Shetlanders wel zielig ijslanders niet :S

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ingmar_

Re: Shetlanders wel zielig ijslanders niet :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 10:55

Inderdaad LADPR.
Enne.. ik vind het een vreselijk lelijk zicht die man op die IJslander. Persoonlijk zou ik hem er niet meer op laten rijden.. Bij mij is het ook zo een soort zicht als ik op de IJslander bij Lancelot rij, dus ik klim er niet meer op, het ziet er niet uit, het rijdt niet lekker en voor het paard zal het ook niet alles zijn. Laat jij hem er dan nog wel op rijden?

Die pasjes bij Shetlanders zijn inderdaad verschillend per pony per maat. En dat Shetlanders zijn gefokt op het mijnwezen enzo slaat helemaal nergens op, imo. Alsof ze toen ze die pony's gingen fokken en dachten: "Laten we ze klein fokken, dan kunnen we ze over 2000 jaar in de mijnen laten werken" Verward

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:27

shetlanders zijn van zichzelf klein, zelfs voor een oerpaard. in het verleden waren de voorouders van onze huidige paarden overigens maar 60 cm hoog ongeveer, en daarvóór nog kleiner. echte oerpaard-paarden (przewalski, zebra) zijn maar rond de 1,30 als ik me niet vergis. een shet is daarin een nog kleinere aftakking, waarom? omdat er op de eilanden waar zij leefden (en nog leven) maar weinig voedsel te vinden is. een shet kan met weinig toe (evenals een IJslander overigens), en is klein gebleven omdat een groot lijf nu eenmaal meer voedsel nodig heeft om in leven te blijven. voor de shet dat het geen nut om groter te zijn, omdat er geen grote roofdieren op die eilanden leven die een bedreiging vormen ivm hun formaat.

ze waren door hun formaat handig als mijnpony, maar zijn niet door mensen gefokt op dit formaat. in de huidige fokkerij speelt de maat overigens wel een rol, hoewel deze er dus zowiezo al heel diep in zit. de shet was al klein voor de mens zich ermee ging bemoeien.

@ yinari, inderdaad, als er gefokt gaat worden op fijnere ponies met een lichter beenwerk etc. neemt de belastbaarheid mijns inziens ook af. hoe dit werkelijk zit durf ik niet te zeggen. een stamboekshet heeft nl alleen maar shetlanders als voorouders, er is dus geen sprake van toevoeging van volbloed oid zoals wel te zien is in diverse andere rassen. uiteraard neemt dat niet weg dat het ras in de loop van de tijd erg kan veranderen.

ik denk ook niet dat een ijslander snel aan de 600 kilo komt, eigenlijk helemaal niet zelfs. hier op stal staan voor een groot deel Gelders gefokte paarden, een flinke ruin met Z-bespiering die niet mager is en 1,63 hoog ongeveer, haalt de 600 kilo niet. het paard in kwestie weegt meen ik rond de 560 kilo.
daarnaast hebben wij hier op stal twee shetten (ja, rasecht, 100% shet) van rond de 1,12 - 1,15, écht groot dus, en ook zéker niet mager. deze wegen rond de 275 - 300 kilo, dus het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat een fijner gebouwd (zwaarder dan deze twee kan bijna niet) dier van rond de meter 300 kilo weegt.
mijn merrie (OK geen echte shet maar een kruising, fijner gebouwd) is 1,01 meter hoog, en wordt door de DA geschat rond de 200 kilo, eerder iets minder dan meer. het gaat dan om een 4,5 jarige die niet te dik is, maar ook nog niet volop bespierd is.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:07

En dat over die oerpaardjes zei ik daarstraks ook al. Ik ben 1.72m (iets langer misschien) weeg tegen de 75 kg en rijd op een IJslander van 1.32m (kan zo gauw even geen foto vinden). Daar komt dan nog zadel en kleding bij. É Voila! Paardje heeft het dikste plezier met mij op z'n rug, nergens problemen mee en doet heerlijk mee. Geen problemen met bewegingen of doorgezakte ruggen enz.

