Wat doen we aan fabeltjes over shetlanders? Brainstorm p.10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Farouche

Re: Ik ben nu officieel in SHOCK...wat doen we hieraan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 21:06

Leonora schreef:
Vind dat die shet er wel prima uitziet; geen doorgezakte rug ofzo. Vraag me wel eens af hoe dat is in de rest van de wereld. Waar geen paarden voorhanden zijn, rijden alle volwassenen op pony's gebeurt bijvoorbeeld ook bij de IJslanders. Iedereen kent natuurlijk die akelige beelden van die ezeltjes die vrachten dragen van 200 kg en dat dag in dag uit; verschrikkelijk. Maar doen wij hier dan niet te hysterisch over een shet die zestig kilo moet dragen ??

(niet passend zadel en bit vind ik veel erger)

Het kan altijd erger, waarom komen mensen altijd aan met ''he kan altijd erger want...''

stel dat ik een ongeluk krijg, ik breek alles, dat is dat dus niet erg want ik had ook dood kunnen zijn.

Het slaat dus helemaal nergens op. 60 kg te veel is niet goed dus er moet wat aangedaan worden

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 21:21

Leonora schreef:
Vind dat die shet er wel prima uitziet; geen doorgezakte rug ofzo. Vraag me wel eens af hoe dat is in de rest van de wereld. Waar geen paarden voorhanden zijn, rijden alle volwassenen op pony's gebeurt bijvoorbeeld ook bij de IJslanders. Iedereen kent natuurlijk die akelige beelden van die ezeltjes die vrachten dragen van 200 kg en dat dag in dag uit; verschrikkelijk. Maar doen wij hier dan niet te hysterisch over een shet die zestig kilo moet dragen ??

(niet passend zadel en bit vind ik veel erger)

60 kg op een shet, dan past het zadel iig niet! Dus wat probeer je nu te zeggen?
dan is of het zadel te groot voor de rug van de shet óf de kont is te groot voor het zadel.
Je zal met dat gewicht gewoon op het verkeerde deel van de rug zitten op een normale shet iig.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 23:14

zowiezo moet je nooit kijken hoe het nog slechter kan, maar kijken hoe HET BETER KAN!

laatst vroeg iemand op stal aan mij of ik ook op Flicka reed (ik ben 1,63 lang, weeg rond de 50 kilo, en Flicka is een kruising shet van 97 cm), ik zei van niet. zei zei dat ze oersterk waren. ik zei, ja, maar ook niet onbeperkt, en ik hoor niet op zo'n pony thuis. deze pony mag van diverse therapeuten én mijn DA maximaal 35 kilo dragen, inclusief zadel.

degene die mij dit vroeg is ouder dan ik (28 geloof ik), en rijdt al jaren op een prima niveau, zit ook al járen in de paarden...

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 23:24

Ik dnek dat er echt zoveel shetjes zijn die bereden worden door meisjes van 60 kilo,, ze willen allemaal niet luisteren zolang ze maar kunnen rijden!! Echt achterlijk zo'n dier heeft ook gevoelens en ze hebben alleen maar kans op meer rugproblemen enzo... Vreselijk verhaal maar ik denk dta je altijd topics zal houden ben ik te groot/zwaar voor mijn pony enzo erg jammer

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 23:38

Ik heb vroeger ook altijd op shetjes gereden, maar toen op het gegeven moment ZELF gezecht, ik stop want ik ben te groot. Daar heb ik het nog heel moeilijk mee gehad want er reed nog een meisje op dat twee koppen groter was als mij en die bleef gewoon doorrijden.. En trekken in die mond en bonken op dat zaden Boos! Ik heb haar toen zo vaak geprobeert uit te leggen dat ze beter kon stoppen omdat het niet goed was voor het dier, maar gewoon door gaan he!

Ik zou het echt geweldig vinden als er iets over in de penny kwam te staan! Haha! Dat zou echt super zijn als dat zou lukken zeg!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 23:43

@Mii Jessica - n.a.v. jouw reactie hier begrijp ik dus niet waarom je het in een ander topic "achterlijke berichten" vindt als mensen vraagtekens plaatsen bij een veel te groot meisje op een shetlander? Gelden voor die pony niet dezelfde verhoogde risico's op rugproblemen?

Mii_Jessica schreef:
kwintun schreef:
Ze vraagt tog om leuke reactie's? niet om gezeik je bent te groot..
Dit is egt bokt!!
btw leuke shet!!

Dit wou k nouw net gaan zeggen,, altijd moeten er wel weer van die achterlijke reacties bij Boos!

