Wie rijd er met zijn shetlander voor de kar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Noemienoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 11:22

JoyCiej007 schreef:
ik weet niet welke reglementen jij hebt gelezen, maar voor de sgmw (dus dressuur/vaardigheid en marathon) geldt voor enkelspan pony dus een minimum stokmaat van 1.10m.

Dus waar jij die categorie A vandaan haalt.............. je moet niet bij de regels voor ohz. kijken. Een A pony is wat anders dan een minimum stokmaat waaraan je moet voldoen.

En dan is het overigens nog maar de vraag of je manege menwedstrijden organiseert.

én je wagen moet voldoen aan de spoorbreedte.

Als je officieel wedstrijden wil rijden:
én je moet een startkaart bij de KNHS hebben.
én je moet lid zijn van de KNHS
én je moet lid zijn van een vereniging.

ik zou zeggen; verdiep je er eens in..... ;)

We rijden op manege zilfia's hoeve dus die organisserd dat wel :) maar zou je een linkje kunnen sturen waar dat staat dan minimum stokmaat 1,10 moet zijn ? Want ik had ook het wedstrijdregelement van het knhs gezien over mennen dat er dus ook categorie a-ponys onder de 1,10

Dennis

Re: Wie rijd er met zijn shetlander voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:01

Joyce heeft hierin gelijk, staat gewoon in het discipline reglement blz 55, artikel 519, punt 2b staat het: 'In de rubriek enkelspan pony mag de schofthoogte niet minder zijn dan 110cm.'.

A pony's gaan tot 117 cm, voor het samengesteld moet je pony in het enkelspan minimaal 110 cm.
Dus met een Apony mag je wel samengesteld rijden, maar alleen als hij groter is dan 110.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:04

Ik men nog niet met mijn shetlander, maar ik rij (Ik zit eigenlijk gewoon) dan een stukje door het diemerbos. Alleen stappen want eigenlijk ben ik al te groot, maar niet te zwaar. En dan krijg ik ook Commentaar van mensen die niet eens verstand hebben van paarden! Zo irritant!

Noemienoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:11

Dennis schreef:
Joyce heeft hierin gelijk, staat gewoon in het discipline reglement blz 55, artikel 519, punt 2b staat het: 'In de rubriek enkelspan pony mag de schofthoogte niet minder zijn dan 110cm.'.

A pony's gaan tot 117 cm, voor het samengesteld moet je pony in het enkelspan minimaal 110 cm.
Dus met een Apony mag je wel samengesteld rijden, maar alleen als hij groter is dan 110.

Oke, maar je mag wel dubbelspan rijden toch met 2 ponys onder de 1,10 ?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 15:50

Staat ook op blz 55, artikel 519 van het discipline reglement.

Noemienoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:16

Dennis schreef:

Oke, ik zie dus dat met 2-span je ponys minimaal 1,08 moeten zijn, maar ik heb heel veel 2-span gezien onder de 1 meter die ook menmarathon reden..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:18

Lees nog eens goed.
Er staat dat in e klasse 4 je pony minimaal 108 moet zijn in een 2 of 4span (en 120 in een enkelspan of tandem). Neem aan dat je nog geen klasse 4 rijd.

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:22

Met mijn verzorgshetjes deed ik het vaak.
Vooral als we op vakantie gingen in de bossen van Friesland.
Wel apart, hier in de randstad krijg je nare reacties dat het zielig is maar als je in de bossen een paar wandelaars tegenkomt vinden ze het hartstikke leuk!
Vond het altijd erg irritant als mensen zeiden dat het zielig was maar ja, het zij zo.
Ging er meestal niet op in.

Noemienoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:27

Dennis schreef:

Oohja, ik zie het. Maar mag je dus wel dubbelspan meedoen onder de 1 meter ?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:40

Staat er ergens dat het niet mag?
Nee, dus het mag gewoon.

Gewoon een kwestie van lezen. Zorg dat als je ga starten je het hele reglement gelezen hebt en begrijp zodat je niet voor rare verrassingen kom te staan onderweg.

Noemienoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:43

Dennis schreef:
Staat er ergens dat het niet mag?
Nee, dus het mag gewoon.

Gewoon een kwestie van lezen. Zorg dat als je ga starten je het hele reglement gelezen hebt en begrijp zodat je niet voor rare verrassingen kom te staan onderweg.

Ik heb er al veel van gelezen, maar het werd me even niet meer duidelijk omdat enkelspan niet mocht. Ik ga zeker ook nog ij de manege de belangrijkste dingen vragen als we zover zijn. Bedankt :)

femkeonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:10

Hoi!
Ja ik heb een shet van 1.02 en ze zeggen bij mij ook altijd dat het zielig is, maar in werkelijk heid kunnen ze het makkelijk trekken :) .
Ze kunnen op zand (geen mulzand) wel iets van 2x hun eigen gewicht trekken, op mulzand is zwaarder, maar kan ook gewoon!
Niks van aan trekken hoor!

