kas_flower schreef:Hoe werkt dat eigenlijk met wijken dan? Nog niet precies netjes overstappen maar gewoon het beginnetje? Want je hebt geen benen die je aan kan leggen, en als je geen zweep mag/kan/wil gebruiken?
Eliine schreef:arans schreef:Rechtrichten aan de hand, vond ik trouwens ook erg intresant. Omdat ik niet op Polly rij, en ze wel scheef is lijkt mij dit een mooi altenatief
Mag ik vragen hoe je aan de lange teugel wijkt?
Travers lukt mij nog doormiddel van de achterhand naar binnen te drijven, maar ik weet niet of dit juist is.
Wijken is wat lastiger uit te leggen zo via de pc. Belangrijk is dat de pony recht loopt op het moment dat je het wijken in wilt zetten. d.m.v de zweep kun je de achterhand opzij 'duwen' maar zorg dat je je buitenteugel er goed aanhoudt zodat je pony niet door de buitenschouder valt. Dit gebeurt namelijk erg snel aan de lange teugel omdat je niet met je buitenbeen kunt werken.
Overigens kan het wijken ook prima zonder zweep. Eén van mijn pony's heeft zweepangst, en wordt helemaal panisch zodra ik met zweep wil LLen. Die heb ik het wijken op commando geleerd. Nu hoef ik maar 'om' te zeggen en mijn binnenteugel wat naar de buik te brengen en ze gaat al. Belangrijk is wel dan dat de pony het wijken aardig (onder het zadel) beheerst.
staat 2 pagina's terug

En wat de handen betreft, ik hou ze gewoon hetzelfde als dat je zou rijden. De zweep heb ik altijd in mn linkerhand en als ik dan op de rechterhand zit wijst de zweep een beetje naar rechts zodat je de kont aan kan tikken wanneer nodig. Steeds de zweep overpakken is best onhandig vandaar dat ik het mezelf aangeleerd heb om het zo te doen.