Wat is jullie favoriete shetlandhengst? (Foto's in link!!)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: Wat is jullie favoriete shetlandhengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 11:44

lor1_1984 schreef:
Kaal?
Ik vond het al erg genoeg dat hij met deken loopt, hij had zo'n leuk vachtje!

Wat is er mis met een deken?!

Nouran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:23

Diesel TDI das de beste.. Helaas nog geen papier, maar dat komt hoop ik heel snel..

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 21:52

karoliena schreef:
lor1_1984 schreef:
Kaal?
Ik vond het al erg genoeg dat hij met deken loopt, hij had zo'n leuk vachtje!

Wat is er mis met een deken?!

Niks, maar ben zo eentje die vind dat paarden zo min mogelijk onder een deken gezet moeten worden...
Maar ja, zonder vachtje zal hij wel moeten he?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 10:16

Nouran schreef:
Diesel TDI das de beste.. Helaas nog geen papier, maar dat komt hoop ik heel snel..

Stoere naam .
Bij welk stamboek laat je hem dan inschrijven? NSPS of NMPRS? Want als zijn ouders geen papier hebben kom je bij beide stamboeken niet verder dan een registerpapiertje.

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 18:55

Ik ben nog niet zo lang bezig in het shetlander-wereldje, maar als ik de nakomelingen van Nelantines van de Groote Woerd zo zie, dan is dat wel een heeeeele gave hengst! Verder ga ik me in januari maar eens aan al het moois vergapen op de hengstenkeuring; misschien kom ik dan nog wel andere favorieten tegen!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 23:02

Yaar schreef:
Een heleboel info over Fedor en wat info over Thank You

Hartstikke bedankt, Yaar!

Even een ander vraagje, aangezien het hier toch over hengsten gaat...

De hengstenkeuring is vanaf 3 jaar oud toch.. maar de eerste keuring is al in de december en per 1 januari worden de hengstjes pas 3 officieel... Is het dan net voordat ze 4 worden of net voordat ze 3 worden dat ze ter keuring mogen verschijnen? En kan je eventueel ook een jaartje langer wachten?

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 23:41

Ze worden voor gebracht voordat ze 3 worden. De meeste zijn net goed en wel 2,5. Met een 3,5 jarige heb je natuurlijk een nadeel(dat hij niet meteen gekeurd is) en een voordeel(dat hij wel mooier volgroeid is).

Ik heb net Sam van 3,5 ingereden, en de S jaargang heeft net z'n 1e dekseizoen er op zitten.

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 06:57

wij zijn nu inderdaad heel benieuwd wat onze S jaargang komend jaar zal geven

Mariekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 08:02

Laatst bijgewerkt door Sjoert op 24-11-05 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: link aangepast.

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 18:59

zoo..gaaf kleurtje

Beauty0102

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 19:02

Charley boy van de zand kamp alleen ik heb geen foto's
( vader van m'n verzorg shetlander ) maar goed heeft iemand daar foto's van zo ja? kan die mij dan pb-en?

Nouran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 19:35

princequillo
Fotograaf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 22:30

jolly jumper van nienke als bokker jollybollie

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:47

SeSch schreef:
Heeft er misschien niet iemand een foto van Light op z'n computer staan? Zou anders wel leuk zijn om een foto te zien!
Valt me trouwens op dat Light wel weinig terug te vinden is achter de goedgekeurde hengsten van nu....

hoi nien,
ik vindt jou jolly het mooiste. hoor zeker weten ............. het is echt een lekker ding . en sammy ook . trouwens leuk dat ik bij jou op stal ben gekomen.

princequillo
Fotograaf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:47

sorry ...... ik wou nienke pakken.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 22:01

Nouran, wie zitten daar achter?

