[HK]SMP kletstopic 1

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Susanne

Re: [HK]SMP kletstopic 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 23:11

Op (recente) foto's vind ik hem persoonlijk ook te schraal/slecht bespierd. Een paard moet niet dik, maar te schraal hou ik niet van maar da's persoonlijk. Ik zie graag een mooi 'rond' bespierd paard en dat is wat anders dan dik.

Wel jammer dat dat achter je rug om gezegd wordt. Ze kunnen beter even naar je toe lopen en het ter sprake brengen.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 23:13

Ayla schreef:
Ik vind Alex ook aardig (persoonlijk te) schraal. Hoeveel ruwvoer krijgt hij? Als je wilt dat hij wat voller word, zou ik eerst de hoeveelheid ruwvoer opschroeven en niet de hoeveelheid brok.

Eens!

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 23:15

Ik vind alex ook niet mager hoor Fenna, gewoon doen wat jij denkt dat goed is, hun kennen je pony niet zoals jij hem kent.

Floor is ook aan de dikke kant :') doen ons best!

Welkom Linda! wat een onwijs knappe pony <<)

Beterschap aan alle zieken, was vandaag (en gister) geen weer om ziek te zien -O-

Vandaag de paardjes gevoerd, de tinker gereden, hij liep super! Daarna lekker met Floor een rondje voor de sulky buiten gedaan! voor het eerst op deze stal, heerlijk hoeveel gras en berm ik hier mee kan pakken, op de oude stal kon ik een x in de maand naar buiten en daarna waren zijn hoeven helemaal kort en liep hij op eieren. Nu kan hij gewoon op het asfalt stappen en in het gras draven, zelfs al stukjes op het asfalt gedraafd. Maandag komt de hoefsmid weer om zijn hoeven doen. Daarna nog een keer gevoerd en toen was ik alweer klaar. Net terug uit Nieuwegein om mijn telefoon op te halen :') had hem in Leerdam laten liggen, dat is voor mij 1u40m reizen met de bus, en naar nieuwegein in een 1u15m reizen. dus mijn baas was zo lief om m mee te nemen, heb nu weer mn geliefde iphone terug <3 morgen en zondag werken en maandag les! en dan komt floor zn verzorgmeisje (kleindochter van de staleigenaar) op floor hobbelen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 23:16

Ayla, meer ruwvoer geven gaat niet of ik moet het persoonlijk 24/7 in zijn mond gaan proppen :+
Ze staan onbeperkt, hebben nooit hun netten leeg. Hij is qua buik ook altijd vol. Jorie ook trouwens. Die heeft echt een huge ruwvoer gevulde buik. Bij Alex zie je het overigens ook wel, zijn buiklijn is niet recht maar met een bolling erin. De brokken zijn overigens hun metazoa brokken en dus puur meer mineralen en vitaminen. Ik sta in overleg bij hun op facebook en ik moet dus de brok omhoog gooien totdat Jorie een deel laat staan, ik wil dat dus ook bij Alex gaan proberen. Dus dan krijgt hij niet zozeer meer energie erbij. Het energieniveau van beide pony's is nu ook goed. Alex doet een rustig buitenritje van 15 km met gemak zonder extra voer. Voor de les krijgt hij wel extra in de vorm van pavo topsport, want dan moet hij aardig hard werken. Daar krijgt hij dan 200 gram van.

Ja hun paarden krijgen 1 kg haver per dag zodat ze heet blijven, maar ik zou dat dus persoonlijk eerst eens omgooien naar alleen onbeperkt ruwvoer. Maar da's maar net wat je wilt. Pittige paardjes die op de voorhand keihard draven zodat ze op concoursen hoog gepunt worden, of een recreatie tot basissport shetlander. Dus ik oordeel ze er niet op hoor. Maar het is maar net wat je gebruiksdoel is. Alex staat dus ook het grootste deel van de tijd alleen maar met Jorie te klooien ipv dat hij werkt. Hij gaat binnenkort nog meer terug in het werk, dus ik wil er eerder voor zorgen dat ie niet te dik wordt dan. En het weer was de afgelopen weken gewoon te rot om vaker te rijden. En hij gaat halverwege april tot eind mei dus hopelijk terug naar eens per week 1 ritje en anders helaas helemaal tot geen training, dus bespiering wordt m nog niet. Dit omdat ik 6 weken een zeer intensief vak heb waar ik 7 dagen per week mee bezig moet zijn.

