NMPRS hengstenkeuring 2014

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 11:19

Dustinlover schreef:
Ik had al expres geen oordeel neergezet want ik wist dat er zo iets boven tafel zou komen.

Zelfde idee,...een oordeel vellen als je maar één kant van het verhaal kent, kan nooit correct zijn.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:38

Volgens mij kan je het boekje ook op de keuring zelf kopen. Is dacht ik 5 euro of zo? Anders even navragen.

Meavey schreef:
Citaat:
Ik denk dat een hoop shetjes de mini's nog op hun vet kunnen geven zelfs.
Ik ben weleens naar een nsps keuring geweest en daar liepen plaatjes tussen die achteraan eindigden omdat ze te fijn waren, maar die zouden het top doen in het Nmprs.
De basis gaat een keer verdwijnen maar in mijn ogen betekend dat dat ze gewoon bij de luxe inkomen.
En met shets kruisen kan heel goed werden vorig jaar zelfs kampioenen op de jeugdkeuring!

Wij hebben met zon fijnere NSPS merrie gefokt en daar hele leuke veulens uit gekregen. Ik durf te wedden dat als we deze merrie in haar jongere jaren goed hadden voorbereid, dat ze tussen de AMHA ook niet echt was opgevallen als zo anders van type. Maar toen we haar kochten was ze al jaren voor de fok gebruikt. Ze gaf wel iets wisselende veulens, bewegen kunnen ze allemaal maar soms krijg je dan wel een terugslag op de wat zwaardere voorouders... Maar dat zie je ook bij de luxere minis, het shetland zit nooit erg ver weg. Ook in AMHA vaak maar enkele generaties.

Ons maakt het 'ras' ook helemaal niet uit, denk dat dat ook steeds minder zal worden met name door het NMPRS, waar een goede NAS of shetkruising idd boven de AMHA kan staan of andersom, omdat de kwaliteit in de ring toch weer anders is dan het imago van een ras op internet....

Meavey

Re: NMPRS hengstenkeuring 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:02

Nakeuring kan je met verklaring van de dierenarts regelen.
Anders bel je kantoor even om te overleggen.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:06

ik heb ook een shetlandmerrie gehad waar we mee naar een NSPS keuring zijn gegaan, gewoon omdat we weleens wilden weten wat het shetlandstamboek ervan vond. Ze stond achteraan.. :+ veel te verfijnd. Maar voor ons juist super, zo'n prachtig hoofdje en hals, ik heb haar dochter Matar nu nog steeds.
Ik zie ook op shetlandkeuringen weleens fotos voorbij komen van ponies met prachtige fijne hoofdjes, vaak vind ik het fundament wel te zwaar maarja dat is nou net wat het NSPS graag ziet.
Ik denk/hoop dat het NMPRS binnen 10 jaar een stamboek "op zich" zal zijn met als fokdoel het Nederlands Miniatuurpaard. Ik vind dat er vooral de laatste jaren heel veel progressie in zit. En idd, waarom zou je een verfijnde shetlander niet gebruiken? Als ze kunnen helpen aan je fokdoel, waarom niet? Ik zie geen meerwaarde in het gebruiken van een "ouderwets" type shetland binnen het NMPRS. Waarom zou je iets willen fokken waar nagenoeg geen vraag naar is.
En nu heb ik weer Shetlanders :+ maar dan net iets anders :D

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:17

Jeetje Esther, als ik dat zo lees is het inderdaad niet echt netjes :n ga me er verder niet mee bemoeien omdat ik dus niets van dit verhaal af weet. Wel jammer dat het zo openbaar moet.

Ik hoef ook niet meer te raden om welke hengst dit gaat.
Laatst bijgewerkt door Sappos op 14-03-14 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:17

Eigenlijk praat ik liever over shetlanders dan over bevers. :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ ;)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:18

Whahaha sowieso Adinda!

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:25

randalinpony schreef:
Eigenlijk praat ik liever over shetlanders dan over bevers. :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ ;)

+1 :')

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:30

Meavey schreef:
Nakeuring kan je met verklaring van de dierenarts regelen.
Anders bel je kantoor even om te overleggen.

Dank je wel Linda, dierenarts is al geweest kijk het even aan anders vraag ik mijn dierenarts om een verklaring.

Groetjes Karin

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:31

Ligt aan de bever die zet zijn tanden er in _/-\o_

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:33

whahahaha!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:40

Foss schreef:

:') :')

Ja maar nu is ie terug naar de Fabeltjeskrant. :Y)

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:41

randalinpony schreef:
Foss schreef:

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:09

_O- _O- :')
Weet verder niet waar 't over gaat.

