Waarom zijn shetlanders zo goedkoop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:31

Das dan nog beter dan bij iemand die er eentje heeft omdat de kinderen zo graag een pony wilden... En ach, een Shet kost toch niks en past in de achtertuin. Nee, dan liever nog in de salami.

Nies_

Re: Waarom zijn shetlanders zo goedkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:37

Inderdaad. :j

Manolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:16

Bij ons in Frankrijk, een goeie shetlander met mooie papieren kost tussen 1500 en 2500 euro. Daarnaast vind je ze zonder papieren ook voor 500 ,maar ik heb gehoord dat ze in Nederland heel goedkoop zijn ?
Er is trouwens een énorme import met die goedkope shetjes ,die hier voor heel veel geld worden verkocht door paardenhandelaars als miniatuurpaardjes. Maar vaak zielige en ongezonde diertjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:21

Ik heb destijds 250,- betaald (twee jaar terug voor een drie jarig hengstje, met mooie uitstraling en aparte kleur maar zonder papier) Dat zou al veel te duur zijn geweest volgens de meeste mensen. Gemiddelde hengste veulen is voor 50,- te koop.

( Ik koop er gewoon een paar en verkoop ze in frankrijk. ~~}> :$ :+)

_Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 00:16

Als ik het zo zie, heb ik ook teveel betaald voor me shet zonder papieren, het gaat blijkbaar wel heel hard want ik heb haar in April gekregen.
moet je beseffen hoe snel dat eingelijk gaat! :S eingelijk niet normaal.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 00:23

Manolita schreef:
Bij ons in Frankrijk, een goeie shetlander met mooie papieren kost tussen 1500 en 2500 euro. Daarnaast vind je ze zonder papieren ook voor 500 ,maar ik heb gehoord dat ze in Nederland heel goedkoop zijn ?
Er is trouwens een énorme import met die goedkope shetjes ,die hier voor heel veel geld worden verkocht door paardenhandelaars als miniatuurpaardjes. Maar vaak zielige en ongezonde diertjes.

hier krijg je ze gratis :\
http://link.marktplaats.nl/395395031

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 09:10

Woow gratis gaat wel heel erg ver, of legt dat nou aan mij :oo

Ik heb mijn Shetlander x nmprs merrie gekocht voor 150,-

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 11:45

Tja, voor sommige mensen is een shet of kleine pony altijd te duur.... er zijn nou eenmaal mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en ook nog verwachten dat een fokker tijd en geld steekt in papierwinkel, ontwormen en inenten (heb ik het niet eens over de zorg rond de bevalling en wat dat allemaal kan kosten...)

Maar voor een goede pony betaal je ook geld.

In het najaar ligt de handel trouwens altijd behoorlijk stil en zeker dit jaar, met de overschotten op de markt en dure voerprijzen, zal het pas wel weer aantrekken als het gras gaat groeien.

En hengstveulens, ook goede met papieren, zijn altijd al lastiger te verkopen geweest, behalve dan als ze een bijzonder printje hebben.

Dat is niets nieuws.

Dat er nog zoveel gedekt is, komt omdat er grotere fokkers zijn die de kop in het zand gestoken hebben... denken dat de markt weer snel zal aantrekken, de economie ook... En mensen vertellen elkaar ook graag grote verhalen over wat ponys nog wel opgeleverd hebben en dan denken mensen weer makkelijk dat het allemaal wel mee zal vallen.
Sommige grotere fokkers hebben trouwens wel meer naam dan de kleintjes, en lijntjes naar het buitenland. ;)

Maar de tijd dat je in het voorjaar platgebeld werd, ook al had je niet te koop staan op je website, is voorbij.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 11:51

De echt aparte pony's worden nog steeds wel verkocht.

Voor 1 van mijn merries heb ik in ieder geval 3 mensen in de wachtrij staan die haar direct zouden willen ophalen (hadden haar al willen kopen van de vorige eigenaar, maar ik was toen erg snel).
En mijn echt braaf bereden en betuigde pony's raak ik ook wel kwijt.

Jeugd en groene volwassen pony's zijn gewoon lastiger, zeker als ze een simpel kleurtje hebben.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 11:58

Wij hebben laast een c pony gekocht en kregen een gratis shetlannder bij!
een vriend van ons heeft ook heel vaak een hele goedkope shetlander die hij opknapt of zelf gratis krijg en dan weer verkoopt

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:22

randalinpony schreef:
Dat er nog zoveel gedekt is, komt omdat er grotere fokkers zijn die de kop in het zand gestoken hebben... denken dat de markt weer snel zal aantrekken, de economie ook...

en misschien hadden ze hun merries ook al wel weer drachtig voordat ze echt beseften dat ze niet van de veulens af kwamen

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:32

Zo werkt het natuurlijk ook nog.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:36

Jeetje Elien, die advertentie die jij liet zien vind ik toch wel veelzeggend hoor..ook geen onbekende fokker volgens mij.
Zou zo'n fokker nou ook alle merries alweer gedekt hebben voor volgend jaar? In dit geval fok je toch echt letterlijk voor niks he.. :o

