shetlander bijt kind.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Norton

Re: shetlander bijt kind.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 08:04

Ik laat me echt niet bijten of het nu door een veulen, shetlander of een groot paard is. Dan krijgt betreffende paard een gigantische schop onder zijn buik en klap tegen zijn kop als ik dat allemaal haal. Vaak schieten ze al weg na de schop.

In de wei slaan ze elkaar het licht uit de ogen en het is zielig als ik al mens een klap geef omdat hij mij bijt.... Dacht het niet. Die paar uur per dag dat ik met mijn paard bezig ben, ben ik de baas. De andere uren kan hij zelf bepalen wat hij doet en wie hij bijt of slaat in de wei.

Paarden moeten respect hebben, het meer dan 600 kg vlees en spieren, als ze kwaad willen ben je dood.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 08:43

Een paard wordt echt niet kopschuw als hij af en toe een terechte en goed getimede tik krijgt. Hij weet dan ook dondersgoed dat hij fout zat. Een paard kan wel kopschuw worden als hij (naar zijn idee) op willekeurige momenten tikken krijgt. Een straf moet altijd binnen 3 seconden na het begaan van de 'misdaad' plaatsvinden, anders legt het paard de link niet tussen de misdaad en de straf, en heeft het dus geen enkele zin.
Daarom ben ik persoonlijk ook niet voor bijten in het oor, want dat krijg je bijna niet voor elkaar binnen 3 seconden. Zeker niet bij een groter paard. Het is ook gevaarlijk trouwens, om zo dicht met je hoofd en lichaam bij een paard te komen dat zojuist een poging heeft gedaan om je te verwonden.

Wat ik het meest 'handig' vind is een knietje geven in de buik. Dat lijkt erg op een trap van een paard en je kunt hem snel uitdelen. Bovendien heb je je knie altijd bij je :D. Uit je ruimte sturen/wegjagen kan ook, maar daar moeten de omstandigheden wel geschikt voor zijn.

Maar bij bijten houd ik het toch op een pets tegen het hoofd, omdat dat gewoon het snelste is. En dat is wat mij betreft dus het allerbelangrijkst: zo snel mogelijk reageren.

(Niet dat dat nu nog vaak voorkomt, eigenlijk helemaal nooit meer, maar mijn paard was toen hij jong was nogal een draak.)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 08:52

geloofhoop schreef:
Nee wij doen niet aan slaan! hooguit als hij bijt bijten wij hem terug in zijn oor.
Vind nergens voor nodig een dier te slaan, en de eigenaar van deze shetlander ook niet.
Wij gaan nu eerst goed met hem bezig zijn, voordat haar dochter er mee aan de slag kan.
Deze shetlander heeft altijd op een stuk land gestaan en nooit echt iets mee gedaan, dus wss is dat de oorzaak. Beter zoeken naar de oorzaak dan meteen beginnen met meppen, slaat natuurlijk helemaal nergens op. Bedankt voor jullie reacties.

Dan ga je een groot probleem krijgen met de Shet ( heb je nu al trouwens!)
Een 5 jarige met een Shet die bijt is vragen om narigheid, zo snel als een Shet kan draaien om aan te vallen hou jij niet bij en ben je meestal al te laat. Het hoeft maar 1 keer mis te gaan en je kind word in het gezicht gebeten.
Of je gaat eens kijken hoe paarden elkaar opvoeden, en geloof mij zo hard zal jij nooit kunnen slaan,of zoek een ander paardje om mee te rijden.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 15:06

geloofhoop schreef:
Hij bijt mij toch ook? dan bijt ik gewoon terug. En heus niet tot bloendends toe hoor.
Heb het 1 x hoeven doen, en nee hij is niet bang voor zijn oor geworden. Als je tik in zijn gezicht geeft word ie bang voor je hand

Lees mijn eerdere reactie eens. Bijten, slaan, trappen... geen van deze dingen gaan van een pony die niets met kinderen heeft een kinderpony maken.

Een meiske van vijf heeft gewoon níets in een weiland met meerdere ponies te zoeken. Zelfs niet met doodbrave schatten van ponies.

NardoLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:24

Zoolgangster schreef:
NardoLove schreef:
veel mensen zeggen bijten terwijl het happen is want als hij echt zou bijten zou haar dochtertje niet bij die shet in de buurt mogen komen

Dat zou heel goed kunnen ja.
Maar ook happen kan natuurlijk al hard aankomen bij een kind... over het terugbijten: het zal vast door dom toeval soms lijken te helpen, maar het is niet iets wat je met een (kinder)pony moet doen, vooral omdat je zo het kind laat zien dat je blijkbaar zó een pony kunt corrigeren.
Want je wilt er toch niet aan denken dat een kind op het idee komt het zelf ook te doen... en dan blijkt de pony sneller dan het kind.
Alleen al daarom vind ik het oerdom om een pony in het oor te bijten als correctie.

goed natuurlijk komt het hard aan maar ik vind dat mensen daar wel een duidelijk onderschijt in moet kunnen maken. en over terug bijten vind ik wel dat je gelijk hebt

FleurMayx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:16

dit slaat nergens op als jij het zo goed weet dan los het zelf op wij hebben antwoorden maar blijkbaar zijn ze iet goed genoeg, dan moet je het ook niet vragen. als jou shetlander jou bijt zou ik hem eff een tik op op zijn buik of kont geven in plaats van bijten in zijn oor. ik zou deze topic sluiten onze mening is afstraffen (tenminste de mening van de meeste hier) en jij doet het op jou manier succes er mee!
groetjes
ps: Als het nogal boos overkomt sorry daar voor. :(:)

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:19

FleurMayx schreef:
dit slaat nergens op als jij het zo goed weet dan los het zelf op wij hebben antwoorden maar blijkbaar zijn ze iet goed genoeg, dan moet je het ook niet vragen. als jou shetlander jou bijt zou ik hem eff een tik op op zijn buik of kont geven in plaats van bijten in zijn oor. ik zou deze topic sluiten onze mening is afstraffen (tenminste de mening van de meeste hier) en jij doet het op jou manier succes er mee!
groetjes
ps: Als het nogal boos overkomt sorry daar voor. :(:)

Het klinkt inderdaad niet helemaal lief maar het precies wat ik een paar pagina's geleden al riep.
Wie niet wil luisteren zal moet voelen..
helaas en het sneue in dit geval is dat het een kind is wat er de last van krijgt en niet diegene die geen fatsoenlijke stappen wil zetten..

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:40

Die van mij ging in zijn hengstentijd heel lief op kindertjes af, eenmaal in de buurt vloog hij ze aan.
Ook was hij als hengst gigantisch verveld (sprong steeds over de omheining van 1.20 hoog) de laatste optie was castreren. Als dat niet hielp had ik heb naar de buurman gebracht voor de slacht).

Gelukkig voor de shet is hij na zijn castratie enorm opgeknapt en is het nu een watje. Alleen met honden is het nog wat oppassen.
Kinderen hebben hier een verbod om alleen bij de paarden te komen dit gebeurd alleen onder begeleiding.

thunderbuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:45

een flinke knal op zn neus , hij moet weten dat hij gewoon niet mag bijten , heb mn shet nu 8 jaar geloof ik en heeft me 1 x gebeten ..

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 00:59

Storm schreef:
Mnkorteleven, jouw 6 jarige zoontje zet jouw 2,5 jarige hengst binnen?
Dat klinkt toch erg gevaarlijk. Een 2,5 jarige hengst is een puber en kan ineens heel anders reageren dan hij normaal doet, zeker als het straks voorjaar wordt. Hormonen doen gekke dingen, óók bij een netjes opgevoed paard.

Ja die zet hij binnen vanavond nog gedaan :j hij liep achter mij en mijn 2 merries aan. :)
Ik weet wat ik wanneer kan doen en tja het loopt niet altijd vlekkeloos, maar goed dat doet het ook niet altijd als ik mijn paarden binnen zet, ik ben van mening dat ze daar alleen maar van leren, zowel het paard als degene die hem binnen zet. ik praat over reacties uit lompigheid geen kwaaiigheid want dat zit er bij mijn paarden gewoon niet in Ik leg mijn kinderen ook duidelijk uit wat er niet goed is gegaan, waarom dit niet goed is gegaan en wat ze de volgende keer anders kunnen doen. De 6 jarige snap dit natuurlijk op het moment zelf wel, maar zal herhaling nodig hebben bij een volgende keer en die geef ik hem ook...weet je nog de vorige toen je dit dat zus of zo deed dat dit dat niet goed ging dus nu gaan we het anders doen... en dan vaak is het o ja dat weet ik nog.
Als ik het vertrouwen heb dat mijn paard niets zal doen als 1 van mijn kinderen haar of hem in handen heeft dan doe ik dat gewoon net zoals ik ze er zo op zet zonder ze vast te hebben, als ik maar enigszins twijfel heb dan doe ik dit echt niet ben niet gek hoor ;)
Dus over straks voorjaar en hormonen dat is niet van toepassing wbt mijn kinderen. :n

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 01:52

Pluttersput schreef:
Een flinke knal geven als hij bijt. Is hij helemaal gek geworden... Desnoods een zweepje erbij, maar in ieder geval zodra hij bijt een lel geven..

