Op een shet rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 15:28

Bizzybijtje schreef:
kimxramona schreef:
Uhm sorry, maar het licht ook gewoon aan de shet. ik heb een enorm grote shetlander ben 12 en weeg 40 en ben 1.60, beestje kan het supermakkelijk dragen! ik rij er bijna nooit meer op ofzo, maar ik ga er tuurlijk wel een xtje mee zwemmen enzo. en leeftijd heeft er zowiezo niks te maken puur gewicht en lengte.

:roll: als je 12 bent ben je vast langer dan iemand van 8? Of niet soms? Gemiddelde lengtes he.. En ja, met 1.60 ben je WEL te groot.

Als het een erg grote shet is , is 1.60 niet echt te groot.
Een jaar terug toen ik nog 1.60 was reed ik ook weleens op een shetlander van 1.12.
En dat paste ook nog wel, was niet mooi voor het plaatje. Maar kon gemakkelijk! *D

Anoniem

Re: Op een shet rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:37

Als het niet mooi is voor het plaatje ben je dus ook gewoon te groot...
Bovendien valt 1.12 imo niet meer onder 'shetlanders' aangezien die max 1.07 mogen zijn.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 00:42

Bizzybijtje schreef:
Bovendien valt 1.12 imo niet meer onder 'shetlanders' aangezien die max 1.07 mogen zijn.

Niet mooi voor het plaatje betekent niet meteen te groot.
En die shetlander is toch echt een rasechte die in het stamboek staat.
Dus een échte shet. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 00:48

amyyy55 schreef:
Bizzybijtje schreef:

Kan zijn, maar ze mogen toch echt max 1.07 zijn.
En jawel, dat betekent wel dat je te groot bent. Als de verhoudingen niet kloppen ziet het er dus niet 'mooi' uit, dus dan kan het gewoon ook niet. Op een shet van 1.12 (een uitschieter) zou het misschien wel gaan, maar iets vreemd eruit zien. Maar de grens tussen 'net wel' en 'net niet' wordt bij twijfel altijd naar het 'net wel' gebracht. En dan blijft het 'net wel' terwijl de ruiter al een kilometer te groot is. Ik doe dus enkel aan 'past makkelijk'. Grotere ruiters komen er gewoon niet op.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 00:50

Voor de duidelijkheid toch maar even een foto dan. :+
Ik was 1.60 en net 40 kg , en shetlander 1.12-1.13 .
Zonder zadel en tenen naar beneden, maarja heb niet echt een duidelijkere foto.
Vind zelf dat dit niet zo super groot is ervoor?
Rijd er niet meer op. Maar als ik naar links/rechts leunde had ze geen last, ze word/werd bitloos gereden en het was vooral stappen.
Dus niet zo erg toch? :')

<3 Roooszziiiee:

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Let trouwens niet op mijn gezicht, pff wat een pretbek. :+

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 00:51

Bizzybijtje schreef:
amyyy55 schreef:

Kan zijn, maar ze mogen toch echt max 1.07 zijn.
En jawel, dat betekent wel dat je te groot bent. Als de verhoudingen niet kloppen ziet het er dus niet 'mooi' uit, dus dan kan het gewoon ook niet. Op een shet van 1.12 (een uitschieter) zou het misschien wel gaan, maar iets vreemd eruit zien. Maar de grens tussen 'net wel' en 'net niet' wordt bij twijfel altijd naar het 'net wel' gebracht. En dan blijft het 'net wel' terwijl de ruiter al een kilometer te groot is. Ik doe dus enkel aan 'past makkelijk'. Grotere ruiters komen er gewoon niet op.

Okee. ;)

Manddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 00:53

daantjuh96 schreef:
Hooi,

Ik rijd al 4,5 jaar op een manege, ik rijd dan meestal op paarden en C/D/E ponys dat gaat altijd heel goed!
Maar sinds kort heb ik een verzorgshetje, dat was wel even flink wennen om te rijden!
Zoals: een kleine zadel... En in draf kon ik het met lichtrijden nauwelijks bijhouden (:P) en in galop stuiterde ik als een skippybal :S ook rijd ik bitloos dus mijn shet snijdt vaak af.
Ik heb hem nu ongeveer anderhalve maand en nog steeds ben ik het niet gewend, (op andere kleine pony's zoals welsh a'tjes gaat het wel allemaal goed) toch heb ik mensen gezien die heel goed kunnen blijven zitten op een shet...
Maar hoe moet dat dan :S
Weet iemand wat tips?

