Wat doen we aan fabeltjes over shetlanders? Brainstorm p.10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Re: Ik ben nu officieel in SHOCK...wat doen we hieraan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 19:59

Dit klinkt echt niet normaal zeg!

Ik verzorg zelf een pony en drie ezels op een kinderboerderij.
Ze dragen nooit kinderen, ze vinden het echt niet leuk om elke minuut met een ander kind rond te hobbelen. Ook ik rijd er nooit op, want ze zijn rond de 1.15. Ze worden dus nooit bereden.
Wat doen we er dan wel mee? We mennen er mee, laten ze vrijspringen, een schrikparcourtje lopen en we wandelen elke dag. Soms, met geluk 1 keer in de week mogen er kindjes een rondje mee rijden in de wagen. En op woensdagmiddag mogen ze helpen poetsen.
Zo blijven de ezels en de pony gelukkig en gezond (zie mijn profiel, ik vind ze er zelf goed uitzien Haha! ).

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 20:39

silvana schreef:
Sanniejj schreef:
Komop zeg 2 keer zijn eigen gewicht? dan kan een schet meer (veel meer) dan 100 kg dragen?!
Denk is na zeg!
Ik heb ook een tijdje een shet gereden, daar ben ik toen mee gestopt omdat ik mezelf te groot vond, ookal vond de eigenaar van niet..

Scheelt natuurlijk wel dat tegen de tijd dat je ruim over de honderd kilo weegt ,waarschijnlijk lang genoeg bent om mee te lopen.Dan is het gewicht te minste over 6 benen verdeelt.

ROFL - ergens op bokt loopt een topic over vreemde jurycommentaren op de briefjes...daar stond ook iets over een jurylid die dus had geschreven "combinatie heeft 6 benen"....Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 22:35

Haha! ik heb dat niet geschreven hoor Haha!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 22:48

merrieveulen schreef:
silvana schreef:
[.quote="Sanniejj"]
Komop zeg 2 keer zijn eigen gewicht? dan kan een schet meer (veel meer) dan 100 kg dragen?!
Denk is na zeg!
Ik heb ook een tijdje een shet gereden, daar ben ik toen mee gestopt omdat ik mezelf te groot vond, ookal vond de eigenaar van niet..
[./quote]

Scheelt natuurlijk wel dat tegen de tijd dat je ruim over de honderd kilo weegt ,waarschijnlijk lang genoeg bent om mee te lopen.Dan is het gewicht te minste over 6 benen verdeelt.

WHAHAHAHAHAHAAHAHAHAHAAAHAAHAHAHAAHHAHAHAAHAHAAHAA!!!!! sorry hoor, ik kon het niet laten. maar laten we eerlijk zijn, het lijkt af en toe wel of er mensen zijn die BIJNA echt zo redeneren...

Haaha idd ja Tong uitsteken

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 22:51

wat ook handig is...als je pony moe is...pak je 'm gewoon op onder je arm en wandel je zelf even verder....

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 23:05

haha inderdaad!

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 10:54

Hele topic afgelezen.. pff wat een werk Tong uitsteken

Wat zijn jullie nou lekker ontopic Clown hihi

Wel goed van ts ! hoop dat je antwoord krijgt!!
Wat een verhalen je wel niet allemaal leest zeg.. en dan vinden ze het nog normaal ook

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 10:55

ach...af en toe een komische noot tussendoor moet kunnen..anders zou je spontaan in huilen uitbarsten Knipoog

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 12:15

nathalie2302 schreef:
ach...af en toe een komische noot tussendoor moet kunnen..anders zou je spontaan in huilen uitbarsten Knipoog

topics die offtopic gaan zijn altijd 3x leuker dan ontopic topics Vork

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 13:16

nathalie2302 schreef:

nou bij dit soort dingen inderdaad.

dit is overigens ook bijzonder interessant, een écht onderzoek met metingen en bewijzen! wellicht helpt dit de mensen een eindje op weg:

Citaat:
7. Ruitergewicht en druk

In tegenstelling tot wat mensen vaak denken, is het paard geen gewichtsdrager. De maximale druk die huid en spierweefsel kunnen hebben is voor elk paard gelijk. Driehonderd gram per vierkante centimeter wordt als kritische grens aangehouden en dit gaat na twee uur al problemen opleveren. Er blijken in de praktijk maar weinig zadels aan het gestelde criterium te voldoen; de meeste geven - bij een juiste ligging - tweemaal zoveel druk op de paardenrug. Het slecht passende zadel laat een nog veel hogere waarden zien.