Leuke foto's zijn het wel hoor Haha!

@horsii_mine - heel goed dat je uit jezelf hebt ingezien wanneer je te groot werd. Snap best dat dat moeilijk voor je was, zeker als je iemand anders het gewoon door ziet doen en je er niets tegen kunt doen. Toch heel goed dat jij hebt gezegd "nee" en je eraan hebt gehouden! Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 23:44

en helemaal als er dan ook iets mee gedaan werd. de fabeltjes zijn hardnekkig, het zou mooi zijn als het algemeen beeld veranderd kan worden.

zelf ben ik begonnen met een kleine shet, ik was toen 8 jaar. toen mijn vriendin te groot werd zijn we verder gegaan met een welshje, en toen zij op 12jarige leeftijd ook daar te groot voor werd gingen we New Forest ponies verzorgen. gek genoeg allemaal zonder begeleiding van volwassenen (wel met de ponies maar er is ons nooit iets gezegd van 'te groot' oid), we besloten dit gewoon zelf, jong als we waren. misschien ben ik daarom ook wel zo fel op te grote ruiters op kleine paardjes.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 23:45

Wat is dan het probleem nu vaak denk je merrieveulen? Het ontbreken van de juiste informatie of is het meer er niet over WILLEN nadenken en het naast je neerleggen voor je eigen plezier?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 00:17

ik denk dat het bij het begin al misgaat, met hoe kinderen tegen de dieren leren aankijken. zelf ben ik wat dieren betreft heel bewust opgevoed, houd rekening met het dier, jij bent er verantwoordelijk voor, etc etc.
als je dit van jongs af aan leert, en daarnaast (hoewel dat in mijn geval op latere leeftijd was) ook meekrijgt wat de normen zijn voor belasting van een paard, dan peins je er niet over om door te rijden. echter, kinderen die leren dat een shet twee keer zijn eigen gewicht kan dragen, zullen niet 123 aannemen dat dat helemaal niet kan, ze houden vast aan wat ze al geleerd hebben.

tenslotte heb je nog de groep die het niet WIL zien. die het dus wel ZIET, maar doet alsof het nog kan 'de eigenaar zegt dat', of 'mijn vriendin rijdt op een nog kleinere pony', noem maar op. dit soort mensen zijn stronteigenwijs en zo egoïstisch als de pest. ZIJ willen rijden, er is niet 123 een grotere pony ter beschikking, dus moet deze het ontgelden. wat maakt het uit als hij pijn heeft? ZIJ voelen het niet. zo simpel is het, deze mensen DENKEN niet voor zichzelf na, ze denken niet verder, redeneren niet, en houden zichzelf geen spiegel voor. op die manier kan je nooit objectief tegen jezelf en je paard aankijken, JIJ beslist niet wanneer het nog wel of niet kan, dat is immers een gegeven. JIJ belist WEL wanneer JIJ stopt. helaas nemen velen die beslissing niet (op tijd), de lol in het rijden is te groot, en zich verplaatsen in het dier is iets wat deze mensen niet doen.

zelf denk ik dat het nog het meeste helpt als kinderen meekrijgen wat ik heb meegekregen, nl respect hebben voor dieren, het dier voorop zetten, en dan pas jezelf. bij mij is dit altijd blijven hangen, ik doe mijn best om niets ten koste van mijn dieren te laten gaan, hou overal rekening met ze, en zo hoort het imo ook. zij vragen er niet om om voor mij te werken (OK tot ze het kennen want Flicka is lyrisch over het lopen voor de wagen, ze vind het gewoon fantastisch), ik vind het leuk, dus zorg ik dat het ook leuk voor hen is.

ikzelf kan er zowiezo niet tegen als er iets op mijn geweten drukt 'ok, deze pony is te klein, maar hij gaat er echt niet dood van', is iets wat ik NOOIT zo denken, ik kan dat gewoon niet.

maar goed, genoeg over mij. ik denk dat deze mentaliteit al heel veel zou schelen. mensen gaan nadenken over hoe iets wat ze doen overkomt bij het paard. natuurlijk heeft een paard bij een buitenrit de oortjes naar voren, dat zegt niet dat je er nog op kan. mensen moeten leren nadenken, niet altijd van hun eigen willen en plezier uitgaan. het dier moet op de eerste plaats komen.

