Op een shet rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Op een shet rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:59

Die kleine goedrijdende ruiters zijn hier op een hand te tellen. Had een meisje van 11 gevonden die klein voor haar leeftijd is die leuk kan rijden, maar die moest ik steeds blijven vragen, kreeg het idee dat ze het zelf niet heel geweldig vond helaas. Tot nu toe nog geen kleine ruiter met enigszins een beetje ervaring kunnen vinden. Dan zoek ik wel door en ga ik lekker met ze mennen in de tussentijd.

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:01

Ik weet niet hoe het in de rest van het land is, maar hier in limburg zijn ze zeldzaam, kleine goed ruiters.
Ik denk dat ik op dit moment een hele goede keuze maak, gezien, aard en karakter van pony en gewicht van ruiter. Ja lengte is aan de lange kant, maar zoals jullie op de foto's zien acceptabel. Half uurtje in de week.

Nogmaals ik deel jullie mening voor een heel groot deel! Als er iemand begaan is met het welzijn van de shetties ben ik het wel, ik heb dan ook nog niet te maken gehad met rijtehnische blessure(wel met een hele boel andere pech)

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:02

Ik heb ook wat ruitertjes op mijn shet gehad, waarvan de twee laatste (dus ook de gene die nu rijd) best goed konden rijden. :j

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:40

Kleine, goed rijdende ruiters vinden is hier ook drama.
Of dan kunnen ze leuk rijden maar halen ze allerlei rare fratsen uit met je pony.
Heb nu gelukkig een meisje gevonden die er nog leuk oppast en leuk kan rijden.
Maar als je geen passende ruiter hebt, rij dan gewoon niet.
Snap echt niet dat mensen voor hun eigen plezier kiezen en niet voor het welzijn van het beestje.

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:47

Lili schreef:
Of dan kunnen ze leuk rijden maar halen ze allerlei rare fratsen uit met je pony.
Snap echt niet dat mensen voor hun eigen plezier kiezen en niet voor het welzijn van het beestje.

Wat is niet passen, en wat is rijden naar mening wordt hier veel over een kam geschoren, terwijl de definities niet duidelijk zijn
Die mij is echt alleen voor te rijden(rij zelf ook niet) ze staat voor de koets, we hebben les in grondwerk en vrijheidsdressuur en ja ze wordt een half uurtje gereden door een dame die iets wat aan de lange kant is, maar niet extreem, valt dat dan oner jou zin, rij dan gewoon niet?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 12:06

Ik vind jouw ruiter zo op deze foto's nog net kunnen. Haar bovenlichaam is vrij lang, terwijl haar onderlichaam eigenlijk nog net kan.

Dit waren mijn combi's:
Meisje van 8 dat vrij groot voor haar leeftijd is, heeft bij mij de echte basis van het rijden geleerd. Helaas vond ze Hans nog een beetje eng, hij deed vervelend met zijn hoofd omdat ik het bit niet hoog genoeg had gedaan en zij hem niet liet doorstappen. Dus ze rijdt nu bij een manege.
Afbeelding

En het meisje van 11 dat hem even heeft doorgereden vond ik nog net passen, die had niet veel groter moeten zijn. Ze wilde overigens zelf met korte beugels rijden, had gezegd dat ze wat mij betreft langer moesten.
Afbeelding

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 12:16

cobelens schreef:
Lili schreef:

Wat is niet passen, en wat is rijden naar mening wordt hier veel over een kam geschoren, terwijl de definities niet duidelijk zijn
Die mij is echt alleen voor te rijden(rij zelf ook niet) ze staat voor de koets, we hebben les in grondwerk en vrijheidsdressuur en ja ze wordt een half uurtje gereden door een dame die iets wat aan de lange kant is, maar niet extreem, valt dat dan oner jou zin, rij dan gewoon niet?

Mijn reactie was niet persoonlijk tegen jou gericht.
Wat ik niet vind passen is een ruiter met te lange benen én bovenlichaam en die te zwaar is. Als iemand die niet meer past lekker op zijn pony wil rijden, lekker zelf weten, maar vind het ontzettend egoïstisch. Wie een pony wil moet er ook verantwoordelijk mee omgaan. Shetlanders worden zo vaak overschat. Op een grotere pony zet je niet iemand die te lang is en op een shetlander ook niet.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 23:31

Naar mijn mening zou je er nog wel op kunnen rijden.
Alhoewel, zoals je zegt hobbel en stuiter je veel. Dat is natuurlijk niet zo super voor je pony.
Ik zou zonder zadel proberen als ik jou was, gaat dat nog niet goed?
Dan zijn en nog zoveel meer dingen behalve rijden! :j

Superkizzie4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:16

Jalindraatje schreef:
Er is veel meer dan rijden alleen. Denk eens aan vrijheidsdressuur, lange lijnen, grondwerk etc... Inderdaad, als je te groot bent (in jou geval dus) is er wel oneerlijk tegenover je pony. Je kan ook vrijspringen.. Je kan zoveel andere dingen doen dan rijden, maar iedereen wil rijden, of ze nou te groot zijn of niet (niet op jou bedoeld hoor ;))

ja inderdaad, precies als wat hierboven staat :j

Pinkellady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:12

Ik rijd nu op een paard maar omdat mijn achterbuurmeisje nog niet op m'n oude verzorgpony (die een C is) kan springen moest ik met die pony naar de springles. Omdat ik ook nog op een groter paard rij blijft het elke keer raar om weer op z'n kleine pony te gaan.
Het went heel moeilijk. Na 2 jaar op die c rijden en daarna op een paard en dan later nog eens 1 keer in de week op een C blijft het wennen altijd in het begin moeilijk.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:18