Precies! Opvoeden die shetlander.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:03

Moderatoropmerking:
Ik heb even een aantal berichten verwijderd die erg off-topic waren. Graag alleen een antwoord op de vraag van TS geven. Advies als 'slaan, schoppen en/of bijten' van de pony wordt niet gewaardeerd.

aukje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:39

ik zou de pony gelijk verkopen als ik haar was. er zijn genoeg pony's die wel lief voor kleine kinderen zijn. en je zou het jezelf nooit vergeven als je kind gewond raakt door een bijtende pony.
Dit is gewoon een pony die niet past bij kleine kinderen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:50

Ik begrijp even de groene opmerking niet.

Het advies wordt niet gewaardeerd, maar als dat nu het simpelste en beste advies is?
Als hij bijt geef je hem een flinke tik terug.
Wat is er mis met dat advies?
Dat de ts er niet mee eens is, dat kan, wellicht daarom ook dat zij een bijtende shet heeft en de reageerders niet :+

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:44

Het slaan, schoppen of bijten van een dier valt onder dierenmishandeling. Ongeacht of iemand vindt dat het het simpelste en beste advies is. Daarnaast, even belangrijk, geeft TS aan dat dit niet is wat ze wil. Er zijn andere oplossingen en die zijn ook al aangedragen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:46

balance schreef:
Het slaan, schoppen of bijten van een dier valt onder dierenmishandeling. Ongeacht of iemand vindt dat het het simpelste en beste advies is. Daarnaast, even belangrijk, geeft TS aan dat dit niet is wat ze wil. Er zijn andere oplossingen en die zijn ook al aangedragen.

Zo kan ik het ook.... je kind van 5 bij zo'n kreng van een shet de wei in laten gaan en laten poetsen/rijden is kindermishandeling? Sorry hoor, maar hier kan ik met mijn pet niet bij.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:52

geloofhoop schreef:
Nee wij doen niet aan slaan! hooguit als hij bijt bijten wij hem terug in zijn oor.
Vind nergens voor nodig een dier te slaan, en de eigenaar van deze shetlander ook niet.
Wij gaan nu eerst goed met hem bezig zijn, voordat haar dochter er mee aan de slag kan.
Deze shetlander heeft altijd op een stuk land gestaan en nooit echt iets mee gedaan, dus wss is dat de oorzaak. Beter zoeken naar de oorzaak dan meteen beginnen met meppen, slaat natuurlijk helemaal nergens op. Bedankt voor jullie reacties.

nou, succes dan maar. De pony kan gewoon lekker zijn gang gaan dus, want foei vindt hij echt niet erg, hoor. En hij snapt heus niet dat hij niet mag bijten als je terugbijt. Ten eerste al omdat je sowieso te laat bent. Cruciaal is op het goede moment corrigeren. Zeker binnen 3 seconden, anders weet het paard niet meer waar je hem voor corrigeert. Als hij bijt en je moet daarna bukken, zijn oor vinden en bijten, zijn er sowieso al veel meer dan 3 seconden voorbij...kun je het net zo goed laten dus. Verder snap ik niet waarom wel bijten, en niet een keer een mep. Denk je nou echt dat hij een tikkie voelt? Ja, hij voelt het, maar een paardenhoef is echt harder, hoor. Zolang je het niet uit emotie doet, maar puur om te corrigeren is er niets mis mee.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:53

Je kunt ook besluiten om dat kind van 5 niet bij de shet de wei in te laten. Sterker nog, naar mijn mening hoor je dat kind te beschermen ook al vind je de shet nog zo lief.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:00

het lijkt me vanzelfsprekend dat je een kind van 5 niet bij een shet in de buurt laat die bijt. Maar ze vraagt toch een oplossing hoe ze het de shet af kunnen leren? Als slaan dierenmishandeling is, moeten we dus ook allemaal maar zonder zweep gaan rijden. Of is die tik wel geoorloofd? En hoe zit het met sporen? (behoorlijk krom dan, want die gebruiken we als het paard niet doet wat we van hem vragen, en wat sowieso al onpaards is. Maar als een paard iets doet wat gewoon niet mag, en waar hij ook in de kudde voor afgestraft wordt mag je dus geen tik geven).

