikspieren lijkt, zonder buikspieren is er ook erg weinig draagkracht.
Probeer zelf maar eens iemand op je rug mee te nemen zonder je buikspieren te gebruiken...........
Uiteraard komt dit ook voort uit het feit dat een IJslander meerendeels gebruikt wordt door iets oudere ( en dus qua kennis en ervaring meer gevorderde ) ruiters in tegenstelling tot de Shetlander-ruiter die doorgaans veel jonger zijn ( bij beide stellingen: uitzonderingen daargelaten ). Dus zal de manier van rijden ook meewerken aan de mate van ( en ook qua plaats ) bespiering, over de conditie zal uiteraard niets te klagen zijn.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 00:29

Rachelle_12 schreef:

je spreekt jezelf tegen. TE groot iemand is TE groot. TE groot is niet goed, logisch. hoe stevig ook, TE groot is TE groot, simpel zat.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 00:45

smari
de ouderwetse shet
welke ook in de mijnen en op het land werd gebruikt
is een heel ander type dan welke je hedendaags vaak ziet
(fijner gebouwd
meer richting de amerikaanse shet

onze shet is een fijn gebouwde midi maat
zoals we dat zo netjes noemen

hij is denk ik 90cm

die is echt niet geschikt voor grotere ruiters

ken ook shetters van 90cm
die kort en stevig zijn gebouwd
de beenmaat past een peesje maat shet
deze benen zijn iets langer maar vooral 2 x zobreed
als onze shet bv

of je nu de beroemde zorro hebt of onze schurk
daar zit een wereld van verschil in

je ziet steeds vaker de fijner gebouwde shetters

de sprekwoordlijke worsten op pootjes
zie je onder alle types

dat heeft niks met bredere bouw te maken
maar te veel en vaak ook te rijk
voeren

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:14

Juist! Ik heb drie shetten, twee 'ouderwetse types' dus breed (en ja, te dik) en één smal type (ja, ook te dik Verdrietig ) Op de twee bredere gebouwde pony's laat ik kindjes rijden, die kunnen dat makkelijk hebben. Op de smallere zie ik dat nog niet gebeuren. En dat terwijl ze precies even groot (90cm) zijn.

Ik ga dus met Nickyu mee!