NMPRS hengstenkeuring

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: NMPRS hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:05

Dus als je nu een merrie hebt die opgenomen is in het stamboek maar geen volledige afstamming op papier heeft, wordt dat dier dus in 2013 uit het stamboek geknikkerd?

rose68

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:12

stef schreef:
De nieuwe regelgeving is mij ook echt compleet niet duidelijk. Daarnaast, dat ging toch pas in 2013 in?

Dat klopt, maar heeft al wel gevolgen voor de dieren die dus vorig jaar na april geregistreerd zijn. Want die komen in het "voorlopige" stamboek, hulp- als de ouders niet gekeurd zijn en hoofd- als de ouders wel gekeurd zijn.

rose68

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:13

LADPR schreef:
Dus als je nu een merrie hebt die opgenomen is in het stamboek maar geen volledige afstamming op papier heeft, wordt dat dier dus in 2013 uit het stamboek geknikkerd?

Dat denk ik dus niet omdat de regelgeving in april 2011 bepaald is. Als de registratie en keuring voor die datum heeft plaats gevonden staat die volgens mij gewoon in het hoofd-

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:14

Ohh oke, dan zou alles wat ik nu heb lopen gewoon in het hoofdstaboek blijven. Gelukkig maar!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:17

Eruit knikkeren doen ze nooit Lian, dat mag overigens ook niet. regels worden nooit met terugwerkende kracht aangepast (maar dat heb ik je in het verleden ook al weleens uitgelegd :) )

Maar neem nou bijv Woody: Merrie is in 2009 overgeschreven van NSPS naar NMPRS. Afstamming onbekend, nog geen stamboek opname gedaan.
Vader is ggk hengst.
Woody is op 24 april 2011 geboren en een paar dagen later ingeschreven....
Is het voor hem dan van invloed dat moeder geen stamboek is? (wel veulenboek, ze heeft een VRA nummer)

Misschien trouwens handig om hier een los topic voor te openen?

rose68

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:17

LADPR schreef:
Ohh oke, dan zou alles wat ik nu heb lopen gewoon in het hoofdstaboek blijven. Gelukkig maar!

Vraag het anders even na, je kunt het ook zien op blz 5 van het paspoort wat ik begrepen heb.

Dit zijn de afkortingen:

13. Indeling Stamboek.
13.1. Stamboek.
STB.BMM Stamboekmerries 3 jaar en ouder t/m 86 cm.
HSTB.BMM Hulpstamboekmerries 3 jaar en ouder t/m 86 cm.
STB.BKLM Stamboekmerries 3 jaar en ouder van boven 86 cm t/m 106 cm.
HSTB.BKLM Hulpstamboekmerries 3 jaar en ouder van boven 86 cm t/m 106 cm.
STB.CMM Stamboekhengsten 3 jaar en ouder t/m 86 cm.
HSTB.CMM Hulpstamboekhengsten 3 jaar en ouder t/m 86 cm.
STB.CKLM Stamboekhengsten 3 jaar en ouder van boven 86 cm t/m 106 cm.
HSTB.CKLM Hulpstamboekhengsten 3 jaar en ouder van boven 86 cm t/m 106 cm.

13.2. Veulenboek.
VB.VRA Veulenboek merries
HVB.VRA Hulpveulenboek merries
VB.VRAC Veulenboek hengsten.
HVB.VRAC Hulpveulenboek hengsten

Paarden die veterinair afgekeurd worden, worden in D-boek geplaatst.

13.3 Registerboek
REG.VRA Register merries
REG.VRAC Register hengsten
REG.BMM Merries 3 jaar en ouder t/m 86 cm.
REG.BKLM Merries 3 jaar en ouder van boven 86 cm t/m 106 cm.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:20

Stef: Nee oke niet eruit maar naar het hulpstamboek overgezet worden komt voor mij op hetzelfde neer.

Dank je Roos! Zal eens in de paspoorten kijken en anders eens bellen als er niks in staat.

Edit: Bij de stamboekopname staat inderdaad BKLM
Laatst bijgewerkt door LADPR op 10-02-12 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

rose68

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:23

Ik denk dat er veel paarden naar het hulpstamboek gaan in 2013

rose68

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:24

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:34

Ik had toen ik gisteren naar het stamboek belde, begrepen dat je dit jaar voor het laatst met een AMHA zonder ouders met een veterinaire goedkeuring naar de keuring kon. Er is mij niets verteld dat hij dan in het hulpstamboek komt, en ze vroegen wel of hij nog overgestempeld moest. Wat ik begrepen heb gaat deze regel dus pas in 2013 in maar hoop wel dat ik er duidelijk over krijg omdat anders het nut van de hengstenkeuring niet zo groot is voor mij.

stalbluemoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 00:27

Wat een gedoe allemaal. of we stoppen met fokken met de kleintjes, of dit jaar moeten wij met alle 7 merrie's incl veulens (4 stuks) naar de merrie keuring, of we moeten een dierenarts laten komen met de nodige heel veel onkosten. En daarvoor ga je dan proberen om je hengstje goedgekeurd te krijgen.
Ik snap dat ze alles een beetje zuiver wil houden, maar hoe kan dat in een stamboek met zoveel kruisingen?
Naar mijn mening is het alleen maar geldklopperij.

