Waarom zijn shetlanders zo goedkoop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: Waarom zijn shetlanders zo goedkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:10

In het nieuwe fokplan moet je minimaal 60% van de geboren veulens, daar weer 40% van als jaarling en daar weer 60% weer van als twenter laten zien. Met een minimum aantal van 15, 7 en 4. (dus als alles mee zit kan je het met 5 veulens per jaar fokken redden om de aantallen te halen en als je dan alles er voor doe, maar er zijn ook soms veulens niet goed genoeg voor de keuring, gaan dood voor de keuring, zijn snotterig of kreupel met de keuring waardoor ze er niet voor kunnen, dus moet je er al minimaal een stuk of 10 hebben om iets te kunnen selecteren en pech op te kunnen vangen)
En daarna weer een deel voor stamboek opname (ze zijn al 5 jaar over deel 1 van het fokplan aan het vergaderen en doen, dus dat 2e deel vanaf 3 jarige komt nog helemaal niet eens aan bod op het moment).

stallion66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:30

Hier in duitsland zijn de shetlanders veel duurder :-)

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:35

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 11:16

Ik heb weliswaar nog niet alles gelezen, maar ik denk dat de oorzaak ligt bij:
De regering maakt het wel erg moeilijk voor de boeren om hun bedrijf voort te zetten, vooral de kleiner boeren geven het op. Met als gevolg... Mensen kunnen land kopen want daar lopen immers geen koeien meer op. En op dat stukje land moet wat lopen. En daar heb je het al.
Het maakt niet uit of het groot of klein is. Dat is namelijk ieder zijn smaak. Maarja een shet koop je makkelijk ivm prijs. Dit is nu zo maar zo'n 15 jaar terug waren ze ook niet duur hoor. toen kocht je ook een papierloze shet voor 25,00 tot 50 gulden.

Dus zoals op pagina 2 ofzo werd gezegd dat er 20 jaar terug niet zoveel waren is niet waar.
Het is natuurlijk wel zo dat als de markt zo slecht is de mensen minder gaan fokken, want het is niet interessant om er geld achteraan te gooien. Dus de prijzen gaan vanzelf wel weer omhoog, omdat er vanzelf minder aanbod gaat komen.

En neem de recessie ook mee. dat speelt ook een rol.
Alle paardenrassen zijn gekelderd in prijs.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 13:53

vind het persoonlijk ver gezocht om de schuld bij de regering neer te leggen.
Ik weet wat ik 15 jaar geleden voor Hon heb betaald, en dat was toen een normale prijs voor een zwarte merrie met geen bijzondere afstamming. En dat was niet te vergelijken met de huidige prijzen. Een vergelijkbare pony zou nu een kwart opbrengen, als je gelukt hebt.

Maar vroeger waren de slachtprijzen ook veel meer, nu krijg je voor een slachtPAARD 2/300 euro, vroeger rond de 600 en meer (afhankelijk van het gewicht)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 13:58

Er zijn gewoon te veel, omdat de amateur er ook graag een veulentje bij fokt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 13:59

dat de amateur een veulentje wil is op zich helemaal niet erg, als er maar geselecteerd wordt :j

witjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 14:00

Ze kosten in het algemeen minder in onderhoud. Een shet eet zover ik weet toch wel wat minder dan een paard van 1.80. Hun spullen kosten volgens mij ook minder, dus qua dekens etc. Nou ligt het er wel aan wat voor deken, maargoed :o Bovendien kunnen ze veel minder vaak als rijpaard worden gebruikt aangezien je vrij licht moet zijn en niet al te lang. Dus meestal zijn ze niet eens bereden etc. en dus worden ze nóg goedkoper verkocht. En er is waarschijnlijk een licht overschot.

Nou ben ik het wel met je eens dat ze soms echt té goedkoop worden verkocht. Ik bedoel maar, 50 euro voor een shetlander vind ik toch iets te weinig. Sommigen kosten zelfs maar 20 euro, dat vind ik echt verbazingwekkend. :oo

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 14:02

spullen zijn net zo duur, zo niet duurder gezien er weinig is. Er is meer in het leven dan rijden, dus dat argument gaat ook niet op.
Hoefsmid en DA is ook net zo duur, en wat je op voer bespaard is tientjes werk

