NMPRS hengstenkeuring 2014

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ymor

Re: NMPRS hengstenkeuring 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 00:00

Dat wordt een uitdaging! Ben benieuwd met wat voor beeld je thuis komt.

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 00:03

Hahaha want... de keuringscommissie laat niet duidelijk zien wat het fokdoel is? Of bedoel je iets heel anders?

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 00:06

Ik hoor altijd veel mensen zeggen dat ze na een keuring nog niet snappen wat het nmprs nu precies wil zien..

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 00:18

haha, daar zit nogal eens verschil in, ik denk ook dat je zeker je eigen gevoel niet moet vergeten, wat vind je zelf mooi? en wat wil je gaan doen? wil je gaan showen, dan is een fijn , klein paardje leuk, maar minder geschikt als fokdier, daar kun je beter nét iets steviger paardjes voor hebben ( vind ik) en als je wilt mennen is een beetje groter weer mooier

Mariska80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 00:29

P_Tries ben je al lid of nog niet (denk het niet) maar toch
Er is in mei na de nakeuring een leuke clinic over keuren en wat men graag wilt zien (fokdoel)
Misschien leerzaam om te gaan kijken en zelf inderdaad bekijken wat je wilt.
Jong dier, ouder dier, goed papier of niet, premie's en niet onbelangrijk wat wil je ermee gaan doen!
Succes met je zoektocht je zult vast een leuk dier vinden :D

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 09:30

Zon clinic is vaak heel nuttig hebben wij bij het NAS ook wel eens gedaan.

Verder eens met Jolandje. Binnen ieder stamboek is ruimte voor de eigen smaak van de fokker. 365 dagen tegen een paardje aankijken dat dan wel een 1ste premie gehaald heeft maar wat je zelf eigenlijk maar zozo vindt, zou ik zelf niet gauw doen. ;)

Verder moet ik eerlijk zeggen dat ik wel degelijk een lijn zie in de jurering bij het NMPRS.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 09:41

Adinda dat ben ik niet geheel met je eens. Ik zie bv bij de hengsten.. ook er tussen zitten die totaal niet qua conformatie bij de andere hengsten past en andersom. Het enige wat dan mee kan spelen is in mijn ogen de beweging die dan wel zo spectaculair moet zijn... maar dat zie je niet bij een stilstaand paardje ;) hahahaha.

Maar het blijft een jury sport die ook zelf voorkeuren hebben. En ja ze keuren na de regels van het nmprs, maar soms zie je wel eens rare plaatsingen. In mijn ogen in elk geval.
Soms heb ik het wel bij het rechte eind en komen mijn plaatsingen behoorlijk op het zelfde neer als de jury.

Maar je moet gewoon doen wat je zelf het leukste vind, zoals hierboven al vermeld.

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 09:43

Heel erg bedankt allemaal! Ik wil in de toekomst inderdaad gaan fokken. Kleinschalig, puur voor mij hobby. Daarnaast voor een karretje ook leuk.
Ik zal zeker eens in de gaten houden hoe en wat over die clinic.
Ik blijf hier ook meelezen, en in de gaten houden wat jullie allemaal doen. Mochten jullie nog leuke tips hebben enzo.. ;) Ik houd me aanbevolen. Ik ga als alles meezit dit jaar een merrie laten dekken :))

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 09:45

heb je al een merrie dan? of is het een grote?

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 09:45

Ik heb geen eigen merrie, maar een merrie van mijn werk. Een zwarte nmrps van 86 cm. Ik mag haar "lenen" en dan is het veulen mijn eigendom.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 10:36

Wat een leuke regeling! En ga je dan door met wat er uit komt? Als in daarmee fokken en showen?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 10:50

dat is leuk, mag ik vragen welke merrie? en welke hengst word het? of ga je dat nog uitzoeken?

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 13:54

Dat is inderdaad nog eens een leuke regeling!