Tekst: Tineke Dekker

De mens met z’n verticale wervelkolom kan zonder problemen twintig tot dertig procent van z’n eigen lichaamsgewicht dragen, het paard maar zo’n twaalf tot twintig procent. Die twintig procent komt voor rekening van de robuuste paarden. Met hun stevige constructie en dichtere botstructuur kunnen ze meer belasting aan, dan het bloedpaard met z’n veel fijnere bouw. Maar natuurlijk spelen ook leeftijd, trainingsniveau en rijkunstige vaardigheden van de ruiter een rol bij de belastbaarheid van het paard.

Luxe en werkpaarden
Volwassen IJslandrijders op hun kleine paardjes weten de gemiddelde ruiter altijd weer te verbazen met hun verschijning. Feit is, dat een IJslander door z’n stevige constructie en veel dichtere botstructuur dan de grote paarden, meer gewicht kan dragen dan een luxe type paard met hetzelfde lichaamsgewicht. Dat geldt voor alle robuuste paardenrassen van het compacte formaat zoals, Haflingers, Fjorden, Welsh Cobs etc. Deze stoere paardjes kunnen tot zo’n twintig procent van hun eigen gewicht aan ruiterkilo’s dragen. De belastbaarheid van een Arabische volbloed, die met z’n stokmaat vaak een stuk boven die van de robuuste rassen uitkomt, ligt daarentegen zo rond de twaalf tot veertien procent. Bij een eigen lichaamsgewicht van 450 kilo betekent dit dat de Arabische volbloed maximaal 63 kilo kan dragen en het robuuste paard wel tot negentig kilo. Hieronder een paar voorbeelden uitgewerkt:

Ras Stokmaat Gewicht paard Max. belasting Ruitergewicht
IJslander 1.42 m 370 kg. 19% 70 kg
Fjord 1.48 m 470 kg. 20% 94 kg
Arabier 1.57 m 425 kg. 14% 64 kg
Andalusier 1.63 m 570 kg. 15% 84 kg
Sportpaard 1.74 m 570 kg 12% 74 kg.

We zien dus dat ‘hoe groter, hoe sterker’ niet opgaat in de paardenwereld. Sterker nog: in feite loopt de relatieve belastbaarheid terug met het stijgen van de stokmaat. Als je omvang en lengte van het pijpbeen vergelijkt van bijvoorbeeld een Fjord met die van een flink rijpaard, zie je vaak een gelijke omvang, maar bij het rijpaard een veel grotere lengte. Daarmee krijg je een grotere stokmaat, maar tegelijk een geringere belastbaarheid: het beenwerk wordt fijner in verhouding tot de hoogte van het paard. Dit geldt ook voor gewrichten en wervelkolom.

Beoordelen draagkracht
Voor het bepalen van de theoretische maximale draagkracht van een paard doorloop je een aantal stappen:

1. De beoordeling van het model: vierkantspaard, hoog vierkantspaard, rechthoekspaard of lang rechthoekspaard. In de praktijk kunnen het vierkantspaard en het rechthoekspaard het beste met het ruitergewicht uit de voeten. Logisch, want deze paarden zijn van nature het beste in balans en treden relatief makkelijk met het achterbeen onder de massa. Het ruitergewicht zal op het hoge vierkantspaard met een extreem korte rug snel in het kwetsbare lendengebied terechtkomen en de rug van het lange rechthoekspaard verliest proportioneel aan draagkracht door z’n lengte: doorveren van de rug bemoeilijkt het doorgeven van de beweging via de lange rugspier naar voren en het ondertreden van het achterbeen.

2. Bepaal het gewicht van het paard: hiervoor zijn handige meetlinten beschikbaar via voerleverancier of de Paardendrogist. Je kunt het gewicht van je paard ook zelf uitrekenen via de volgende formule: borstomvang in het kwadraat x lichaamslengte in centimeters, gedeeld door 11.900. Meet van boeg tot zitbeen.

