Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nadine__

Re: Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 20:29

heb je het over kees? dat kees een peesblessure heeft gehad?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 20:35

Bijna alle desklundigen zullen zeggen dat het maximaal 20 % is, in ieder geval alle deskundigen die ik daar over gesproken heb wel.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 20:42

karoliena schreef:
Bijna alle desklundigen zullen zeggen dat het maximaal 20 % is, in ieder geval alle deskundigen die ik daar over gesproken heb wel.

bij mij idem dito. kijk er zijn best paardjes die er niks aan overhouden, maar waarom het risico nemen, als er zoveel andere leuke dingen zijn die je met ze kunt doen? ik zie het waarschijnlijk gewoon niet...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 20:50

Ik snap het ook neit hoor, daarbij snap ik ook neit hoe het kan want ze groeien bij mij eerder uit eht zadel dan dat ze te zwaar worden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 20:52

daarom zie je er ook zoveel met te grote zadels, of ruiters die niet meer in het zadel passen...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 20:53

Ja inderdaad zonde is dat

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 14:47

Nou ik ben ong 1,55 en rijd heel soms wel eens op een shet van 0,95 ofzo..
Zit nog iets met me benen boven de knieen.
Maar zou er nooooit egt fanatiek meer mee gaan rijden.
Meestal doe ik als ik ga rijden gewoon beetje klein stukje stappen klein drafje mischien en daar houd het mee op.
2 Jaar terug sprong ik ook nog met dat paardje maar dat vind ik nu egt niet meer kunnen.
Met nog een andere shet van 0,86 heb ik wel heel fanatiek gereden.
Dat was toen voor mij egt zoon geweldige pony maar toen begon ik opeens te groeien.
Echt dat was zoo jammer, maar er op blijven rijden was ook nx.
Jesse(die shet dus) daar kon ik gewoon over haar ijgen hoogte heenspringen en we maakten met nog een vriendin gewoon hele dagtochten en dan zetten we snachts ergens een tentje op.
Dat was echt een sportshetje , wat ik er zelf van heb gemaakt want ik heb haar ong vanaf haar 3e maar daarvoor werd er gewoon helemaal nx mee gedaan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 18:50

AnneXxX schreef:
Nou ik ben ong 1,55 en rijd heel soms wel eens op een shet van 0,95 ofzo..
Zit nog iets met me benen boven de knieen.
Maar zou er nooooit egt fanatiek meer mee gaan rijden.
Meestal doe ik als ik ga rijden gewoon beetje klein stukje stappen klein drafje mischien en daar houd het mee op.
2 Jaar terug sprong ik ook nog met dat paardje maar dat vind ik nu egt niet meer kunnen.
Met nog een andere shet van 0,86 heb ik wel heel fanatiek gereden.
Dat was toen voor mij egt zoon geweldige pony maar toen begon ik opeens te groeien.
Echt dat was zoo jammer, maar er op blijven rijden was ook nx.
Jesse(die shet dus) daar kon ik gewoon over haar ijgen hoogte heenspringen en we maakten met nog een vriendin gewoon hele dagtochten en dan zetten we snachts ergens een tentje op.
Dat was echt een sportshetje , wat ik er zelf van heb gemaakt want ik heb haar ong vanaf haar 3e maar daarvoor werd er gewoon helemaal nx mee gedaan.

en zo kan je genoeg met een shet doen, als je er nog oppast op jouw manier en anders op een andere manier. wel goed dat je zo rekening met ze houdt, zo hoort het!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 20:30

Nadinne_kees schreef:

Nee, over nadenken. Sommige dingen zijn gewoon logisch en kan je zelf wel bedenken....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 10:53

superwoman schreef:
Nadinne_kees schreef:

Nee, over nadenken. Sommige dingen zijn gewoon logisch en kan je zelf wel bedenken....

precies, mijn enge buurman heeft al jaren paarden, maar beweert nog steeds dat een shet zijn eigen gewicht kan dragen. wat een bullsh*t!

Nadine__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 19:13

haha dat zou natuurlijk nooit kunnen dan zou mijnes ongeveer 250 kilo kennen dragen! zo ongeveer

Woplala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:21

Ja, ik heb mij ook een keer laten vertellen dat ehm, hoe zat dat nou ook alweer? Dat de staart van een paard/pony ook aardig wat kilo's kan dragen/tillen hoe je het noemen wil...
Lijkt mij ook een fabeltje?? Ik kwam er ineens op eigenlijk... Nagelbijten / Gniffelen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 22:24

de staart is wel sterk, je zou er wat aan kunnen hangen, al zou ik niet inzien wat daar het nut van is. dat ie sterk is klopt wel, maar dat je er kilo's aan kunt hangen lijkt me niet.