(we hebben zelf ook kruisingen hoor, daar niet van)
Ik wil met dit berichtje ook niemand aanvallen maar wordt er een beetje moe van.
NMPRS is niet het enige stamboek met moeilijk gedoe NRPS kan er ook wat van.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 16:23

Ik denk dat er bijna geen stamboek is waar je een hengst kan laten goedkeuren waarvan de merrie nieteens stamboek was, dus opzich geen verkeerde zet.
Zelf ben ik ook nooit zo happig om een veulen te kopen van een merrie die niet naar de keuring is geweest, ik denk dan altijd wat is er mis mee? ;)
Het heeft verder niks met alleen AMHA van doen, maar daarvoor moest een oplossing worden gezocht als je de moeders van buitenlandse hengsten in het algemeen ook wil kunnen controleren, dus vandaar dat je voor het buitenland nu ook een veterinair attest kan aanvragen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 16:31

Linda, bij de meeste stamboeken kan een hengst uit een VB merrie gewoon naar een keuring hoor. Stamboek en predikaten hebben dan wel de voorkeur maar dat is niet noodzakelijk.
Ook bij andere rassen zijn er zat mensen die niet al hun merries meeslepen naar een keuring.

Maar ik begrijp dat voor AMHA hengstveulens straks zowel de vader als de moeder 2 generaties op papier moet hebben (en vet gekeurd?) maar voor nmprs hengstveulens alleen de vader 2 generaties en de moeder zelf? Is dat niet raar?

Maar ik ga maandag wel eens bellen want ipv duidelijkheid komen er alleen maar meer vragen in mij op zo via bokt...

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 16:40

Dat is straks voor ALLE hengsten zo hoor 2 generaties aan vaderskant en minstens de moeder. ;)
AMHA hoeft er echt niet meer.
En dus de ouders veteriniar gechecked of stamboek opgenomen.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 16:45

Het wordt wel erg confusing zo..ik begin nu ook te twijfelen..
Rizzy is geboren in 2010, vader stamboek, moeder Welsh, moet ma nu PROK gekeurd worden of valt het er net buiten? Ze moet in 2013 voor stamboekopname.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 18:03

rose68 schreef:
LADPR schreef:

Dat denk ik dus niet omdat de regelgeving in april 2011 bepaald is. Als de registratie en keuring voor die datum heeft plaats gevonden staat die volgens mij gewoon in het hoofd-

volgens mij niet. want als ik in de papieren van mn pony's kijk, werden de afkortingen van het lijstje al heel lang gehanteerd. Er werd dan na mijn idee alleen geen waarde aan gehecht.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:22

Meavey schreef:
Dat is straks voor ALLE hengsten zo hoor 2 generaties aan vaderskant en minstens de moeder. ;)
AMHA hoeft er echt niet meer.
En dus de ouders veteriniar gechecked of stamboek opgenomen.

En voor merries? Stel je hebt een merrie uit de USA, moet je daar de ouders ook van laten keuren? En wat als de merrie in de USA blijft staan? Kan ze dan wel nmprs geregistreerd worden ivm haar veulens als die naar NL komen?

Overigens maken ze wel degelijk onderscheid zodra er een amha papier bij aangevraagd wordt en kreeg ik van anderen de tip om dat gewoon niet te melden op de geboorteaangifte.

Mariska80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:13

Heb mijn hengstje toch ingeschreven voor de keuring _/-\o_
Dus kom toch met een terugkomende jaargang :D

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:21

Ik kreeg net de bevestiging van het stamboekkantoor dat de inschrijving ontvangen is. Nu maar hopen dat de grond snel zacht wordt zodat ik Fudge aan het werk kan zetten.

Mariska80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:32

Ja inderdaad Bianca snel de grond zacht kunnen we iets doen.
Mijn bak is ook hard kan niks zo, en er moeten nog wel wat spieren op hahahaha.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:52

Ik heb net het nmprs gebeld en mijn hengst word hulp stamboek omdat de moeder gekeurd moet zijn door een nederlandse prok veearts. En zijn moeder staat in duitsland.. Balen dus..

Verder zijn wij er ook voor de allereerste keer bij met eddy dus hopelijk gaat het allemaal goed aangezien ik nog nooit bij het nmprs op de hengsten keuring ben geweest.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:53

Tja, dat wordt overleggen of de fokker de merrie voor jou wil laten keuren....

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 12:06

Fudgie stelen Fudgie stelen *\o/*

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:09

Sappos schreef:
Fudgie stelen Fudgie stelen *\o/*

Fudge stelen laat je ~~}> , Fudge kopen mag wel :j .

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 12:16

Ik heb nog 2 euro :D Fudge mennen *\o/* Oh nee wacht hij heeft niet de juiste kleur :') _O- Ahhh who cares ik heb nog geen bonte.