3. Kijk naar de stevigheid van botten en gewrichten: zijn deze in verhouding tot de rest van het lichaam? Lichter beenwerk betekent minpunten voor belastbaarheid, stevig beenwerk met korte pijpbeenderen levert pluspunten op.
4. Heeft het paard een degelijke conformatie: is de bouw dusdanig dat deze geen handicaps oplevert voor het bewegingspatroon en daarmee het draagvermogen? Een holle rug, overbouwd zijn, een onderhals, korte croupe, lang achterbeen. Dit zijn allemaal factoren die niet bijdragen aan kracht en draagvermogen van een paard.

In de praktijk
Hieronder beoordelen we de in het staatje genoemde paarden op basis van bovengenoemde criteria, waarbij nog steeds trainingstoestand van het paard en het rijkunstige niveau van de ruiter buiten beschouwing gelaten worden.

De sporttypische IJslander
Gewicht: 370 kg.
Pijpomvang voor: 17 cm.
Pijpomvang achter:19 cm.
Type: grootramig, degelijk gebouwd.
Conformatie: geen beperkingen.
Model: rechthoek
Beenwerk: aan de fijne kant
Belasting: 19 %
Maximaal ruitergewicht: 70 kg.

De degelijke Fjord
Gewicht: 470 kg.
Pijpomvang voor: 21,5 cm.
Pijpomvang achter: 23 cm.
Conformatie: geen beperkingen.
Type: sterk gebouwd, goed gespierd paard.
Model: vierkant.
Beenwerk: goed in verhouding.
Belasting: 20%.
Maximaal ruitergewicht: 94 kg.

Het gebruikstype arabische volbloed
Gewicht: 425 kg.
Pijpomvang voor: 20 cm.
Pijpomvang achter: 21 cm.
Conformatie: beperking door wat lange rug.
Type: correct gebouwd, iets lang paard.
Model: lange rechthoek
Beenwerk: goed in verhouding.
Belasting: 15%
Maximaal ruitergewicht: 64 kg.

De barokke Andalusiër
Gewicht: 560 kg.
Pijpomvang voor: 20 cm.
Pijpomvang achter: 22 cm.
Conformatie: geen beperkingen
Type: sterk gebouwd, goed bespierd paard.
Model: rechthoek
Beenwerk: in verhouding
Belasting: 15 %
Maximaal ruitergewicht: 84 kg.

Het moderne sportpaard
Gewicht 570 kg.
Pijpomvang voor: 22 cm.
Pijpomvang achter: 23 cm.
Conformatie: iets overbouwd, paard is in de groei.
Type: grootramig, solide sportpaard.
Model: hoog vierkant
Beenwerk: in verhouding
Belasting bij deze leeftijd: 13%
Maximaal ruitergewicht: 74 kg.

Invloed van de ruiter
Het zal duidelijk zijn dat de ruiter ook zijn invloed heeft op het functioneren van een paard als rijdier. Door een geduldige en systematische ontwikkeling van spierpartijen, pezen, banden en botweefsel, wordt een paard geleidelijk aan meer belastbaar voor de specifieke sportdoeleinden, waarvoor wij het willen gebruiken. Net zo goed van invloed is de intensiviteit waarmee gereden wordt. Ga je tweemaal per week een bosritje maken of wil je elke dag met je paard aan het werk. En dan de ruiterconditie zelf. Rug- en nekproblemen met als gevolg verminderde beweeglijkheid van de rijder of gewoon een belabberde conditie als gevolg van het leiden van een zittend bestaan, hebben een negatief effect op het rijpaard. Ook overgewicht van de ruiter met verminderde coördinatie en belemmerde bewegingsvrijheid kan het paard in hoge mate hinderen en schade berokkenen. Bovendien is vet ‘dood’ gewicht dat zich niet door spiercoördinatie laat besturen en een fractie later in het zadel landt. Aangetoond is dat een slecht rijdende ruiter met weinig balans, die achter de beweging van het paard aan komt, tot drie maal zo zwaar voelt voor het paard. Ga dus eerst bij jezelf te rade als je paard vluchtgedrag vertoont bij het opstijgen, de teugels uit je handen trekt bij het rijden om beter zijn balans te kunnen bewaren, of gewoonweg staakt. Zeker jonge paarden hebben veel tijd nodig om te wennen aan het ruitergewicht en het ontwikkelen van spieren om de ruiter te kunnen dragen.

