NMPRS hengstenkeuring 2014

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bever5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 17:43

Je bent wel hard maar hebt helemaal gelijk Sappos!

elselianta

Re: NMPRS hengstenkeuring 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 18:33

Zit er trouwens ook een bokker in rubriek 3c? :)

Shetclub87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 19:01

nou Xam is 100% basis en ik heb hem wel geschoren en zal er ook alles aan doen om hem goed voor de dag te laten komen met showhalster en netjes getoiletterd maar ik zou het jammer vinden als ze hem 'afwimpelen' alleen omdat hij een shetlander is. de eerstekeer is hij goedgekeurd met een eerste premie en ik vind hem nu alles behalve een lelijke shet. nu ja op dit moment wel met zijn lelijke scheerstrepen maar dat heeft nog 3 weken de tijd.

wat betreft het fokken. ik heb op dit moment geen luxe merrie, zou ik wel willen aanschaffen maar moet echt daarvoor eerst wat paarden en shetten verkocht hebben, het is nu al teveel werk.
en als cez wordt goedgekeurd weet ik niet of ik het kan laten mijn palomino(s) erdoor te laten dekken :)

vanmiddag trouwens ook de factuur gehad en betaald. pff 200 euries lichter snik snik

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 19:44

elselianta schreef:
Zit er trouwens ook een bokker in rubriek 3c? :)

ja, nr 78 van ( foss) en nr 80 van ( bassenqua) ;)
Laatst bijgewerkt door balance op 16-03-14 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: echte namen verwijderd

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 20:40

Bever5 als iemand zoveel misbruik van jouw vertrouwen maakt dan verdient diegene dat!!! Behalve dat jij geld misloopt is het gewoon te idioot voor woorden.

Shetclub87 dat doen ze in mijn ogen helaas wel een beetje. Ik heb ook een basishengst, 2x 1ste premie en toen hij zn laatste moest halen haalde hij een 2e met het excuus dat zn beweging niet goed was. Je had mn hoofd moeten zien, dat ik het lintje de ring uitgooide werd niet in dank afgenomen _O- Beestje loopt een hoop dieren eruit zo gruwelijk kan hij lopen :') Prima, momentopname maar heb hem niet terug laten komen voor zn levensgoedkeuring. Het is en blijft mijn toppertje, daar verandert hun oordeel niets aan. Ze hadden hem op genoeg punten kunnen pakken als basishengst en dan zeggen ze dit :')

Afbeelding

Afbeelding

Ik toiletteer hem gewoon op de manier van het NMPRS. Ik scheer een stuk "derde oor" weg, hij komt volledig geschoren op de keuring maar zn tastharen laat ik zitten. Ik scheer de plukken die uit zn oren steken eraf maar scheer zn oren niet uit. Heb er nooit problemen mee gehad of opmerkingen over gehad. Gewoon schoon, manen aan een kant, beetje vet op de neus en gaan :)

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 20:45

Sappos schreef:
Annelies je vindt mijn shet wel leuk :P

Als ik al met mn basishengst zou dekken zou dat voor mezelf zijn op een merrie die zijn zwakke punten verbeterd en richting mijn gebruiksdoel komt. Maarja ik fok niet voor het NMPRS.

Wees daar maar zeker van! Nels <3
Op mijn eigen shet ben ik uiteraard ook gek. Ik vind shetlanders fantastisch, zeker die met de looks zoals Nels, met een mooi gevormd kort hoofdje en dergelijke. Niet van die overfokte uit proportie shetlanders. Ik hoop ooit een hele kudde mini's en shetjes te kunnen houden :P
Moesten er meer dingen te doen zijn met shetjes, zou ik er daar ook meer van hebben :P

Wat ik wou zeggen is dat ik nooit een luxe hengst op een shetmerrie zou zetten om een miniatuurpaard te fokken. Er zijn genoeg luxe miniatuurpaarden te koop en om mee te fokken. Ik vind die halve shetjes fokken echt niet meer nodig... Ondertussen staat het toch al wel verder dan dat denk ik.
Het is natuurlijk iets anders als je voor jezelf een leuke gebruikspony wil fokken.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 20:49

Ja dat denk ik ook hoewel ik de ene shet de andere nog niet vind. De een fokt gewoon veel luxer dan de ander. Als je Nelson naast een NSPS gefokte shetlander zet dan zie je wel degelijk verschil, Nels heeft smalle pootjes en is al een stuk luxer dan een NSPS gefokt dier. Ik zou met hem niet bang zijn een grof gedrocht te fokken. Soms zou ik misschien zelfs liever de luxe shet pakken dan de propperige AMHA die toevallig een papiertje erbij heeft. Zie een hoop merries die niet luxer zijn of beter in elkaar zitten dan een goede shetmerrie ;) Maar wil je voor het NMPRS fokken en vooraan meelopen, nee dan zou je geen shet pakken (en de propperige AMHA ook laten staan)

