hengstenkeuring NMPRS 2010

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 10:54

stef schreef:
maaike, een paardje hoeft niet perse afgemeld te zijn om op de nakeuring te komen. Stel nou dat het paardje op de keuring met uitladen naast de klep stapt en daarmee zichzelf beschadigd, dat is over het algemeen niet van blijvende aard, maar op dat moment is ie niet zuiver, dus nakeuring

dat was dus het geval met dat hengstje ;) enkel hebben ze hem niet terug getrokken.

devon04

Re: hengstenkeuring NMPRS 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:11

Maar als ze 1x veterinair zijn afgekeurd mogen ze dan wel het jaar daarop terug komen voor herkansing of is dat ook uitgesloten? (sorry als ik erover heen lees).

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:14

Volgens mij mag dat wel maar het ligt er natuurlijk aan waarop hij is afgekeurd. Een over/onderbeet veranderd niet zomaar maar als je pony net tijdens de vet kreupel is door een ongelukje op de trailer...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:17

Ik blijf het een vaag verhaal vinden, een paard wat bijv dioor een ongelukje op de trailer kreupel op de keuring verschijnt en verder geen (zichtbaar) erfelijk gebrek heeft, hoort door te gaan naar de nakeuring. Dit beslist de vet, en niet de eigenaar.
Vind het dus een erg vaag verhaal

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:52

@ Audrey; dan is de hengst niet gelijk afgekeurd dat hij een D-stempel heeft. De veterinair keurt hem dan op dat moment niet goed, omdat de hengst dan niet rad is ;)

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:57

Ja maar Vanessa vroeg waarom er bij hengsten afgekeurd stond op de website van NMPRS. En ik gaf als voorbeeld dat hij afgekeurd staat maar blijkbaar het niet echt volledig is. :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:12

Als op de site en in het boekje afgekeurd staat, zijn ze echt afgekeurd, dus een D stempel. Maar ik heb die lijsten ook weleens gemaakt voor de site van het stamboek, en een foutje is er zomaar ingeslopen.
De vraag is dus wat het reg nr van brahim is. Als daar een D in staat is ie afgekeurd

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:17

Ik ben wel benieuwd hoe de verhouding basis en luxe hengsten dit jaar zal zijn.
Weet iemand nog hoeveel (nieuwe jaargang) hengsten er vorig jaar aangemeld waren?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:31

67 kleine en minimaat luxe (aangemeld)
ten opzichte van
15 kleine en minimaat basis (aangemeld)

Enkel nieuwe jaargang

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:33

Das wel een heel duidelijk verschil ja.
Misschien wordt het op een gegeven moment wel tijd om gewoon 1 type aan te houden, wat nu nog basis heet mee laten keuren met de overigen, maar dan ingedeeld naar maat.
Ik zie overigens ook vaker zgn. basispaardjes die een stuk luxer zijn dan een paar jaar geleden.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:58

Ik heb nog wel ideeen voor het stamboek om kwaliteit te verbeteren, alleen dat is iets voor een vergadering :P

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 19:02

Ik denk zelf ook dat je het samen moet voegen aangezien er steeds minder basis hengsten komen en het is leuker als je wat tegenstand hebt.
Maar ik denk dat er mensen met basishengsten anders over denken.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 19:05

Dat klopt Karin :D (ik wist niet dat jij ook op bokt zat :P ) De eigenaren van luxe hengsten hebben er geen probleem mee, de weerstand komt altijd van eigenaren die zelf een basis hengst hebben :j

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 20:25

Ik ben zelf in het bezit van een basis hengstje. Hij is dan nog maar 9,5 maand op dit moment, maar ook wij zijn van plan om over 2 jaar naar de hengstenkeuring te komen.
Op de merriekeuring van afgelopen jaar waren wij de enige met een basis hengstveulen. En we werden gigantisch nagekeken, vooral omdat hij zo groot was. Maar onze 'basis' hengst heeft wel mooi een tweede premie gekregen. Dat vind ik dus mooi, als een pony die als 'maar' een basis hengst wordt bestempeld, het beter of net zo goed doet als de luxe hengstjes. Dat geeft voor mij al uitdaging genoeg, maar dat zal vast per persoon verschillen.
Het samenvoegen van basis en luxe zou ik geen probleem vinden, zolang de jury maar eerlijk blijft en de basis hengsten niet gaan afkraken omdat ze wat steviger gebouwd zijn. Het moet natuurlijk wel te doen zijn.
Laatst bijgewerkt door JudithO op 12-02-10 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 20:26

Klopt Maaike, de basishengsten hebben nu weinig tegenstand en dat willen ze graag zo houden maar somige hengsten vind ik geen minipaardjes meer en dat is niet het fokdoel van het NMPRS.
Maar daar integen, een basismerrie kruizen met een luxe hengst kan mooie veulens geven mijn beste veulen van vorig jaar had een basis gebouwde moeder.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 20:35

Ik begrijp ook heel goed dat iedereen graag mee wilt doen aan de NMPRS keuring basis of niet en dat is wel mogelijk bij het NMPRS en dat is ook belangrijk.
Iedereen moet lol houden met zijn eigen paardjes.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 20:57

