Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
stef schreef:dat de amateur een veulentje wil is op zich helemaal niet erg, als er maar geselecteerd wordt
randalinpony schreef:Iedereen in de ponyfokkerij is amateur. Je kan er domweg niet van leven, en wat geld kost is hobby. Je hebt wel verschil tussen een geprofessionaliseerde hobby, of zoals ik het niet voor niets noemde, de gelegenheidsfokker.
Selectie begint bij de juiste merries gebruiken voor de fokkerij, en ik constateer dat gelegenheidsfokkers met één merrie, vaak niet het beste dat binnen het stamboek verkrijgbaar is, als uitgangspunt voor de fokkerij nemen.
Tja ik denk dat er ook een stukje PR vanuit de stamboeken moet zijn, om juist te hameren op het beleid om gezonde dieren te fokken.
Moet dat beleid er natuurlijk wel zijn, maar bijv. een NAS heeft als ministamboek toch een beduidende voorsprong ten opzichte van andere rassen en is ook actief bezig de gezondheid van de populatie te bewaken, shetlandstamboek is zelfs nóg verder daarin.
Misschien toch meer reclame maken, ook door fokkers zelf, dat een gezond stamboekdier een gelukkiger dier is dan een wildfok met gebreken.
Maar misschien moeten de fokkers op hun site, in advertenties enz. ook wat explicieter uitdragen wanneer hun dieren stamboekopgenomen zijn enz.
fiona1 schreef:De goede pony's zijn echter nog wel aan de prijs. Ik zoek nog naar een goed mini veulen/jaarling uit 1e of 2e premie miniouders, dat op de keuring minimaal 75-75 (op beweging liefst 80, ik vind nl. dat elke pony groot of klein goed moet bewegen) heeft gelopen. en deze zijn slecht te vinden, snel verkocht een stevig aan de prijs. (dit laatste vind ik echter geen bezwaar, als de kwaliteit optimaal is.)
zosja24 schreef:mijn shet heb ik voor 50 euro gekocht een mini maar der zit extreem goed papier bij dus daar licht het ook niet aan
ik denk dat het gewoon licht aan de gedachte van mensen over het ras
mijne kijk is nu 7 8 maanden maar die is grasmaaier van 4 bij 4 meter
eens in de week samen met me wels dus gewoon voor de lekkerheid erop maar voor de rest ja ik wandel der wat mee
maar de paarden handel is nu zo erg gedaald der gaan zelf sportpaarden naar de slacht omdat mensen later erachter komen
dat ze het geld niet hebben