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 17:15

Tosadog schreef:
Jeetje Elien, die advertentie die jij liet zien vind ik toch wel veelzeggend hoor..ook geen onbekende fokker volgens mij.
Zou zo'n fokker nou ook alle merries alweer gedekt hebben voor volgend jaar? In dit geval fok je toch echt letterlijk voor niks he.. :o

zat ik me ookal te bedenken! Waarom laten fokkers in deze tijd überhaupt nog hun merries dekken. Als ze toch weten dat ze er weinig of niet voor krijgen...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 17:19

Misschien omdat sommige hengsten nakomelingen moeten zien?
Laten fokkers niet genoeg nakomelingen zien word een hengst afgekeurd en zit je met een paar jaargangen veulens waar je niet verder mee kan en ben je dus jaren voor niets bezig geweest.(niet alleen financieel, maar ook kwa werk en het opbouwen van jou merrielijn enz)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 17:22

Dennis: Gaat in het geval van de link van elnien niet, zitten er ook maar een paar met afstamming tussen volgens de advert

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 17:27

Idd, klopt wat betreft die advertentie. Maar bij veel fokker is het wel zo. Ik ken fokkers die dolgraag zouden willen minderen door de slechte markt, maar dan komen ze niet meer aan hun aantallen. En als jij al jaren bezig ben, met veel liefde en moeite een goedgekeurde hengst gefokt heb(wat bij het NSPS toch echt veel moeilijker is dan bij het NMPRS) dan wil je die ook definitief krijgen. Anders gooi je door niet te dekken jaren werk zomaar weg.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:02

Bij die advertentie staat dat de kosten van hun paspoort papieren chippen en inentingen wel voor jouw rekening zijn dus helemaal gratis krijg je ze dus niet mee ;)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:17

Vind t een puur creatieve marketingstunt eigenlijk! ''gratis, maar kosten chippen ed zijn voor de 'koper' en dat ís allemaal al gedaan dus je komt er niet onderuit''. Briljant! Zullen evengoed niet duur zijn, maar zo krijg je er iig nog wat voor terug en de mensen komen een stuk sneller... Want wat blijft bij iedereen hangen? Juist, dat ze gratis zijn! En die kosten die gemaakt moeten worden zijn bijzaak...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:21

Idd, maar je kan ze hier en daar ook gechipt en wel gratis krijgen ;). Maar dit is idd een handige stunt in de hoop dat mensen er in trappen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 12:54

Tja zolang ze bij je lopen stoppen de kosten natuurlijk ook niet...

SaraMika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 15:36

Mijn Mika heeft geen papieren, is ook "maar"een simpele vos, heeft me 7 jaar terug 140 euro gekost...

Hij rende toen naar me toe op dat weiland, ik wist meteen, DAT IS HEM!! hij was toen nog veulen van 5 maanden oud.
Voor mij is hij onbetaalbaar en alleen de gedachte dat ik hem zou moeten verkopen oid maakt me verdrietig. Hij loopt lekker voor de kar en we zijn een team! Ik vind het niet erg dat ik niet op hem kan rijden.. we wandelen ed wat af en voor de kar is het af en toe heel lastig hoor.. dressuren :-) :o :+

Ben met jullie eens dat de prijzen laag zijn op dit moment, maar 7 jaar geleden was de prijs dus ook al laag.

Manolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 16:39

God ,ik sta er wel een beetje versteld van. Die gratis diertjes zien er niet slecht uit .Maar ik vraag me af hoe die fokkers het financieel volhouden.
Mischien genoeg gras in Nederland ? Wij moeten altijd bijvoeren en hebben zomers niks meer wat gras betreft.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 17:04

Zij hebben zelf hengsten, dus dekkosten hebben ze niet (alleen de registratie ervan)

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:04

Lijkt me toch een behoorlijk dilemma hoor.
Ik begrijp heel goed dat het NSPS bepaalde eisen heeft en een hengst een bepaald aantal nakomelingen moet laten zien, maar ik zou met een heel erg dubbel gevoel die veulens gaan fokken denk ik..en is dit "systeem" in deze tijd van slechte verkoop nog wel reeel??
Ik bedoel, je moet fokken om aan de aantallen te komen, maar wat doe je ermee?
En ik ben niet zo goed ingevoerd in het NSPS: moeten hengsten alleen veulens laten zien of ook oudere nakomelingen?
Moeilijk hoor en niet erg motiverend als je weet dat het gros of in de worst of voor bijna niks weggaat.
Idd stond in die adv. kosten voor chippen etc..maar enige selectie bij nieuwe eigenaren is hier dus ook helemaal niet, dus weer groter risico dat de veulens tercht komen bij mensen die er de ballen verstand van hebben (want hij was bijna gratis) vos of zwart..niet te verkopen...dus is de cirkel weer rond.
Misschien wordt het tijd voor het NSPS om hun regelgeving eens kritisch te gaan bekijken in het licht van de huidige markt? Ik zie de markt zo 1-2-3 niet aantrekken hoor. Zelfs NSPS kroonmerries worden voor een schijntje aangeboden..daar gaat je fokkerij..