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 21:08

Ik denk dat een hoop shetjes de mini's nog op hun vet kunnen geven zelfs.
Ik ben weleens naar een nsps keuring geweest en daar liepen plaatjes tussen die achteraan eindigden omdat ze te fijn waren, maar die zouden het top doen in het Nmprs.
De basis gaat een keer verdwijnen maar in mijn ogen betekend dat dat ze gewoon bij de luxe inkomen.
En met shets kruisen kan heel goed werden vorig jaar zelfs kampioenen op de jeugdkeuring!

Shetclub87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 22:53

knolselder ik heb nkg shetjes in overvloed hihi kopen?!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 23:13

Tgoh ja, er zullen wel uitzonderingen zijn, hier staan tenslotte ook paardjes met ergens shetbloed in hun aderen, maar ik denk dan vooral aan degenen die een kudde shetlanders op hun wei hebben staan en er dan een luxe hengst bijgooien in de hoop er geld mee te verdienen als miniatuurpaard.
Als je met echte basis gaat fokken, ga je toch niet meer erg verfijnen lijkt mij. En raakt de markt alleen maar nog meer verzadigd.

Een shet met goede eigenschappen kan natuurlijk ook goede punten doorgeven (zo denk ik bijvoorbeeld aan degenen met mooie grote bambi-ogen :P) En volgens mij had jij Daisy die ook zo een sterallures had. En ik denk dat Sophie ook een shetmerrie heeft gehad die erg mooie veulens fokte.
Maar volgens mij is de overgrote meerderheid nog steeds vermeerdering.

En dan is er ook nog de vraag hoe ze uitgroeien he, een veulen is nog geen volwassen paardje.

Shetclub, had ik maar de plek en het geld :P

Edit: Sappos, over die propperige AMHA's heb je uiteraard ook meer dan gelijk!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 00:01

Hier nog steeds geen vervoer helaas... -O-

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 00:05

Hmmmm, dat is lastig! Hoop dat je er nog kan geraken!

Even voor de duidelijkheid: Ik gaf hierboven alleen maar een mening he, ik zou het zelf niet doen, een shet gaan kopen met de bedoeling mijn er minipaarden mee te gaan fokken. Ik zou niet willen dat er een hele heisa ontstaat ofzo :D

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 00:37

Ik zal voor ik de laatste twee pagina's lees vermelden dat bever5 mij bedoeld. Ik mocht alle merries ermee dekken welke ik wilde. In ruil daarvan heb ik alle kosten voor mijn rekening gehad om hem te trainen, geënt en bekapt en goed gevoerd, goedgekeurd krijg en permanent amha papier. Ook het betalen van de goedkeuring. Hier had zelfs de eigenaar baat bij.

Nu heb ik dus ook gekozen voor de oude merrie van mijn schoonvader, ze loopt altijd bij mijn paardjes en andersom. Dit is een papierloos shetje en het veulen krijgt ook geen papier. Ook niet als het een bloedmooi paardje is.

We hebben het zo overlegd en daar maak ik geen geheim van. Trouwens was 1 van de dekkingen al bij de verkoop destijds inbegrepen. Eigenlijk heb ik voor al het werk en betalingen van zijn goedkeuring en noem maar op drie merrietjes drachtig van hem. Waarvan er dus 1 van mijn schoonvader is. Wat dus ook geen dekbon kost. Persoonlijk zie ik dus niet dat ik iets verkeerd heb gedaan.
Enne voor men zich afvraagt nee er zijn geen meerdere merries.
Voor de speurneuzen, je kunt gauw genoeg zien om welke hengst het gaat...

Ga ik nu even verder lezen...

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 00:54

juist mathilda, dat dacht ik al, had er geen goed gevoel over, en inderdaad, ik heb het allemaal meegekregen, en weet hoe het gegaan is, dat ik dit vermoeden al had zie je aan mijn eerste antwoord aan bever5, dus jou treft geen enkele blaam meis ;)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 01:18

Annelies ik ben niet zo snel op mn pik getrapt hoor ;)

Linda ja je hebt ze ertussen zitten, gruwelijk bewegen en fijne correcte ponys. Ik baal ook niet van het shetbloed in mn heren maar hoef ook geen volle NSPS shetlander. Die vind ik zelf te zwaar, dan liever een luxer uitgevallen type.

