[HK]SMP kletstopic 1

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Susanne

Re: [HK]SMP kletstopic 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 08:48

Gave foto van Sjors in het tweespan! En heerlijk zo in het bos :)

Wat betreft lange scharen, die kun je heel makkelijk in (laten) korten. Je slijpt ze er zo af. Even afronden zodat de scherpe randjes er af zijn en klaar. Dan hou je gewoon 1 sleuf over en meer heb je imo ook niet nodig.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 08:58

Vraagje, dacht er even aan; wie van jullie heeft een menbewijs?

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 11:54

Ayla: mooi stel heb je hoor, en ook allemaal lekker aan het werk!

Lori: Oreo steeds een stapje verder in zijn opleiding, wat een droppie nog!

Patty wat een leuke foto's en een prachtige omgeving <3

Gisteren Blossem opgehaald, en ik ben natuurlijk nogal nieuw met die kleine paardjes, dus dacht HELP hoe ga ik haar vast zetten, uiteindelijk helemaal voorin vast gezet aan het lage hooinet haakje met 1 touw en dat ging prima, ze was erg rustig op de trailer, heeft lekker staan eten. Het is wel echt een lieverd!

<3
Afbeelding

Met haar nieuwe vriendjes
Afbeelding

En voor de grote, ik vind haar echt zoo klein.. mijn hond is groter :')
Afbeelding

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 13:52

Wat een schattige foto's hierboven!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 14:19

Wat een lieverd, veel plezier met haar! Inderdaad echt een kleintje!

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 16:14

Hoi allemaal! Na mijn vakantie eigenlijk niet meer gereageerd haha. Veel vroege diensten dan heb ik de energie niet. Heb wel alles mee gelezen!

Lillian__ schreef:
Knappe ponys!
Ik heb ook te grote peesbeschermers gebruikt hoor :oo maar er ook weer uitgegooid... heb nu Harrys Horse tiny 3in1 beschermers van 14 cm. Passen een stuk beter en floor loopt er ook fijner mee dan met die oude (logisch ook eigk ;) )

Ik ga ook eens naar die mr stockings kijken, vind dat soort dingen wel intressant *D

Iedereen doet wel eens dingen in zijn of haar onwetendheid. Is helemaal niet erg! Als je maar leert en blijft groeien en ontwikkelen.

Patty14 schreef:
IngridM schreef:
Wat een prachtige omgeving! Zal zeker genieten zijn geweest!
Heb jij je streng nu door je broekriempje zitten? Gebruik je je strengophouder niet? Ik zie hem er wel aan hangen :-) Is het niet fijner als de streng meer in 1 lijn loopt? Geen idee hoor ben beginner :-)
Zo heb ik m nog niet gezien ergens dus vandaar :-)

Ik heb de riempjes van de broek naar de stophaken van het lamoen. En dan doe ik dat riempje ook om de strengen. Ik gebruik de strengophouder niet omdat de strengen daar heel erg in "klapperen". Heel irritant geluid :+. Ik moet ze er nog afhalen.

Wat een leuke foto's party! Chip is echt leuk. Wat apart dat je strengen klapperen in de ophouders. Blijft een gedoe he met tuig en sulky's. Als het eenmaal goed is blijft het goed maar als je iets anders doet moet je weer gaan zoeken.

Lori schreef:
Hier heeft het heel het weekend bijna geregend, net aan tussen de regen door even met Oreo kunnen bezig zijn.

Leuk tweespan, verlang ik ook naar. Naar het mennen in het geheel, heb amper tijd en momenteel is het zo een rot weer ook.

@Fenna, wat schattig!

@Patty, mooi! En een handpony mee, ook leuk! Hoop ik hier ook te kunnen doen.

Hier maken ze ook veel gebruik van wilgentakken, nu vind ik ze nog niet goed genoeg maar ze zullen er terug genoeg krijgen :j .

Hier terug wat gewerkt met Oreo dit weekend, doordeweeks lukt het nu even niet met school en het slechte weer. Hebben soms nog was discussie en dingen dat die niet direct langs durft maar de aanhouder wint. Vandaag dan het tuig bijna volledig (geen hoofdstel) aan gedaan wel nog met langere lijnen er achter zodat ik wat afstand kan houden als het nodig is. Deed die eigenlijk goed! Klaar voor op straat is die nog niet maar lang zal het niet meer duren voor ik ook wat kan "droogmennen" in de rustige wegen.

