[HK]SMP kletstopic 1

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 14:36

Zamora schreef:
Ja die heb ik gezien idd. Die zocht ik al en vond hem net terug :')

Ook mensen hier met een vee of ponytrailer?

Ik heb een veetrailertje. Ben er heel erg blij mee. Hij is niet om aan te zien zo lelijk maar verder helemaal in orde. Hopelijk kunnen we hem binnenkort helemaal opknappen.

Susanne schreef:
Geen ervaring mee. Ik heb een gewone tweepaardstrailer waar mijn sulky in de punt staat en mijn pony gewoon links (met verlaagde stang).

Persoonlijk heb ik niets met die kleine, vaak in slechte staat verkerende, vee trailertjes. Zie ze wel eens rijden op de snelweg, lijkt me zeer oncomfortabel voor de pony. Slechte wegligging met die snelheid (90) veel gehobbel. Een fijne wegligging is zo belangrijk voor het comfort van je paard! Die dingen zijn daar imo niet voor gemaakt, wel om schapen over landweggetjes te vervoeren.

Echte ponytrailers zoals Hati hoor ik alleen maar goede dingen over!

Dat ze er niet uit zien betekent niet gelijk dat ze in slechte staat zijn :P.
Mijne ligt heel mooi stil achter de auto en hobbelt juist helemaal niet. Beide ponys staan er heel rustig op.

Ook in vee trailers heb je zoveel verschillende. Mijne is iets hoger zodat ik er zelf ook in kan staan. Maar zie ze ook wel waar net een pony in past, daar zou ik ook niet mee rijden.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 14:41

Ik heb het over de hele kleine/lage, waar je zelf niet in kunt staan. In zeer slechte staat bedoel ik helaas ook niet alleen de buitenkant. Heb het zo vaak gezien bij mensen op stal of kennissen, en daar gingen ze dan gewoon mee op pad.

Ik ben er persoonlijk gewoon geen fan van maar iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 15:10

We willen ook echt wel een goede en nette trailer. Komt ook logo van ons bedrijf op dus moet wel nette trailer zijn haha :')

Hati is idd goede trailer, zoiets lijkt mij ook prima maar die zie je 2e hands bijna niet.

Ben wel benieuwd naar hoe anderen een 1,5 paards hebben ingericht voor 2 mini's en een sulky.

Patty14

Re: [HK]SMP kletstopic 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 15:13

Hati heeft indd hele mooie trailers. :))

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 15:18

Haha je wilt je (bedrijfs)logo inderdaad niet op een wrak hebben :') Hati heb ik toen ook nog even voor gekeken maar zijn wel prijzig.

Ik denk dat je als je een 1,5 paards wil met een wagen en 2 pony's, je je wagen voorin moet zetten en daarachter een schot + de pony's. En dan de pony's in de breedte zegmaar dus met hun neus richting de zijwand en met hun billen ook. Of als je sulky met de bomen omhoog kan staan, een schotje/stang met daar achter gewoon de pony's.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 15:21

Ik heb een tweepaards Böckmann met een verbouwde inrichting. Mijn tussenschot is er uit en ik vervoer mijn pony's zijwaards, met een stang aan de achterkant en een schot tussen de pony en de plek waar een vierwieler kan staan. Meestal staat mijn sulky in de punt, daarna een pony zijwaards, schot, tweede pony zijwaards, stang. Kan zo ook met eventueel twee sulky's en met een vierwieler kunnen er twee pony's achter het schot. Wil nog wel de nodige aanpassingen maken wbt stangen en schot + in het voorjaar komt er wss een koetsenframe op. Het gedeelte voor de vierwieler gebruik ik trouwens vaak als 'stalletje' als we lang weg zijn met de trailer oid. Kan zo geen duidelijke foto's vinden...
Afbeelding

Voorheen had ik een 1,5 paards trailer en daarin stond de sulky (of twee) altijd in de punt, daarna een stang en pony's gewoon in rij richting, zonder tussenschot.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 15:42

Nee Susanne dat wordt geen goede reclame :')
Wil ook niet iets te groots want moet ook nog kijken waar ik de trailer ga stallen. Een ponytrailer zou nog thuis in de garage kunnen misschien? Weet niet hoe groot ze precies zijn. Mijn man heeft bijna dagelijks de aanhanger mee die erin staat en we hebben een garage van denk 10 meter lang?
Of ze hem bij de paarden op het terrein maar dat moet ik nog ff vragen of ze dat wel willen.