Wat een lieve baas heb je dan Lillian. Mooi dat de tinker zich zo goed liet rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 23:35

Ik vind Alex niet schrikbarend mager hoor, wel iets schraal. Zijn zijn tanden in orde en geef je goed ruwvoer?
Ik krijg vaak ook opmerkingen dat die van mij(te) dun is, maar dat komt deels ook doordat mensen dikke shets gewend zijn. Angie heeft ook onbeperkt hooi, maar het is gewoon geen grote eter, ik ga er ook niet meer in proppen omdat iemand anders het niet goed vindt. De een heeft aanleg om dik te worden van lucht en de ander kan vreten als een bootwerker. Net als bij mensen. Dus zolang hij niet ongezond mager wordt zal ik er niet allerlei onnodige extra's in duwen.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 23:36

Fenna, leven en laten leven. Zoals ik het hier lees doe je echt je uiterste best voor je pony's. Onbeperkt ruwvoer is altijd goed en je verdiept je ook in de brokjes die je geeft.
Alex heeft zijn formaat ook niet mee. Hij toont ook iel omdat hij echt een enorme wintervacht op z'n benen heeft en een strak geschoren lijfje.

Heb je er wel eens een tandarts bij gehad? Of gekeken naar ruwvoer dat wat meer voedingswaarde bevat? Zo zijn wij halverwege de winter een andere hooisnede gaan voeren. Onze pony's deden het prima op de eerste snede maar we vonden ze toch heel iets smaller worden. Niet wenselijk omdat ze allemaal net een juist gewicht hadden. We hebben met onze hooiboer geregeld dat we een andere partij hooi kregen. Nu hebben de pony's weer dat beetje extra vet.

Hier hebben de pony's ook een gevulde hooibuik. Maar na een ritje van een kilometer of tien is die buik toch echt tijdelijk verdwenen.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 23:47

Onbeperkt ruwvoer is in ieder geval al heel mooi, niet iedereen kan dat realiseren. Voer je uit slowfeeders of netten en zijn de mazen klein? Ik heb Sjors toen ik 'm nog in het dorp hier had staan met Fleur gevoerd uit een heel groot slowfeeder net en toen kreeg ik hem haast ook niet meer op gewicht, hij werd zo gestresst omdat hij het hooi er niet makkelijk genoeg uit kreeg (2cm) dat hij er niet meer uit wou eten.. Fleur had nergens last van. Nu krijgt hij hooinetten in zijn stal en dat gaat prima, ik kan hem mooi op gewicht houden nu. Op de vorige stal kreeg hij uit bakken en dat ging ook goed, nadeel is dat ze dan vrij makkelijk knoeien en zo hooi verspillen.

Ik heb geen ervaring met de brokjes die je geeft, maar als dat geadviseerd word dan kun je het altijd proberen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 23:51

Hooi is eerste snee onbemest kruidenhooi van vorig jaar juli. Ruikt goed, zit een mooie variatie in aan verschillende planten, ik kom zeer regelmatig ook pluimen tegen van uitgebloeide stengels. Ik heb ook nog geen lelijke pakjes gehad, zomaar omschakelen naar iets anders kan ik echter niet. Ik moet het doen met mijn vader zijn ritjes om hooi. Dus ik ben allang blij dat ik geen schimmel,jkk of te rijk hooi heb laten inkopen. Ook met het oog op Alex zijn zomereczeem. Ik vind het ook zulk vervelend weer. Dinsdag wordt het overdag 12 graden en 's nachts 0 graden, maar of ik dan zijn eczeemdeken al op moet leggen. 's Nachts maar wel even terug naar 300 gram dan.

@sakvis, bij mij is die buik nog net zo gevuld na een ritje van 15 km :j
Dat is het enigste wat ik volgens mij niet strak kan trainen. Wel gaat ie na een ritje meteen staan kanen van het hooi. Zo ook na de les vandaag, meneer wilde thuis niet van de trailer af, want hij stond nog hooi te vreten :Y)

@Susanne, helaas zijn deze mensen nou eenmaal zo. Ik heb ook wel leuke mensen in de les zitten verder, waar ik wel mee omga. Gelukkig zien ze wel dat Alex enorm vooruit is gegaan sinds het begin van de lessen en zijn ze nu in ieder geval vriendelijk naar mij toe. Met de andere lessers kan ik super. Volgende week is de laatste les alweer van deze lessenserie, dus dan moet ik op zoek naar wat anders.