Hoe draagt een paard eigenlijk?
Een paard is in staat tot dragen dankzij z’n skelet, peesweefsel en spiergroepen. De lange rugspier zorgt voor zijdelingse stabiliteit van de wervelkolom en het doorgeven van de beweging van achteren naar voren. De dieper gelegen rugspieren hebben een dragende functie, broekspieren zorgen voor stuw- en draagkracht. De buikspieren hebben een wezenlijk ondersteunende functie bij het dragen van de ruiter, omdat ze door aanspanning van onderen het doorzakken van de wervelkolom voorkomen en het welven van de rug mogelijk maken. Alleen op deze manier kan het paard dragen zonder schade op te lopen aan zijn lichaam. Van nature beschikt het paard bovendien over nog een belangrijk instrument voor een efficiënte voortbeweging: de hefboomwerking. Het paard in vrijheid gebruikt hoofd en hals om het zwaartepunt naar voren te verleggen, waardoor de achterhand door de ontstane trekkracht meegenomen wordt in de beweging en de gelegenheid krijgt om onder te treden. Dit gebruik maken van eigen lichaamsgewicht om een beweging of verandering van positie te bewerkstelligen, zie je heel duidelijk bij het opstaan van een paard. Ook hier worden hoofd en hals gebruikt om ‘swing’ te krijgen als hulp bij het opstaan. Zou het paard dit niet doen, dan krijgen pezen en gewrichten van het beenwerk enorme krachten te verduren, die makkelijk tot blessures kunnen leiden. Jammer genoeg zijn de meeste boxen te klein om paarden de gelegenheid geven op een natuurlijke manier op te staan. Het principe van de hefboomwerking functioneert uitstekend voor het onbelaste paard. Zodra wij erop gaan zitten, wordt het een andere zaak. Het paard draagt van nature het grootste gewicht op de voorhand. Als wij daar nog bij komen zitten, wordt de verhouding nog schever en zijn de voorwaarden optimaal om problemen te krijgen. De verbinding van de voorhand met de rest van het lichaam loopt via banden en spieren en vormt dus een ‘losse’ ophanging. Enerzijds geeft dit veel flexibiliteit en bewegingsvrijheid, anderzijds ontstaat blessuregevaar als de achterhand niet vanaf het begin wordt getraind om een deel van dit gewicht over te nemen. Hier wordt nogmaals duidelijk hoe belangrijk het is dat de ruiter het paard op geen enkele manier hindert met zijn gewicht, een slecht passend zadel of een belastende rijstijl.

Moeite met het ruitergewicht
Als je een jong paard bekijkt dat nog maar pas onder het zadel is, zie je dat het z’n hals en hoofd gebruikt om een nieuwe balans te vinden. Het strekken van de hals is voor het ongetrainde paard ook een manier om de bovenlijn te rekken en te voorkomen dat de wervelkolom doorzakt onder het ruitergewicht. Op het moment dat een paard overbelast wordt door een te hoog ruitergewicht zie je dezelfde gedragingen. Al bij het opstijgen zakt de rug van het paard een paar centimeter in. De ruiter neemt plaats op een paard met een holle rug. Zo kan het zich maar moeilijk verplaatsen, laat staan aan de teugel lopen. Het paard wil wel, maar kan niet aan de eisen van de ruiter voldoen. Sommige paarden zullen zelfs vluchtgedrag vertonen om onder het ruitergewicht uit te komen.