Op de foto waren we nog maar net bezig, die was nog wat gespannen. Op het einde ging het prima maar dan geen foto meer genomen. Werk voorlopig nog maar enkel op halster, volgende stap is de kaptoom en die daarna dan het hoofdstel zelf. :)
[ [url=m/udpYwq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oreo is leuk! Is hij nog helemaal niet gewend aan hoofdstel? Ik zou mijn pony's eerst laten wennen aan een hoofdstel en dan aan het tuig en dan de combinatie. Heb je een reden dat jij deze volgorde aan houdt? Gewoon interesse, vind het altijd leuk om te horen hoe mensen dingen aanpakken. Ik denk namelijk dat sturen met halster wel kan als je echt je hand opzij kunt doen. Met mennen gaat dat niet. Kan best zijn dat hij spanning opbouwt omdat de hulp voor hem niet duidelijk genoeg is. Met een bitje is dit duidelijker.

Patty14 schreef:
@Ingrid; Ik had ze eerst in een rechte lijn maar toen gingen ze dus klapperen. Vandaar dat ze nu zo zitten. Nu hangen ze stiller maar kunnen ze wel mee met de beweging van de pony.
Heb dit tuig nog niet zo heel lang en moet af en toe nog aanpassingen doen :+.

Haha leuk he hoe hij veranderd :). Een paar jaar geleden dacht iemand dat ik twee ponys had, omdat hij dus iedere keer anders is :').

sakvis schreef:
Wat een leuke foto's van Switch en Chip! Ik vroeg mij af of je lamoen niet te breed staat aan de voorkant? Ik heb het idee dat je lichtogen van het tuig af worden 'getrokken'.
Heb je chip al voor de sulky gehad?

Ik heb toevallig vrijdag m'n lichtogen een gaatje hoger gedaan omdat m'n sulky nog niet echt zweefde. Heb pas een stoeltje erop en vond hem nog niet zo mooi zitten. Hij hing dus eerder lager toen zaten ze goed. Nu zweeft hij wel heel mooi en kan opzich het lamoen wel iets dichter naar elkaar.

Chip heb ik er nog niet voor gehad. Hij moest in het begin heel erg wennen. Had een behoorlijk grote bek :+. Dus vooral lekker gelongeerd en lange lijnen gedaan. Wil hem wel graag snel er een keer voor zetten.

Wat leuk dat Oreo het zo goed doet :D. Leuke pony!

Ik ben heel benieuwd naar hem voor je sulky. Wanneer ben je van plan hem er voor te zetten?

Ayla schreef:
Wat foto'tjes.. :o

[ [url=m/AFpkf0.jpg]Afbeelding[/url] ]
Sjors lijkt heel groot, maar de pony's schelen heel weinig. Hij kan heel groot tonen als hij er voor gaat staan :P Vorige tweespan foto is dezelfde pony.

[ [url=m/Rgf8g2.jpg]Afbeelding[/url] ] [ [url=m/GxGlkK.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/MPg1Br.jpg]Afbeelding[/url] ]

En Boef leeft ook nog :D Die geniet van zijn kindertijd en loopt zo'n 2x per week even (longe/sulky/wandelen). Longeersingel schuift vrij makkelijk naar voren helaas.
[ [url=m/GiZrLe.jpg]Afbeelding[/url] ]

Sorrie dat was mijn spam :+

Twee schimmeltjes naast elkaar is wel echt leuk he! Toch maar Sil inruilen haha. En boef is echt een schatje! Hij ziet er ook goed uit.

Kiekeboefje schreef:
Vraagje, dacht er even aan; wie van jullie heeft een menbewijs?

Ik heb mijn menbewijs. Maar voor mij heeft het geen toegevoegde waarde.

urosa schreef:
Ayla: mooi stel heb je hoor, en ook allemaal lekker aan het werk!

Lori: Oreo steeds een stapje verder in zijn opleiding, wat een droppie nog!