goed informeren is de eerste stap, bij maneges, in paardenbladen, door DA's, noem maar op. als het een algemeen gegeven wordt wat de limieten voor een paard zijn, dan wordt dat 'normaal'. hoe mogelijk dat is, durf ik niet te zeggen. persoonlijk stap ik nooit op een paard met een zadel dat niet GOED ligt, en volgens mij is het algemeen gegeven dat je alleen met een zadel rijdt wat GOED past. maar goed, als je gaat rondkijken lopen er paarden zat met slecht passende zadels, onder het mom van 'hij heeft er geen last van (oftewel: ik merk het niet dus het zal wel niet)', of 'een nieuw zadel is te duur (paarden zijn nou eenmaal duur)', of 'het nieuwe zadel is onderweg (wat doe je nu dan in dat zadel?)' of 'het is niet mijn eigen pony, de eigenaar moet dat doen (oftewel: ik wil wel rijden maar niets investeren)'. zo gaat het met rijden op te kleine ponies ook, en ik denk niet dat het voor 100% te voorkomen is. echter, er zijn genoeg échte paardenkinderen (volwassenen trouwens ook, als je DAT toch soms ziet!) die willen leren, en dan ook aannemen wat verteld wordt. maar die moeten dan wel bereikt worden, en ervoor open staan. helaas blijkt dat de liefhebberij voor het PAARDRIJDEN nog te vaak gaat vóór de liefhebberij van de PAARDEN...

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 00:25

wow....kan hier absoluut niets aan toevoegen...sterker nog...ik had het zelf geschreven kunnen hebben!

Uit jouw betoog vind ik de "groep die niet WIL" het allerergste, ik kan niemand kwalijk nemen als hij/zij verkeerde informatie heeft gekregen van een persoon waarvan mag worden aangenomen dat deze weet waarover hij praat (idd een DA of eigenaar), ik begrijp volkomen dat je dan niet meteen gaat zoeken naar "goh, hoe zit dat nou eigenlijk precies" (alhoewel ik me persoonlijk afvraag waarom sommigen zelf niet vreselijk schrikken van de foto's die hier soms langskomen)

Het WEL weten maar NEGEREN vind ik echter heel kwalijk omdat je dan bewust bezig bent een dier, dat zich in deze maar heeft te schikken, op een egoïstische manier te onderschikken aan je eigen pleziertjes zonder stil te staan bij complicaties voor zijn gezondheid...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 00:35

spijker op de kop.

zelf ben ik er overigens wel zo één die niets doet voor ze zeker weet dat het in orde is. ik pluis alles wat ik hoor en zie uit, wil alles weten en probeer nieuwe dingen nooit zomaar uit. misschien heel overdreven, maar ik ben veel te bang dat mijn dieren door mijn eigen onwetendheid iets overkomt.

ik hoop oprecht dat er meer mensen naar dat stemmetje in hun achterhoofd gaan luisteren, het stemmetje dat 'geweten' heet. ik begrijp helemaal niets van mensen die stug doorgaan, over de rug van hun dier. het zijn echt uitzonderingen hier in die topics, meiden die zeggen 'oh nu begrijp ik het, ik stop met rijden'. meestal zijn dat echter wel degenen die uit onwetendheid fouten maken. degenen die het NIET uit onwetendheid doen, WETEN het dus al en dáárom luisteren ze ook niet. zulke mensen moeten eerst hun pony vreselijk zien lijden, ALS het ooit al doordringt.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 00:41

Het punt is (en ik verval in herhaling) dat ik niet denk dat de "weters" naar dit soort fora komen voor meer informatie of advies maar alleen op zoek zijn naar andere "weters" of die ene persoon die zegt "mooie combi, kan nog best, je hebt 'm mooi aan de teugel en aan dat zadel moet je gewoon een staartriem vastmaken dan past het prima"....zo kan het geweten weer rustig in slaap gesust worden...ehm..over slaap gesproken..zoek zelf mijn bed ook maar eens op Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 00:49

truste dan maar, hihi!

maarre, wederom de spijker op de kop! ga maar eens met een vleugje 'psychologie' naar zo'n topic kijken, je weet gelijk wat voor vlees je in de kuip hebt. topics die beginnen met 'ja ik weet dat ik te groot ben maar dat hoef ik niet te horen, graag rijtechnisch commentaar'....

