Shet aan de lange lijnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mariska12

Re: Shet aan de lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 19:24

Eliine @ jij loopt dus er heel hard mee ?
ik doe het eigenlijk nog steeds met schoftje omdat ik dat veel fijner vind Knipoog

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 19:30

Ja nu nog wel, de bedoeling is natuurlijk om hem steeds verzamelder te krijgen.
Omdat ik ook aan wedstrijden meedoe en je daar niet met een schoftje mag, train ik onze pony's allemaal zonder. Alleen bij de jonge pony's is het wat fijner om ze met schoftje te trainen in het begin.

mariska12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 19:30

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 19:31

haha lekker teddybeertje daar Haha!

maarre die andere foto's zien er goed uit hoor! Lekker ontspannen

mariska12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 19:33

Eliine schreef:
haha lekker teddybeertje daar Haha!

maarre die andere foto's zien er goed uit hoor! Lekker ontspannen

dankje..
hij is erg ontspannen ja ..
hij vind langelijnen zelfs leuk volgensmij hij is altijd erg gemotiveerd zeg maar Tong uitsteken
ben nu ook bezig met beleren voor het karretje !!

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 19:40

Wat een leuk topic!
Ik heb een minishet, 76 cm, en gaat binnenkort voor de kar. Heb mijn vorige tuig verkocht, wacht nu op m'n nieuwe, maar daar heb ik ook best vaak lange lijnen mee gedaan. Ik denk eraan om dat nu ook wat serieuzer op te pakken als ik weer een tuig heb! Maarja, het begin lijkt me wel makkelijk, maar als je stelling wilt vragen en eens een pasje wil wijken, dat lijkt me lastig.. Maar ik ga het maar eens proberen binnekort!
In ieder geval even een abonnementje op dit topic zetten Knipoog

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 19:44

Interessant topic. Heb zelf geen Shet, maar een KWPNér.
Kan ook gewoon met haar neem ik aan?Denk dat het mee blijven lopen in draf/galop wat moeilijker gaat worden. Nagelbijten / Gniffelen
Maar wil het gewoon een beetje doen voor de afwisseling, niet voor wedstrijden en weet ik het. Lachen

Aan de Dubbele Longe gaat het wel allemaal goed iig. Lachen

Margriet7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 10:16

leuk topic! Volg het even Ja

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 10:35

Zo Polly vind het overduidelijk niet leuk om in het weiland te werken. Nagelbijten / Gniffelen Dus we gaan voortaan gewoon weer in het parkje werken waar het veel beter gaat Lachen

Ik doe het ook altijd met singel, omdat Polly nog wel en last heeft van niet recht kunnen lopen/ omdraaien Knipoog

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:18

Ik werk met me shetlander regelematig aan de lange lijnen. Hiervoor gebruik ik twee lange halstertouwen. Eerst werkte ik met twee longeerlijnen of de lange teugels van mn menhoofdstel maar dan hou ik heel veel touw over in mijn handen. Hoe lossen jullie dit op en bestaan er in de winkel wel officiele lange lijnen en wat werkt het beste?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:24

als je het topic ook een beetje door leest lees je dat je met een slofteugel ook een eind komt

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 16:30

Joscaa schreef:
Interessant topic. Heb zelf geen Shet, maar een KWPNér.
Kan ook gewoon met haar neem ik aan?Denk dat het mee blijven lopen in draf/galop wat moeilijker gaat worden. Nagelbijten / Gniffelen
Maar wil het gewoon een beetje doen voor de afwisseling, niet voor wedstrijden en weet ik het. Lachen

Aan de Dubbele Longe gaat het wel allemaal goed iig. Lachen

Met een KWPN-er moet het net zo goed gaan. Ik heb zelf een fries van 1.72 waar ik regelmatig lange teugelwerk doe. Het verzamelde draven heeft ze in stukjes geleerd, eerst een paar pasjes en dat steeds verder uitbouwen. Inmiddels kan ze onbeperkt zo verzameld draven. We zijn nu zelfs bezig met de galop en dat gaat ook heel redelijk.
Zie hier een foto van de fries (tijdens een showavond van het friespaardenforum):
http://fpfserver.pointclark.net/gallery2/d/142923-1/18.JPG

en een van de shet tijdens de shetlandmanifestatie in Ermelo
http://fpfserver.pointclark.net/gallery2/d/142953-1/24.JPG

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 16:42

Het ging gisteren niet echt super.. Malibu zat een beetje irritant te doen bij Polly waardoor hij steeds voor haar kwam, en Polly ging daardoor ook steeds staken. Bij het aanspringen naar de galop gaf ze weer en trap, gelukig was deze niet raak ( Nagelbijten / Gniffelen) en daarna ging het weer redelijk.

