NMPRS hengstenkeuring 6 april 2013

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cta74mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 10:25

Hier dan een foto van duval nou hij lukt weer niet ;(
Hij was idd iets te dun maar je kon dat niet 123 veranderen.
ook mijn nieuwe messen van mijn scheerapparaat was geen goed plan,
duval had dus ook "roze" plekken. Maar ik ben super trots op hem
hij is een premie omhaag gegaan een 3de. Nou dat vond ik dit jaar best knap.
Het word elk jaar strenger heb ik wel gezien. Maar we hebben een leuke dag gehad *\o/*
Ps ik weet niet of de foto lukt daar heb ik elke keer problemen mee, en zijn foto
is gemaakt door sylvia heel veel dank daarvoor

Sappos

Re: NMPRS hengstenkeuring 6 april 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 10:27

?? Je kan een dun paard niet veranderen? Volgens mij kan je er wel iets tegen doen.... namelijk voeren!! Paar weken terug zag hij er goed uit en nu had hij een opgetrokken (lege!) buik en waren zijn ribben in beweging zichtbaar...

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 10:30

Ze zegt 123 dus dan bedoelt ze dat je dat niet even snel verandert :) .
Gaat wel wat tijd overheen namelijk.

cta74mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 10:30

Afbeelding

cta74mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 10:33

Nou foto gelukt, ja en het was zo koud soms trok hij zijn buik is en soms niet, dat kan ik me voorstellen als je in je nakie bij 5 graden je jas uit moet doen. Maar wat ik dus bedoel het is heel moeilijk om een paardje precies zo te houden de afgelopen weken het is net een weegschaal.Beetje meer, beetje minder.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 10:37

Gaat ook best wat tijd overheen voordat je de ribben ziet. Im just saying, na 3 maanden diëten hadden mijn pony's geen hooibuik meer maar waren ze niet ingevallen en zeker niet opgetrokken. Ribben waren onzichtbaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

cta74mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 10:42

ja dat begrijp ik maar bij elk paardje is dat anders dit jaar ging ik met duval voor het eerst dus volgende keer weet ik hoe ik hem beter kan krijgen. Sommige mensen hoeven niks te doen qua buikje enzo, en andere die schommelen heel veel dat is nou eenmaal zo. Elk paardje is verschillend

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 10:47

Ik heb ook echt 2x moeten kijken bij de hengsten van valerie wie nou wie was :') ze leken zo op elkaar haha

Vond eerlijk gezegd dat erg erg goed gejureerd werd , ik kon me in groot deel van de primeringen zeker vinden :j

Annebet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 10:48

Pfuh, gisteren thuisgekomen en meteen bedje ingekropen met barstende hoofdpijn!

Aan iedereen dat meegedaan heeft proficiat!

Mariska, ik had het gisteren ook al gehoord uit goede bron ;) Een hele dikke proficiat! Heel mooi dier heb je erbij hoor! Ik had hem bij Juim zelf al gezien in weideconditie, toen was hij al de moeite, maar gisteren was hij echt wel :9

Mijn algemene indruk van de keuring was dat er maar weinig dieren waren die voor mij, en dat is dan persoonlijk, voldoen om om te mogen dekken. Er waren paarden bij waarvan ik dacht, hoe kunnen die in godsnaam een een 1ste of zelfs een 2de premie krijgen?!
Misschien is dit omdat ik uit de wereld van de sportpaarden kom en daar zou quasi geen enkel paard dat gisteren aanwezig was goedgekeurd worden.
Ik heb echt paarden gezien die qua conformatie echt niet ok waren, voor mij mogen ze dus echt NOG VELE strenger worden.
Ik moet dan wel zeggen dat ik niet naar de grotere maatjes gekeken heb. Voor mij zijn dat geen minis meer en mijn interesse ligt daar niet, dus heb ik daar niet naar gekeken. Voor hetzelfde geld waren daar dus wel hele goede dieren bij, daar spreek ik mij niet over uit.

Maar goed, heb ook enkele hele goede gezien! Het paardje dat erekampioen werd, is van type helemaal mijn smaak!
Ook enkele paardjes van bokkers gezien die zeker in de smaak vielen, Sueno van Tina vond ik ook echt de moeite.
Tibbs zijn hals is ook indrukwekkend! Hoe groot is Tibbs eigenlijk? Door zijn houding en attitude lijkt hij volgens mij vele groter dan hij eigenlijk is.
En zo zijn er nog enkele paardjes die ik echt wel tof vond!