Hoeveel druk?
Er is de laatste jaren veel te doen over het belang van het drukverdelend vermogen van een zadel. Er wordt met steeds verder geavanceerde apparatuur gewerkt om zadeldruk in kaart te brengen en zo problemen op te lossen en te voorkomen. Op dit moment bestaan er nog geen officiële ijkpunten voor wat betreft maximaal toelaatbare druk op de paardenrug per vierkante centimeter. Toch geven diverse onderzoeken op dit gebied zeer bruikbare indicaties. Drie Newton, ongeveer driehonderd gram, per vierkante centimeter wordt voor paarden als kritische grens gesteld. Bij hogere waarden ziet het hart geen kans meer om bloed in de capillaire vaten te pompen. Als deze situatie te lang aanhoudt (na twee uur) sterven haarvaatjes af en wordt omringend weefsel niet meer gevoed. Hierdoor ontstaan zwellingen, bindweefsel en witte haren. Uiteindelijk sterft ook spierweefsel af (atrofie), tengevolge van de verstoorde doorbloeding. Als we uitgaan van een gemiddeld rijpaard, is er op de rug aan beide kanten van de ruggengraat een maximaal oppervlak van 1.200 vierkante centimeter beschikbaar voor een zadel. Koppel dit terug naar die maximale druk per vierkante centimeter van driehonderd gram, dan betekent het dat we als ruiter van zeventig kilo dit totale oppervlak van twee maal 1200 centimeter nodig hebben voor een drukverdeling die huid- en spierweefsel van de paardenrug niet in gevaar brengt. Er zijn niet veel zadels die dit minimale comfort voor het paard te bieden hebben. Een kleiner kussenoppervlak veroorzaakt te hoge druk, net als een hoog ruitergewicht.

Zadelkussenvulling
Uitgaande van het zadel dat je al hebt en dat in principe goed past, kun je toch nog een aantal stappen ondernemen om het comfort voor je paard te verhogen. Drukanalyse geeft aan dat een zachte en soepele kussenvulling het grootst mogelijke contactvlak heeft en de beweging van je paard het beste volgt: luchtkussens en zacht opgevulde wollen kussens scoren goed. Vervilting van de wol in de kussens leidt tot vervelende oneffenheden die een enorme puntbelasting geven, waar je paard zeker last van heeft. Ga zelf maar eens op een golfballetje liggen met je rug.. Laat daarom je zadel eens per half jaar checken door een goede zadelmaker. Eens per twee tot drie jaar leeghalen en opnieuw opvullen van de kussens is bepaald geen overbodige luxe. Zeker niet als je zadel door de tijd heen een aantal malen is opgevuld. Aan het gewicht van een zadel kun je vaak al voelen dat het tijd is voor een opschoonbeurt. Als je ondanks alle moeite toch niet tevreden bent over het kussencomfort van je zadel, kun je het gebruik van een drukverdelende onderlegger overwegen. Maar dit blijft een kunstgreep die over het algemeen de balans van je zadel verandert, waardoor je weer nieuwe risico’s loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 13:52

Toch klopt deze theorie ook niet helemaal.Als het te maken zou hebben met de fijnheid van structuur van de beenderen.

Een sportpaard heeft toch veel zwaardere beenderen als een arabier en de arabier zou in percentage zwaarder belast mogen worden?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 00:18

silvana schreef:
Toch klopt deze theorie ook niet helemaal.Als het te maken zou hebben met de fijnheid van structuur van de beenderen.

Een sportpaard heeft toch veel zwaardere beenderen als een arabier en de arabier zou in percentage zwaarder belast mogen worden?

nope. kijk eens naar de bouw van een volbloed arab. deze blijven ten eerste kleiner. hoe groter het paard (afgezien van koudbloeden), hoe minder belastbaar in verhouding. daarnaast is de botstructuur van een arabier keihard, in tegenstelling tot de vaak weke 'sportpaarden'. een arabier is oersterk, staat nog dicht bij de natuur in die zin.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 09:48

Bovendien staat er bij het sportpaard: " belasting bij deze leeftijd" en "is nog in de groei"...vind alleen nergens zo snel de leeftijd terug of lees ik daaroverheen?

Poeh...verder geeft het een duidelijke visie merrieveulen, bedankt voor het plaatsen. Ik vind vooral het stuk over de drukverdeling ("hoeveel druk") erg verontrustend eigenlijk...Die berekening laat je toch echt even nadenken over dat je dus in de meeste gevallen, zelfs MET een goed passend zadel, nog steeds niet de optimum drukverdeling hebt en dat, als het maximum bereikt is, je al na 2 uur werkelijk problemen creeert (kan trema niet vinden op dit keyboard..mijn excuses)

Daarbij zie ik toch veel arabieren gebruikt worden in de endurance met ruiters die eerder zwaarder zijn dan lichter vergeleken met het voorbeeld...