Patty wat een leuke foto's en een prachtige omgeving <3

Gisteren Blossem opgehaald, en ik ben natuurlijk nogal nieuw met die kleine paardjes, dus dacht HELP hoe ga ik haar vast zetten, uiteindelijk helemaal voorin vast gezet aan het lage hooinet haakje met 1 touw en dat ging prima, ze was erg rustig op de trailer, heeft lekker staan eten. Het is wel echt een lieverd!

<3
[ [url=m/TbdUaq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Met haar nieuwe vriendjes
[ [url=m/IONn3X.jpg]Afbeelding[/url] ]

En voor de grote, ik vind haar echt zoo klein.. mijn hond is groter :')
[ [url=m/nobk1r.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een schatje!!! Echt een lieve uitstraling.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 19:56

Haha gekke joer met zn takken :')

Oreo <3 wat is het toch een leuke pony om te zien! Hij gaat ook echt hard vooruit :oo

Ayla Boef is ook leuk zeg, die heb ik nog niet eerder gezien, knappert hoor. Leuk dat span zo samen sjors lijkt inderdaad heel groot zo.

Urosa; leuke nieuwe aanwinst ze oogt echt heel lief!

Ik men floor met een kneveltrensje met korte knevels. Wel ervaring met bitten met een tongboog. Het paard was heel verkeerd ingereden en was dus echt heel snel heel narrig met bit, uiteindelijk een ongebroken bustrens met een hoge tongboog geprobeerd en hij liep daar echt super fijn op!

Ik heb geen menbewijs, heel misschien in de toekomst. :)

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 21:35

Kom af en toe even kijken en meelezen. Maar nog steeds ziek en de huisarts blijft erom heen draaien, dus morgen maar ff langs

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 22:14

Ik heb ook een menbewijs. Gratis gekregen van mijn opleiding. Van de reguliere menbewijs cursus heb ik niet veel nieuws geleerd. Ik had wel een toffe docent die zag dat ik mij verveelde en die mij op pad stuurde met een nogal groene Friese merrie. Terwijl hij de rest van de groep uitleg gaf mocht ik met 'tante Annie' aan de slag om haar meer wagenmak te krijgen.

Ymor, mijn pony heb ik ook voor het overgrote deel beleerd met een halstertje. Ze kende het bit wel, maar vrijwel al het stuurwerk deed ik op een touwhalstertje.
Ik men met een ongebroken kneveltrensje. Tijdens het mennen draagt mijn pony altijd een bit. Heel veel andere trainingen doe ik nog steeds op het touwhalstertje.
Sturen gaat daarmee net zo makkelijk en verfijnd als met het bit. Sterker nog, meestal leer ik een nieuwe oefening eerst aan op het touwhalster en schakel ik daarna over op het bit.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 23:57

@Ymor, het sturen op halster is geen enkel probleem. Ik moet mijn handen niet anders zetten eigenlijk dan met bit. Het was de eerste keer dat hij het borsttuig aanhad, na een minuut of 5/10 was die spanning ook weg gewoon. Ik werk op halster en daarna op kaptoom in het begin omdat ik voor bitloos ben onder andere. Voor op de baan leert die het bit kennen (en voor de wagen) maar zo lang we nog werken aan gewoon de basis laat ik het bit nog achterwege. :) Dat komt later wel, dat kan binnen 2 weken zijn maar ook pas over 4. Zusje hier rijd bijvoorbeeld Finn altijd op kaptoom, enkel voor de wagen heeft die een bit in.

Hier men ik met een eenvoudig B-bitje/bokkebitje/... Doet Finn het prima op.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 09:28

Ik ben niet tegen bitloos ofzo. Maar een gewoon stalhalster kan schuiven. Die zijn niet bedoelt om mee te rijden. Een Kaptoom is daar niet mee te vergelijken. Ik rij ook regelmatig op halster met mijn bijrijdpaard maar dan zit ik er op. Dat is anders dan erachter. Ik denk dat als ik mijn pony's een halster omdoe ze er niks van snappen.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 09:54

Het halster dat ik gebruik sluit netjes aan en schuift daardoor niet. Een los halster wel ja. Ik ga ook niet met de wagen er achter bitloos maar de voorbereiding moet ik mijn handen verder niet anders zetten dan met bit. Hier snappen ze dat allemaal, is een kwestie van het aanleren :).