@Jitske, het mooie aan metazoa is dat pony's het gewoon letterlijk laten liggen als je ze teveel voert, dus daarom dat mensen vaak roepen dat hun paard het niet lust. Dus teveel voeren zal ik niet zo snel doen. Tanden zijn een paar weken terug nog gedaan. Hij had wat kleine haken, niks schrikbarends. Verder eet hij ook prima.

@Ayla, ze krijgen uit 4 cm mazen en dat trekken ze met gemak eruit. Het is een soort halve slowfeeder, knoeit wat minder dan het gewone hooinet met 10 cm mazen wat in de trailer hangt. Alex heeft wel de gewoonte het eruit te trekken(hele grote pluk) en dan kleine hapjes te knabbelen vanaf de grond. Als ik ooit op mezelf woon, ga ik over op ibc bakken zodat de houding meer natuurlijk is :P

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 03:50

Fennadev dat heb ik nog niet gehoord hoor: vitaminebrok waar je niet teveel van kunt voeren. Als pony's het lekker vinden vreten ze echt wel alles op wat er in de bak ligt lijkt me. En je kunt ook overdoseren he met vitamines (al gebeurt dat niet heel snel). Kunnen ze theoretisch ook weer klachten van krijgen. Ik zou de aanbevolen hoeveelheid aanhouden. Vind het dan ook een vreemd advies. Dit is een brok puur voor vitamines en mineralen, niet bedoeld om te voeren als vulling en om pony aan te laten zetten. Ik zou dan voor iets anders kiezen als je hem iets aan wilt laten zetten. Bijvoorbeeld bietenpulp flinke hoeveelheid?

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 14:31

Hier krijgen ze ook onbeperkt als het kan maar het gebeurt met school dat ze toch af en toe helaas eventjes zonder staan. Probeer het te vermijden, hier 3,5 x 3,5 maas en een andere met 3x3 maas.

Van vitamine brok kunnen ze wel degelijk blijven eten, ook bij metazoa maar ik ben van mening dat je het het lichaam niet te makkelijk mag maken op dat vlak. Als het lichaam de vitamines allemaal krijgt gaat die het op een gegeven moment zelf niet meer aanmaken. Hier krijgen ze om de dag wat vitalbix. Zou eens moeten afwegen hoeveel precies. Het principe is wel mooi "als ze geen behoefte meer hebben stoppen ze" enkel dat werkt niet standaard.

Vandaag Oreo eens goed geborsteld en verder gewerkt, de weide open gezet en daar wat gewerkt, dat ging goed dus maar eens gekeken hoe die deed als ik eens richting de buren ging langs straat.. geen probleem. Af en toe wat onzeker maar dat komt wel goed. Had dan zo iets van weetje waarom niet we gaan een blokje om (km of 2) :D . Ondertussen met kaptoom en mijn leidsels gewoon, die heeft echt een klein hoofd.

Afbeelding

Afbeelding

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 15:04

Maar een paard kan niet alle vitamines zelf aanmaken.
En of het lichaam er lui van wordt door het dagelijks te voeren......mhaw geloof dat niet zo. Maar misschien heb je gelijk hoor :-)
Ik weet van vitamine E dat een paard dat niet perse dagelijks hoeft op te nemen omdat het paardenlichaam de vitamine E kan opslaan in vet- en leverweefsel. Zo hebben ze altijd een "voorraadje.

Fennadev; ik heb geloof ik nog geen foto van je pony gezien? Grappig is wel dat veel mensen vinden dat paarden te dun zijn terwijl ze dan eigenlijk goed zijn. Wij mensen zien ze over het algemeen graag iets te gevuld:-)

Oreo is leuk! Hoe groot is hij?

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 15:25

Sommige maakt het lichaam zelf niet aan nee maar eten ze op en verwerken ze. Enkel zijn er ook die ze wel zelf aanmaken en door die standaard toe te dienen raakt het lichaam daarop ingesteld. Er moet nog verder onderzoek naar gebeuren verder bij paarden maar hier voer ik om de dag nu. Als ik ze om een reden als beloning de dagen er tussen wat geef dan gooi ik er wel vitamine korrels bij.