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 11:08

9 van de 10 keer gebeurt er inderdaad wat nathalie2302 zegt.
Ik moet zelf ook toegeven dat ik te lang ben blijven rijden op mijn shet, ook ik vertrouwde de mensen om mij heen die zeiden dat het nog prima kon.
Op een gegeven moment kwam ik terecht op een paarden forum (en daarna op Bokt) en toen had ik door dat het niet echt bevorderlijk was voor mijn pony zijn rug. Nagelbijten / Gniffelen
Nu rijdt er 1x per week een 8 jarig meisje van zo'n 22 kilo op en die moet (hoe spijtig ook) iets anders gaan zoeken zodra ze te groot/zwaar wordt.

Jammer genoeg zitten de meeste "penny" meisjes niet op fora.
Wat iemand anders al zei; een spread in de penny zou geweldig zijn.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 12:40

Hoi Bliksem,

Goed dat je het advies toen niet in de wind hebt geslagen. Want ik kan me best voorstellen dat het moeilijk is en dat je twijfelt als iedereen in je omgeving zegt dat het best kan.
Wat was zelf jouw eerste reactie toen mensen op de fora er iets van zeiden?
Zag in je profiel dat je nu aan het mennen bent en hoe bevalt dat?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 13:11

nathalie2302 schreef:
Uit jouw betoog vind ik de "groep die niet WIL" het allerergste, ik kan niemand kwalijk nemen als hij/zij verkeerde informatie heeft gekregen van een persoon waarvan mag worden aangenomen dat deze weet waarover hij praat (idd een DA of eigenaar), ik begrijp volkomen dat je dan niet meteen gaat zoeken naar "goh, hoe zit dat nou eigenlijk precies" (alhoewel ik me persoonlijk afvraag waarom sommigen zelf niet vreselijk schrikken van de foto's die hier soms langskomen)

Nou, dat gaat ook regelmatig door mijn hoofd..... Dat je die foto's nog aan anderen durft te laten zien Nagelbijten / Gniffelen
En over die groep gesproken, dat zijn gewoon paardRIJliefhebbers ipv paardenliefhebbers.
Ik kan daar ook slecht tegen.... Verdrietig

ff niet over shetjes, maar in dit topic
viewtopic.php?f=75&t=850376&hilit=&p=30789506#p30789506
hebben sommige het ook over controle.Dat ze daarom paardrijden leuk vinden. Ik vind dat érg!

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 13:16

nathalie2302 schreef:
Hoi Bliksem,

Goed dat je het advies toen niet in de wind hebt geslagen. Want ik kan me best voorstellen dat het moeilijk is en dat je twijfelt als iedereen in je omgeving zegt dat het best kan.
Wat was zelf jouw eerste reactie toen mensen op de fora er iets van zeiden?
Zag in je profiel dat je nu aan het mennen bent en hoe bevalt dat?
Op mij is toen geen commentaar gegeven hoor, maar ik ben heel veel gaan lezen en kwam er zo dus zelf achter. Knipoog
Het was inderdaad best moeilijk om er niet meer stiekem op te stappen, maar mijn 'rijden' op hem is nooit meer dan 1x per week met alleen een halstertje paar rondjes terrein stappen geweest.
Mennen doen we nog niet helemaal, hij is nog in de beleerfase.
Laatst bijgewerkt door Bliksem op 27-10-07 13:21, in het totaal 2 keer bewerkt

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 13:20

Daar heb je helemaal gelijk merrieveulen, wat is het inderdaad toch met de topics ( en niet alleen met shetlanders hoor) die beginnen met:

ik weet dat....
- ik te zwaar ben
- ik te groot ben
- mijn zadel niet goed past
- de bak te zwaar is
- de hindernis niet goed is
- de martingaal te strak zit
- mijn handgebruik hard is maar ik rij voor het eerst met S&T
- etc. etc. etc. etc.

MAAR...hier wil ik geen commentaar op....dus hou het leuk...

En wat moet je dan als "kijker" zeggen? Leuk setje? Mooi paardje, knap dat hij het allemaal pikt?

WAAROM maken mensen topics aan waarvan ze WETEN dat er van alles niet klopt...ga dan niet hier je foto's plaatsen en vissen naar "wat een sgattie" en "agoshie" reacties maar ga wat DOEN om de situatie te verbeteren....ik begrijp hier HELEMAAL niks van....

oeps...sorry superwoman...mijn "anger level" bereikt weer een hoogtepunt Knipoog Clown

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 13:22

OK dan! Bliksem - Jij laat in ieder geval zien dat je zelf hersens in je hoofd hebt en neemt niet klakkeloos aan wat anderen zeggen!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 13:28

Komop zeg 2 keer zijn eigen gewicht? dan kan een schet meer (veel meer) dan 100 kg dragen?!
Denk is na zeg!
Ik heb ook een tijdje een shet gereden, daar ben ik toen mee gestopt omdat ik mezelf te groot vond, ookal vond de eigenaar van niet..