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 14:17

het grappige vind ik dan wel weer dat veel mensen het hier allemaal maar belachelijk vinden dat een pony voor 50,- word verkocht, terwijl ik hier een hele leuke correcte, met papier, netjes verzorgd (hoefsmid/ontwormingen/entingen) pony te koop heb staan en iedereen die er op reageert heeft maar een budget van 50,- tot max 100,- euro.
en dit zijn dan ook allemaal mensen van bokt........
ik vraag er niet eens heel veel voor (vind ik ;) ), gelukkig heb ik hier ruimte zat en hoeft hij dus niet echt weg, maar zou me dus knap beroerd voelen als je dus wel een paardje hebt die weg moet en dat mensen er dus maar zo weinig voor over hebben, zou daar zelf geen prettig gevoel bij hebben.

en zolang mensen toch op die paardjes van 50,- af blijven komen zullen ze er ook wel blijven, ik betaal zelf liever wat meer en dat ik een netjes verzorgde pony koop die (zover je het kan zien) gezond is.
door al die wilde fok zijn er toch echt veel paardjes met mankementen, ik denk dat je op den duur dan toch duurder uit bent aan dierenarts kosten of je hebt maar heel kort plezier van zo'n diertje.
goedkoop = duurkoop, dat spreek woord is er niet voor niets!

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:43

Toch stef zijn er door de regels voor de boeren of misschien ook wel akkerbouwers een heleboel boeren gestopt met hun bedrijf. En wie bedenken deze regels denk je?
Met als gevolg zoals ik al zei, land over waar paarden opgezet worden. Wij nederland hebben heel veel paarden. Vooral in de omgeveing waar ik woon.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:44

en ja onderhoud van pony's zijn ongeveer gelijk met die van de paarden. Stalgeld doet ook niet voor elkaar onder.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:04

stef schreef:
dat de amateur een veulentje wil is op zich helemaal niet erg, als er maar geselecteerd wordt :j

Volgens mij valt er helemaal niets te selecteren bij de gelegenheidsfokker die 1 merrie heeft en dan vaak niet de beste, en die het veulen meestal doorverkoopt wegens plaatsgebrek. De enige mogelijke selectie is dan namelijk om de merrie niet meer te laten dekken als het veulen ondermaats blijkt te zijn, verder zie ik weinig mogelijkheden...

Verder is het zo dat als je de ponys in eigen beheer hebt en zelf ruwvoer maakt of groot inkoopt, mini's wel degelijker goedkoper zijn dan grotere pony's, alleen al omdat ze vaak goed winterhard zijn en door hun geringe gewicht terreinen minder snel kapot lopen en dus vaak buiten overwinteren. Verder kan je op een aantal vierkante meters heel wat meer mini's kwijt.
Wij zouden echt niet zoveel D-ponys kunnen fokken als we met de mini's doen.

Tja in iedere markt heb je van die mechanismen, waarin schaarste=duur betekent, daardoor er meer aanbod komt want iedereen wil een graantje meepikken, en vervolgens de markt verzadigd raakt.

Dat is het punt dat we nu bereikt hebben en de economische crisis helpt een handje mee.

Ik ben alleen maar blij dat er nu een aantal fokkers van het toneel zullen verdwijnen die nou niet bepaald geholpen hebben de kwaliteit te verhogen...

Ik denk trouwens ook dat er voor de fokkers een schone taak ligt om aan verkopend publiek uit te leggen dat er wel degelijk verschil is tussen wildfok en goede stamboekpony's en dat goedkoop niet alleen duurkoop kan betekenen maar ook een bak ellende en leed.

Maar dan moet wel de hand in eigen boezem worden gestoken, iedere fokkerij heeft gezondheidsissues en de minifokkerij heeft ze zeker.
En dat gebeurt ook niet altijd.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:16

Ik zie mezelf ook als amateur, en tja, ik selecteer dus wel. Ik denk dat het gros op bokt amateur is :j

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:19

is dat bijna niet onmogelijk adinda , op "publiek" dat wijs te maken ?
veel mensen steken hun kop ervoor in het zand ivm met hun portemonnee.

pony's in eigen beheer is wel degelijk goedkoper dan grote paarden/pony's.
Hier wel in ieder geval.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:40

Iedereen in de ponyfokkerij is amateur. Je kan er domweg niet van leven, en wat geld kost is hobby. Je hebt wel verschil tussen een geprofessionaliseerde hobby, of zoals ik het niet voor niets noemde, de gelegenheidsfokker.

Selectie begint bij de juiste merries gebruiken voor de fokkerij, en ik constateer dat gelegenheidsfokkers met één merrie, vaak niet het beste dat binnen het stamboek verkrijgbaar is, als uitgangspunt voor de fokkerij nemen.

