dekhengst gezocht!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

peppert

Re: dekhengst gezocht!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:47

Ligt het aan mij of vind ik het als enige vreemd dat een 14 jarige een veulen wilt fokken? Waar zal dat veulen uiteindelijk belanden, op de paardenmarkt bij de 1000 andere shetties..?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:04

als je het topic doorleest zie je dat in samenwerking en met goedkeuring van haar ouders gaat die evt. ook bij willen dragen in de kosten, ook is gezegd dat dit veulen niet voor de verkoop is. bovendien denk ik dat een meisje van 14 erg onderschat word, ik heb hier voor mijn paardjes een verzorgstertje van 12 en das écht geen klein kindje meer hoor, maar een flinke en wijze meid ;)

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 14:05

Onwijs leuk om te doen, maar onwijs veel tijd en geld. Wat als het verkeerd gaat en de merrie dood gaat?
Is het je je waard dat je je merrie kwijt kan raken? Of weet ik veel? Ik zou er persoonlijk nog even over nadenken, je hebt nog tijd zat. Ik heb toevallig dit jaar 1 x een merrie die drachtig is. Drachtig gekocht, maar ik vind het heel veel tijd kosten nu al. En ze moet nog een paar maandjes. Ze is al ziek geweest, en de dracht is haar heel zwaar. Voor mij hoeft het eigenlijk niet meer al zal ik het straks onwijs schattig vinden als het veulentje er is. En hoop dat het kan blijven, maar dan moet het wel een hengst zijn. Ik zelf heb nu al wat dierenartskosten gehad eraan, en ik zie er eigenlijk een beetje tegenop om zometeen nachten te gaan waken. Al weet ik wat er daarna gezond rond kan lopen.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:52

Ik ga me niet roeren in de discussie of TS wel of niet of een veulen moet gaan fokken, waar ik wel mee in mijn maag zit is de bevalling. TS sta je er bij stil dat het waken al een maand voordat je merrie is uitgerekend gaat beginnen, ze met een beetje pech over de datum heen gaat en het waken weleens uit kan lopen naar zes tot zeven weken? Dit inhoudt dat je al die weken minimaal om de twee uur naar de stal toe moet om te checken hoe het er voor staat? Als het veulen geboren is er nog van alles mis kan gaan? Begrijp me niet verkeerd, ik begrijp dat het erg leuk is om een veulen te fokken uit je eigen merrie waar je gek op bent maar ik loop hier na het veulen seizoen op mijn tandvlees en dan hoef ik niet naar school, heb geen huiswerk en heb de hele dag de tijd aan mezelf en kan op de dag tussendoor nog een hazeslaapje pakken. Ik hoop dat je serieus naar een GGK hengst gaat en het dekgeld...heb je enig idee wat voor kosten de hengstenhouder heeft gemaakt om zijn hengst GGK te krijgen? Ik vind niet dat de hengstenhouder dan voor een paar kwartjes een dekking hoeft weg te geven. ;)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:11

ik moet zeggen ik heb bij de 2 veulens die ik gefokt heb nooit gewaakt.het eerste veulen liep al in de wei toen ik hem zag en het 2de veulen was er net uit gevallen.dus dat je MOET waken vind ik ook onzin.het is wel zo fijn zou er iets mis gaan ben je er misschien optijd bij.maar ook dan zijn er mensen die een veulen of merrie dood laten gaan omdat ze er niks van snappen.zo eens gehoord mensen die waakte bij de merrie merrie kreeg veulen,maar vlies zat digt om het veulen.mensen hebben niks gedaan en hebben dus toe zitten kijken hoe veulen stikte.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 17:49

Persoonlijk vindt ik het hoogst onverantwoordelijk om niet te waken, als je je pony laat dekken moet je er ook voor zorgdragen dat het veulen zo optimaal mogelijk ter wereld komt, dat wil imo zeggen waken op het oog dan wel met geboortemelder of camera toezicht, in een ruime box of weide welke is afgezet met schapengaas.

Janneke_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:14

Je zou ook een drachtige merrie kunnen kopen. Weer een paardje dat een goed thuis krijgt, een veulentje voor jou en de garantie dat er met je merrie helemaal niets gebeurd.

Flynn00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 14:59

Janneke_95 schreef:
Je zou ook een drachtige merrie kunnen kopen. Weer een paardje dat een goed thuis krijgt, een veulentje voor jou en de garantie dat er met je merrie helemaal niets gebeurd.

maar dan heb ik een veulen én een veulen. en met die merrie die ik dan heb gekocht kan er ook wat mis gaan..... :+

maar ik neem zowiezo geen veulen meer. ik kan namelijk niet meer op mijn haf rijden(ze heeft iets aan der been) dus ik krijg nog een paard. ik heb dan 3 paard/pony/shet.