Ook dat stukje over het jonge paard baart me zorgen...hoe vaak zie je niet in de krul getrokken 3-jarigen (vooral ook op de foto's van handelsstallen)

Het dwingt je in ieder geval om eens eerlijk naar jezelf en het paard dat je rijdt te kijken.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 09:58

Gelukkig rij ik op een Fries van 1.67 m en ruim 600 kilo, met mijn 53 kilo moet dat geen problemen opleveren Haha!

Wel grappig, eergisteren hadden we met de familie hier een discussie over. Er rijdt een vrouw op de ponyclub met een kwpner, en die vrouw weegt zeker 90 kilo. Dus ik zeg, dat kan nooit goed voor dat paard zijn. Zeggen mn zus en mn vader, nou dat valt wel mee hoor, grote paarden kunnen een hoop hebben. Dus ik kom met de 12-15% regel aanzetten, en bereken dat dat paard zo rond de 550 kilo zal wegen, en dus nooit die 90 kilo mag dragen eigenlijk. Nou daar waren ze het niet mee eens, want die 15% regel klopte niet, want dat zou betekenen dat als je meer dan 80 kilo zou wegen, niet eens meer paard zou kunnen rijden, en er waren toch een hoop mensen die meer dan dat wogen en gewoon reden zonder dat de paarden rugproblemen hadden..

Maar nu heb ik dus toch gelijk! Zal mn zus dat stuk eens laten lezen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:40

yup zo ging het bij mij ook altijd. toen ik dit stuk vond was ik echt superblij, aangezien het eindelijk eens allemaal écht onderbouwd wordt. mensen vanaf een bepaald gewicht horen gewoon niet meer in het zadel, tenzij ze bijv. een Belg of Shire hebben. ik denk dat, als je kritisch gaat kijken, er een hoop mensen te zwaar blijken voor hun eigen rijdier. mensen verklaren mijn zusje bijv. voor gek als ze zegt niet meer dan 60 kilo op haar haf te willen hebben. 'zo'n dier is oersterk hoor, kan makkelijk 80 of zelfs 100 kilo dragen!' JA DAAG!

probleem is, dat zolang mensen dit blijven doen, anderen hen het zien doen, en het daarmee vervolgens goedpraten. men vergeet dat de anatomie van het paard niet bedoeld is om op te rijden, en daarmee dus om daar rekening mee te houden.

@ nathalie nee de leeftijd staat er inderdaad niet bij. dat is niet zo handig vind ik, ik zou weleens willen weten of het over een driejarige of bijv. een vijfjarige gaat. teveel mensen vinden het normaal om een driejarige volop aan het werk te zetten, gewoon met een 'volwassen' ruiter, en meteen 'in de houding'. vijf keer per week aan het werk met een driejarige vindt men heel normaal. ik werd zelfs raar aangekeken toen ik zei dat ik drie keer per week werken met mijn 4,5 jarige pony (kruising shet) genoeg voor haar vond. veel mensen zijn ook van mening dat een paard na zijn vierde/ vijfde problemen zal geven met beleren. ik vraag me oprecht af waar dat idee vandaan komt.

overigens vind ik het ook al niet kunnen dat er regelmatig zesjarigen worden aangeboden die al opgeleid zijn tot ZZ niveau, soms zelfs hoger. zes jaar is de MINIMALE leeftijd waarop een paard uitgroeit, en dat geldt iig niet voor onze KWPN-ers.

zo heb ik ooit een schitterende andalusiër hengst mogen rijden, acht jaar oud, opgeleid compleet met Grand Rpix oefeningen en Hoge School, dier stond stijf van de artrose. 'maar dat heeft niks met zijn training op jonge leeftijd te maken hoor!' jaja...