Straks of morgen eens kijken of ik leuke foto's heb! Ik heb gisteren met mijn slaapkop per ongeluk een deel gewist, dus ik hoop dat er nog iets leuk op staat :D

Edit: ik heb net mijn bericht nog eens doorlezen en het klinkt zo wel allemaal heel negatief! Zo slecht is het natuurlijk ook niet bedoelt!
De keuring op zich verliep ook allemaal heel netjes, en zoals al een paar keer aangehaald, de speaker was zeker top! Die man had een hele klare en duidelijke stem door de micro!
Wat de paarden betreft, ik denk dat ik gewoon nog moet leren dat de miniatuurpaarden wereld helemaal anders in elkaar zit dan de sportpaarden. Ik ben gewoon nog te kritisch denk ik :)

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 10:56

cta74mini schreef:
Sommige mensen hoeven niks te doen qua buikje

En dat zijn de echte minipaardjes! Bij degene waar veel moeite voor gedaan moet worden om ze op een minipaard te laten lijken, vraag ik me af of je daar zoiezo wel mee moet fokken.

Annebet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 10:57

Oei Bianca, dan is mijn Stip ook geen echt minipaard... Zijn buik krijg ik er langs geen kanten af :P

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 10:59

Er zou geen enkel paardje goed gekeurd worden maar vervolgens som he er wel een aantal op die heel goed waren :?

cta74mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 11:00

Ik denk dat iedereen blij is met zijn eigen paardjes en verschil zal er altijd zijn, maar dat geeft ook niet anders wordt het ook eentonig hihi

Annebet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 11:01

ik zei "quasi geen enkel paard" dat wil dus zeggen dat er wel degelijk zijn die gekeurd zouden worden, niet dat er geen zijn!

Ja, naar mijn gevoel zouden de meeste niet bij de sportpaarden gekeurd worden!
En als ik heel eerlijk moet zijn, dan zou mijn eigen hengst daar ook niet voor voldoen en ben ik zelfs aan het twijfelen of hij überhaupt wel voldoet om hem ooit te laten dekken of naar de keuring te brengen!

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 11:03

stef schreef:
Er zou geen enkel paardje goed gekeurd worden maar vervolgens som he er wel een aantal op die heel goed waren :?

ik denk dat ze bedoelt ten opzichte van het kwpn , dan zit er wel een kern van waarheid is. ( dan zouden er weinig goedgekeurd mogen worden zou ik er eerder van zeggen, want er zitten een aantal bij die echt wel goed zijn. )

Maar ik denk dat er absoluut niet geklaagd mag worden ten opzichte van voorgaande jaren :j

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 11:11

Annebet: Denk toch dat je bij Stip ook in de winter wel kan zien dat hij geen shetje is, ook al vind jij hem te dik :P .

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 11:13

Sharani schreef:
cta74mini schreef:
Sommige mensen hoeven niks te doen qua buikje

En dat zijn de echte minipaardjes! Bij degene waar veel moeite voor gedaan moet worden om ze op een minipaard te laten lijken, vraag ik me af of je daar zoiezo wel mee moet fokken.

:? Deze begrijp ik niet Bianca, het gebeurt érg vaak dat mensen hun paard(je) veel te zwaar laten worden, er wordt verder niks mee gedaan maar voeren is zo leuk, dat zou dan geen minipaard zijn en die zou voor de fok uitgesloten moeten worden ? Dat vind ik érg kort door de bocht. Vanuit de diervoeding die wij verkopen weet ik dat de meeste mensen niet weten hoe ze hun dier moeten voeren en meestal uit zich dat in overgewicht, mensen denken dat ze het goed doen, houden zich compleet vast aan de richtlijnen die op de zakken voer staan maar vergeten te kijken naar hun dier. Zou toch van de zotte zijn dat zo'n dier daar foktechnisch op afgerekend wordt ?

Was ook blij hoe er gekeurd werd, streng is goed en nog strenger is ok.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 11:17

Goeiemorgen allemaal!

