[HK]SMP kletstopic 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 09:18

Fenna het is echt niet mijn bedoeling om je weg te jagen of wat dan ook. Maar ik vind de berichten soms best schokkend. En niet in zijm mond trekken ben ik het mee eens maar ho is ho. Dan maar dus wel een keer een flinke ruk maar luisteren zal die!

Sorry als het verkeerd overkomt maar ik kon niet op mijn vingers zitten vind de situatie(s) gevaarlijk.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 09:30

Ik vind het juist positief dat hij er zo'n zin in had, máár het moet wel in goede banen geleid worden. Alex ziet niet in wat gevaarlijk is en wat niet, daar ben jij verantwoordelijk voor. En wat betreft het in zijn mond zitten: ik zet ze liever een keer goed stil als ze niet luisteren dan dat ik de hele middag aan de leidsels moet hangen want dat lijkt me toch minder prettig voor het dier.

En wat mij betreft ben je hardstikke welkom hier hoor :) Alleen zal er wel af en toe wat feedback gegeven worden naar aanleiding van je verhalen.

Fijn dat je het leuk hebt gehad Ingrid! :D Balen van je voet, hopelijk trekt de pijn snel weg.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 09:37

Ik zal hem de komende tijd even weer op de onderste bitringen rijden, vind het zelf ook vervelend als hij zo dramt, maar weet inderdaad niet zo goed wat ik ermee moet, want stil zetten gaat ook niet. Dan gaat hij ook draaien en doen of achteruit. Denk dat stappen dan nog het beste werkt. Hij is voor mij nu te goed in conditie en snap eigenlijk niet zo goed waarom, want ik heb echt niks verandert ten opzichte van normaal. Hij wordt maar 3 keer per week gemend, vorig jaar stond hij rond deze tijd wel stil. Maar ik zal ermee om moeten leren gaan.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 09:43

Krijgt hij nog krachtvoer en zo ja, hoeveel? Eventueel zou je daar wat in kunnen minderen. En heb je de mogelijkheid om ook in de zomer te lessen? Een goede instructeur/instructrice zou je hier vast mee kunnen helpen, vanaf internet is dat wat lastiger.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 09:44

Wat voor voer geef je hem Fenna? Misschien kan je daar eens naar kijken. Ik herken het wel hoor met mijn pony’s. Als die goed in conditie staan kunnen ze ook drammerig worden. Ik pas dan het voer aan zodat ik ze beter kan houden of ik maak het werk intensiever. Ligt er aan waar ik tijd voor heb.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 09:50

Ik ken hier geen instructie, instructie van de winter komt uit Gaasterland dus dat is best ver weg en ik heb geen bak thuis. Daarnaast vertoont ie dit gedrag niet in de bak, alleen op buitenrit. Hij wil oa niet ingehaald worden door fietsers, dus ik zet hem nu meestal stil bij fietsers van achteren. Misschien dat ik de topsport kan weglaten voor het rijden. Hij krijgt momenteel wat gastro+ met een maatbeker vol wiesenfasern, zodat ie niet te snel klaar is met eten. Daarnaast kreeg hij Oerbalans, maar dat is op, maar hij heeft nu wel weer jeuk, dus denk dat ik dat binnenkort weer ga toevoegen. Bij arbeid krijgt hij een klein beetje topsport van te voren. Zou dit natuurlijk ook na de tijd kunnen doen ipv van te voren. Hij heeft door de topsport die spieropbouw gehad.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 09:53

Er na kan prima, dan geef je hem (o.a.) eiwitten om te herstellen. Of je stapt over naar iets met minder zetmeel/suiker (snelle energie) óf minder olie (langdurige energie), in de topsport zit beide in een redelijk percentage. Ik denk dat Alex het goed zal doen op een sportmuesli met wat minder zetmeel/suiker i.v.m. zijn ZE en dan eventueel lijnzaadolie eroverheen (omega 3, 6 en 9) voor de langdurige energie, daar worden ze minder explosief van maar houden het werk toch goed vol.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 10:04

En dan kan ik je de Vitalbix muesli aanraden!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 10:14

Active+? Die heb ik eens geprobeerd als proefverpakking, trekken ze allebei hun neus voor op, maar denkt dat dat gewoon niet genoeg was om ze eraan te laten wennen. Lijnzaadolie heb ik nog wel staan nu. Kregen ze ivm verharing, maar ben nu even dat trechtertje kwijt waarmee ik de vijf liter in een 1 liter verpakking doe, de 1 liter heeft namelijk zo'n handig verdeel pompje.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 10:21

ja die Fennadev!