Anders inderdaad een 1.5 paards en de paardjes zijwaarts erin. :j Sulky kan voorin of achterop. Moet het wel in m'n eentje kunnen doen.

2 paards is helemaal lekker ruim!

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 15:53

Ik heb de luxe van een 2paards. Alleen gaat het me niet lukken om 4wieler en pony te vervoeren
Sulky en pony gaat makkelijk
Sulky aan de ene kant en pony aan de andere kant. Al ben ik daar nog niet helemaal tevreden over aangezien de sulky het Schot naar de pony drukt waardoor die weer minder ruimte heeft

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 17:46

Ik weet niet hoe hoog jullie garage is, maar een (bijvoorbeeld Hati) is wel een stukje lager als een gewone trailer. Als ik mijne zie staan naast een ponytrailer, op wedstrijd ofzo, dan scheelt dat best een stuk. Qua lengte ook wel uiteraard.

Als je 'm binnen kunt zetten, zal ik dat altijd aanraden, maar buiten kan natuurlijk ook. Gewoon goed onderhouden. Mijne staat wel binnen en daar ben ik erg blij om.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 17:57

Maar jij hebt een extra hoge trailer, toch? Die van mij is ook hoger dan ponytrailers (o.a. Hati), maar die van jou nog wel iets hoger volgens mij. Ik denk dat een Hati (zonder koetsenframe) wel in een garage past, weet alleen niet of je daar een sulky en twee pony's in krijgt. Daarnaast zijn ze idd haast niet tweedehands te krijgen... helaas.

Mijn trailer staat buiten, wel op stenen, een zachte ondergrond is haast funest voor je trailer i.v.m vocht etc.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 18:07

Mijne is ietsje hoger inderdaad :) Is ook wel nodig met zo'n grote pony als Willem! Zijn ego moet er ook in :D

Op gras is inderdaad funest.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 19:16

Sulky zou bij een kleine trailer ook achterop kunnen oid.
Heb ook geen idee hoe hoog onze garage is. Binnen is natuurlijk wel het mooist :j

Neem onderhand de hele garage in dan, komt nog een kraamstal in voor volgend jaar :')

Mijn ene merrie is al hengstig dus dat begint goed. Die kan gedekt worden. De andere nog niet :=

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 19:24

Daar ben ik dan weer niet zo'n fan van, maar dat is persoonlijk.

Wel gezellig, pony's in de garage :D

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 19:34

Mooiste is dan iets met een voorlader ipv veiligheid. Kan de sulky ook achterin de auto vervoeren mits ie makkelijk te demonteren is.
Maar eerst maar iets vinden tegen die tijd :=

Had ze met oud en nieuw er ook staan ivm geen toezicht op de wei. Was een hele gezellige nacht :=

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 19:48

Ik val weer even binnen, ik lees de laatste tijd alleen nog maar mee :)

Wat krijgen jullie pony's eigenlijk te eten en hoeveel en vaak werken ze per week?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 19:54

Zo'n trailer met voorlader is inderdaad heel handig. Hier helaas geen trailer en zelf ook geen BE-rijbewijs. Mijn ouders hebben vanaf het begin dat ik ging paardrijden al aangegeven pertinent niet met een trailer op pad te willen gaan. Heb helaas dus ook nooit wedstrijden mogen rijden. Voor geval van nood als er een naar de kliniek moet heb ik gelukkig wel meerdere opties achter de hand. :)

Mijn pony krijgt onbeperkt hooi uit een slowfeeder. Verder krijgt ze heel soms een appeltje/worteltje/snoepje of iets dergelijks. Het werken wisselt nogal, door mijn gezondheid en door studie, werk en bedrijf staat ze soms wat langer stil. Gelukkig staan ze 24/7 buiten dus aan beweging komt ze niets tekort. :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 20:40

mirriejj schreef:

Wat krijgen jullie pony's eigenlijk te eten en hoeveel en vaak werken ze per week?