Mijn vader (1.85m) en kennissen (2.09m en 1.98m) "rijden" er ook afentoe op, heet beest geeft geen kik, oortjes naar voren, beweegt lekker, geen doorzakruggetje. Ik denk dus dat het ook per paard verschilt en dat de echte rastypische ijslanders ern shetten dus ook meer kunnen hebben dan de doorgefokte types.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:18

Het is toch logisch dat een paard het niet aangeeft als het te zwaar is voor hem. Oortje naar voren betekend ook niet dat een paard het leuk vind dus dat zegt ook niks. Doorgezakte rug krijgen ze echt van een enkele keer iemand te zwaar dus ik snap echt niks van je argumenten

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 17:06

@ Nathalie2302

Hij is echt 1.96 meter lang ja Knipoog En het is geen gezicht maar in de IJslanderwereld zijn lange mensen op IJslanders nu eenmaal heel normaal Knipoog

LADPR schreef:
Het is toch logisch dat een paard het niet aangeeft als het te zwaar is voor hem. Oortje naar voren betekend ook niet dat een paard het leuk vind dus dat zegt ook niks. Doorgezakte rug krijgen ze echt van een enkele keer iemand te zwaar dus ik snap echt niks van je argumenten

Nou nou....Een paard geeft wel degelijk aan hoor als je te zwaar voor hem bent. De shetlander die ik nog wel eens reed ging duidelijk langzamer lopen en was sneller buiten adem, terwijl hij toch een goede conditie had....Hij ging er eerst nog wel eens met me vandoor maar dat deed hij ook niet meer.

Duidelijke tekens dat hij het gewoon te zwaar had...Mijn IJslander dendert ook nog wel eens onder mij door en als je echt te zwaar zou zijn dan zou ze het wel laten, want dan kost het haar veel te veel moeite Knipoog

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 17:30

Een paard zal niet zomaar aangeven dat het te veel/zwaar is voor hem. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar in de meeste gevallen niet. Dat komt omdat het een prooidier is en als je aangeeft dat je de zwakke bent, heb je de kans om weggestoten uit de kudde te worden. Doen ze dat niet, dan blijven ze bij de kudde en hebben ze een grotere kans op overleven. Een paard zonder kudde heeft in de natuur geen kans!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:44

heiditjj schreef:
En dat over die oerpaardjes zei ik daarstraks ook al. Ik ben 1.72m (iets langer misschien) weeg tegen de 75 kg en rijd op een IJslander van 1.32m (kan zo gauw even geen foto vinden). Daar komt dan nog zadel en kleding bij. É Voila! Paardje heeft het dikste plezier met mij op z'n rug, nergens problemen mee en doet heerlijk mee. Geen problemen met bewegingen of doorgezakte ruggen enz.

Ik bedoel het volgende absoluut niet onaardig of aanvallend...maar dit is natuurlijk EXACT wat de te grote / te zware shetlandruiters...

- oortjes naar voren dus de pony vindt het leuk
- hij bokt nog, dus kan ik niet te zwaar zijn....maar net zo makkelijk
- hij bokt niet, en dat zou hij wel doen als ik te zwaar was....

Zo eenvoudig werkt de paardentaal toch niet?

Het kan jaren duren voor de effecten van overbelasting zich uiten...dat is iets waar ik zelf geen risico's mee wil nemen. (Uiteraard is dit geen exacte wetenschap, er zijn ook mensen die volop roken en zonder problemen 95 worden hoewel iedereen weet dat het slecht is voor de gezondheid)

Ik vergelijk het altijd met mensen met een zwaar fysiek beroep zoals een neef van mij. Hij werkte vanaf een jaar of 17 in de bouw, hij is nu 33 en heeft versleten knieën!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:45

heiditjj schreef:

Ik bedoel het volgende absoluut niet onaardig of aanvallend...maar dit is natuurlijk EXACT wat de te grote / te zware shetlandruiters schrijven ter verdediging van wat zij doen...

- oortjes naar voren dus de pony vindt het leuk
- hij bokt nog, dus kan ik niet te zwaar zijn....maar net zo makkelijk
- hij bokt niet, en dat zou hij wel doen als ik te zwaar was....

Zo eenvoudig werkt de paardentaal toch niet?