Was gisteren bek af.. en ja die roze paardjes en zeker die palomino bonte.. Die ging staan en het eerste wat ik zei was: Wauw doe mij die ma! (niet alleen voor het roze, dat is een leuke bijkomstigheid :P )

Nykle echt wauw die foto's van Jet! Dankjewel :D

Heb Jet nog eventjes doodgeknuffeld net zo blij ben ik met hem en zijn commentaar :) Nu staat hij lekker buiten met een flinke bult hooi en gaan we zodra het beter weer word weer eens aan de gang met de sulky :)

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 11:32

Esther: ik bedoel niet een te vet paardje wat af moet slanken, maar dat van nature luxe gebouwde paarden dat kunnen vererven. En dat paardjes die super dun voorgesteld worden op de keuring maar dat niet zijn van bouw, dat nooit kunnen vererven. En het lijkt me toch het fokdoel om ook thuis, zonder extreem dieet te kunnen zien dat het een minipaard is en geen shetje (al is dat met een enorm pak haar erop weleens lastig :+ ).

Annebet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 12:08

Bianca, ik had het zo wel begrepen hoor! ;)
Ik begrijp volledig wat je bedoelt en zo denk ik er ook over!

Stef, happinez schrijft beter op wat ik bedoel!
Ik ben niet zo goed in mijn gedachten neerschrijven! Het komt er meestal harder uit dan ik bedoel :)

Ik bedoel idd ten op zichte van enkele andere stamboeken. En daarom zeg ik dus "quasi" omdat er zeker bij waren die ik absoluut de moeite vind!

rose68

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 12:26

Hier ook terug gekomen met een teleurstelling, Lennard wilde dus alleen maar dribbelen en galoperen. Commentaar van de jury was dus ook als hij minder gedribbeld had, had hij een eerste premie gehad. Baalde wel behoorlijk omdat hij zo mooi kan lopen.
Verder iedereen die wel tevreden was met de uitslag, van harte gefeliciteerd!!

En ja ik heb ook hengsten gezien waar je inderdaad het keuringsgeld niet aan uit wil geven. Maar ook hele mooie dingen voorbij zien komen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 15:27

probabeest schreef:
Ik had bright ook een 2e premie gegeven, helemaal ook mijn type <3

Sappos schreef:
Van Bright had ik een 2e premie verwacht eerlijk gezegd, vind het een fijn dier om te zien, helemaal mijn type. Hij is nog erg jong dus die 2e premie (of hoger?) komt nog wel. Hij zag er goed uit.
Altijd leuk om te lezen, dankjulliewel! :j Sappos; snap dat je vroeg in je bed lag, wij waren ook wel redelijk op na de dag, ik was zelf helaas ook niet lekker.
Stal_HD; Ik heb je niet zien lopen helaas, omdat alles fout ging op 't moment dat ik de ring in moest, maar erg knap paardje had je mee!
Vind het leuk al jullie meningen over de paardjes en primeringen te lezen. :) Zelf heb ik geen foto's gemaakt, maar vriendin wel, zal eens kijken als ze weer beter is (ook ziek), of ze er wat wilt sturen dat ik ze met jullie kan delen, of dat ze ze zelf even plaatst.
Nyckle; thanks, onwijs gaaf!!! <3

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 15:40

Hebben jullie ook de "echte" shet nog gezien bij de basishengsten? Vos en een vol pak haar :D

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 15:47

Haha ja, die zag ik ook nog rondlopen inderdaad :))

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 16:42

Wow bedankt allemaal voor de geweldige complimenten over Sueno. M'n vriendje staat nu lekker in de wei te genieten van het zonnetje. Leef nog steeds een beetje op een roze wolk haha.
Ben erg benieuwd of er nog mensen foto's hebben van Sueno? O:)

@sap: wauw wat ziet Blaze er geweldig uit op die laatste foto! <3 knappe poown!

Voor wat betreft de discussie, denk dat alles al wel een beetje gezegd is. In mijn ogen is een paardje in conditie brengen absoluut niet "verhongeren" maar een kwestie van goed voeren en trainen. Zonder vetmassa kun je gewoon weg geen spieren opbouwen. Dat geldt voor zowel mensen als paarden. En nee, dan heb ik het niet over extreem modder vette paarden. Maar als je paardje al aan de schralere kant is wordt het erg lastig daar nog mooie spieropbouw op te krijgen en dat resulteerde in schrale ruggen, punt kontjes en weinig power.
Ik voer Sueno dan ook gewoon hooi, brok en overdag staat hij op kort gras. Hij werd 5 tot 6x per week zeker 45min tot een uur voor de wagen of aan de longe of los (springend) getraind. Alleen de laatste week kreeg hij iets minder hooi, vervangen door bietenpulp en extra (sport)brok.