Op welke basis taxeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Op welke basis taxeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 22:50

minipaarden zit vaker een papier bij dan shets, en wordt minder ongecontroleerd mee gefokt (zeg niet dat het niet gebeurt)

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 22:52

stef schreef:
iedereen heeft een eigen smaak, maar smaak bepaald enkel de emotionele waarde, niet de daadwerkelijke waarde

Maar dat is nou wat een gek ervoor zou geven, iemand die helemaal verliefd wordt op een shetlander die zou er meer over voor hebben als iemand die hem gewoon voor zo zou kopen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 22:56

dat is dus niet de waarde penny, en daar gaat het om

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 22:58

stef schreef:

Maar een goede en 'hoop op een goed tehuis krijgen' fokker vind waar hij terecht komt meestal belangrijker dan de prijs ;)
Ken een aantal mensen die fokken in shets en die komen er altijd netjes uit met een verkoop.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 00:29

stef schreef:

maar wat is dan wel de waarde? het bedrag dat de fokker vraagt? het bedrag waarvoor de pony op de markt of marktplaats weggaat? Hoe wordt die daadwerkelijke waarde waarover je spreekt bepaald?

Zoals eerder geschreven wordt de waarde toch altijd bepaald door de marktwerking? Vraag/aanbod en uiteindelijk het bedrag dat iemand uit zijn portemonnaie haalt. Zodra er particulieren mee gemoeid zijn speelt daar toch wel degelijk vaak een grote dosis emotionele waarde mee.
Ik heb voor onze schimmelruin een serieus bod van 800 euro gekregen, geen papieren (op welke manier dan ook geen fokwaarde ;)), maar iemand zocht perse een grotemaats schimmel. Wij hebben hem zelf voor 350 gekocht (incl. brengen)...wat is zijn 'daadwerkelijke waarde?' dan?

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 00:36

Idd, zoals ik al eerder zei; het is wat de gek ervoor zou geven
Daarom zouden mensen er meer over voor hebben en gaan dus hoger met de prijs mee :)

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:32

ik vind niet dat de waarde is wat een gek ervoor wil geven, ik vind dat de waarde van een pony word bepaald naar zijn perfectie, goed op de benen, mooi koppie erop, goede rug alles is belangrijk en vanuit dat punt zou ik de waarde van een pony schatten ( qua uiterlijk)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 17:44

Voor Hon hebben ze ook een keer 800 geboden, maar dat zegt niet dat ze dat waard is.
Waarde wordt idd bepaald door marktwerking, en aangezien het aanbod groter is dan de vraag (uitzonderingen daar gelaten) is 1+1 weer twee.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:59

Het heeft er wel veel effect op hoor Nelleke1 ;)
Iedereen is verschillend in een bod op een pony geven, wat een ander zou geven voor de pony zou weer een andere weer te veel vinden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 18:14

tuurlijk, is ook zeker zo, een fokker heeft niks aan een ruin, een recreant heeft niet altijd iets aan een hengst.
Maar de standaard veulentjes.. behalve dat ze schattig zijn... nee, ik zie het niet, en er is nog niemand die me heeft kunnen overtuigen...

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:38

veulens is een vak appart, kenners geven er nog geen cent voor mensen zonder kennis leggen er zo paar honderdjes voor op tafel.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:51

Ja... omdat ze er misschien een ander doel mee hebben als de kenners... voor hun zijn die paar hondertjes het misschien waard...

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:51

Manda schreef:
Ja... omdat ze er misschien een ander doel mee hebben als de kenners... voor hun zijn die paar hondertjes het misschien waard...

En dat bedoel ik wat een gek ervoor zou geven,
Is iedereen verschillend in

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 22:58

een paard heeft een waarde. Ik roep weleens: 1.50 de kilo.....
Dan heb je de échte waarde ;)

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 23:08

stef schreef:
een paard heeft een waarde. Ik roep weleens: 1.50 de kilo.....
Dan heb je de échte waarde ;)

Maar óf shetlanders worden verkocht met de waarde wat ze waard zijn is een 2de :)

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 23:11

stef schreef:
Voor Hon hebben ze ook een keer 800 geboden, maar dat zegt niet dat ze dat waard is.
Waarde wordt idd bepaald door marktwerking, en aangezien het aanbod groter is dan de vraag (uitzonderingen daar gelaten) is 1+1 weer twee.

voor die persoon die dat geboden heeft in ieder geval wel! ;) Dus blijf je altijd terugkomen op dat de waarde voor een individueel dier afhankelijk is van degene die daadwerkelijk wil betalen en hoe die persoon er op dat moment tegenaan kijkt. :)

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 04:32

Elbrich. schreef:
@ Purky; Idd! :')
Soms hoor je dat iemand een shet heeft gekocht voor 50 euro, dat is al heel weinig.

Heb je het hier over mij (A)
Ik heb mijn Misty voor 50 euro gekocht ja, een 1-jarige merrie dat NIETS kende.
En normaal kreeg ik 'm gratis omdat ik goed thuis kon bieden (was een man met veel bekende paarden, die papierloze shet betekent niets voor 'm, hij is wel een keertje komen kijken of ik echt een goed thuis had :D).
Toen hebben we die man toch maar 50 euro gegeven omdat ze de'r inentingen al gehad had, en de man had de'r al gebracht en al ;)

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:42

Ik meld me hier ook even ;)

Over waarde, ik denk inderdaad dat het vooral van een persoon zijn persoonlijke smaak afhangt, als ik een klein shetlandhengstje zie zonder papier, dan vind ik die meestal max. 50 euro waard, maar zie ik een apartere kleur zoals palomino, of een leuk patroontje bont vind ik zo'n zelfde kleine hengst als veel sneller 100/150 euro waard omdat ze gewoon een leukere kleur hebben, die mij meer aanspreekt.

Zo heb ik voor mijn 1-jarige vos hengstje 100 euro betaald, hij is nu 90 cm en ik vind hem prachtig dus ja, ik vond hem het waard terwijl iemand anders hem nog geen 50 waard vind bijvoorbeeld ;)

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:56

haha je vond hem dat niet waard, jij dacht dat het een merrie was :+

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:15

Bij nader inzien :+

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 11:50

ik bemoei me er ook maar weer even mee :P ik heb voor celine 400 euro betaald , jaarling, papierloos, wél een aparte kleur, vos schimmelbont en een geweldig mooi lief klein koppie waar ik helemaal verliefd op werd, nadat ik de vieze wintervacht eraf geschoren had, bleek er ook nog eens een erg mooi lijfje onder te zitten, dus celine is als papierloos shetje niet veel waard, maar is nu zéker niet meer te koop, wát ze me ook bieden. dus denk ik toch echt dat het is "wat de gek ervoor geeft"je moet nét die pony vinden die je aanspreekt, maakt dan niet uit wat hij of zij kost(vind ik 8-) )

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:02

Eindelijk mensen die het toch wel met me eens zijn :D

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:20

*valt binnen* :)

Wat zouden jullie betalen voor een shetlander ruin tussen 4 en 10 jaar, grote maat, beleerd voor de kar, met papier, verkeersmak en uiteraard een goed karakter?

Mochten wij gaan verhuizen dan wil ik er voor mijn haf graag een maatje bij waar ik ook mee kan gaan mennen, en dit zijn mijn eisen :)) :)

Ben benieuwd wat jullie ervan zeggen!

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:36

Een gewone zwarte/vos in die categorie 400 apart kleurtje 500/550

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 09:21

kijk eens bij het "taxatietopic"misschien kun je daar wat vinden?