Tja ik denk dat er ook een stukje PR vanuit de stamboeken moet zijn, om juist te hameren op het beleid om gezonde dieren te fokken.
Moet dat beleid er natuurlijk wel zijn, maar bijv. een NAS heeft als ministamboek toch een beduidende voorsprong ten opzichte van andere rassen en is ook actief bezig de gezondheid van de populatie te bewaken, shetlandstamboek is zelfs nóg verder daarin.

Misschien toch meer reclame maken, ook door fokkers zelf, dat een gezond stamboekdier een gelukkiger dier is dan een wildfok met gebreken.

Maar misschien moeten de fokkers op hun site, in advertenties enz. ook wat explicieter uitdragen wanneer hun dieren stamboekopgenomen zijn enz.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:33

stal_HD schreef:
en ja onderhoud van pony's zijn ongeveer gelijk met die van de paarden. Stalgeld doet ook niet voor elkaar onder.

Oh, jawel hoor. Ik ken zat stallen waar een kleine pony goedkoper is dan een grotere pony, bij paarden komt er dan nog wat bij.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:48

laten we voorop stellen, ik heb geen enkele in pension, maar volgens mij zijn de shetlanders/ minipaardjes qua sta geld net zo duur als een bv b of c pony. Naar horen zeggen. Het zal allicht wel verschillen per pension.

Ik kan maar 1 ding hopen en dat is dat de markt weer aansterkt. Het komt allemaal wel weer goed.
Maar goed misschien ben ik wel te eerlijk voor de wereld, dat ik de gebreken van mijn paardjes wel vertel.
En daardoor dus ook bij 1 van mijn paardjes, de verkoop te niet kan doen.

Ik ben in elk geval aan de ene kant blij dat er bij mij volgend jaar geen enkel veulentje geboren wordt, aan de andere kant is het wel heel erg kaal, maar goed dan in 2012 maar weer.

Wat ik wel denk, is dat naambekendheid ook veel doet. Natuurlijk moet je dan ook wel een goede naam hebben en leuk meedoen met de keuringen. Als beginnende fokker ben je dan altijd nog een beetje in het nadeel, terwijl er aan de paardjes niet eens zo veel mis mee hoeft te zijn. Men gaat gauwer naar een fokker met een bekende naam, dan naar een die net begonnen is. Als men begrijpt wat ik bedoel. ;)
Maar denk dat deze stallen/fokkers ook last hebben van de slechte markt.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:20

randalinpony schreef:
Iedereen in de ponyfokkerij is amateur. Je kan er domweg niet van leven, en wat geld kost is hobby. Je hebt wel verschil tussen een geprofessionaliseerde hobby, of zoals ik het niet voor niets noemde, de gelegenheidsfokker.

Selectie begint bij de juiste merries gebruiken voor de fokkerij, en ik constateer dat gelegenheidsfokkers met één merrie, vaak niet het beste dat binnen het stamboek verkrijgbaar is, als uitgangspunt voor de fokkerij nemen.

Tja ik denk dat er ook een stukje PR vanuit de stamboeken moet zijn, om juist te hameren op het beleid om gezonde dieren te fokken.
Moet dat beleid er natuurlijk wel zijn, maar bijv. een NAS heeft als ministamboek toch een beduidende voorsprong ten opzichte van andere rassen en is ook actief bezig de gezondheid van de populatie te bewaken, shetlandstamboek is zelfs nóg verder daarin.

Misschien toch meer reclame maken, ook door fokkers zelf, dat een gezond stamboekdier een gelukkiger dier is dan een wildfok met gebreken.

Maar misschien moeten de fokkers op hun site, in advertenties enz. ook wat explicieter uitdragen wanneer hun dieren stamboekopgenomen zijn enz.

Ik kan het alleen maar eens zijn met jouw posts. Er worden naar mijn mening veel te veel merries gedekt die net aan zijn opgenomen in het stamboek en uit zullen groeien tot een geenpremie of misschien 3e premiemerrie. (heb ik het nog niet eens over papierloos)

Als je zo een merrie in je bezit heb moet je er vooral heel veel leuke dingen mee doen, maar geen veulen fokken. Als mensen de ambitie hebben om een veulen te fokken zullen ze zich moeten verdiepen in het betreffende stamboek, keuringen bezoeken etc. en moeten ze investeren in een goede fokmerrie.