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 15:48

Zeker een leuke regeling. Merrie is helaas niet gekeurd bij het nmrps, maar haar vader is daar een aantal jaren geleden wel gekeurd. Hallinckveld's Jip (geen idee of je dat ergens kan terugzien)
Het veulen wat er uit deze merrie komt zal ik inderdaad zelf aanhouden voor keuringen/fok/shows e.d. Zo rustig aan mijn eigen lijntje opzetten :)) Daarom hoop ik als eerste op een merrie, en dan kan ik daar natuurlijk mee verder gaan. Maaaar dat is nog jaren verder ;) eerst maar eens een gezond veulen :)

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 15:51

Ik denk idd wat hier al gezegd wordt, dat je eerst eens op de HK en later in het jaar de NMPRS show en merriekeuring al heel wat voorbij ziet komen en je eigen mening kunt vormen over wat jouw voorkeur heeft. Ik zelf denk dat het NMPRS niet 1 voorkeurstype heeft, al willen ze natuurlijk wel dat het paardje aan basiskenmerken in de standaard voldoet maar in de praktijk zie je veel verschillende types langskomen, ook in maat, maar die allemaal in het fokdoel passen.

Bericht van Regal uit zijn bootcamp: hij doet het erg goed in de training maar zijn ego zit hem af en toe in de weg :+ :+ goh dat ik daar nou niet verbaasd over ben?? :P

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 15:56

Ja super bedankt voor jullie reacties hierop. Ik denk dat ik zeker goed bezig ben met het nagaan van de shows en keuringen en dan kan ik inderdaad mijn eigen mening erover vormen.
Goed om te weten dat er veel verschillende types zijn, dat geeft mij ook de vrijheid om daar mijn eigen mening en ideeen de vrije loop te laten.
Erg fijn!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 17:25

Leuk dat je je er zo serieus in verdiept & dat je op de keuring komt kijken :j
Hahaha Mariska, die Regal. _O-

lavendel64

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 18:02

Hallo allemaal tot nu toe was ik een meelezer in dit topic tot nu toe.
het was de bedoeling dat ik met twee hengstjes naar de keuring zou komen maar ik denk dat het er nu maar een gaat worden.Ik krijg mijn hengstje wat moet terug komen niet geschoren.Ik ben nu al drie keer aan het proberen geweest maar ik kom niet door dat haar heen verschillende apparaten nieuwe messen telkens het lukt niet.Ik snap er niets van mijn andere hengstje is prima gelukt dus het kan ook niet aan mijn scheerkunsten liggen.Ondertussen zit ik dus met een hengstje wat nog niet eens voor de helft geschoren is en er dus niet uitziet dus ongeschoren naar de keuring komen is ook geen optie meer want hij ziet ernu niet meer uit.Ik baal als een stekker maar ik weet het echt niet meer wat te doen, iemand nog een idee? Hij heeft ook niet echt en superlange vacht of zo wel een dikke ondervacht misschien omdat hij altijd buiten staat met schuilstal .

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 18:04

Iemand laten scheren?!?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 18:16

Eerst wassen dat al het zand en viezigheid uit zijn vacht is, schoonhouden en direct scheren als hij droog is, anders iemand laten komen om te scheren.
Bright heeft ook zo'n vacht waar je niet goed door komt, die is ook helaas echt niet op z'n best geschoren, maar vandaag zijn z'n uggs verdwenen, en morgen scheer ik alles een beetje bij & de rest komt wel

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 20:51

Inderdaad goed wassen van te voren scheelt een heleboel.

Die regal haha :P ben wel heel benieuwd naar hem!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 21:01

Ik was nooit van tevoren, gaat hier lastig. Nooit last gehad, maar voor NAS keuring in 1 scheerstreek messen compleet bot. :+
Heb nu 2 sets messen.

Iemand nog ideeen voor een lichte, niet te hard trillende goede kwaliteit scheermachine. Heb een zware Heiniger Handy, maar die trilt zo hard dat de jonge paardjes het doodeng vinden. Heb Faramir nu met opscheermachientje geschoren, vindt ie allemaal prima maar dat is nogal licht en niet geschikt voor dikkere vachten.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 21:04

Ik deed voor de keuring altijd wassen en inspuiten met anti klit.
Als ze dan droog zijn scheert het als een tierelier.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 21:08

wij zijn vandaag ook experimenteel aan het scheren geweest, haha, lukte voor geen meter, nou ja als het écht niet lukt vraag ik wel een ervaren scheerder ;)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 21:27

Gewoon uitproberen Jolan dan leer je het vanzelf :)