Mijn moeder is zo lief en komt volgende week helemaal naar mn werk toe (woon in Hoorn, NH, werk in ZuidBeijerland, ZH (net geen zeeland :Y) ) om me te helpen Bright scheren. Ik kan niet netjes onder zn buik scheren etc met mn rug/nek, zo waardeloos.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:48

Sorry Sappos, maar met die pittige discussie een week geleden loop ik een beetje op mijn tenen :+

Nee ik vind Nels bvb geweldig, maar ik zou hem nooit gebruiken als dekhengst aangezien ik wil verfijnen. Maar als je een goede gebruikspony wil fokken, is hij weer ideaal. En fokken voor show is dan weer iets geheel anders!
Maarreuh.... Hij mag altijd hier op het veld komen staan hoor <3 Ik vind het echt een super knap ding!

Ik heb hier ook volgens mij een halve shet lopen hoor, of daar waar de moeder een halve shet was. En ik vind mijn paardjes zeker mooi en kunnen leuk lopen. Maar zelf zou ik er dan niet weer een shet gaan opzetten. Of een volle shet te gaan kruisen met een minipaard. Nu probeer ik dan toch verder te gaan verfijnen.
Natuurlijk zijn er Nsps-pony's die veel verfijnder zijn dan de standaard shetlander en die zeker positieve punten kunnen meegeven.
Maar als ik soms zie hoe een echte basis merrie (dus echt de kleine zwaardere shetjes) dan wordt gedekt omdat ze bvb wel een leuk kleurtje heeft... Resultaat kan meevallen, maar persoonlijk probeer ik toch zo te combineren dat de kans op een mooi luxe veulen toch het grootst is. Maar fokken blijft natuurlijk gokken ;)

Mijn catalogus is aangekomen! Zo meteen eens bladeren in het zonnetje buiten {:}

Shetclub87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:52

hahahahaha

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:06

Bright is ook een halve shet, zijn moeder is een shetlander.

Bladeren in het zonnetje buiten? Deel dat zonnetje eens heel gauw een beetje met mij? O:)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:18

annelies hier mag je dat zonnetje ook wel delen...ga ook zo maar eens in de lijst snuffelen

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:30

randalinpony schreef:
Foss schreef:

goeie :+

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:37

We kunnen er maar beter om lachen!

Hier gisteren de nota ontvangen.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:38

Wat een niveau hier hahaha.

Ik twijfel heel erg met benji. Hij is nog mooi strak geschoren maar waar hij wondjes heeft gehad is alweer nieuw haar dus een appaloosa geval is het nu. En tja ik zal er wel niet aan ontkomen. Miss vandaag ofzo maar eens voor de laatste keer scheren.. zucht :P

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:03

Ja hoor, 19 graden en helderblauwe lucht :+
Jullie mogen gerust hier ook komen zonnen hoor, in het zonnige Zuiden :P ! Ik neem er nog een ijsje bij denk ik {:}
Ik zit al de hele tijd tegen Ster te zeggen dat het een mooie dag is om te bevallen, maar helaas pindakaas, alleen vaak vals alarm :P Ik ben zo benieuwd naar Alecs eerste baby!

Van een paar gekleurde spikkeltjes in de vacht zou ik nu niet bang zijn. Rups heeft die ook, van bijtwondjes door te spelen.
Als ze nog echt kale plekken hebben, heb ik vorig jaar met Alecs miserie een goed product ontdekt!
Mega-Tek van Eqyss. Micro-Tek is ook nog goed bij beschadigde huid. Mega-Tek is vooral alleen voor een versnelde haargroei.
Alleen heel duur en moeilijk te vinden

Maar het ruikt heel lekker en is niet erg in de zon, in tegenstelling tot MTG.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:28

19 graden :oo :oo Je doet net alsof je in Spanje woont hahaha. Hier 12 maar wel lekker zonnetje erbij.
Ik kan wel tegen een pittige discussie en heb juist liever dat iedereen zijn zegje kan doen dan wanneer er mensen ertussen komen om de boel te sussen en je met opgekropte gevoelens blijft. Liever alles op tafel ;)

Jammer Karin als je Boran af zou moeten melden!

Ik ken een hoop shet/welsh kruisingen die onwijs goed uitgepakt zijn. Maar ook shet/amha kruisingen die so-so zijn.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:34

19 graden, wauw. Hier is het grauw, grijs en met geluk 10 graden. ^)

Je hebt inderdaad heel verschillende kruisingen. Sommige vind ik echt 10x niks, de andere zijn heel gaaf.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:48

maar dat is met alle rassen zo verschillend, ik zie op keuringen soms amha's lopen die ik voor een tientje nog niet zou kopen, ook al is er een amerikaans papiertje bijen ik zie nmprs dieren met de échte wow-factor, en ook bij nsps zie ik soms hele gave voorbijkomen en ook bij nas, dus alle stamboeken hebben gave en minder gave dieren, al vind ik het nog steeds jammer dat er niet blind gejureerd word, want ik denk dat de naam van de stal/fokker en de afstamming wel degelijk meespeelt in de beoordeling en dat zou niet moeten vind ik

hier begint het zonnetje een beetje door de bewolking te komen :D