mijn pony van 97 cm met vrij lange rug mag (in goede conditie, op optimaal gewicht en na training) maximaal 35 kilo dragen. zij is een kruising shet. het lijkt misschien niet veel, maar het is toch een zesde van het gewicht, als het niet meer is.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 22:34

K heb niet alles nagelezen
Maar mij hebben ze 'wijsgemaakt' dat een volwassen op een (goedgebouwde) shet kan zitten.
Is niet er geloofwaardig Tong uitsteken

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 08:09

Nee inderdaad, helaas denken heel veel mensen zo, of omdat iemand ze dat verteld of omdat ze een groot/zwaar iemand zien rijden

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 08:43

juist. maar kennelijk zijn er genoeg mensen die bij zichzelf denken: hoe kan dat dan, dat klopt nooit. stel je eens voor dat die er niet waren... arme shetjes!

liz_wouwsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 15:26

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 15:33

liz_wouwsie schreef:
mensen jullie banketstaaf maar wat geloof ik want een shet kan 3 keer zijn eigen gewicht trekken en dragen!! dus ja banketstaaf maar verder......
http://img247.imageshack.us/img247/1632/2005035to3.jpg * Knipoog

Lips are sealed

Ga 'ns nadenken joh en kom dan eens terug Vork 3 x zijn eigen gewicht dragen Ziek Ik zie Zorro al lopen met 750 kg op zijn rug. Dan zakt hij echt door zijn voegen Knipoog

OP een gelijke gladde weg kan een shet 3x zijn eigen gewicht trekken maar als de ondergrond ruwer wordt is dit maar 1x zijn eigen gewicht.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 15:34

liz_wouwsie schreef:
mensen jullie banketstaaf maar wat geloof ik want een shet kan 3 keer zijn eigen gewicht trekken en dragen!! dus ja banketstaaf maar verder......

Sorry maar dat is echt ziek hoor

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 15:46

Haha wat een niveau weer..... zakt als een baksteen....

Het is makkelijk wetenschappelijk te bewijzen dat wat jij, liz_wouwsie, gelooft niet waar is Haha!

Wel leuk dat jij zulke dingen gelooft, dat is je verteld neem ik aan? Haha! Dan kunnen ze vast nog meer leuke grapjes met jou uithalen Haha! Haha!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 15:48

Ik denk dat die 20% regel wel redelijk de waarheid is.
62kg voor een grote shet is gewoon te zwaar. Ik heb altijd gehoor dat op een stevige grote shet ongeveer 50 en maximaal 55 kg mag (en dan niet intensief), volgens mij staat dat ook op de site van het stamboek.

liz_wouwsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 15:54

mensen sorry... ik heb het gelezen maar miss is het niet waar en liegt dat artikel dus... sorryyyy liz....

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 16:17

karoliena schreef:
liz_wouwsie schreef:

Sorry maar dat is echt ziek hoor

Dat had ik ook gelezen (maar dan 2 keer gewicht) maar dat is niet waar. Knipoog

Met Karoliena eens.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 16:24

Ik heb niet alles door gelezen Lachen
Ik krijg heel vaak te horen van boeren als ik aan het wandelen ben met mijn shet: "Waarom ga je er niet op zitten?"
Als ik dan zeg: "Nee joh! ben veels te zwaar Haha!" Dan verklaren ze je echt voor gek..

Ik heb wel in een blad gelezen (Zou ff zo snel niet weten welke) dat shetlanders 2keer hun eigen gewicht kunnen dragen..

Wat nou het preciese gewicht is om op een shetlander te rijden blijft tot nu toe altijd nog een raadsel..
Iedereen heeft zijn eigen mening hier over Lachen

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 16:26

Nassie schreef:
Ik heb niet alles door gelezen Lachen
Ik krijg heel vaak te horen van boeren als ik aan het wandelen ben met mijn shet: "Waarom ga je er niet op zitten?"
Als ik dan zeg: "Nee joh! ben veels te zwaar Haha!" Dan verklaren ze je echt voor gek..

Ik heb wel in een blad (Zou ff zo snel niet weten welke) dat shetlanders 2keer hun eigen gewicht kunnen dragen..

Wat nou het preciese gewicht is om op een shetlander te rijden blijft tot nu toe altijd nog een raadsel..
Iedereen heeft zijn eigen mening hier over Lachen

Ja dat had ik dus ook gelezn in een boek dat ze 1 van de sterkte koudbloedpaardjes zijn..

MAAR! Clown

Dat is fout want ze kunnen ong 50 kilo dragen (dat ligt ook nog aan hoe groot ze zijn) en voor de kar zijn ze dan wel weer heel sterk!