Grote meiden op een shetlander, kan dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Naomii_

Re: Grote meiden op een shetlander, kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 11:39

en ik zit met open mond jullie reacties te lezen goh wat kunnen mensen toch overdrijven

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 11:53

barriChelloO schreef:
en ik zit met open mond jullie reacties te lezen goh wat kunnen mensen toch overdrijven

en ik die van jou wat kunnen mensen toch blind zijn ;)

Margeeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:28

Oei, wat kan ik me hier boos om maken :( Ik heb even gezocht en moet wel zeggen dat in verschillende paardenboeken en op verschillende sites gewoon staat dat een Shetlander 2 tót 3 keer zijn gewicht kan dragen! Is dat niet belachelijk? Nou ben ik zelf iemand die niet zeurt over een paar kilo meer op een paard, de meeste paarden kunnen het makkelijk meedragen, maar jeetje, mineetje, dit soort meiden. Ik zal wel ongeveer van hun leeftijd zijn (ben zelf 15) en het zou niet eens opkomen in mijn gedachten! En dan ook nog leuk vinden als het arme beest bokt... :( Overigens begrijp ik de eigenaar ook niet..

Arm beest :(:)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:58

barriChelloO schreef:

ik ben nu toch benieuwd wat je van mijn laatste post vindt dan. Die is namelijk onderbouwd met feiten en niet met overdreven reacties.. maar daar heb ik je nog niet over gehoord, over het feit dat een Shetlander maar 20% van zn gewicht mag dragen (ieder paard trouwens)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:34

kijk die meiden weten niet beter,jong en naief!
Maar de volwassenen die erachter staan die verdienen een schop onder hun hol als ze het normaal vinden om een minipony door grote meiden te laten rijden,voor zover je het rijden kunt noemen!!!
Ik zie het meer als een domme aktie,ondoordacht en al zeker in de richting van dierenmishandeling!
zulke kleine dieren zijn voor hele kleine kindjes leuk een kleutertje van 4 of 5 jaar en dan houd het op!
beter is om een karretje erachter te hangen,das voor zo'n beestje niet zo zwaar dan dat domme gestuiter op zn ruggetje!
vind het echt bespottelijk en ik hoop dat er nu heel wat pennymeisjes gaan nadenken want dit kan niet!!!

Margeeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:09

funnyhorses schreef:
kijk die meiden weten niet beter,jong en naief!
Maar de volwassenen die erachter staan die verdienen een schop onder hun hol als ze het normaal vinden om een minipony door grote meiden te laten rijden,voor zover je het rijden kunt noemen!!!

Néé, néé, néé, niet mee eens. Niet helemaal dan. Ook al ben je jong en misschien naïef, dit kun je toch merken? Als zo'n shet begint te bokken snap je dat heus wel hoor. Ik kan in de rest van je reactie wel goed meekomen. Volgens mij weten deze meiden héél goed dat ze iets fouts doen. Alleen misschien is het de kick ervan. Sommige mensen hebben toch ook een andere rare kick? Misschien hebben deze twee dwazen (sorry voor het woord, maar vind het wel gepast nu) er een kick aan om op een bokkend shetje te zitten dat geen kant opkan..

Misschien moeten we het allemaal eens proberen? :Y)

edit: zins-foutje
Laatst bijgewerkt door Margeeske op 02-11-09 19:17, in het totaal 2 keer bewerkt

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:12

ik hoop dat ze es een goeie KIK zullen krijgen ja!!! ~~}>

Margeeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:16

Die shet zou eens een keer flink boos moeten worden.. -:(-
Ze zouden niet weten wat ze zagen, ik zie het helemaal voor me.. }>

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:20

Wij hebben ook een groepje van zulke meiden hier in de buurt. Iedere keer als ik zo'n kind zie wil ik haar slaan, zelfs als ze ponyloos is.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:32

met agressief zijn bereik je niks!
beter is om ze uit te leggen waarom zoiets slecht is en dus echt niet kan.
ze zullen beslist niet toegeven op het moment maar ik weet zeker dat ze thuis best erover nadenken en het gaan opzoeken.
vaak is het "lol" uit onwetendheid.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:35

Ik vind van niet. Maar ik vind dat er voor elk paard een maximaal gewicht moet zijn. Ik erger me dood als ik zie wat sommige paarden rond moeten sjouwen.. :n

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:35

Uitleggen hebben we ook al eens geprobeerd, maar het wil maar niet doordringen dat het echt wél kwaad kan... Ze is gewoon ontzettend koppig.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:37

dus elke keer dat een paard bokt en een foto wordt gemaakt mag er niemand meer op rijden?
ja, het dier is in verzet,
ja, daar is vast een reden voor,

om te zeggen dat het ligt an het gewicht van de ruiter is veel te kort door de bocht.

hoe zwaar is die shetty dan? ik benm niet zo thuis in die ponys. 20% van een shetty is hoe veel? hoe veel weegt dat meisje?