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 10:31

Jeetje wat een klapper Fenna :oo . De bovenstaande adviezen zijn hartstikke goed bedoeld, en zou ze dan ook zeker meenemen, en gaan oppakken :) :)

Toliene en ik hebben gister ook een enorm leuke dag gehad. Ze was erg fijn te rijden in de dressuur we mochten naar huis met een nette score van 196 punten. De vaardigheid was iets te enthousiast, Toliene werd enorm heet, dus gingen we over een pion heen, en maakte ik zelf een stomme fout waardoor we verkeerd door een poortje gingen. :') Tolien had ook bedacht om met een enorme sprong de waterbak in te springen, dus waren we beide zeiknat, maar dat mocht de pret niet drukken. Was een enorm leuke dag :D

Afbeelding
Als je lang moet wachten, moet je maar poseren als een echte dame toch ;)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 10:36

En Jorie heeft weer zijn oogje ontstoken. Vorig jaar zomer ook al zo vaak -O-
We gaan het nu met kamille schoonmaken, als hij het nu meerdere keren weer krijgt dan moeten ze ook maar maskers op. Arme poown, was gisterochtend nog niet zo..Afbeelding

Oh ja en baby nieuws. We hebben kuikentjes, 6 stuks maar liefst!Afbeelding

Mooi dat jullie het gisteren ook gezellig gehad hebben, Linsey! Mooie punten ook in de dressuur!

Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 10:41

Nette punten Linsey! Wat een lief koppie heeft ze <3

Zo te horen ben ik niet de enige die een pion heeft aangereden :+ (en bijna recht op een hindernis door een stuurfout van mij). Waterbak overgeslagen toen van beide kanten niet lukte, ze vond alles spannend zat, dus wilde er niet teveel druk op leggen, ga ik wel een keer ergens anders oefenen. Ik was hartstikke trots op hoe ze het toch deed en voor haar doen redelijk rustig op de trailer stond :j

Afbeelding

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 10:49

Linsey, nette punten! En lieve foto

Odette, jammer dat de waterbak niet lukte, maar wat een lief koppie heeft ze daar in de trailer <3

Ingrid, balen van je voet :+ gelukkig heb je wel plezier gehad!

Fenna, balen van de oog ontsteking, hopelijk is hij gauw opgeknapt.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:12

Ahh ik vind Djune echt zo zo enorm leuk!!

Zo te horen hebben jullie allemaal een leuke dag gehad.

En Fenna, Sjors heeft ook prutoogjes, ik maak me daar weinig druk om en haal het vieze steeds weg.
Ik ben het wel met de rest eens en dat heb ik je ook wel eerder aangegeven. Ook ik ziet hier vaak met plaatsvervangende angst je verhalen te lezen. En je bent jong en Alex is volgens mij is je eerste menpony en ook ik heb daar vroeger fouten in gemaakt waarbij ik nu met gruwel aan terug denk. Maar ik zou de adviezen wel van harte nemen, want ook ik denk dat je niet inziet wat voor een verschrikkelijke ongelukken er kunnen gebeuren voor de kar.
Ik heb nooit een ernstig ongeluk gehad met de kar, maar met Spinner ben ik ook wel eens in de beek beland of op een zij, maar die dingen hebben er voor mij wel voor gezorgd dat ik daarin wijze lessen heb geleerd. En nu heb ik ook niets meer te klagen, want Jimmy is letterlijk bomproof, daar gebeurd ook nooit iets spannend mee.

Gisteren heb ik Spinner en Sjors ook verweid naar een ander weiland, puppy is zo enorm braaf buiten! Ik heb nu een vliegendeken + masker van MHS besteld, die komen morgen binnen.

Sjors is nu natuurlijk nog jong en zo groen als gras, ik ben wel benieuwd wat jullie nu (gericht op het menwerk in de toekomst ) nu belangrijk vinden om te leren.
Jimmy is zo ongeduldig als de pest en vind stilstaan niet leuk, dat heb ik hem ook nooit goed aangeleerd, dus dat is voor Sjors wel een groot punt om mee te nemen.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:38

Nette punten iedereen.
Fenna ik help ook weleens iemand met een dram pony , ik laat haar heel veel tempowisselingen rijden. Stap draf draf stap. In draf langzaam en weer harder en weer terug. En met bijvoorbeeld pionnen vaardigheid oefenen eerst controleerbaar dressuur matig er doorheen en pas als dat allemaal gaat harder.

Bijvoorbeeld beauty ben ik nu aan het opleiden voor vaardigheid en later mini maraton van de winter. Wij rijden eerst alles nu heel rustig en controleerbaar en leer haar wachten. Pas als ik zeg dat ze harder mag , mag dat anders tempo weer terug en wachten tot ik een poortje wil. Is in het begin Veel werk en geduld maar dan heb ik straks een fijn controleerbaar span.

Je kan best als iemand je eens wil filmen als je dressuur matig traind het filmpje even per pb sturen. Wil best even meekijken, wie weet heb ik wat tips en oefeningen voor je die je kan doen. En natuurlijk willen weten je helemaal niet weg hebben hier! Je bent hartstikke welkom en iedereen heeft soms Hulp nodig. Ik liep met Caya okk beetje vast met Z oefeningen en heb daar ook Hulp bij gezocht en met een frisse kijk erop gaat het nu ook stukken beter.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:39

Ho is inderdaad super belangrijk en de beginselen van de commando's stap, draf en galop (aan de hand) zijn nooit verkeerd.