ik ben zelf van plan om a/h van dit stuk het draagvlak van mijn zadel eens op te meten, en de berekeningen erop los te laten. zelf weeg ik 52 kilo (met kleding toch al gauw 55, in de winter denk ik nog meer), mijn paard moet nodig eens gewogen worden, ik schatte hem altijd ergens tussen 450 en 500, maar als ik dan kijk naar een KWPN-er hier op stal die een stuk groter is (deze is 1,68 ongeveer en mijn paardje is 1,515 om precies te zijn), klopt dat niet. de KWPN-er is weliswaar wat lichter gebouwd, maar niet veel, en deze weegt 520 kilo volgens de berekeningen. ik ben benieuwd wat er bij mij uitkomt.
volgens mijn eerdere berekeningen was er een kans dat ik zelfs nog op mijn jongste pony zou kunnen rijden in de toekomst, deze zal tussen de 1,25 en 1,30 worden, en het is een Welsh Mountain pony. stevige pony, maar als ik deze berekeningen en uitleg zo lees is daar helemaal geen sprake van. tijd dus voor een paar onderzoekjes (hoewel mijn pony nog maar een jaarling is, dus dat zal even moeten wachten), ik ben heel benieuwd wat eruit komt.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 10:51

Het vervelende is dat het allemaal maar MOET kunnen....

Ik weeg nu zo'n 78 kilo en moet terug naar 73-75 (ben tijdens mijn laatste zwangerschap 35 kilo aangekomen dus op weg terug) bij een lengte van 1m76..dat is voor mij normaal gewicht. Ik rijd nu sinds een maand of 4 een tinker van 1m56, stevig gebouwd, 11 jaar oud. Qua gewicht denk ik geen probleem maar ik maak me wel zorgen om het zadel en de drukverdeling dus ik ga daar ook eens goed naar kijken en met de eigenaar overleggen! (sterker nog, de eigenlijke leaster van het paard had een stock saddle bij zadelmarkt gekocht...gelukkig heb ik haar tot nog toe kunnen overtuigen dat het echt "rommel" is...en als je het zou zien, zou je dat meteen ook zeggen..ben ik van overtuigd...het heeft dus nog nooit op haar gelegen maar ik laat zeker even dit artikel lezen!)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:56

Citaat:
2. Bepaal het gewicht van het paard: hiervoor zijn handige meetlinten beschikbaar via voerleverancier of de Paardendrogist. Je kunt het gewicht van je paard ook zelf uitrekenen via de volgende formule: borstomvang in het kwadraat x lichaamslengte in centimeters, gedeeld door 11.900. Meet van boeg tot zitbeen.

Ik begrijp dit alleen niet helemaal.. hoe moet je het nou precies opmeten? De borstomvang, bedoelen ze daar het stuk van de boeg tot het zitbeen mee? Want dat is praktisch het hele paardenlijf.. en ik neem aan dat je dat dan aan 1 kant moet opmeten, en vervolgens in het kwadraat moet doen.. of zit ik nu helemaal verkeerd

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:02

http://www.tekstotaal.com/cpaardengewicht.html

hier kan je het laten berekenen. borstomvang meet je ter hoogte van de plaats waar een longeer- of elastische dekensingel hoort te liggen, en de lengte meet je ter hoogte van het borstbeen (aan de zijkant, niet in het midden zoals bij het nemen van een dekenmaat!) tot aan de zitbeenknobbel (ook zijkant!). vervolgens wordt de berekening gemaakt op deze site. je kunt het inderdaad ook zelf uitrekenen met bovenstaande formule.

@ nathalie, mensen hebben teveel voldoening van het paardrijden, sommige voor de prestaties, anderen voor het aanzien, weer anderen voor het plezier, en nog weer anderen voor een combinatie van factoren, etc. ik denk dat heel veel mensen niet WILLEN horen dat ze voor hun paard, waar ze ogenschijnlijk prima op passen, te groot zijn. ze willen blijven rijden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:09

Eliine schreef:
Gelukkig rij ik op een Fries van 1.67 m en ruim 600 kilo, met mijn 53 kilo moet dat geen problemen opleveren Haha!

