[HK]SMP kletstopic 1

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 23:53

nou deze ging toch echt meer in de richting van warmbloed dressuur paard, wat kon hij lopen wanneer je hem goed aan de hulpen had, wij noemde het draven dan ook geen draven meer maar dansen :') ging met zo ongelooflijk veel power... kon op een gegeven moment ook bijna alle zijgangen vragen en een arbeids pirouette in galop en op twee pinken he, hij kon in tien sprongen de lange zijde over in galop maar ook in vijf... krachtpatser <3

Vind Floor ook nog wat aan de dikke kant. Wil hem dolgraag een keer op een weegschaal hebben, maar zou niet weten wie er zo één heeft.

Hilary

Re: [HK]SMP kletstopic 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 23:59

Weegschaal: fouragehandelaar of voerfabriek :)

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 00:15

Hilary schreef:
Weegschaal: fouragehandelaar of voerfabriek :)

Ik denk niet dat we het over dezelfde weegschaal hebben := De meeste grootvee weegschalen haal je niet zomaar ergens weg, op de kinderboerderij waar ik stage liep wouden ze een nieuwe v.a 500 euro gingen die dingen en dan was het er één die het gewicht op een rond getal deed afronden (dan was een schaap 79 of 80 kilo maar liet niet 79,1 of 80,9 zien bijvoorbeeld)

Heb er net even gekeken, er zijn wel mobiele weegschalen, die doen dan ook wormonderzoek afnemen, wellicht interessant voor de lente... :D

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 04:05

Dat kleintjes altijd dikker zijn door de ingewanden die er in moeten zitten heb ik echt nog nooit gehoord. Hebben mijn pony's die dan niet?

Afbeelding

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 08:37

Nele80, naar mijn mening is die nog steeds (veel) te dik. Is die staartwortel nou zo geschuurd of lijkt dat zo?

Hoe heb je hem gehuisvest? Weiland, paddock, welk voer, wat doet hij?

Haha Romy, misschien missen jouwe een paar ingewanden :P

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 09:09

@jellee: de staart ziet er een beetje raar uit, maar dat is van haar deken. Ik denk ook dat er een stukje weggeschoren was, aan haar manen ziet dat er ook zo uit. Ze heeft wel veel schilfertjes, echt overal, zowel in haar vacht, als in haar staart en manen. Ik ging haar gisteren wassen, door de buurman met boomzaag is dat niet gelukt. Qua voer krijgt ze 2x een half bekertje green vet muesli en ze heeft ook een hooinet. Dat vul ik bij als het leeg is. Meestal komt ze met 1 vol net een ganse dag toe. Overdag staat ze buiten, in een klein weitje, er staat amper gras op. Het is de bedoeling dat ze in de zomer ook in de paddock kan, maar eerst moet de omheining nog aangepast worden. Ik ga nu ook proberen om meer met haar de wandelen, haar conditie is al veel verbeterd. Ook draven lukt al goed. Ik zou haar graag tegen juni in een mooie conditie krijgen.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:06

Haha dat denk ik dan!

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:11

Ymor schreef:
Dat kleintjes altijd dikker zijn door de ingewanden die er in moeten zitten heb ik echt nog nooit gehoord. Hebben mijn pony's die dan niet?
schoolboeken, lesmateriaal zowel dierverzorging als paardenhouderij. Ik bedoel in verhouding he :o een minishetlander heeft gewoon net iets minder ruimte voor de darmen als bijvoorbeeld een grotere pony.
Heb het lesmateriaal helaas niet meer er stond namelijk ook in dat je ze moet wegen iedere week want door hun dikke buik lijken ze vaak/gauw te zwaar - alsof het vet alleen op de buik gaat zitten :')

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:07

Afbeelding

Denk Alf ook :-)

*gaat veearts bellen*

Nee hoor onzin; is grapje. Maar ik heb er nog nooit van gehoord

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:18

Alf is zeker wel mooi slank! Daar ga ik naar streven.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:28

Lilian, ik vind het wel een interessante stelling. Maar ik kan niet snappen waarom een kleine pony meer ruimte nodig heeft voor orgaansystemen in het abdomen. De organen passen zich toch aan aan de hoeveelheid te verwerken 'product'? Daarnaast, zijn de organen van paarden ook gewoon in het klein te vinden bij andere diersoorten. Ik heb ooit geleerd dat de lever ongeveer 1,5 procent van het totale lichaamsgewicht weegt (bij paarden). Pony's hebben dus een minder grote lever.

