NMPRS hengstenkeuring 2014

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bever5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:10

Volgens mij, weet het niet zeker maar via het Amerikaanse stamboek.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:11

Ik zou er in elk geval niet mee kunnen lachen als dat niet de afspraak was. Daarom beter merries thuis ontvangen denk ik...

Citaat:
Het gehalte Sjaak van t Huukske, m: Otje van de Kinderboerderij v: Frikadel van de markt mv: Kleinst Shetje Dat We Konden Vinden, is toch wel helemaal aan het verdwijnen

_O-

Annebet_

Re: NMPRS hengstenkeuring 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:14

Dat was mij ook al opgevallen!
En dat is alleen maar positief :D Anderzijds, de concurrentie wordt alleen maar zwaarder :P
Wat het voor de eigenaars van de deelnemende hengsten alleen maar stressvoller maakt :P

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:18

Adinda haha, jij kunt het altijd zo leuk formuleren :+

bever5, je zult het toch met die persoon moeten regelen

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:20

Whahahaha Adinda, Otje vd Kinderboerderij _/-\o_ :') al moet ik zeggen dat ik het erg folkloristisch vond, een van de eerste HK's die ik meemaakte: al die strak geschoren mini's in de olie en dan zo'n zwaarbehaarde vosshet met boerke aan het halstertje, echt waar, ik heb het gezien, geweldig :)
Maar dat gaat idd tot de uitzonderingen behoren. NMPRS wordt denk ik qua hengstenkeuring in ieder geval nu niet meer gezien als vergaarbak.

Shetclub87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:24

[quote="randalinpony"]Hoi Bever5, welkom in dit forum. Voorstelrondje alvorens zulke zware onderwerpen in de groep te gooien? :)

Kan er verder weinig over zeggen, we zitten hier ook om gezellig voorpret te hebben voor de NMPRS HK. ;)

AMEN
hahaha

bever 5,
hoe weet je dat zo zeker?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:25

Jaaaaa, je keek je ogen uit in die begindagen. :P En toch had dat idd ook charme.

Shetclub87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:31

staan jullie paardjes nog met deken om overdag? hier niet, snachts nog 200 gram. ik denk toch dat ik een stukje manen wegscheer... zo'n derde oor zeg maar. of iets meer. centimeter voor centimeter maar ff kijken.

wanneer doen jullie helemaal klaarmaken? dus de oren uitscheren? is dat eigenlijk een woord haha.

Shetclub87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:32

tosadog: wat is 'vergaarbak'?

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:35

vergaarbak: verzameling van alles wat toentertijd niet in andere stamboeken terecht kon; kruisingen, shetlanders die bij het NSPS niet aan de bak kwamen, je ziet nu toch een duidelijke kwaliteitstoename en meer specifiek een echt Nederlands minipaardenras.

Ja echt, je keek je ogen uit en ik vond het heel leuk om te zien, maar dat kom je nu echt niet meer tegen.
Wat ik ook zo leuk vind: 's ochtends op het parkeerterrein alle vervoermiddelen langs zien komen waarmee paardjes vervoerd worden. Je kijkt je ogen uit :+

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:43

ja de vervoermiddelen zijn nog steeds leuk, van superluxe vrachtwagens tot zelf in elkaar geknutselde busjes, en heel veel ertussenin :D

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:46

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:47

hehehe

Shetclub87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:48

ik ben heel benieuwd wordt mijn eerste keuring ever en dan gelijk een hengstenkeuring!!
ik hoorde ooit dat het nmprs helemaal met shetlanders wilde stoppen. de shetten die er nu zijn blijven gewoon maar ze nemen geen nieuwe meer aan.. weet niet of het waar is hoor. als cez wordt goedgekeurd weet ik ook eigenlijk niet of ik mijn merries wel door hem wil laten dekken. ik heb namelijk alleen maar shetmerries en dan zou ik kruising shet/mini krijgen. ik kan denk ik beter bij hetzelfde ras blijven toch? hopelijk kan ik wat verdienen door merries van buitenaf te dekken, en van het geld eens een mooie minimerrie kopen!