Groetjes Femke en hoefjes Onneke /3

kelly534

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:01

ik heb een shet van 1.10
we hebben laatst een karretje gekocht wel een 2 wieler
die man waar we hem van kochten zei dat je er wel wedstrijden
mee kon doen ik heb daar dus totaal geen verstand van,,
mag je wedstrijden doen met een karretje waar niet recht voor de pony zit?
zo'n kuipje,,

verder was mijn shetlander al beleerd, alleen heeft ze het lang niet meer gedaan.
ze heeft in de afgelopen tijd lange lijn, voor de slee, met een pallet, om weer wat kracht erin te krijgen
(dit werd mij geadviseerd)

SILVIE_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 11:31

JennxMano schreef:
Ikeee. ik rijd niet zoveel buiten maar de meeste vinden het schattig. *D

ja hee, ik rij ook buiten met 't karretje, maar niemand zegt dat het zielig is ofzo..
mijn pony'tje is supersterk! :-)

manuela_j

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:20

onze shet wordt in april pas twee. dus moet nog even geduld hebben maar dan willen we hem wel inspannen.
wat voor koetsje zou het meest geschikt zijn? kan men met een shetlander ( zal z'n 110 worden) voor de koets met een volwassene en twee kleine kinderen op de koets? is dat niet te zwaar?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:28

kelly534 schreef:
ik heb een shet van 1.10
we hebben laatst een karretje gekocht wel een 2 wieler
die man waar we hem van kochten zei dat je er wel wedstrijden
mee kon doen ik heb daar dus totaal geen verstand van,,
mag je wedstrijden doen met een karretje waar niet recht voor de pony zit?
zo'n kuipje,,

verder was mijn shetlander al beleerd, alleen heeft ze het lang niet meer gedaan.
ze heeft in de afgelopen tijd lange lijn, voor de slee, met een pallet, om weer wat kracht erin te krijgen
(dit werd mij geadviseerd)

Ik begrijp niet echt wat je met 'zo'n kuipje' bedoeld, of met 'waar je niet recht voor de pony zit'.
Bedoel je dan toevallig een dresseerkar?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... eerkar.JPG

Mocht je die bedoelen, dan is de kans groot dat hij helemaal niet geschikt is voor je shet. Want 99,9% van die dingen die je tegenkomt, zijn voor grote paarden en dan hoort het er zo uit te zien:
http://i13.photobucket.com/albums/a264/ ... CF0082.jpg

Voor een shet zou hij dan te groot zijn, en te veel op de rug drukken.

Gaat het inderdaad om een dresseerwagen (heb je geen foto van je aanspanning? ) dan mag je daar geen wedstrijden mee rijden. Tenminste, zowiezo geen SGMW (SamenGestelde MenWedstrijden, dus dressuur-vaardigheid-marathon). Voor enkel dressuur/vaardigheidswedstrijden weet ik zo niet of het mag.
SGMW mag je zowiezo niet met 2wielers/sulky's rijden. En de meeste shetten vallen beneden de minimum stokmaat voor enkelspan, dus dan mag 't ook niet. En dan zit je ook nog eens met verplichte minimum spoorbreedte van de wagen (en die heb je dacht ik ook met dressuur/vaardigheid).

kelly534

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:17

, het is inderdaad zo'n kar als op de foto,
ik heb geen foto van de aanspanning want ik heb er nog nooit mee
gereden, helaas. dit is echt een hele kleine kar, wel echt voor de kleine pony;s

helaas wordt ook de privestalling verkocht, en ik deel dit karretje, samen hebben
we besloten dat het handiger is om hem te verkopen. dus ik zal er ook nooit
meer mee gaan rijden :(

its_laraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 15:20

Ik men ook met mijn shetlanders, alle twee enkelspan. Misschien ergens in de toekomst tweespan.
Ik zou graag menwedstrijden willen rijden, maar ga eerst opzoek naar iemand die me daarmee kan helpen en mijn ouders overhalen :p (:

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 10:39

Ik rij ook met mijn lease Shet voor de kar. Hij vind het helemaal geweldig! En zielig vind ik het niet mits de kar niet te groot/zwaar is voor de Shet. Ik vind al dat tuig alleen zo onnodig en die oogkleppen.

xxlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 12:09

Bij ons in de buurt vind iedereen het juist geweldig om te zien!

Chabke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:12

_Kelly schreef:
JennxMano schreef:
Ikeee. ik rijd niet zoveel buiten maar de meeste vinden het schattig. *D

schattig??? eerder zielig.. de meeste denken dat de shet veel kan dragen maar dat valt echt tegen..

Shetlanders kunnen meer dan minipaardjes hebben ik heb mini paardjedeze zijn veel fijner gebouwd
En kunnen 3 x zoveel gewicht trekken als ze zelf wegen
Dus wegen ze 100 kunnen ze 300 kg trekken
Een shetlander zal waarschijnlijk iets meer kunnen trekken