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 13:31

nathalie2302 schreef:
Daar heb je helemaal gelijk merrieveulen, wat is het inderdaad toch met de topics ( en niet alleen met shetlanders hoor) die beginnen met:

ik weet dat....
- ik te zwaar ben
- ik te groot ben
- mijn zadel niet goed past
- de bak te zwaar is
- de hindernis niet goed is
- de martingaal te strak zit
- mijn handgebruik hard is maar ik rij voor het eerst met S&T
- etc. etc. etc. etc.

MAAR...hier wil ik geen commentaar op....dus hou het leuk...

En wat moet je dan als "kijker" zeggen? Leuk setje? Mooi paardje, knap dat hij het allemaal pikt?

WAAROM maken mensen topics aan waarvan ze WETEN dat er van alles niet klopt...ga dan niet hier je foto's plaatsen en vissen naar "wat een sgattie" en "agoshie" reacties maar ga wat DOEN om de situatie te verbeteren....ik begrijp hier HELEMAAL niks van....

oeps...sorry superwoman...mijn "anger level" bereikt weer een hoogtepunt Knipoog Clown

Hier ben ik het heel erg mee eens! Dat er reacties bijstaan van houdt het netjes ik heb het paard pas twee weken ect. Vind ik volkomen terrecht. Maar al die dingen die jij net noemde kom ik ook zo vaak tegen en ik vraag me dan echt af waarom mensen er niets aan doen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 17:31

ik weet waarom. omdat het ze gewoon geen ene donder interesseert of het dier eronder lijdt of niet. een klasgenootje van mijn zusje (verwend meisje met meerdere sportponies en een haflinger) had een zadelmarkt zadel gekocht voor één van de ponies. toen de boom verzakte in de breedte en het nog slechter op de pony paste, is ze het voor de haflinger gaan gebruiken. en ja ze rijdt er nog steeds mee.

ook zegt ze het machtig te vinden om met een paard van 500 kilo een cross te rijden, vanwege de macht en controle die ze over zo'n dier heeft. allebei deze dingen heeft dat meisje letterlijk gezegd. ja ze hebben daar mooie stallen, het zijn goede ponies en ze krijgen eersteklas voer, maar voor de rest zijn het maar middelen om dat meisje te laten doen/ bereiken wat ze wil, en het welzijn en gesteldheid van de ponies vallen daarbij in het niet. vreselijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 19:30

Sanniejj schreef:
Komop zeg 2 keer zijn eigen gewicht? dan kan een schet meer (veel meer) dan 100 kg dragen?!
Denk is na zeg!
Ik heb ook een tijdje een shet gereden, daar ben ik toen mee gestopt omdat ik mezelf te groot vond, ookal vond de eigenaar van niet..

Scheelt natuurlijk wel dat tegen de tijd dat je ruim over de honderd kilo weegt ,waarschijnlijk lang genoeg bent om mee te lopen.Dan is het gewicht te minste over 6 benen verdeelt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 19:32

silvana schreef:
Sanniejj schreef:
Denk is na zeg!

Scheelt natuurlijk wel dat tegen de tijd dat je ruim over de honderd kilo weegt ,waarschijnlijk lang genoeg bent om mee te lopen.Dan is het gewicht te minste over 6 benen verdeelt.

WHAHAHAHAHAHAAHAHAHAHAAAHAAHAHAHAAHHAHAHAAHAHAAHAA!!!!! sorry hoor, ik kon het niet laten. maar laten we eerlijk zijn, het lijkt af en toe wel of er mensen zijn die BIJNA echt zo redeneren...

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 19:53

Jammer dan ben ik net te klein, kan er op gaan zitten met mijn tenen aan de vloer, maar meerennen wordt dan toch te moeilijk. Clown

Zonder flauwekul, met het mennen heb je toch minimaal net zo veel lol met een shet Haha! , als je dat koppie er vrolijk op ziet staan, en het tempo dat ze maken kunnen voor een kar, daar sta ik dus echt versteld van. Als Jimmy begint te draven, denk ik mestal, hallo we zijn niet op de renbaan. Ik denk dat de pony's dat ook veel leuker vinden, dan een te zware of grote ruiter op hun rug.

Weet je wat ik echt erg vind in dergelijke topics, dat er altijd wel iemand is die zegt nee je bent echt niet te groot, en de pony kijkt vrolijk dus het kan best. Boos!