Hoe zit het dan met ernstig verwaarloosde pony's die geen gram vet meer hebben? Die hebben echt geen 'ronde' buik meer doordat de organen zoveel ruimte innemen.
Ging jouw lesstof niet toevallig over dwafisme? Want daarbij komen wel extreem bolle buikjes voor, omdat de organen wel van 'normaal' formaat zijn.

Jammer dat je het lesmateriaal niet meer hebt, ik ben oprecht benieuwd naar de theorie hierachter.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:29

zijn er hier nog mensen a.s zondag aanwezig :D?

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:57

Vreemde stelling :P Mijn pony's hebben ook geen dikke buik, organen passen zich gewoon aan. Net zoals bij mensen, honden etc.

Ik ben er zondag. Niet met pony's, maar als vrijwilliger. Bambi met zijn verzorgster? :)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:09

Het is inderdaad wel interessant Sakvis!

Kiekeboefje; Alf is nu wel iets minder slank helaas. Hij heeft lange tijd niets gedaan omdat hij zich ziek voelde door de cushing. Maar komt vanzelf goed, we zijn nu alweer tijd elke dag aan de slag :-)

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:25

IngridM schreef:
Het is inderdaad wel interessant Sakvis!

Kiekeboefje; Alf is nu wel iets minder slank helaas. Hij heeft lange tijd niets gedaan omdat hij zich ziek voelde door de cushing. Maar komt vanzelf goed, we zijn nu alweer tijd elke dag aan de slag :-)

He arme Alf... stomme cushing. Kan er nachtmerries van krijgen..

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:32

ja ik baal er voornamelijk van omdat hij nog zo idioot jong is ervoor. Maar ja, nu doet hij het goed dus we genieten samen van leuke dingen :-)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:54

Ayla schreef:
Vreemde stelling :P Mijn pony's hebben ook geen dikke buik, organen passen zich gewoon aan. Net zoals bij mensen, honden etc.

Ik ben er zondag. Niet met pony's, maar als vrijwilliger. Bambi met zijn verzorgster? :)

Jep! Dochter van mijn man doet Bambi volledig en die zal ook de wedstrijd rijden :D

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:57

Cushing is een rotziekte idd.. :(:)

Leuk Steffie! Bambi is ook echt leuk :)

Sjors en zijn grote vriendin, merrie van een stalgenootje :D
Afbeelding

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:57

Als ze een dikkere buik hebben door de ingewanden, dan denk ik dat mijn ene geen ingewanden heeft :+

Ingrid: Wat ziet Alf er goed uit, netjes op gewicht ook!

Vandaag poown op foto gezet, hij heeft een zeer fijne galop. Kan eigenlijk niet wachten op de hengstenkeuring volgend jaar. :)
Afbeelding

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 13:41

Zie Sjors eens knap zijn bij die merrie <3 Hij voelt zich groter dan hij is haha.

Willem is eigenlijk ook nooit te vet. Sommige pony's kunnen wel een flinke ruwvoerbuik hebben, maar dat slinkt ook wel gauw na werken oid. Maar de pony op de foto is imo gewoon te dik.
Willem in sportconditie

Afbeelding

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 14:05

leuk al die foto's!

Jelleeee; hoe groot is Willem? Lijkt echt een flinke pony hier (in hoogte dan he haha)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 14:20

Ayla schreef:
Cushing is een rotziekte idd.. :(:)

Leuk Steffie! Bambi is ook echt leuk :)

Sjors en zijn grote vriendin, merrie van een stalgenootje :D
[ [url=m/n7Rz7N.jpg]Afbeelding[/url] ]

ah knappie :+:

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 14:22

Ik zal straks Alex even op de foto zetten zonder deken, die mag van mij zelfs wel wat meer spek hebben.
Verder heeft Jorie ook een huge buik, zonder dik te zijn.

Maar die van Nele kan inderdaad nog wel heel wat kilo's kwijt.

Wow, wat is Alf mooi in volle sportconditie, zo jammer van zijn cushing.

Willem lijkt vanuit die hoek wel een pony van 1.10 haha. Maar hij was toch iets van 95 toch?

Leuke foto Ayla, zo staat Alex ook met alle aangebonden paarden in Tolbert, lekker neuzen met iedereen. En hij staat nooit recht, hij moet zich altijd omdraaien en onder de stang gaan staan daar. In plaats van als een normaal paard recht te blijven staan. Zelfs de andere shetten doen dat niet (nu passen die ook niet onder de stang door, maar toch).

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 14:25

Bambi is echt heel leuk, hij is een poosje flink dik geweest maar word nu regelmatig wat mee gedaan en heeft echt een sportief lijntje :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 14:33

Willem is 1.02 officieel gemeten.

Leuke combi hierboven :)