ik ken paarden (toegegeven geen shettys) die constant bokken en moeilijk doen met ruiters (met een slechte zit) van 70 kg maar met een ruiter van 150 kg [inclusief kleding](met een goede zit) ontspannen en braaf bezig zijn... dat is ongeveer (als je het zadel meetelt) zo'n 30-35% van zijn gewicht.

die 20% is inderdaad nogal een stelregel, het hangt van de bouw van het dier af en ook wat je ermee gaat doen.

over de lengte... don't get me started! tegenwoordig mag je voet al niet onder zijn buik uitkomen of je krijgt al gezeur! tot in de 15e eeuw waren er haast geen paarden boven de 160 cm, en de meeste meer rond de 140, en mensen (vooral edelen) waren ook best lang (180 geen uitzondering) dus een man van 180 op een paard van 140 was de norm. die beesten stonden in hoog aanzien en kosten een fortuin, ze pasten echt wel op hun dieren...

de mongolen rijden ook op piekkleine ponys, en dat is toch een behoorlijk ruitervolk... etc etc etc

dit gezeur is wel weer heel hysterisch.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:39

We spreken hier wel over een shetbeest van onder de 1.00 meter en iemand van 1.60 daarop is toch wel wat meer verschil dan iemand van 1.80 op een pony van 1.40...

EDIT: typo

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:06

Ehh en Airnt, enig idee of die paarden in de middeleeuwen last van hun rug hadden? Nee dat weten we niet, en die mensen in die tijd waarschijnlijk ook niet. Die gebruikten hun paarden als werkdieren, punt. Daar stond het welzijn niet altijd voorop, maar of dat iets góeds is?... Ik denk het niet persoonlijk. Nu echter, gebruiken wij onze paarden vooral voor het plezier, en dan met name ook voor plezier van het paard. Deze meisjes hebben die pony niet nodig om van A naar B te komen. Of om ten strijde te trekken ;) Ze doen het voor hún plezier, en nee de pony zal er niet dood aan gaan. Maar vindt híj het leuk? Is het goed voor zíjn rug. Ik denk het niet :n Ga hier een tijdje mee door en ik denk dat iedere osteophaat kan beamen dat de rug en gewrichten van dit beestje binnen no-time versleten zijn. En dat is het hele punt. Natuurlijk kún je met 70 kilo op een Shetlander van 90 cm gaan zitten. Of het moreel verantwoordt is en of je de pony er een plezier mee doet is weer een hele andere (en niet geheel onbelangrijke) vraag.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:53

barriChelloO schreef:

Jij hebt er duidelijk niets van begrepen. Er waren best en aantal mooie posts met uitleg. Lees de dan even.
Op jou ga ik nu niet meer reageren totdat je normaal meediscussieert.

Ik vind dat een shetlander best met lichte meiden kan lopen. Dat ze dan wat te lang zijn, niet ideaal maar ik denk dat dat niet heel erg is.
Die foto ziet er ellendig uit. Pony bokt ook echt uit protest.
Jammer dat die meisjes niet inzien waarom die pony zo reageert. Hopelijk gaan ze het nog inzien,.

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:21

maar ik vind en dat is mijn mening (en geen feit) dat je gerust op zo'n shet kan rijden.. ik denk dat deze meisjes ook niet hele buitenritten met hem zullen maken dan zitten ze zich zelf alleen maar in de weg en die shet ook.. ik zit ook wel is op een shetje maar ik ga er ook niet op springen of op naar buiten dat zit niet lekker maar die shet vind het egt niet erg hoor! mijn oude shet vond het niet leuk maar daar ga ik dan ook niet op die had ik voor het karretje en een klein meisje erop.. maar ik denk dat je gerust erop kan zitten en daar niet zo'n probleem van hoeft te maken..

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:02

ik denk dat 20% zelfs erg ruim is genomen, volgens mij is het eerder 16-18% van het gewicht van het dier.

Ik ben echt verbaasd en geschrokken van enkele reacties hier :oo

Als de feiten zeggen dat het niet kan, waarom dan nog vinden dat het wel kan?

Dat een pony het niet laat merken, tuurlijk niet! Het zijn vluchtdieren, zullen het niet laten merken. Tenzij het echt te erg wordt en tja, dan ben je al te laat :=

Daarbij weet een pony niet dat dit op lange termijn schadelijk kan zijn. Hij heeft er misschien op het moment niet teveel last van, maar zal hier in de toekomst zeker wél last van hebben...

Echt triest... Koop dan gewoon een grotere pony of ga niet meer rijden. Enkel en alleen omdat deze meiden willen rijden worden de pony's de dupe :\

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:12

Ik vind een shetlander geen rijpaard. Voor je buurjongetje van 5 is zo'n pony goed om op te hobbelen, maar niet voor kinderen rond de 10 jaar of ouder. Ik geef toe, ik heb op mijn 12e ook wel es op een shet gezeten, en achteraf is dat ook dom. Maar dat was mijn onwetendheid, dus boos worden heeft geen zin. Maar uitléggen wél!