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:38

balance schreef:

Dus paarden onderling doen ook aan dierenmishandeling? :+

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:44

TS, groot gelijk dat je je niet wilt verlagen tot schoppen of slaan. Bijten in het oor raad ik ook af want dat slaat echt nergens op. Ik heb 3 hengsten als veulen in mijn bezit en zonder schoppen en/of slaan zijn ze uitgegroeid tot hele sociale dieren. Het simpel wegsturen uit je ruimte werkt prima. Respect moet je verdienen niet afdwingen. Ik zou nogmaals het jonge kind niet meer in het land meenemen. Deze shet is blijkbaar niet echt kids minded en dat komt vaker voor. Lekker zelf halen, vast zetten en onder begeleiding laten poetsen.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:46

little_king schreef:
balance schreef:

Dus paarden onderling doen ook aan dierenmishandeling? :+

Wij zijn geen paarden dus hoe je het doet je zal het nooit op het juiste moment doen. Dat is onmogelijk. Verdiep je eens in de zogenaamde "paardentaal" erg interessant om te lezen wat er allemaal aan vooraf gaat voordat ze elkaar afstraffen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:51

Fijn dat je weet dat ik me er niet in verdiept heb :+

Laat ik zo stellen, met mijn onjuiste timing en onmogelijke manieren heb ik hele fijne, niet bange paarden op stal.
Paarden als veulen, paarden als 3 jarige uit de opfok die niet eens aan een halstertje mee konden lopen.
2 die al bekend stonden om hun gedrag. waarvan1 van mezelf die verpest-verwend was en dacht dat als hij aanviel en trapte hij zijn zin wel kreeg.
1 van een ander, die geleerd had iedereen over het erf te sleuren als hij dacht dat dit wel kon en werd hij tegen gehouden beet hij ook vol.

Beide zijn nu de super lieve paarden.
Dus ja dat met slechte timing en het niet weten wat paardentaal is. :)

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:08

little_king schreef:
Fijn dat je weet dat ik me er niet in verdiept heb :+

Laat ik zo stellen, met mijn onjuiste timing en onmogelijke manieren heb ik hele fijne, niet bange paarden op stal.
Paarden als veulen, paarden als 3 jarige uit de opfok die niet eens aan een halstertje mee konden lopen.
2 die al bekend stonden om hun gedrag. waarvan1 van mezelf die verpest-verwend was en dacht dat als hij aanviel en trapte hij zijn zin wel kreeg.
1 van een ander, die geleerd had iedereen over het erf te sleuren als hij dacht dat dit wel kon en werd hij tegen gehouden beet hij ook vol.

Beide zijn nu de super lieve paarden.
Dus ja dat met slechte timing en het niet weten wat paardentaal is. :)

Ja ook uit deze post blijkt dat je je niet hebt verdiept in de paardentaal. Je benoemt overigens termen die ik in mijn post niet terug zie maar dat terzijde.

Als jij slaan en schoppen de enige juiste optie vindt dan is dat jouw goed recht. Maar gooi het niet op kuddegedrag want dat kan jij als mens nooit nabootsen. Dan zal je een jaar tussen een kudde moeten leven en observeren. Paarden in een kudde geven vaak subtiele signalen, waarschijnlijk vaak zelfs te miniem om door mensen echt waargenomen te worden. Ik heb mijn 3 hengsten waarvan twee bij mij geboren en één met 7 maanden gekocht zonder slaan en schoppen tot lieve sociale paardjes zien opgroeien. Eén ervan is zelfs nog hengst en daar kan ik een kind op af sturen. Allemaal zonder slaan en schoppen voor elkaar gekregen. Hij was niet de makkelijkste toen hij 7 maanden oud was maar nu is hij inmiddels 8 en een geweldig braaf dier. Zo kan het dus ook. Niets mis mee toch?

TS wat heb je inmiddels gedaan en wat heb je tot nu toe bereikt?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:17

Grappig omdat ik niet precies benoem wat jij wilt horen heb ik me er niet in verdiept.
Ik heb weinig trek in een verhaal van een A4 tje te schrijven omdat jij iets denkt van iemand.

Als lichaamstaal volstaat komt er ook geen tik. Simpel.
Maar een paard, de eerste dag dat hij er staat, bij een vorige eigenaar heeft geleerd dat als je de staldeur open doet en je daar in staat en niet uit de weg gaat hij daarop naar voren springt met de oren plat en de mond open, daar ga ik niet zonder actie staan kijken.
Die heeft een lel te pakken voordat ik een bijt heb.

Fijn dat jij dat anders aanpakt. Al denk ik dat je dan verminkt was.
Maar ik hoor graag je manier. (in de wei viel hij ook aan)

Maar dat heeft niets te maken met dat een ander paardentaal niet begrijpt.
Dat heeft te maken met wat je door de jaren heen op je stal hebt gekregen.
Alles onder het jaar hier gekomen hebben ook nooit klappen gehad.
Maar hier zijn ook paarden gekomen waar andere al jaren mee geklungeld hebben, die geleerd hebben sterker te zijn, weten dat een mens bang kan zijn als ze lelijk doen. Die heel boos worden al die mens dan niet opzij stapt op hun aankondiging.