Yinari schreef:Dat is echt absoluut niet waar!!! Ik ben erg vaak met IJslanders mee geweest naar de kliniek e.d. waar ze ook gewogen werden. Het gewicht varierde van 320 - 425 kg en die laatste was veel te dik en ook nog eens enorm voor een IJslander.
Die van 320 kg moet wel een heel schriel onderdeurtje geweest zijn dan, zeg! Mijn oude Röskva van 1.29 m woog, toen ze nog in sportconditie verkeerde, al rond de 350 kg. Nu, gepensioneerd en met wat spek op haar lijf, zal ze richting 375-380 gaan. Kolbrún is wat robuuster gebouwd en een maatje groter, ca. 1.37 m. Ze is op dit moment, vanwege de winterrust, ook nog wat aan de stevige kant, die zit nu zo rond de 400 kg. Maar ze is zéker niet moddervet: in goede conditie gaat er hooguit een kilo of 10 vanaf.
Ik vind de 320 kg die jij noemt dus ook absoluut niet representatief om te mogen worden gebruikt in sommetjes om voor àlle IJslanders mee te berekenen hoe zwaar een ruiter daarvoor mag zijn. Als je het gemiddelde neemt tussen dat en die 425 van die grote, veel te dikke, kom je rond die 375-380 uit die ik voor Röskva noem. Dat is al een veel reeëler getal om mee aan het rekenen te slaan. Met de "20%-regel" kom je dan op 75 kg totaalgewicht voor ruiter + zadel. Ik ben er echter van overtuigd dat IJslanders, omdat die al eeuwenlang gefokt zijn op het kunnen dragen van volwassenen - en meegeëvolueerd zijn met het langer/zwaarder worden van de mensen die er op rijden - zwaarder belast kunnen worden dan tot 20%.
Mijn ervaring van de afgelopen 20 jaar is, dat een belasting tot 25% zeer zeker goed mogelijk is. Voor Kolbrún (in goede conditie, 390 kg) kom ik dan op 97,5 kg en voor een "gemiddelde" IJslander van ca. 380 kg dus op de 95 kg die ik eerder al genoemd heb. Die 97,5 kg kom ik overigens niet aan: ik weeg zelf iets meer dan 80 kilo "schoon aan de haak", dus volledig uitgedost zal dat rond de 85 kg zijn. Blijft er nog 12,5 kg voor mijn zadel over en ik geloof niet dat het dat weegt.