Het kan jaren duren voor de effecten van overbelasting zich uiten...dat is iets waar ik zelf geen risico's mee wil nemen. (Uiteraard is dit geen exacte wetenschap, er zijn ook mensen die volop roken en zonder problemen 95 worden hoewel iedereen weet dat het slecht is voor de gezondheid)

Ik vergelijk het altijd met mensen met een zwaar fysiek beroep zoals een neef van mij. Hij werkte vanaf een jaar of 17 in de bouw, hij is nu 33 en heeft versleten knieën!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 19:53

Ik rijd nu 5 1/2 jaar op hem en met doorgezakte rug bedoel ik dat als ik opstap hij niet eventjes doorzakt of uit evenwicht raakt waardoor hij moet verstappen. Hij heeft nergens moeite mee, hij kan alles wat hij met een ligtgewichtje op zijn rug en net zo vrolijk. Dat zegt voor mij genoeg, daarnaast wordt hij deze zomer 17 en heeft hij op een manege gelopen, M1 dressuur en trektochten en ponykampen waar hij ook vanalles op zijn rug gehad heeft.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 20:39

sorry voor de dubbelpost, zie het nu pas...was zeker niet met opzet om mijn punt extra duidelijk te maken Knipoog

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:03

Yinari schreef:
Dat is echt absoluut niet waar!!! Ik ben erg vaak met IJslanders mee geweest naar de kliniek e.d. waar ze ook gewogen werden. Het gewicht varierde van 320 - 425 kg en die laatste was veel te dik en ook nog eens enorm voor een IJslander.
Die van 320 kg moet wel een heel schriel onderdeurtje geweest zijn dan, zeg! Mijn oude Röskva van 1.29 m woog, toen ze nog in sportconditie verkeerde, al rond de 350 kg. Nu, gepensioneerd en met wat spek op haar lijf, zal ze richting 375-380 gaan. Kolbrún is wat robuuster gebouwd en een maatje groter, ca. 1.37 m. Ze is op dit moment, vanwege de winterrust, ook nog wat aan de stevige kant, die zit nu zo rond de 400 kg. Maar ze is zéker niet moddervet: in goede conditie gaat er hooguit een kilo of 10 vanaf.

Ik vind de 320 kg die jij noemt dus ook absoluut niet representatief om te mogen worden gebruikt in sommetjes om voor àlle IJslanders mee te berekenen hoe zwaar een ruiter daarvoor mag zijn. Als je het gemiddelde neemt tussen dat en die 425 van die grote, veel te dikke, kom je rond die 375-380 uit die ik voor Röskva noem. Dat is al een veel reeëler getal om mee aan het rekenen te slaan. Met de "20%-regel" kom je dan op 75 kg totaalgewicht voor ruiter + zadel. Ik ben er echter van overtuigd dat IJslanders, omdat die al eeuwenlang gefokt zijn op het kunnen dragen van volwassenen - en meegeëvolueerd zijn met het langer/zwaarder worden van de mensen die er op rijden - zwaarder belast kunnen worden dan tot 20%.

Mijn ervaring van de afgelopen 20 jaar is, dat een belasting tot 25% zeer zeker goed mogelijk is. Voor Kolbrún (in goede conditie, 390 kg) kom ik dan op 97,5 kg en voor een "gemiddelde" IJslander van ca. 380 kg dus op de 95 kg die ik eerder al genoemd heb. Die 97,5 kg kom ik overigens niet aan: ik weeg zelf iets meer dan 80 kilo "schoon aan de haak", dus volledig uitgedost zal dat rond de 85 kg zijn. Blijft er nog 12,5 kg voor mijn zadel over en ik geloof niet dat het dat weegt.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:47

Wat een leuke discussie Haha! Meestal wordt de vergelijking met IJslanders al vaak gegeven in een 'Shetlander- ben ik te groot-topic' maar nu is er een heuse discussie aan gewijd, leuk!