*Isaanhetdagdromen*

Shetclub87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:49

bever5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:52

Shetclub: Zal me dan maar even voorstellen!
Ben een grote liefhebber van de minipaardjes en heb een klein aantal in mijn bezit gehad.
Door omstandigheden heb ik ze moeten verkopen (helaas).
Als het uitkomt ga ik naar elke NMPRS keuring om te kijken.
En je vroeg me hoe ik dat weet, nou ze heeft deze dekking op haar eigen site gezet en zodoende ben ik er achter gekomen deze week. Ik bezoek haar site omdat ik nieuwgierig ben na de nakomelingen van mijn toenmalige hengst.

Knolselder: Ja zo zie je maar weer................ de merrie's bij je thuis laten komen.
Maar dit verwacht je niet, dat mensen in zo'n kleine wereld (NMPRS) zich niet aan de afspraak kunnen houden (vroeg of laat komt het toch uit). Als je eerlijk bent en het goed overlegd kun je er ook op een andere manier uitkomen denk ik dan.

Ja Jolandje ik ga het ook met die persoon regelen!
Ik vind het gewoon raar dat iemand je hengst ter dek aanbied (misschien zelfs ook nog wel dekgeld gevraagd) en was daarom benieuwd naar de reactie's.

Shetclub87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:04

oh dus zij heeft met jou hengst een andere merrie gedekt?! dus niet één extra van haarzelf? dat zou ik ook raar vinden! zou me echt beflikkert voelen denk ik!

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:09

Als jij maar 3 dekbonnen hebt uitgeven kan je bij het AMHA nooit papieren krijgen voor de 4de tenzij jij meewerkt, en alsnog een late breeding rapport inlevert.
Je zou het AMHA en Nmprs kunnen verwittigen van deze dekking dat ze dat vast in hun computer hebben staan.
Las vd week op Facebook ook dat iemand een handtekening had proberen te vervalsen.
Of gewoon het oplossen met diegene alsnog dekgeld vangen en dan wel meewerken. ;)

Shetclub87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:15

kun je bij het nmprs dan met terugwerkende kracht een papier bij je veulen krijgen?

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:25

Met een DNA test en goedgekeurde ouders wel

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:31

he wat jammer dat ik die beginjaren niet heb meegemaakt haha

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 15:24

shetclub als je jouw hengstje de shetmerries laat dekken kun je de veulens gewoon bij het nmprs registreren hoor, je hengstje is een amha?

bever5 welke hengst had je dan?

bever5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 16:07

Sorry Jolandje maar ik ga niet zeggen welk hengstje.
Wil ik wel maar kan ik niet maken tegenover die persoon, zo ben ik ook weer niet.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 16:10

Ik zou nu zelf toch niet meer beginnen met shetmerries te dekken met je luxe hengst. Volgens mij zijn er toch genoeg veel luxere paardjes op de markt die je kan kopen en eventueel mee kan fokken.

3 jaar geleden zag je ook nog die shethengsten in de ring verschijnen met een halster aan dat volgens mij al 5 jaar in de schuur hangt ofzo, best grappig!
Ik ben dol op shetlanders he, daar niet van. Vind ze super en ben er helemaal weg van. Maar bij het nmprs vind ik het nu ook niet meer echt passen om er nieuw mee aan te komen.

Als Alec goedgekeurd wordt de 5e, moet ik ook 3 nmprs dekbonnen vragen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 16:44

Annelies je vindt mijn shet wel leuk :P

Als ik al met mn basishengst zou dekken zou dat voor mezelf zijn op een merrie die zijn zwakke punten verbeterd en richting mijn gebruiksdoel komt. Maarja ik fok niet voor het NMPRS.

Ik heb idd ook dieren en veulens op shows en keuringen gezien met de mestvlekken nog in de vacht. Ook al heb je een shet en wil je niet scheren dan kan je m wel correct toilleteren. Heb boertjes met shetlanders gezien die er keurig uitzagen. Harig maar mooi schoon, schoon halster en zelf ook prima gekleed. Ik denk dat zij het puur voor de dekbonnen doen voor dieren die bij het NSPS er niet doorheen komen. Maarja bij het NMPRS hoef je nu niet meer met basisdieren aan te komen. Snap ik wel, er is voldoende variatie.

Bever5 wow dat vind ik wel super brutaal. Zal haar nog de extra dekkosten en dekbonnen laten betalen. Vind t daarnaast erg brutaal en asociaal. Misschien zou ik zelfs zeggen dat ze er nooit meer papier bij kan krijgen.