Mijn shet is maar 80 cm groot, dus nog een stapje moeilijker om een passende ruiter te vinden :Y)
Ik heb een broertje van 5 jaar, die nu af en toe eens op Luna zit & wat rondjes stapt.
Zadel ga ik niet kopen, vind ik niet nodig om geld aan te hangen voor die een keer per week dat hij er 10 minuutjes op zit :P
Nu probeer ik hem te leren hoe hij met een shetlander moet omgaan (poetsen, aan de hand wandelen en zo) en van het 'rijden' : sturen en halthouden (draf wil hij nog niet)

Voor de rest ben ik het in dit topic helemaal eens met capopjekop :j

PiiX_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:07

heb zelf ook een shet x arabier en rijd hem ook maar wel zonder zadel en ik ben 1M92!!!

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:15

PiiX_ schreef:
heb zelf ook een shet x arabier en rijd hem ook maar wel zonder zadel en ik ben 1M92!!!

Meen je dat nou serieus?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:21

Dit past;

Afbeelding

Ik vind het werkelijk om te janken dat iedereen er van uit gaat dat je boven de 10 jaar nog op een shet kunt rijden. Er rijdt nu een 9-jarig meisje op mijn shet, en dat is écht al op het randje!
De verhoudingen moeten gewoon kloppen. 9 van de 10 'shetruiters' zit hun pony in de weg.
'Ja maar iemand anders heeft al L gereden met een shetlander' 'Ja maar iedereen doet het' 'Ja maar er zijn zo weinig kleine ruitertjes te vinden'. Jammer dan! Dan niet, er hoeft niet per se op gereden te worden, of wel soms?

Dus; NEE, als je 1.55 bent kun je NIET meer op een shet rijden! Ik ben zelf ook 1.55, moet er niet aan dénken om er nog op te kruipen.

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:23

Hmm, dat met leeftijd heeft imo niks te maken, kende een jongen die op zijn 13e nog 1.45 of kleiner was..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:48

Enyaa schreef:
Hmm, dat met leeftijd heeft imo niks te maken, kende een jongen die op zijn 13e nog 1.45 of kleiner was..

Ik heb het over normale lengtes.
Maar imo is 1.45 ook te groot :+ Maar goed.

kimxramona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:17

Uhm sorry, maar het licht ook gewoon aan de shet. ik heb een enorm grote shetlander ben 12 en weeg 40 en ben 1.60, beestje kan het supermakkelijk dragen! ik rij er bijna nooit meer op ofzo, maar ik ga er tuurlijk wel een xtje mee zwemmen enzo. en leeftijd heeft er zowiezo niks te maken puur gewicht en lengte.

Chachi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 18:05

Hee bedankt voor al jullie reacties :)
weet nu een stuk meer over shetten poehh!
ik zag vroeger vaak te grote mensen op shetten rijden dus dacht dat ik wel normaal was...
nou niet dus :=
Shet is ook niet heel groot... ik heb een (onduidelijke) foto op pagina 3 staan ;)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:43

Daar is bokt voor :j
Je blijft altijd die te grote mensen zien('maar z'n oren staan naar voren, dus hij vindt het leuk!' 'Een Shet kan 2x zijn eigen gewicht dragen). En vaak, als je er iets van zegt, dan krijg je een grote bek terug...

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:59

Als je shet er geen last van heb moet het kunnen , zelf ik een shet van 1.10 daar rijden kinderen van 6 op. zelf ben ik 1.76 dus al zou ik er ooit op zitten zou ik denk wel kunnen meelopen hahahaa.
Als ik jou was zou ik gewoon een grotere pony zoeken waar je lekker mee aan de gang kan gaan, maar dat is mijn mening...

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 15:01

Enyaa schreef:
PiiX_ schreef:

Meen je dat nou serieus?

Dat vind ik gewoon triest ! je hebt een paard nodig van minstens 1.70 ! en dan rij je op een shetje....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 15:40

1,92 is echt veel te groot voor een pony, je zult je beestje waarschijnlijk onwijs uit balans halen.

Ik heb trouwens een heel leuk nieuw ruitertje voor mijn shet gevonden, een 10 jarig meisje dat al erg leuk kan rijden :j
Afbeelding

Foahriya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 18:00

capopjekop, ziet er goed uit zeg! :)

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 22:22

Op mijn shet rijd een meisje van 7 die nog aan het leren is , en dagelijks een meisje 5 van rondjes in de bak stappen aan de hand :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 10:12

kimxramona schreef:
Uhm sorry, maar het licht ook gewoon aan de shet. ik heb een enorm grote shetlander ben 12 en weeg 40 en ben 1.60, beestje kan het supermakkelijk dragen! ik rij er bijna nooit meer op ofzo, maar ik ga er tuurlijk wel een xtje mee zwemmen enzo. en leeftijd heeft er zowiezo niks te maken puur gewicht en lengte.

:roll: als je 12 bent ben je vast langer dan iemand van 8? Of niet soms? Gemiddelde lengtes he.. En ja, met 1.60 ben je WEL te groot.