Ik zie wel eens plaatjes voorbij komen van ruiters op IJslanders waarvan ik denk "jij bent te zwaar". Het is een misvatting dat Shetlanders alles kunnen dragen en hetzelfde geldt voor IJslanders. Toen ik mijn allereerste IJslander ging verzorgen vertelde de eigenaresse dat zij een maximaal gewicht van 85 kilo hanteerde (voor t geval mijn vriend ook eens erop wilde).
Nu weeg ik zelf 20 kilo minder, maar vind die 85 kilo een mooie richtlijn.
Argumenten als "ja maar die oortjes" en "ja maar hij loopt zo te briesen" gaan voor mij niet op. IJslanders zijn immers harde en werklustige paarden, ik heb er een staan en die 'loopt zichzelf dood' als het moet.
Er zijn -net als bij Haflingers- verschillende types; er zijn de wat eleganter gebouwde IJslanders, maar ook de meer degelijk gebouwde IJslanders. Dan heb je ook nog kleine en grote paarden binnen het ras en meer variaties. Als ruiter zou je moeten overwegen welk type het beste bij je eigen bouw past.

Ter illustratie (niet bepaald de meest mooie foto, maar ok, heb niet zoveel rijfoto's van mezelf):
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PWE6D6LG.jpg
Mogen jullie raden hoe groot zij is Haha!

Eigenlijk geldt voor het berijden van welk ras dan ook: als ruiter ben je verantwoordelijk voor het welzijn van je dier. En dan kun je er een berg wiskundige sommetjes tegenaan gooien, maar soms moet je je gezonde verstand gewoon gebruiken en nagaan of jullie allebei lol hebben. Ja toch?!

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 22:14

Haha ik vind het echt grappig dat mijn topic zo is aangeslagen had het echt niet verwacht. Ik vind het wel interessant wat ik allemaal lees Knipoog

@ Alet ik vind jou en je ijsje een hele leuke combi en vind haar ook heel mooi. Ze lijkt wel groot Tong uitsteken Ik schat zo'n 1.45 Clown zal er wel 3 meter naast zitten ofso (ja ik overdrijf graag Clown)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 01:56

*stuitert het topic in*

@ Alet: niet groter dan 1,30 meter.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 07:46

EricPrast schreef:
Yinari schreef:
Dat is echt absoluut niet waar!!! Ik ben erg vaak met IJslanders mee geweest naar de kliniek e.d. waar ze ook gewogen werden. Het gewicht varierde van 320 - 425 kg en die laatste was veel te dik en ook nog eens enorm voor een IJslander.
Die van 320 kg moet wel een heel schriel onderdeurtje geweest zijn dan, zeg! Mijn oude Röskva van 1.29 m woog, toen ze nog in sportconditie verkeerde, al rond de 350 kg. Nu, gepensioneerd en met wat spek op haar lijf, zal ze richting 375-380 gaan. Kolbrún is wat robuuster gebouwd en een maatje groter, ca. 1.37 m. Ze is op dit moment, vanwege de winterrust, ook nog wat aan de stevige kant, die zit nu zo rond de 400 kg. Maar ze is zéker niet moddervet: in goede conditie gaat er hooguit een kilo of 10 vanaf.

Ik vind de 320 kg die jij noemt dus ook absoluut niet representatief om te mogen worden gebruikt in sommetjes om voor àlle IJslanders mee te berekenen hoe zwaar een ruiter daarvoor mag zijn. Als je het gemiddelde neemt tussen dat en die 425 van die grote, veel te dikke, kom je rond die 375-380 uit die ik voor Röskva noem. Dat is al een veel reeëler getal om mee aan het rekenen te slaan. Met de "20%-regel" kom je dan op 75 kg totaalgewicht voor ruiter + zadel. Ik ben er echter van overtuigd dat IJslanders, omdat die al eeuwenlang gefokt zijn op het kunnen dragen van volwassenen - en meegeëvolueerd zijn met het langer/zwaarder worden van de mensen die er op rijden - zwaarder belast kunnen worden dan tot 20%.

Mijn ervaring van de afgelopen 20 jaar is, dat een belasting tot 25% zeer zeker goed mogelijk is. Voor Kolbrún (in goede conditie, 390 kg) kom ik dan op 97,5 kg en voor een "gemiddelde" IJslander van ca. 380 kg dus op de 95 kg die ik eerder al genoemd heb. Die 97,5 kg kom ik overigens niet aan: ik weeg zelf iets meer dan 80 kilo "schoon aan de haak", dus volledig uitgedost zal dat rond de 85 kg zijn. Blijft er nog 12,5 kg voor mijn zadel over en ik geloof niet dat het dat weegt.