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:26

@eline:
nou, dat we niets weten over de gezondheid van strijdpaarden is niet helemaal waar, hoor,

er is archeologisch en historisch bewijs voor een beperkte mate van slijtage op grote leeftijd voor juist die paarden. Dit in tegenstelling tot de zeer lage levensverwachting van moderne paarden. (dit heeft natuurlijk ook alles met fok en bouw te maken), we weten dus wel dat ze geen last van hun rug hadden, zeg maar.

Overigens is het wel een goed punt wat je aansnijd:
is een paard vee of een huisdier?

op dit forum zien de meeste mensen een paard als een huisdier, en ikzelf eerder als vee. Dat betekend wel dat je hem nog steeds met respect moet behandelen, maar hij moet ook werken voor de kost (net als ik)

zowel voor mensen als voor paarden wordt de 'arbo' steeds weer aangescherpt. wat is er nu precies veranderd?
natuurlijk zijn de paarden ook veranderd. een PRE heeft een heel andere bouw dan een KWPNer.

maar wat is het verschil tussen een paard dat aan de teugel loopt en een die uit elkaar sjokt?
wat is de bepalende factor?
is het maximum kracht? dat is niet alleen het gewicht van de ruiter en spullen, maar heeft ook te maken met de traagheid, versnelling e.d.
maw iemand die slecht zit 'weegt' meer dan iemand van de zelfde massa die goed zit. dat maakt factoren uit!

wat ga je met het dier doen voor hoe lang?
waar kwam het getal van 33% vandaan? waarom is het veranderd naar 20% kun je zo'n percentage voor alle paarden wel stellen? wat zijn de variaties? op wat voor bevindingen is dit alles gebaseerd? dat onderzoek in pensilvania, heeft iemand dat artikel?

in ieder geval weet ik wel dat de schofthoogte geenszins een maat is voor het gewicht dat een paard kan dragen.

de paardenwereld is nogal dogmatisch, waar komen deze regels vandaan? want als het gewoon iemands inschatting is kan ik net zo goed die van mezelf vertrouwen, als er grondig en terdegen onderzoek aan ten grondslag ligt wil ik dat graag lezen.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:37

Tsjonge, dat meisjes die paardrijden niet eens door hebben dat ze te groot zijn voor dat beestje. Je ziet toch duidelijk aan hem dat hij niet bokt van de lol. Ik ben ook 1.62 ofzo en 38 kilo maar ik zou ook niet meer op een shetje stappen. Je bent gewoon te groot! Ik hoop dat ze het zelf inzien, maar als ik jou was zou ik even met de eigenaar gaan praten voordat het arme beestje er pas echt last van krijgt! :\

@BarriChelloO - In de openinspost staat dat ze helemaal niet zo super rustig rijden, want ze galopperen er echt mee. :roll: En er is een heel groot verschil tussen DRAAGkracht en TREKkracht, zoals veel mensen al hebben gezegd!

Nesty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:44

Bij ons op de manege is dit op het moment ook het geval, maar het heeft een reden.
ik keur dit zeker NIET goed!
Maar normaal dienen de shetters bij ons om kleindere kinderen op te laten rijden, maar nu hadden die beestjes door dat ze konden doen wat ze wilden, dus hebben ze aan grotere meisjes gevraagd om de shetters erdoor te rijden.
De geschikte leeftijd om er mee te rijden is 7jaar, maar hoeveel kinderen van die leeftijd zijn er om zo'n paardje erdoor te rijden.

Ik zeg nog eens dat ik dit zeker niet goed keur! maar misschien zit er een reden achter...

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:51

Ik vind een shetlander wel een rijpony. Mijn vriendin was een paar jaar terug echt ontzettend klein (als een kind van 7) terwijl ze 10 was. Ze had een shetlander waar ze ook wedstrijden mee reed. En dat ging echt makkelijk.

@ Nesty, dit snap ik ook wel. Soms is het idd gewoon even nodig, want het kunnen echt dondertjes zijn.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:55

Natuurlijk kan een Shetlander een rijpony zijn.. mijn zusje heeft tot haar 13e op L2 niveau in de dressuursport meegedraaid (tot de Hippiade aan toe) met één van onze Shetlandpony's.

Alleen... ik noem dit geen rijden eerlijk gezegd ;) Dit noem ik rondhobbelen op een veel te kleine pony voor je eigen plezier.

UvantesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 12:15

_Claire schreef:
als ze 15/16 zijn zijn ze echt geen 1.60 ;) Ik ben 14 en 1.74 :P Ze zijn dan denk ik wel rond de 1.70

Wat een onzin, ik ben 16 en 1.65, groter word ik niet.
Niet iedereen wordt erg groot hoor.