Oreo is 89/90cm denk ik. Zou hem eens moeten meten. Finn is wat groter dan hem

Owja en mensen zien een paard op gewicht vaak als te dun/schraal helaas ja. :(

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 15:48

Tja kweet niet of dat kan maar ik vind het wel een interessant gegeven! Heb je er toevallig artikelen over misschien die ik kan lezen die daarover gaan? Interessant!

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 18:28

Volgens mij staat dat op de site van metazoa zelf, ik voer het ook maar floor krijgt alles afgepast. Hij doet het er goed op en lijkt zelfs te zijn afgevallen icm het werk wat hij verricht. En in tegenstelling tot Alex staat floor zelfs te stuiteren van de metazoa := . Hij gaat ook met enige regelmaat als en maloot de paddock door en jut de andere paarden op, randebiel is het.

Het kan trouwens zijn dat ik komende week weinig tot niet reageer, helaas ligt mijn oma op sterven en ben ik even iets meer daarmee bezig dan met bokt.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 18:44

Ik zie graag een mooi 'rond' gespierd paard, en dat is wat anders als dik/vet. Een paard wat echt schraal is, is 9 van de 10 keer ook niet goed bespierd. Maar je hebt ook heel mooie 'droge' gespierde paarden en dat is ook weer iets anders dan schraal.

Maar dat zijn ook persoonlijke voorkeuren wat iemand graag ziet. Te dik is sowieso nooit goed.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 18:53

Heel veel sterkte Lilian!

Heb Pip ook liever mooi slank dan een vette shetlander. Echt vind ik zo niet mooi staan bij hem.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 19:21

Lilian volgens mij stuitert Alex nog niet op 5 kg krachtvoer. Dat is gewoon karakter. Heel veel sterkte met je oma.

Lori: Oreo doet t maar leuk!

Ingrid deze heb ik vandaag gemaakt. Hij rekt hier zich wel wat uit omdat hij kriebelt met Jorie. Je ziet dus inderdaad 3 ribben op zijn zij foto die je niet ziet als ie recht staat.
Afbeelding
Afbeelding

Edit; foto's anders neergezet. Is wat leesbaarder.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 11-03-17 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 19:37

Lillian, wat vreselijk zeg, heel veel sterkte Y;(

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 19:41

Ik vind hem echt afschuwelijk geschoren :o Maar smaken verschillen en het zal ongetwijfeld functioneel zijn. Vind hem van de zijkant niet vreselijk schraal, maar zou hem met name van achteren graag wat ronder en gespierder zien.

Hier lekker bezig geweest op stal, kar en tuig gewassen, knotjes gemaakt en spullen klaar gezet. Morgen iets eerder dan gepland weg, anders had ik morgen geknot.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 20:05

Lilian haha een rand debiel :-). Overigens lees ik dat wel heel vaak dat paarden staan te stuiteren van metazoa.
Sterkte met je oma, wat vervelend!

Klopt Susanne wat je zegt. Te vet is sowieso nooit goed al vind ik het nu ook wel lastig om Alf beetje op gewicht te houden. Maar ik heb jaren paarden verzorgd op een stal waar ze gewoon standaard allemaal te dik waren. En dat vond iedereen mooi. Als er dan eens een paard was die wat strakker was vonden veel mensen hem gelijk te schraal. Grappig is dat.

Fennadev; vind het meevallen maar zie je die ribben niet normaliter? Zijn voetjes staan niet naar voren gestrekt. Er zou van mij klein laagje extra op mogen. En spieren ga ik niets over zeggen, die ontbreken bij Alf ook helaas. Gedeeltelijk door de cushing en lage eiwitten in zijn voeding. Maar toch....... :-)
Waarom is hij zo geschoren? Dit modelletje kende ik nog niet hahaha.

Susanne; zet m op morgen he!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 20:18

Spieren op een cushing pony kweken/houden is vrij lastig. Vooral de spieren op de rug breken af waardoor je die typische hangbuik gaat krijgen. Bij Mick verdwenen ook de spieren in de achterhand snel.

Het is gewoon een rotziekte.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 20:19

@Susanne, ik weet het hij staat voor banketstaaf met dit patroon, maar hij kan zo genoeg warmte kwijt. Het is inderdaad meer voor het functionele, als ik echt wedstrijden had gereden, dan was de borst ook meegegaan. Veel succes morgen op wedstrijd!