Hoe de "wild"fok moet worden aangepakt is iets waar ik al een paar jaar hoofdbrekens over heb. Deze mensen vermeerderen op kleur en maat (klein) en het zal ze ook daadwerkelijk een worst zijn als er een aantal niet worden verkocht want de kostprijs is laag. (merrie is aanwezig hengst is aanwezig, bekappen doen ze zelf en een VA komt het terrein niet op) het overschot gaat op transport. Nieuw jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:45

De goede pony's zijn echter nog wel aan de prijs. Ik zoek nog naar een goed mini veulen/jaarling uit 1e of 2e premie miniouders, dat op de keuring minimaal 75-75 (op beweging liefst 80, ik vind nl. dat elke pony groot of klein goed moet bewegen) heeft gelopen. en deze zijn slecht te vinden, snel verkocht een stevig aan de prijs. (dit laatste vind ik echter geen bezwaar, als de kwaliteit optimaal is.)

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:52

mijn shet heb ik voor 50 euro gekocht een mini maar der zit extreem goed papier bij dus daar licht het ook niet aan
ik denk dat het gewoon licht aan de gedachte van mensen over het ras
mijne kijk is nu 7 8 maanden maar die is grasmaaier van 4 bij 4 meter
eens in de week samen met me wels dus gewoon voor de lekkerheid erop maar voor de rest ja ik wandel der wat mee
maar de paarden handel is nu zo erg gedaald der gaan zelf sportpaarden naar de slacht omdat mensen later erachter komen
dat ze het geld niet hebben

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 23:00

fiona1 schreef:
De goede pony's zijn echter nog wel aan de prijs. Ik zoek nog naar een goed mini veulen/jaarling uit 1e of 2e premie miniouders, dat op de keuring minimaal 75-75 (op beweging liefst 80, ik vind nl. dat elke pony groot of klein goed moet bewegen) heeft gelopen. en deze zijn slecht te vinden, snel verkocht een stevig aan de prijs. (dit laatste vind ik echter geen bezwaar, als de kwaliteit optimaal is.)

echte kwaliteit behoud zn waarde nog redelijk. daar is 'helaas' geen overvloed aan

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 09:54

zosja24 schreef:
mijn shet heb ik voor 50 euro gekocht een mini maar der zit extreem goed papier bij dus daar licht het ook niet aan
ik denk dat het gewoon licht aan de gedachte van mensen over het ras
mijne kijk is nu 7 8 maanden maar die is grasmaaier van 4 bij 4 meter
eens in de week samen met me wels dus gewoon voor de lekkerheid erop maar voor de rest ja ik wandel der wat mee
maar de paarden handel is nu zo erg gedaald der gaan zelf sportpaarden naar de slacht omdat mensen later erachter komen
dat ze het geld niet hebben

Dan ben ik nieuwschierig wie de ouders zijn van je pony. (neem aan dat je het over een merrie hebt, anders is het appels met peren vergelijken. hengsten met papier zonder de potentie om de hengstenkeuring te halen zijn helaas ook "waardeloos" (in financieel opzicht)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:01

Staat in haar profiel, is een vos shetlandhengstje v. Hairos v. Stal Fortuna, heeft veulenpremie gehaald.

Maar goed, wat bokt kennelijk niet wil begrijpen (ik roep dit al jaren) is dat heel veel grotere, goede fokkers ook moeite hebben om van de hengstveulens af te komen, zelfs al hebben die stambomen die interessanter en langer zijn dan die van het Britse koningshuis. En dit is al langer zo.
Het kleurtje doet heel wat meer dan de kwaliteit bij hengstveulens. ;)

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:14

Precies randalinpony, ik heb hem gespot. leuke pony 50,00 is een goede prijs. Dit is overigens ook niet het type pony waar ik het over heb. (ook al was het een merrie, deze pony komt imo tekort in rastype, beweging kan ik niet beoordelen vanaf en foto)

Ik ben een kleine serieuze fokker, tot nu toe pony's in de grote- midden maat. Hengsten die de HK niet halen worden met 3 jaar beleerd en blijven tot het juiste baasje zich aandient. Ik heb maar 2 fokmerries en ben op zoek naar een 3e maar daar blijft het (voorlopig) bij, ondanks dat ik 3ha weide heb.

En de rede is idd. dat je 50 % kans hebt op een hengst. En ik weiger om dezelfde insteek te hebben als de grote fokkers. (het ingecalculeerde risico dat je hengsten naar de markt gaan)

Daarom zoek ik ook de zeldzame "krent uit de pap" om het risico op een correct, maar matig veulen zoveel mogelijk te bepreken.