Wat ik niet zo goed begrijp is dat er naar shetland hengsten gevraagt wordt, en dat mensen komen met: Als NMPRS ook mee mag doen die en die. Nee, ze vragen om shetland hengsten, niet om NMPRS hengsten. Dat zijn naar mijn idee 2 totaal verschillende stamboeken. Ja, er lopen zeer zeker goedgekeurde hengsten die shetland gefokt zijn (en misschien ook bij het shetland goedgekeurd zijn) maar die liggen niet in het fokdoel. Ik geloof dat de basis in de toekomst ook gaat verdwijnen.
Vind het jammer dat er nog steeds mensen zijn die het NMPRS zien als "stamboek voor papierloze shets"

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 22:03

ja maar dat is ook wel een beetje logisch als ze daar zo makkelijk zijn natuurlijk

loeske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 22:20

Is hier iemand bekend met de hengst Lachmont d`or v. Isala... hij zou inmiddels afgekeurd zijn

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 22:50

elinax21 schreef:
ja maar dat is ook wel een beetje logisch als ze daar zo makkelijk zijn natuurlijk

Zo makkelijk zijn ze allang niet meer, en ja, ik denk zeker dat je shetland bloed in het minipaardje moet houden, een bepaals percentage, en daar heb je dus de merries voor. Ik heb zelf een basis (NSPS gefokt) merrie, en als ik minipaard wil fokken (wat ik doe) ga ik daar geen shetland hengst op zetten. Dan weet ik zeker dat ik niet in de buurt van het fokdoel kom.
En betreft makkelijk.... je moet tegenwoordig DNA aanleveren en minimaal 1 ouder op papier hebben om met je hengst naar de hengstenkeuring te mogen.
Het is natuurlijk nog een heel jong stamboek wat moet groeien, en ik denk dat ze daar momenteel, ook met de nieuwe regels, goed mee bezig zijn. Hoewel de keerzijde wel is, dat we meer een nederlandste afsplitsing van het AMHA worden dan dat we een minipaard met nederlandse grondslag hebben, naar mijn idee.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 22:54

NSPS blijft welkom in het NMPRS stamboek hoor, ook zeker op de hengstenkeuring. Heb het er vandaag nog over gehad.

Maar mijn excusses dat ik een NMPRS hengst heb genoemd terwijl het puur om goedgekeurde NSPS hengsten ging.

Dan is mijn favoriet August van de Kosterweide.

Misschien had iemand moeten vertellen dat het alleen om goedgekeurde hengsten ging?

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 22:57

Karoliena, het zal nog niet komende keuring zijn, maar ik begreep dat ze de basis er in de toekomst uit willen gooien. Ik doelde trouwens niet zo zeer op jou hoor. Maar vond het wel opvallend. Het lijkt me logisch dat dit topic bedoelt is om shetland liefhebbers van hun favo hengsten te laten genieten, en wellicht een goede hengst eens extra onder de aandacht te brengen. En met alle respect, ze zullen ongetwijfeld lief zijn! dan komen er hengstveulentjes zonder papieren. Ieder zijn goed recht, natuurlijk, maar slaat de strekking van het topic compleet mis denk ik.

Genoeg off topic gezegt, vind het heel erg moeilijk, omdat ik dus wel een plaatje in mijn hoofd heb, maar echt geen flauw idee heb hoe het beestje heet (ja, wel ggk, zwart, maarja, dat zijn er zoveel )

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 23:01

Nee voelde me alleen aangesproken omdat ik een mini heb met meer dan 50 % shet bloed en dat jij zei dat de basis verdwijnt uti het stamboek.

Ik heb dus vandaag met ze geproken en de basis klasse zal altijd blijven. Om een aantal generaties is een paard nodig met een groot percentage shet bloed om het bottenstelsel en de gangen op peil te houden. Dit komt van een fokker met AMHA paardjes

Bedoel je toevallig ook August, hihi. Is zwart is def goedgekeurd met al 9 jaar een 1ste premie, vind ik toch wel een reuze prestatie.
Ook nog meerdere zonen goedgekeurd.

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 09:28

ik weet idd dat het stamboek nu strenger word. maar aa de andere kant vind ik dat ook wel weer goed, je hebt het zelf al over die papierloze veulens, die krijgen nu een nmprs papiertje.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 09:29

Veulens zonder papier krijgen al een tijdje geen papier meer hoor.Op het paspoort komt dan bij de afstamming gewoon onbekend te staan

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 09:30

maar als je een ggk vader hebt komt die er toch o pte staan?