Hij is echt vreselijk slecht inderdaad met die achterhand te gebruiken. Ik moet hem om de halve minuut activeren of enthousiast het voorcommando van galop gebruiken zodat hij tegen galop aan gaat zitten draven zodat hij de achterhand wel moet laten ondertreden. Ik heb overigens ook geprobeerd om de lichtogen een gaatje hoger in te stellen, maar dan voel ik elke pas van Alex terug en kan ik het niet meer met zit corrigeren. Misschien toch de bomen nog wat dichter naar elkaar toe. In draf en galop zweeft hij bij de oude afstelling, maar in stap wil dat niet helemaal lekker. Tenzij hij lekker doorstapt, maar daar heeft meneer ook nog nooit van gehoord. Hij loopt trouwens wel heerlijk soepel sinds hij de topsport krijgt en hij heeft nog geen jeuk in zijn manen en staart nu. Dus dat was een hele goede. Verder moet ik hem eigenlijk meer trainen, wil ik dat ie spier op gaat bouwen. Dus dat ga ik ook gewoon doen. Ik heb hem vandaag een kort rondje gemend. Maar dat was wel even spannend, twee motoren die naast hem even vol open gingen. Dus bij de eerste vloog Alex al in volle galop ervandoor, dus de tweede zag dat heus wel. Maar net of vonden ze het gewoon grappig dat Alex ervandoor vloog, want ook hij trok zijn motor nog even wat verder open. Soms kan ik zo boos worden op zulk soort mensen. Ik had geluk dat Alex nog terug te nemen was en niet blindelings de sloot inrende en de bocht van het fietspad volgde. Dan zit je hart echt even in je keel, want dat ging hard. Volgens Endomondo maar 13.8, maar ik gok dat ik hem zo snel weer terug had dat de echte piek niet gemeten is. Ik denk dat hij wel rond de 16-18 km/h zat en da's heel hard voor Alex. Maar ik had hem binnen 20 meter terug naar een ontspannen stap. Ik was zelf echt nog helemaal aan het nabeven en hij heeft ook even zich helemaal uitgeschud toen, even alle spanning eraf. Paar keer briesen en weer gaan met die banaan, lekker in draf. Dan ben ik toch echt heel blij dat hij gewoon zo'n vertrouwen in mij heeft.

Verder heb ik ook even met Jorie gewandeld en ook daarmee even een galopje gedaan. Hij kan ook heel hard met die korte beentjes. Daarnaast heb ik even met een rood wit lint dat de buren verderop hebben hangen geoefend(met alle buurkinderen eromheen). En meneer raakte ietsje overprikkelt, dus toen heb ik tegen de kinderen gezegd om even aan de kant te gaan en dat galopje even gepakt. Even alles van je af rennen voelt echt geweldig voor Jorie en het werkt ook heel goed haha. Paar uitslaande beentjes erbij vanwege het enthousiasme, maar ach hij is nog jong en ik zorg er wel voor dat er geen mensen dichtbij staan.

@Ingrid, hij is zo geschoren want dit is het dekenmodel. Dus alles wat uitsteekt heeft nog vacht. Verder heeft hij een nogal gevoelige huid, wat betreft het ontwikkelen van wondjes en schuurplekjes en zo heeft hij op de borst nog vacht tussen zijn borststuk en zijn huid zitten. Verder heeft hij wel een racestreep uit de onderkant van zijn hals. Die ribben zie ik niet als hij zijn hals recht heeft en nu buigt hij van de camera af, waardoor zijn vel dus om de ribben heen ribbelen. Verder zit hij onder de ruige speelplekjes van Jorie waar hij geschoren is, dus ik ben wel blij dat hij op zijn borst nog vacht heeft zitten.

Sorry voor de zeer uitgebreide post :')

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 20:45

Egopost!

Kijk :D :D :D

Afbeelding

LottieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 20:49

Oeh patty14 hij is echt leuk!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 20:50

Bij het dekenmodel laat je de rug er juist bijna helemaal opzitten. Daarom heet het een dekenmodel :9
Maar dat maakt niet uit natuurlijk maar ik had een paard nog nooit zo gezien :-)

Stelletje idioten op hun motoren! Gelukkig is het goed gegaan.