Het is gewoon evenwicht.
Ik heb ook een shet, en vroeger vloog ik ook alle kanten op, maar nu kan ik gewoon in galop met mn handen los.
Ik rijd trouwens wel zonder zadel en mn shet heeft ook geen bit in.
En voor de mensen die het zielig vinden, ik rijd niet vaak, maar soms even een heel klein stukje in de wei.
Ik wandel meestal, en hij kan me makkelijk dragen.
Je moet er gewoon aan wennen, het is een kwestie van tijd maar het is wel leuk. :D

Manddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 00:55

Elke shet is verschillend, en je kan wel aan hun gedrag merken of ze je kunnen dragen of niet.
Als ze gaan bokken en steigeren moet je gelijk stoppen, maar met oortjes vooruit en goed luisteren is het allemaal wel goed.
Wat maakt het uit hoe het eruit ziet, het gaat toch om het plezier van jou en je paard?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 01:02

Manddyx schreef:
Elke shet is verschillend, en je kan wel aan hun gedrag merken of ze je kunnen dragen of niet.
Als ze gaan bokken en steigeren moet je gelijk stoppen, maar met oortjes vooruit en goed luisteren is het allemaal wel goed.
Wat maakt het uit hoe het eruit ziet, het gaat toch om het plezier van jou en je paard?!

Dat is de slechtste graadmeter die er is. Met name shetlanders laten echt niet weten dat ze het niet prettig vinden. Pony's laten te laat zien dat ze niet sterk genoeg zijn, tegen de tijd dat je pony gaat protesteren zit je al aan het dubbele van het maximale wat je shet aankan.
Die foto kan idd nog wel, maar groter liever niet.

Manddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 01:22

Bizzybijtje schreef:
Manddyx schreef:

Dat is de slechtste graadmeter die er is. Met name shetlanders laten echt niet weten dat ze het niet prettig vinden. Pony's laten te laat zien dat ze niet sterk genoeg zijn, tegen de tijd dat je pony gaat protesteren zit je al aan het dubbele van het maximale wat je shet aankan.
Die foto kan idd nog wel, maar groter liever niet.

tuurlijk moet je rekening houden met je gewicht en lengte, alleen somige shetlanders (die van mij) laten goed weten wat ze willen.
het was maar een voorbeeld. :o :o

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 08:54

Ik ken inderdaad geen enkele Shet die laat merken dat je te groot bent.
Ik ging zelfs een keer op een Shet van 95 cm zitten(ik kon meelopen, dus zette ik weinig gewicht op de rug :')), maar bokte ze, nee hoor.
En de andere verzorgShet ook niet...

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:41

Ik snap niet zo goed dat als je echt wilt rijden , dat je dan een shetlander neemt, neem dan gelijk een grotere pony want je groeit er sowieso uit.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:43

Ik snap het wel, althans als je het dier al langer hebt. Ik heb toen ik 10 was mijn welsh gekregen, ik heb daar altijd goed opgepast, maar de laatste jaren werd ik toch wel te groot. Helaas kan ik geen dieren verkopen, maar goed, ik ga haar nu beleren voor de wagen (andere mensen zeggen allemaal dat ik nog wel pas, maar ik wil eerst afvallen voordat ik op haar stap. Tot die tijd lekker haar beleren voor de wagen).

lies92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:17

mn nichtje van 7 rijd mn shet.

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:55

wij krijgen binnenkort een shet. we willen liefst een zo groot mogelijke. ik hoop dat mijn zusje daar dan nog een heel tijdje op kan rijden. (ze is nu 8 ong 27kg en 1m30) ook hopen we dat mijn andere broer er nog wat op zal kunnen rijden, mar hij is wel bijna te groot: 1,5m en 35kg maar ik denk toch dat dat mogelijk is.

en nu vraag ik me af (puur theorethisch) hoe het komt dat ze maar tot de 40kg normaal kunnen dragen. zeker in stap. ik kruip soms ook op handen en knieen rond met mijn zus op mijn rug, en ik heb daar toch geen last van hoor :) al rechtstaand kunnen mensen toch ook bijna hun eigen gewicht in hun rug mee rondlopen? zijn mensen dan sterker dan shetlanders? nee toch?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:01

Een mens is heel anders dan een Shet, het is niet echt te vergelijken.
Een Shet kan gewoon 40 kilo dragen, hoogstens 45, punt.
Een Haflinger tegen de 80 kilo, hoogstens. Enzovoorts.

Afbeelding
Dit meisje hobbelt af en toe op Zorro rond. 1.45 en 33 kilo. Ze is inderdaad aan de lange kant.

Je moet ook bekijken in welk opzicht mensen sterker zijn. Shetlanders zullen veel meer kunnen trekken dan mensen en paarden zijn in het algemeen veel sterken, maar ik denk niet dat je het kan vergelijken...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:50

Het ligt aan de rug van een paard, die is er eigenlijk niet op gemaakt om op te rijden, het is namelijk een vrij lang bot en je kunt nagaan dat korte botten waarschijnlijk makkelijker iets kunnen dragen dan een lang bot.

Darnishaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:20

Je bent een beetje te groot ervoor

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 10:52

dus een paard met een korte rug zou meer moeten kunnen dragen dan een paard met een lange rug?
iniedergeval bedankt voor de uitleg :)
maar ik ben nog steeds niet volledig tevreden et de uitleg :P
ook al is het logisch. :)

en nu maak ik nog een andere bedenking die je me maar niet al te kwalijk moet nemen, hier komt ie:
moet het altijd alles voor de gezondheid van het paard zijn? Al je er iemand nu een groot plezier mee doet door die op een shet te laten rijden? een dier dat goed wordt verzorgd (wat je daar dan ook onder verstaat)
zal het nog steeds beter hebben dan alle dieren die in hokjes opgesloten zijn en die enkel bestemd zijn voor de slacht. dat is ook enkel voor ons plezier. dan wordt ik liever vegetarier en laat wat kinderen rondhobbelen op mijn shet ook al zijn ze er niet zo geschikt voor.
en veel mensen hebben een nog veel beestachtiger bestaan.
met heel deze uitleg wil ik niet zeggen dat je je dier dan zomaar mag mishandelen, maar dat je het een beetje moet relativeren.

en PS op mijn toekomstige shet :) zal ook niemand zwaarder dan 40 kg op mogen, lengte maakt me iets minder uit

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:30

caaramel schreef:
dus een paard met een korte rug zou meer moeten kunnen dragen dan een paard met een lange rug?

en nu maak ik nog een andere bedenking die je me maar niet al te kwalijk moet nemen, hier komt ie:
moet het altijd alles voor de gezondheid van het paard zijn? Al je er iemand nu een groot plezier mee doet door die op een shet te laten rijden? een dier dat goed wordt verzorgd (wat je daar dan ook onder verstaat)
zal het nog steeds beter hebben dan alle dieren die in hokjes opgesloten zijn en die enkel bestemd zijn voor de slacht. dat is ook enkel voor ons plezier. dan wordt ik liever vegetarier en laat wat kinderen rondhobbelen op mijn shet ook al zijn ze er niet zo geschikt voor.
met heel deze uitleg wil ik niet zeggen dat je je dier dan zomaar mag mishandelen, maar dat je het een beetje moet relativeren.

en PS op mijn toekomstige shet :) zal ook niemand zwaarder dan 40 kg op mogen, lengte maakt me iets minder uit

Waarom zou ons plezier zwaarder wegen dan de gezondheid van de pony? En waarom vergelijken we altijd met dieren die het slechter hebben? Het kan altijd slechter, maar ook beter ;) Uiteindelijk moet iedere eigenaar bepalen wat hij/zij met hun eigen pony doet en van een keer zullen ze ook niet dood gaan. Maar ik ben van mening dat als je aan dieren begint je ook moet zorgen dat ze een zo goed mogelijk leven hebben. Als iedereen zo zou denken, zouden veel dieren het al veel beter hebben.

verapony88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:18

ik heb een verzorgshetlander van 1.05 m. en in het begin was het wel wennen maar nu rijdt het erg goed en doe ik soms zelfs mee aan wedstrijden en rijd ik op een ponyclub met haar!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:00

Hoe lang ben je dan, vera?

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:43

capopjekop schreef:
caaramel schreef:

Waarom zou ons plezier zwaarder wegen dan de gezondheid van de pony? En waarom vergelijken we altijd met dieren die het slechter hebben? Het kan altijd slechter, maar ook beter ;) Uiteindelijk moet iedere eigenaar bepalen wat hij/zij met hun eigen pony doet en van een keer zullen ze ook niet dood gaan. Maar ik ben van mening dat als je aan dieren begint je ook moet zorgen dat ze een zo goed mogelijk leven hebben. Als iedereen zo zou denken, zouden veel dieren het al veel beter hebben.

ik ben het daar natuurlijk ook mee eens, maar ik wil een tegenwicht bieden tegen al die negatieve reacties ;)
stel: de dokter zegt dat paardijden eig niet zo goed is voor je gezondheid, zou jij dan stoppen met rijden? ergens zijn dat ook de risicos van het leven. jammer genoeg kan de shet niet zelf zeggen wat ie het belangrijkste vind

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:49

Dat ligt eraan hoe ernstig het is, maar ik zou zeker naar alternatieven kijken. Mennen bijvoorbeeld, ook hartstikke leuk.

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:34

Ik rijd mijn shetlander ook. Misschien niet zo mooi voor het plaatje maar hij heeft duidelijk geen last van mij
(Je kunt mijn profiel kijken voor een foto). Al mag het plaatje dan niet zo mooi zijn, ik kan wel normaal dressuur met hem rijden wat we met ups en downs trainen (ook les). En hopelijk kan ik snel op wedstrijd!

Gelieve geen commentaar dat wij op wedstrijd gaan!