Precies, maar de mensen moeten wel realistisch blijven. Ik verbaasde me over een aantal pony's die daar rondliepen. Zo was er een dikke shet die ik nooit naar een keuring zou brengen, het arme beest zag er werkelijk niet uit.
Mijn hengstje heeft het gewoon in zich, dat weet ik. Of het stamboek het ook ziet, dat moeten we nog maar afwachten. Zijn moeder is een NSPS'er met vol papier, maar zijn vader is onbekend. Dat is overigens wel een wat luxer hengstje, maar ik zou hem nog niet luxe noemen. Als ik de foto's van de merriekeuring terugkijk, zie ik op zich ook wel wat van het NMPRS in hem, niet alleen NSPS zoals veel mensen zeggen.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 20:59

Foss, ik ben het met je eens, ik denk dat mensen het plezier voor ogen moeten houden, al merk je soms toch dat de teleurstelling de overhand heeft als de uitslag wat minder is dan gehoopt. Dat heb je met (bv) het showen van honden ook, maar als je zelf in je dier gelooft en ook de plus- en minpunten weet, kun je met die gedachtengang je paardje inzetten in de fokkerij, als je dat tenminste wilt.
Ik vind wel wat je in voorgaande jaren wel meer zag, boertjes met de stofjas aan (om het even oneerbiedig te zeggen) en de hengst zo uit het land getrokken aan een balentouwtje en puur op de keuring om de hengst veterinair goedgekeurd te krijgen om te kunnen dekken, volgens mij wordt dat wel minder, of heb ik het mis?
En over basis en luxe: zoals al zo vaak gezegd is, bij de luxe paardjes zitten soms dieren die zo in de basis zouden kunnen en in de basis vind je weer dieren die daar gewoon te luxe voor zijn. Het zou mooi zijn als alles bij elkaar gekeurd wordt, want dan wordt er niet meer naar indeling basis-luxe gekeken, maar puur naar welk paardje voor de jury staat en dat zullen ze dan binnen de richtlijnen van het stamboek moeten beoordelen.
Ik denk dat je best verrassende uitslagen zou kunnen krijgen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:03

Misschien is het een idee voor het stamboek om dat eens een keertje te gaan proberen, gewoon een extra keuring in te zetten waar luxe en basis door elkaar gekeurd worden. Gewoon eens om te kijken hoe dat gaat.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:05

Dat moet je op een vergadering van het NMPRS voorstellen :D

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:14

Tja problemen om basis bij de luxe te gooien? Aan de ene kant wel aan de andere kant niet. Qua type zal mijn basishengst het misschien niet redden tegen luxer gefokte hengsten maar qua beweging hebben zij het nakijken :=
Zonder gekheid, ik ben best benieuwd hoe hij dan geplaatst wordt. En dan moeten ze er niet naar kijken dat hij basis, dus shet, gefokt is. Persoonlijk vind ik mijn basishengst ook absoluut geen shetlander..

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:30

Daarom zeg ik ook, laat ze eens alles door elkaar keuren, ZONDER catalogus. Ik vind het onbegrijpelijk dat ik vorig jaar een jurylid met een catalogus zag :Y) .
Als je dus geen gescheiden rubrieken meer hebt ben ik eens benieuwd.
Nu weet de jury dat ze de basis en luxe voor hun neus hebben. Ga je dat mixen dan maak je het ze moeilijker want in beide types zitten verschillen, uitschieters naar boven en beneden, middenmaat etc.
Ga je ze "blind" laten keuren dan denk ik en verwacht ik dat je soms leuke uitslagen krijgt :D en heeft ieder dier dezelfde kansen.
Maakt het in mijn ogen een stuk interessanter.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:33

Daar heb je een goed punt! Lijkt me inderdaad ontzettend grappig om te zien. Vorig jaar zat er bij mij een appaloosa hengst in de basisrubriek := Best gek, en die liep ook voorop. (was nog van de oude garde).

Wat ik me ook altijd afvraag. Weet de jury wat de hengsten voor premie hebben behaald het jaar ervoor of in het verleden? Net als weten ze wat voor afstamming de hengst heeft?

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:37

Tosadog schreef:
Daarom zeg ik ook, laat ze eens alles door elkaar keuren, ZONDER catalogus. Ik vind het onbegrijpelijk dat ik vorig jaar een jurylid met een catalogus zag :Y) .
Als je dus geen gescheiden rubrieken meer hebt ben ik eens benieuwd.
Nu weet de jury dat ze de basis en luxe voor hun neus hebben. Ga je dat mixen dan maak je het ze moeilijker want in beide types zitten verschillen, uitschieters naar boven en beneden, middenmaat etc.
Ga je ze "blind" laten keuren dan denk ik en verwacht ik dat je soms leuke uitslagen krijgt :D en heeft ieder dier dezelfde kansen.
Maakt het in mijn ogen een stuk interessanter.

mag dat niet dan?

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 22:18

Nou..in de catalogus staan alle gegevens van paard en eigenaar en voor zover ik weet is het niet de bedoeling dat de jury weet wie en welk paardje voor de neus staat..al zijn sommige eigenaren/voorbrengers natuurlijk wel bekend maar dat houd je altijd.
Bij hondenshows is het ten strengste verboden.