Willem krijgt 's morgens een kwartje basisbrok en 's avonds een kwartje pavo topsport. Daarnaast nog 3 keer ruwvoer. Na het werk geef ik (met name in de winter) nog wat slobber.

Hij staat zo'n 3 a 4 keer per week voor de wagen (meestal bakwerk/dressuur afgewisseld met buitenrit) en longeer hem nog een keertje. Ik probeer hem 5 keer per week te laten werken maar dat lukt niet altijd.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 21:26

mirriejj schreef:

Donja staat 24/7 op de wei, deze is schraal. Er staat een hooitijd en hier zit dan ook altijd kuil in.

Ik longeer haar 2x per week op dit moment, we hebben geen bak en de wei is echt stukgelopen en nat. Daarnaast wandel ik vaak stukken met haar. Ze krijgt na het werken vaak een handje dieet-muesli voor het idee. Meer mijn eigen idee, maar het voelt eerlijker. :')

Donja is zeker te dik, maar daar gaan we harder aan werken als de dagen langer worden en het weer minder nat! Als er een sulky is gearriveerd al helemaal! Maar ben van plan meer buiten te gaan rijden met elke week een serieus lesje. Ik ben meer 'lang leven de lol'. :D

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 21:28

Wij hebben een 1,5 trailer, sulky gaat zonder lamoen in de neus, floor erachter zodat ik eerst bij floor kan in geval van nood. Als de dagen weer langer en mooier worden gaan we de trailer zo aan passen dat de sulky met lamoen in de neus kan dmv een deur en de hoge stang die voorin zit eruit halen, twee ringen aan de zijkanten een voor Floor en de andere voor een hooinet voor lange ritten.
Floor loop 5 tot 6 x in de week, waarvan 2 a 3 x voor de sulky, maar het komt ook voor dat we afwijken. Floor krijgt standaard 100 gr en twee x in de week preventief psylium slobber. Als hij hard heeft gewerkt krijgt hij er slobber bij of een schepje metazoa extra en hij krijgt na het werk altijd een wortel. :)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 21:32

mirriejj schreef:

Alf beweegt zeker 6 x per week. Longeren met pessoa, losgooien en heel hard rennen met grote vriend, springen, aan de fiets, wandelen en 1 x per week mennen.
Hij krijgt 3 x daags hooi, heeft altijd vers stro te knabbelen, en hij krijgt 2 x daags grasmix Wiesen Fasern van Marstall (tijdens de krachtvoer beurten). Zelf geef ik Vitalbix vitaminebrokjes met 20 ml lijnzaadolie. Dus alleen ruwvoer met vitaminebrokjes. Af en toe handje subli dieetmix oid.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 21:50

Heeft hier iemand ervaring met zandkuren? Welke is goed voor zo'n kleintje? We zagen dat Donja een enorm zwarte tong had bij de tandarts. Zij zei dat dit waarschijnlijk komt doordat de weide schraal is en ze daarom te veel grond binnenkrijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 21:59

Ik geef gewoon sand-ex korrels door de slobber. Je kan altijd even zelf de mest testen door wat in een handschoen te doen, wat water erbij en dan kun je het eventuele zand zo in de vingers van de handschoen zien zakken.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 22:08

Jitskee, goede tip! Dankje :)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 22:11

Zamora ik heb een veetrailer die dubbelasser is. Ding ligt stabieler op de weg dan een 1 paards trailer waarschijnlijk. Beide pony's passen erop met de sulky erbij in. Het is wel qua hoogte voor mijzelf niet lekker, maar mijn pony's kunnen er gerust een lichte steiger op doen als ze willen haha.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 22:12

Floor test ik ook altijd met een handschoen en verse mest, tot nu toe altijd schoon maar hij knaagt nu aan wilgentakken die verspreid door de paddock liggen en wriemelt altijd hooitjes van de grond dus ik voer hem 2x in de week 200 gram psylium slobber van subli