Mathilda en Bever, ik oordeel omdat ik 1 kant van het verhaal hoor. Als dit in overleg gegaan is mag Bever niet zeuren, als dit zonder overleg gedaan is vind ik het brutaal. Ik denk dat jullie zelf wel weten welke van toepassing is. Ik had nog niet rondgespeurd omdat ik een onbekende verwachtte.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 09:42

bever5.....jij moet je je ogen uit je kop schamen zoals jij je gedraagt en hoe je je gedragen hebt het afgelopen jaar.

Zullen we het er over hebben hoe gemakkelijk jij paardjes aanschaft en het weer een schop onder hun reet geeft ? Hoe je je eigen dieren afkraakt en er geen spaan van heel laat? Je bent ontzettend geholpen door Mathilda, hebt zelf geen reet hoeven te doen en na de keuring kan ze afgebekt worden en worden er leugens verteld!!! Zo zijn er meer minipaarden fokkers die je op het verkeerde been hebt gezet, veulen vast laten houden, kleurentesten laten doen omdat het lwo+ moet zijn en als het dier dat dan blijkt te zijn toch van de koop afzien?

Ja, jij bent lekker bezig. En als je speciaal lid bent geworden van bokt om Mathilda een hak te zetten dan zeg ik.....kom maar op. Ben helemaal in de mood voor een asociaal relletje!!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 09:46

Afbeelding

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:00

:') ( Nog ) niks loos hoor Matheno maar ga geen leugens als waarheid verspreiden....vooral niet als je jezelf verre van netjes gedraagt en gedragen hebt! Stelletje dwazen.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:05

Bassenqua schreef:
bever5.....jij moet je je ogen uit je kop schamen zoals jij je gedraagt en hoe je je gedragen hebt het afgelopen jaar.

Zullen we het er over hebben hoe gemakkelijk jij paardjes aanschaft en het weer een schop onder hun reet geeft ? Hoe je je eigen dieren afkraakt en er geen spaan van heel laat? Je bent ontzettend geholpen door Mathilda, hebt zelf geen reet hoeven te doen en na de keuring kan ze afgebekt worden en worden er leugens verteld!!! Zo zijn er meer minipaarden fokkers die je op het verkeerde been hebt gezet, veulen vast laten houden, kleurentesten laten doen omdat het lwo+ moet zijn en als het dier dat dan blijkt te zijn toch van de koop afzien?

Ja, jij bent lekker bezig. En als je speciaal lid bent geworden van bokt om Mathilda een hak te zetten dan zeg ik.....kom maar op. Ben helemaal in de mood voor een asociaal relletje!!

dit zat dus allemaal in mijn hoofd, maar wilde het niet zo plaatsen, maar ben het er 100% mee eens,mooi gezegd esther +:)+

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:05

Ik had al expres geen oordeel neergezet want ik wist dat er zo iets boven tafel zou komen. Ik denk dat ik heel erg blij zou zijn als iemand dat voor mij zou doen met bijvoorbeeld Benji. Nee ik denk dat bever weinig tot niks te klagen heeft.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:11

LadyMadonna schreef:

Van waar moet je komen ik heb anders vanuit n-h nog wel een plekkie in de auto

Zullen we t verder hier gezellig houden in t topic??

Hier ondertussen oppas geregeld dus heb ontzettend veel zin in de hk... *\o/*
Hier nog geen boekje binnen gehad..

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:20

NathalietjeB schreef:
LadyMadonna schreef:

Van waar moet je komen ik heb anders vanuit n-h nog wel een plekkie in de auto

Zullen we t verder hier gezellig houden in t topic??

Hier ondertussen oppas geregeld dus heb ontzettend veel zin in de hk... *\o/*
Hier nog geen boekje binnen gehad..

Nathalie alleen de mensen die met hun hengsten meedoen krijgen een boekje, óf zoals ik, adverteerders

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:25

Ow haha ik dacht dat alle leden dat kregen...

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:48

nee, alle andere boekjes wel maar niet die van de keuringen, maar ze staan online dus je kunt hem bekijken op de site van het nmprs en evt uitprinten, als je ook graag de hengstjes die je wilt zien wilt aanstrepen ;)

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:52

Ik hoop dat Boran zijn plekjes op zijn rug van het scheren dicht zijn en er haar op groeit anders moet hij naar de nakeuring.
Boran had een reactie op het scheren en hierdoor bultjes en dat is behandeld is nu rustig maar er moet nog haar op.

Als hij niet meekan hoe regel ik dat voor de nakeuring?