Wel grappig, eergisteren hadden we met de familie hier een discussie over. Er rijdt een vrouw op de ponyclub met een kwpner, en die vrouw weegt zeker 90 kilo. Dus ik zeg, dat kan nooit goed voor dat paard zijn. Zeggen mn zus en mn vader, nou dat valt wel mee hoor, grote paarden kunnen een hoop hebben. Dus ik kom met de 12-15% regel aanzetten, en bereken dat dat paard zo rond de 550 kilo zal wegen, en dus nooit die 90 kilo mag dragen eigenlijk. Nou daar waren ze het niet mee eens, want die 15% regel klopte niet, want dat zou betekenen dat als je meer dan 80 kilo zou wegen, niet eens meer paard zou kunnen rijden,en er waren toch een hoop mensen die meer dan dat wogen en gewoon reden zonder dat de paarden rugproblemen hadden..

Maar nu heb ik dus toch gelijk! Zal mn zus dat stuk eens laten lezen.

Het heeft zeker te maken met de training van het paard.
Bijv een body-builder, kan ook veel meer dragen dan en gemiddeld persoon.
Daarbij zijn er ook ontzettend veel paarden met blessures Knipoog
(ook beenblessures kunnen komen door overbelasten, teveel gewicht op de verkeerde manier dragen... )

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 12:15

Ik moet eerlijk bekennen dat al deze zaken mij toch wel goed hebben doen nadenken toen ik nog op zoek was naar een paard. Ik was voor mijzelf op zoek en heb zoveel twijfelachtige dingen gezien, gelezen en gehoord dat ik niet meer durfde. Heb dus nu gekozen voor een veulen (moet nog geboren worden zelfs)...ik weet nu in ieder geval zelf zeker dat ik er ALLES aan zal doen om het allemaal op een verantwoorde manier te laten verlopen (uiteraard kan er nog steeds van alles misgaan maar niet omdat er een egoistische, irreeele druk op het dier is gelegd in de beginjaren of zelfs later)
En mocht ik toch ineens een egoist worden, reken ik op jullie om me een "dreun" te verkopen Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:33

nathalie2302 schreef:
En mocht ik toch ineens een egoist worden, reken ik op jullie om me een "dreun" te verkopen Lachen

Ik denk niet dat dat ooit nodig zou zijn. Zo zit je niet in elkaar!
Pas eerder op dat je niet doorslaat, want overal waar té voor staat is niet goed (behalve tevreden en tegoed)

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 12:51

te tevreden is ook zo wat! Knipoog

Ik was niet van plan om helemaal "eng" te worden hoor...doelde meer op verantwoord omgaan met een dier en zorgen dat je advies krijgt van de juiste mensen. Ben ook meer op zoek naar een "maatje" dan naar een "werknemer" als je begrijpt wat ik bedoel. Werken zal het paard wel moeten maar ik wil wel zorgen voor een zo gezond, veilig en leuk mogelijke werkomgeving....ehmm...zoiets..hahaha...nou ja..je begrijpt vast wat ik bedoel al zet ik het wat knullig neer!

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:57

iedereen heeft zijn eigen verwachtingen van een paard en een eigen kijk op wat goed is en wat niet goed. doe lekker wat jij goed acht en denk erover na waarom je iets doet...dan kan het niet misgaan!

veel plezier met je a.s veulen! is zo'n mooi proces!

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:59

sorry was voor natalie Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:26

Toch blijf ik heel eigenwijs niet geloven in de papieren van merrieveulen.
draagkracht zit imo niet in je botten maar in je spieren.Dus wat heeft een dichte botmassa nu te maken met last dragen?Ik denk dat je ook altijd moet oppassen dat je in de paardewereld niet laat mee slepen door allerlei hype's.Ik vind de Naturals hier vaak heel ver in gaan.Daar vind je vaak ook van die formule's die als de bijbel worden verkondigd en waar als je alles eens goed nakijkt en nadenkt je wenkbrouwen gaat fronsen.
ik wilde mijn paard ooit natuurlijk laten bekappen.Tot ik begon te lezen dat het tot een jaar kon duren voor dat een paard soms goed kon lopen.Dan maak je mij niet wijs dat zo iets gezond is.

Ik denk dat gewoon je gezonde boerenverstand soms beter werkt als zomaar dingen aan te nemen omdat het er staat.