Ohja next problem: Polly is niet recht Scheve mond

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 16:50

Barbara is ook niet recht. Daar ben ik sinds zaterdag mee begonnen, en die pakt het heel goed op. Kost me wel veel moeite om dr zeg maar recht te houden, doe het nu vooral vanaf de koets. Maar ze loopt lekker met het bit te spelen, mooie schuimrand langs dr lippen, en echt willen werken. Gaat nog veel tijd kosten, maar ach, elke keer is een beetje wah Lachen

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:26

Mijn shet is te recht (Nando) hij weigert zijn rug te buigen en hij weigert zijn hoofd omlaag te doen, voor de zekerheid vandaag de fysio laten kijken zegt zij, zo'n los paard zie je zelden, maar buigen ho maar. Dus nu veel oefenen met de lange lijnen. Jimmy doet het zo netjes die vergeet weer recht te buigen is wel een leuke aanvulling op elkaar.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:47

Haha lekker paard heb jij dan Tong uitsteken

Ik heb nu een appelbitje, en als ze daar op kauwen zie je dan dat er een klein scheurtje in zit. Nou in de rechterkant zittten allemaal scheurtjes, terwijl in de linkerkant misschien 1 scheurtje zit. Maar nu veel aan werken Lachen

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 22:20

arans ik neem aan dat je Nando bedoelt, het is een lekker dier hoor maar ik heb hem pas 3 weken en hij heeft een jaar niks gedaan, dus het is voor hem ook niet niks om ineens aan de slag te moeten. Maar het is wel heel typisch dat hij zo los is en stijf oogt. Ik heb vandaag met dubbele lijnen gewerkt en veel voltes gemaakt en aan het einde ging het iets beter. Dus lekker veel oefenen!

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 10:29

leuk topic!
ik wil het ook gaan doen met mijn verzorgshetje, maar ze krijgt elk jaar een veulen dus ik weet niet of dat wel gaat.
ze is nu weer net gedekt en rond mei moet het kleintje komen Haha!
maar nog een vraagje (misschien een raar vraagje hoor Knipoog ) hoe moet je die teugels vasthouden? moet je ze vasthouden zoals je rijd of hoe je ze vast hebt met mennen (of zit daar geen verschil in Bloos )
ik blijf dit topic volgen!
groetjes manon

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:26

Ik neem aan dat het lange lijnen ook met het tuig van het karretje kan? Moet je dan heel het tuig gebruiken, of maar een deel ervan?

Dat van die handen wil ik eigenlijk ook wel weten, want da's natuurlijk ook belangrijk! Tong uitsteken

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:35

Ingmarr schreef:
Dat van die handen wil ik eigenlijk ook wel weten, want da's natuurlijk ook belangrijk! Tong uitsteken

ja ik had werkelijk geen idee wand als je de teugels vast houd alsof je rijd, waar laat je je zweep dan?
hoe moet je dan aantikken met de zweep?
op foto's is dat altijd een beetje moeilijk te zien (vanaf de zijkant dus Knipoog )

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 12:38

Je kan je teugels gewoon vasthouden zoals je wilt volgens mij. Alleen als je officieel gaat zal er een regel voor zijn, maar als je echt voor jezelf gaat doen denk ik niet dat daar veel verschil in zit Lachen
Tuig van het mennen kan, Sschoftje, hoofdstel en teugels denk ik.
O, ik ben op zoek naar een longeersingel voor shetters, dus als iemand nog iets weet?

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:46

Ik wil dit volgen dus meld me ook even; wil dit in de toekomst evt. met m'n Shetlander doen.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 16:41

dus het komt er op neer dat het eigenlijk niet uit maakt hoe je de teugels vast houd?
ik krijg binnenkort een nieuw hoofdstelletje voor mijn verzorgshetje en dan wil ik er ook mee beginnen! Haha!
ik heb alleen een wei ter beschikking dus het gaat een beetje lastig worden... ik kijk wel of ik een stuk kan afzetten
tot hoe ver voordat er een veulentje geboren gaat worden kun je dit doen? ze krijgt namelijk elk jaar een veulen
groetjes manon

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 19:41

Aangezien je er niet op zit en haar buik dus niet in de verdrukking komt denk ik dat het alleen maar goed is voor de conditie van de merrie. Mij lijkt dat je er mee door kan gaan tot de merrie aangeeft dat het niet meer gaat.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 20:14

Hoe werkt dat eigenlijk met wijken dan? Nog niet precies netjes overstappen maar gewoon het beginnetje? Want je hebt geen benen die je aan kan leggen, en als je geen zweep mag/kan/wil gebruiken?