Jij ook netjes gereden Linsey! Wat is Toliene een schatje :) En heel veel mensen reden pionnen in de vaardigheid.

Jammer dat je al weg was Odette want volgens mij had je prijs :) En je protocol van de dressuur lag ook nog bij het secretariaat, wellicht kun je die nog nagestuurd krijgen.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:56

Odette had inderdaad nog prijs!

Ik lees straks even bij en zal ik ook een verslagje maken.

Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 12:04

Ik had daar ook een berichtje over van Marlies inderdaad :wow:
Helaas pindakaas, ik was inderdaad iets na de middag weg gegaan omdat Djune het allemaal reuze spannend vond, en ze afgelopen week ook d'r portie stress heeft gehad toen d'r vriendinnetje die d'r bij het verlies van Chara echt op sleeptouw heeft genomen is ingeslapen.
Ik ga inderdaad nog even vragen naar mijn protocol, misschien dat iemand die kan inscannen oid, altijd leerzaam om terug te kijken. Alhoewel ik met de jury ook al fijn wat had kunnen nabespreken en ik voornamelijk de foutjes maakte 8)7

Hoe ging het bij jou Patty? We reden elkaar meerdere keren voorbij!

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 12:10

Ayla schreef:
Jij ook netjes gereden Linsey! Wat is Toliene een schatje :) En heel veel mensen reden pionnen in de vaardigheid.

Lief van je Ayla! Hopelijk kunnen jij en Sjors volgend jaar weer met plezier rondrijden op de SMR dag!

Overigens heb ik alles met de Go pro gefilmd en mijn vriend vanaf de kant ook, dus hij gaat een filmpje maken. Zodra ik die heb zal ik hem hier ook delen :):)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 12:20

Linsey netjes gedaan en mooie foto van je dametje!

Odette knappe pony <3

Willem heeft gauw traan ogen door zijn voorpluk. Daarom zit die nagenoeg altijd in een vlechtje, zeker in de zomer. Dan is het over :)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 13:44

Bedankt voor je aanbod Patricia, dat waardeer ik echt heel erg. Maar ik rijd in de zomer praktisch alleen maar buitenritten, want de bak waar ik wel eens in mag is en binnen en loodzwaar. En ik weet zelf niet echt hoe ik hem goed dressuurmatig aan het werk kan zetten. Ik heb wel twee mooie filmpjes nu binnen van mijn vriendin die ze maakte tijdens de dressuurproef en 30+ foto's :+
Ze was nogal enthousiast met foto's maken. Dit was volgens mij op de volte van het halsstrekken. Dat is 1 van de oefeningen die we nog erg lastig vinden. Ik kan hem wel meer ruimte geven, maar hij zoekt de hand dan niet weer terug op.
Afbeelding

Ik leunde de gehele proef overigens best ver naar achteren, anders had ik geen balans op het gras.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 14:13

@Fennadev, jammer dat je dan maar in meeleesstand wil gaan. Ik denk niet dat iemand het hier slecht bedoeld? Je moet niet te zwaar tillen, volgens mij is er niemand die je uit dit topic wil? Ik toch niet vind het wel leuk te lezen van pony bolletjes.

Ga verder niet oordelen over je combinatie als menner en pony heb jullie nog nooit in het echt bezig gezien, niet iedereen kan alles even goed verwoorden. Wel zou ik inderdaad maar even op het onderste gat gaan mennen want je gaat echt even streng moeten zijn dat hij in de gang moet blijven die gevraagd wordt en als die eens schrikt kan altijd die na een kleine ophouding netjes terugkomt.

Hier pro graanloos voer, genoeg opties :D . Verder active+ is goed maar als je nu iets voert met meer suiker dan is het logisch dat ze hun neus in eerste instantie optrekken want dat is minder zoet. Hier krijgen ze het gewoon simpel telkens opnieuw voor hun neus en uiteindelijk eten ze het.

@Linsey1998, Had geloof ik filmpjes zien passeren op facebook?

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 16:06

Zo te horen was het een geslaagde dag gister?
ik ben lekker naar het bos geweest :D bijna 15 km gereden *\o/*

een schattige afstand werd het genoemd :')

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 16:20

Wat leuk om alle verhalen te lezen! Zo te horen een geslaagde dag.

Haha Miranda ik heb ook wel gekke dingen gedaan toen ik iets jonger was. Weet je nog odette dat we tandem gingen rijden met chara en Bente? Alles met touwtjes aan elkaar geknoopt. Dat zou ik nu ook niet meer doen. Al ken ik alsnog weinig angst moet ik eerlijk zeggen.

Enige probleem wat ik echt heb met chayton is dat hij niet stil wil staan. Alleen als ik hem dresuurmatig wil rijden doet hij het wel. Is heel vervelend maar hoort gewoon bij de pony. En het geeft verder geen gevaarlijke situaties omdat ik hem wel makkelijk op de plek kan houden. Hij staat dan alleen te wiebelen op zijn benen.