Nou ja, ik heb het niet zelf verzonnen maar toch echt zelf gezien in de kliniek. En de lichtere paarden waren niet persé onderdeurtjes maar niet erg doorgetraind en dus weinig gespierd. Maar de recreatieijslanders zijn ook niet allemaal doorgetraind.... Ik noemde 325 trouwens niet als de gemiddelde ijslander maar als de marge waartussen je moet denken. 375 Als gemiddelde lijk mij ook meer in de buurt komen ja, misschien was ik daarin dan niet duidelijk.

We zijn het er in ieder geval over eens dat een ijslander van 600kg niet echt een juiste inschatting is Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:02

Bloos qua gewicht schatten kan ik dan inderdaad misschien bij de shetten blijven Bloos
Ook dit weekend weer naar de koetsenmarkt... volgens traditie doe ik ook dit jaar weer een gok naar het gewicht... hahaha, straks zit ik met nóg een pony opgescheept Clown Vork

Het blijft natuurlijk altijd schatten, zolang je pony/paard niet officieel wordt gewogen. Voor de merrie gaan we dan ook uit van zo'n 300 kg. met ontwormen, maargoed moest er natuurlijk ook even bij vermelden dat ze ook drachtig is Clown
Denk dat als ze zomers weer lekker afgeslankt is, veulen er uit e.d. dat ze tussen de 250 en 300 kg. in zal gaan zitten, misschien zo'n 275 kg. dan?

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:20

Helaas, niemand had het goed wat de grootte van Rima betreft Knipoog
Zij is slechts 124,5 cm!
Doordat zij wat steviger / ronder gebouwd is valt dat helemaal niet op. Ik ben zelf 168 cm.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:29

mijn merrie is laatst gewogen door de dierenarts. Ze is 143 hoog en best bespierd. Volgens de weegschaal woog ze 321 kilo..Knipoog

en ik weet niet meer wie het zei maar recreatie ijslanders worden daadwerkelijk wel getraind hoor Knipoog

ik rijd ook altijd buiten,maar mijn merrie moet er ook aan geloven aan de longeerlijn en in de bak. Ondanks dat ze meer recreatiepaard is Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:33

Onze Shet is nu 9 maanden drachtig en heb haar ontwormd voor 325 kg maar ze kan best iets lichter zijn; ze is gewoon behoorlijk flink..

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:35

zo dat is veel Bloos! ik ontworm mijn merrie voor 300 kg op aanraden van de dierenarts Knipoog

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:37

Ik ontworm mijn paarden altijd voor een hoger geschat gewicht.
Maar goed, das off-topic Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:39

Dat doe ik meestal ook,Alet en ik dacht steeds dat die Shet maar 250 woog, maar hij zette het een stuk hoger in.
het meisje wat er op rijd komt bij lange na niet aan die 20% gewicht.. Maar hoeveel zou het schelen als ze neit drachtig zijn?

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:40

ik heb een IJslander he Knipoog

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 14:26

_Skess_ schreef:
mijn merrie is laatst gewogen door de dierenarts. Ze is 143 hoog en best bespierd. Volgens de weegschaal woog ze 321 kilo..Knipoog

en ik weet niet meer wie het zei maar recreatie ijslanders worden daadwerkelijk wel getraind hoor ;)

ik rijd ook altijd buiten,maar mijn merrie moet er ook aan geloven aan de longeerlijn en in de bak. Ondanks dat ze meer recreatiepaard is Knipoog

Dat was ik Lachen. Maar ik zei dat niet ALLE recreatiepaarden doorgetraind werden (in tegenstelling tot de wedstrijdpaarden waarvan je dat toch wel van allemaal verwacht).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:39

_Skess_ schreef:
en ik weet niet meer wie het zei maar recreatie ijslanders worden daadwerkelijk wel getraind hoor Knipoog

Mijn bijrijdijs ook, tuurlijk wordt er ook mee geboscrosst maar dat is prettiger met een paard dat zijn achterbenen niet achter zich aan sleept en zijn rug fatsoenlijk gebruikt. Dus af en toe moet hij gymen in de bak.