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 09:59

Oké! Nou als het werkt is het goed natuurlijk.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 17:54

Hele stomme vraag misschien, maar zou het kunnen dat een paard zalm roze schuim in de mond krijg door het knagen aan wilgentakken? Was net met floor aan het mennen in de bak en ervoor had hij wilgentakken staan knagen in de paddock. Alleen nu zag ik dat het schuim niet wit maar zalmroze/oranje was. Ik gelijk terug want ik dacht een wondje in de mond maar hij leek geen pijn te hebben, hij reageerde niet overdreven als ik druk gaf op de leidsels, het rook ook niet naar bloed. Dus ik terug zaten er hele kleine stukjes bast aan zijn bit...

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 09:33

Ik denk dan toch gelijk aan bloed. Wondje kan ook nauwelijks zichtbaar zijn.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 09:49

Ik denk ook bloed. Misschien op de tong gebeten ofzo.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 09:54

Ik denk ook bloed, in combinatie met wat speeksel/schuim kan dat idd een beetje zalm achtig van kleur worden. Miss op zijn tong gebeten oid, hoeft niet direct iets ernstigs te zijn.

Urosa: wat een schatje! Mooi kleurtje.

Patty: mijn wagen bevalt super! Ben er heel blij mee. Nu nog iets vaker mee rijden :P

Ik heb geen menbewijs. Had 'm wel willen halen toen ik net begon met mennen, maar vind het een duur grapje en idd weinig meerwaarde.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:17

Ik wil tweespan leren mennen vanwege dat de mijne in tweespan gaan. Maar ook daarvoor moet je eerst enkelspan halen. Ik kan ook geen achenbach mennen. Ik heb de leidsels beet op geheel eigen wijze. Maar ik kan dus ook niet met 1 hand mennen nog.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:34

Achenbach leer je echt zo. Dat is niet vreselijk lastig. Over het algemeen leren ze het je eerst op een mentoestel aan. Ik kan Achenbach als het moet, maar bij voorkeur pak ik de leidsels toch op mijn eigen manier vast.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:20

Ik pak ook niet op de archenbach methode, pak de leidsels met twee handen, zoals je rijd zeg maar

Heb trouwens een App gevonden, waarmee je routes kan rijden en als ze langer dan 2 km zijn kun je ze uploaden zodat anderen ze kunnen rijden, ideaal! De app heet paard en kaart. Als jullie nou even op de heuvelrug routes gaan rijden en ze uploaden voorkomt dat verdwalen :')

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 18:37

Leuk zo'n app :) Je kunt ook routes maken via ruiterenmennen.nl en die geven ook aan waar je kunt parkeren met trailers enzo. En welke paden te zwaar zijn voor menners.

Vanmiddag even een stukje gewandeld, láng geleden. De afgelopen tijd enorm gefocust op het trainen in de bak, nu maar 'ns wat anders :) En hij heeft sinds kort een sportcoup en ik wou dat ik het jaren eerder had gedaan. Staat 'm zo veel frisser en daarbij scheelt het me heel veel tijd met knotten (dat was de voornaamste reden).
Afbeelding

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 18:47

Knap dier <3

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 18:49

Klinkt idd als een handige app :j Misschien handig voor mezelf, zodat ik mijn eigen routes eens onthoud :')

Knappe Willie <3

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:04

Wauw knappie <3.
Staat hem indd mooier!

Twijfel of ik het bij Chip ook zou doen. Switch heeft het al jaren, veel fijner!

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:15

Ik vind het korte wel lekker fris staan maar ben echt een recreatieruiter dus ik heb geen enige reden om Don d'r manen te korten. Ookal is het nu ook niet veel soeps..Afbeelding
Ja ze is hier een soort van half aan het hinniken, maar dat kan ze eigenlijk helemaal niet. Ze kan alleen maar een soort van mondgeluidjes maken en een varkentje nadoen, haar hinnik is een piepje _O-

Edit: mijn heerlijke typfouten :+