Shetlandervacht en te warme tempraturen: wat doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 19:12

Kan scheren nog? Krijg ik dan geen problemen met de zomervacht?

Daniellejody

Re: Shetlandervacht en te warme tempraturen: wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 19:32

We hebben nu sinds enkele maanden een mini pony. Is ongeveer 8 maanden oud. Was zwaar verwaarloosd, voor de dood weg gehaald (lang verhaal).
Door de slechte start komt Carlos erg moeilijk door zijn vacht. Hij heeft wolachtige vacht en ontzettend smerig. Met wassen lijkt de shampoo op de vacht te blijven liggen, het trekt er niet in. Laatst met warm weer voelde Carlos heeel erg heet aan op zijn huid. Vanwege de weersvoorspelling gekozen hem te scheren (met de haren mee)

Nou... de veescheermachine kon amper door zijn vacht komen :+
Resultaat: veel haar weg kunnen scheren... maar het is niet eens zichtbaar! :')

Als ik zie hoeveel haar er af is gekomen zal het vast wel schelen straks met de warmte.
Helemaal "kaal" was geen optie. Carlos heeft nog niet zo'n goede weerstand. Het gaat net de goede kant op met hem.

Afbeelding

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 21:15

Ik heb mijn shetje toch ook maar gedeeltelijk geschoren. Teveel haar en ze moest nu toch echt haar eczeemdeken op. Aangezien ze al eens hittebevangen is geweest, ben ik daar toch wat huiverig voor en had ik de deken zo lang mogelijk uitgesteld. Dat kon niet langer, maar nog teveel haar, dus vandaag aan de slag gegaan. hopelijk groeit het een beetje netjes terug wel. Al moet dat denk ik wel goed komen. Heb haar een maand terug op de borst geschoren, en daar zat al weer genoeg haar.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 21:56

Ik heb mijn shet ook in etappes geschoren, eerst een keer helemaal erover met een veescheer apparaat. Daarna om de dag een stuk echt kort geschoren ( eerst een streep over de hals, daarna onder de buik, rug, buik, en als laatste de benen.

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 14:36

@caroline_max. Ja dat is mijn idee ook. Nu het "groffe" haar weg gehaald en volgende week nog even wat netter en strakker scheren. En Carlos vind het scheren helemaal niet erg dus dat scheelt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 09:41

Daniellejody, denk dat het nog echt die wollige veulenvacht is.
Als je dit wil scheren moet je echt zorgen voor goed geslepen messen, als je eenmaal een begin hebt kun je rustig verder.
Soms wil het ook nog wel eens helpen om eerst met de vacht mee te scheren.
Maar ik denk dat je je paardje veel plezier doet om 'm scheren.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 09:53

Mijn shet is ook altijd blij als hij geschoren wordt. Hij gaat helemaal kaal
Zijn zomervacht begint alweer mooi door te komen.
Ik ga er ook echt aan denken om het dekens op te gooien en dan maar hopen dat de winter vacht een stuk minder gaat worden.

geetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:01

gedroogde brandnetel door het voer helpt tegen de jeuk hier moet je echter al in het voorjaar mee beginnen wij hebben onze shet geschoren niet helemaal kaal maar wel goed kort

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 19:56

jesito schreef:
Daniellejody, denk dat het nog echt die wollige veulenvacht is.
Als je dit wil scheren moet je echt zorgen voor goed geslepen messen, als je eenmaal een begin hebt kun je rustig verder.
Soms wil het ook nog wel eens helpen om eerst met de vacht mee te scheren.
Maar ik denk dat je je paardje veel plezier doet om 'm scheren.

Ja is idd wollige veulenvacht. De scheermachine wou er amper door, maar als je idd eenmaal een begin hebt wil het wel.
Ik scheer alleen met de haren mee. Hij heeft nog een te lage weerstand om in zn blootje te staan :Y)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:43

Mijn shettekind heb ik ook geschoren. Met de haarrichting mee. Zomervacht zat er keurig onder en is er niet af gegaan. En ik heb het gewoon met een mensen tondeuse gedaan hihi