NMPRS hengstenkeuring

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:48

stef schreef:
nouja, als men vaker ervoor kiest om een hengst te laten ruinen, komen er wel meer ruinen, dus kán de rubriek gevulder worder. Het ene is dan weer een gevolg van het ander ;)

tsja zou kunnen al zou ik niet snel een ruin apart meenemen naar de keuring, en ik denk dat meer mensen zo denken.
nu het gecombineerd word zou het wel een optie zijn...

Sappos

Re: NMPRS hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 14:27

Dan moeten ze net als bij het Icanh het ruinen promoten, er bijv trofeeen en geldprijsjes aan verbinden en ook ouders motiveren om met hun kids een ruin te showen.

Verder sluit ik me bij Stef aan. Ben wel blij dat ik wat wel of niet ruinen me in een luxe positie bevind

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:35

Als je niet lid hoefde te zijn was ik denk ik wel naar de show gekomen, heb nog niks die maand en het is naast de deur voor ons.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 14:36

Maar idd onzin om voor 1 show lid te worden :j

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:44

Ja precies, ach wie weet volgend jaar. Misschien dat ik dan met het veulen naar de keuring wil.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 14:38

Dit jaar ga ik ook met een hengst naar de keuring, eigenlijk vooral omdat het het laatste jaar is dat het kan en ik toch plannen heb om hem te verkopen. Dan lijkt me een NMPRS goedkeuring wel een voordeel.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:57

welke bianca? Fudge?

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:40

Ja, ik kom met Moonstar Royal Legacy, Fudge dus :) .

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:44

Damn, zit je in rubriek 5.... Ik ook ;)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:38

Leuk Bianca ;)
Ik heb net mijn inschrijving gemaild. Overigens voor rubriek 7 want Joker gaat wel over de 85cm op de schoft.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:53

En ik heb de knoop doorgehakt om alsnog niet te gaan. Ik kom wel kijken.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:01

Marije: Fudge is denk ik ook groter, zal hem morgen eens meten.

Sophie_mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:00

Wij zullen er dit jaar ook weer bij zijn!!
We nemen een hengst van buurmeisje mee, voor nieuwe jaargang minimaat.

Uiteraard gaan we ook heel hard supporteren hé, oa. voor die knappe Selu ;)

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 07:12

Ik ben benieuwd of het weer zo veel hengsten komen, volgend jaar zal het wel wat minder worden denk ik als de regels anders worden.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 08:22

Ik ben juist benieuwd of de kwaliteit dan beter gaat worden en niet de aantallen ;)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 09:10

Kaisa schreef:
Ik ben juist benieuwd of de kwaliteit dan beter gaat worden en niet de aantallen ;)

Waarom? Als je ziet wat er nu door de vet keuring komt, zal dat in de kwaliteit niet te zien zijn gok ik zo...

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:52

MarijeR schreef:
Kaisa schreef:

Waarom? Als je ziet wat er nu door de vet keuring komt, zal dat in de kwaliteit niet te zien zijn gok ik zo...

Maar je filter wel de papierlozen e.d. al uit en daarmee komen er meer de hengsten die richting het fokdoel van het NMPRS gaan denk ik. Je gaat op deze manier al een selectie maken. Even VET keuring daarbuiten gelaten.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:53

Ik snap geen zak van die nieuwe regels en heb geen flauw benul of mijn paarden nu in het hoofdstamboek zitten of in het hulpstamboek.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:55

LADPR schreef:
Ik snap geen zak van die nieuwe regels en heb geen flauw benul of mijn paarden nu in het hoofdstamboek zitten of in het hulpstamboek.

Dat heb ik nou met al die show regels :o

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:59

Vind het echt vervelend want heb ook geen flauw benul wat het veulen dan wordt uit de combi van mijn merrie en een AMHA hengst.
Mijn ruin is met pensioen dus dat maakt me niks uit.
Mijn andere ruin ben ik toch niet van plan om mee naar het NMPRS te gaan omdat ik die meeneem naar de AMHA shows steeds.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:02

MarijeR schreef:
Kaisa schreef:

Dat is waar. Waar ik op doelde is dat mensen nu niet zomaar meer naar de keuring kunnen en daadwerkelijk moeten gaan investeren in goede ouderdieren. :)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:12

Dat vraag ik mij af. Want het is toch voornamelijk dat de merries ook stamboek opgenomen moeten zijn wat niet meer is dan een vet check en dat is volgens mij meer een financieel voordeel voor het nmprs dan een kwaliteit voordeel als ik zie wat er op keuringen of aan huis ook door een vet check komt.

Ik zit er nu toevallig over na te denken of ik mijn merries die óf voor de aanschaf óf in geval van eigen fok voordat ze gedekt worden al uitgebreid vet. gekeurd zijn nu opnieuw ga laten keuren voor een nmprs papiertje of niet.
Ik hou er namelijk niet van om fokmerries mee te zeulen naar keuringen dus dan moet dat aan huis gebeuren.
Maandag maar eens het stamboek kantoor daar over bellen om te kijken wat dat geintje allemaal extra gaat kosten en of ik daar voor mijzelf een voordeel in zie of niet...

rose68

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:48

Ik heb dat dus net allemaal gedaan. de kosten zijn 25 euro per merrie voor het formulier wat opgestuurd wordt naar de PROK dierenarts. En dan de prijs die je afspreekt met die dierenarts, vaak is dat voorrijkosten en een vaste prijs per merrie, hoe meer merries er zijn hoe goedkoper het kan worden schat ik zo in. Misschien een centrale plek gaan zoeken waar een PROK dierenarts komt en dan meerdere mensen met hun paarden ernaar toe.
Ik heb het als volgt begrepen:
De paarden die voor vorig jaar, eind april toen de vergadering tot deze verandering kwam, al een NMPRS paspoort hebben kunnen zonder voorouders goedkeuring in het hoofdstamboek komen. Omdat die regel toen nog niet gold. Deze paarden moeten dus nog goedgekeurd worden op 3 jarige leeftijd om hun nakomelingen ook in het hoofdstamboek te krijgen.
Alles wat na die vergadering is geregistreerd, is verplicht om goedgekeurde ouders te hebben om in het hoofdstamboek te komen. Als deze er niet meer zijn of niet traceerbaar zijn dan komen die paarden in het hulpstamboek. Als dit dier vervolgens goedgekeurd wordt en met een goedgekeurde hengst wordt gedekt, kunnen die nakomelingen wel weer in het hoofdstamboek komen.
Als er paarden zijn die geen ouders op papier hebben, of te weinig (weet even niet hoeveel generaties) dan komen die dieren in het register stamboek. Hoe de nakomelingen van deze register dieren worden geregistreerd weet ik niet.

Verbeter me als ik het verkeerd heb verteld :o

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:56

Ja oke maar merries en hengsten waarvan hun ouders in de USA staan of merries die drachtig zijn van een hengst uit de USA, daarvan moeten de eigenaren ook wel mee willen werken aan een vet. keuring waarvan zij zeer waarschijnlijk het nut niet van inzien.
Maar ik zal maandag eens bellen met het kantoor en voor mezelf eens een lijstje gaan maken om hoeveel dieren het gaat.
Zal verder niet meer offtopic gaan :o

Maar als ik nu met een 3 jarige hengst kom, vader nmprs ggk en moeder nmprs paspoort en de 3 jarige hengst zelf ook, dan is er niets aan het handje?
Dan hoef ik er ook geen haast mee te maken dus...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:58

De nieuwe regelgeving is mij ook echt compleet niet duidelijk. Daarnaast, dat ging toch pas in 2013 in?