[HK]SMP kletstopic 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:50

Geweldig dat hoofd _O- Hij is écht vies haha!
Is hij gewend om ‘s nachts binnen te staan? Ik zou de optie inderdaad overwegen.

Frummels

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:55

Hij kijkt zo enorm tevreden he haha. :))
De laatste jaren staat hij dag en nacht buiten, maar heb hem hier de eerste nacht op stal gehad en daar gaf hij eigenlijk niets om. hij lag gewoon te slapen.
Toen ik hem net had heeft hij ook een paar maanden deels op stal gestaan en hij doet dat allemaal gewoon braaf. Ik geloof niet dat het een heel moeilijke pony is wat dat betreft.
Hij slaapt erg graag liggend, wat nu wat minder comfortabel is met de regen en nattigheid. Dus wat dat betreft is deels op stal voor hem misschien wel prettig.
T zit meer in mijn hoofd dat ik het "sneu" vind als hij in zn eentje in een box staat. Konden ze je maar gewoon vertellen wat ze willen he :=

Ik ga eerst maar eens vragen of hij dan overdag eventueel in dezelfde kudde kan voor zn sociale uurtjes, of met de grote paarden naar buiten mag. Ik wil niet dat hij dan ook nog alleen buiten moet staan want het is wel echt een sociale pony.
En manlief even lief aankijken want ik heb geen werk meer sinds we verhuisd zijn, dus hij betaalt alles :+

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:32

Kymberly ik vond 24-7 buiten ook altijd erg fijn voor de ponys. Staan ze ook al jaren
Maar beauty kreeg weer maagpijn dit jaar. En toen mochten ze overdag buiten en snachts avond binnen. Ik moest zelf erg aan jet idee wennen , maar de ponys vinden het dit jaar prima met een box. Caya die hele leven buiten was gewend staat nu al voor het draad te wachten tot jet binnen zet tijd is.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:55

Ik hoor dat inderdaad wel vaker Patricia! Ik ben bang dat ik hem (alletwee de kanten op) vermenselijk. Maar vind het gewoon lastig en wil natuurlijk het beste voor hem en dat hij gelukkig is. Ik ga er nog even over nadenken en donderdag even met de staleigenaresse bespreken. :)

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:45

24/7 buiten is heel fijn voor ze, mits onder de juiste omstandigheden.

Tango wil altijd graag op stal kunnen staan.
Hij heeft eigenlijk altijd in de nachten op stal gestaan.
Ooit 1,5 jaar 24/7 buiten gehad met een heel klein schuil stalletje, en dat was voor hem de verkeerde plek.
Nu staat hij 24/7 buiten op gras met grote schuilstal (5x3 voor zijn 2tjes) en is hij heel happy.
Zolang ze alsnog veel buiten komen is er in mijn ogen niets mis met op stal staan in de nachten.
Geeft ze een vertrouwde plek om rustig te slapen enzo.

Frummels: als het echt z’n natte bende is (wat logisch is met zoveel regen) zou ik zeker over wegen hem op stal te zetten voor de nacht tot de paddock droger is.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 23:15

Aaah Willem <3 Leuk om hem weer eens te zien hier, al zie ik hem natuurlijk vaker voorbij komen op insta :) Hoe gaat het op les en met rijden?

Lekker al die regen Kymberly, hier is het anders ook niet zulks lekker weer. Ach, die tijd komt wel weer. Pepper staat er ook weer lekker bij zeg, heel voldaan met zichzelf :') O:)

Hidde staat in de nacht binnen, word dan rond een uur of 20:00 binnen gehaald (als enige, we hebben beetje voorrecht hier op stal O:) ) En staat om 9:00 weer buiten. Heerlijk als je het mij vraagt. Hij slaapt iedere nacht in het stro en volgens staleigenaar ligt hij hard te snurken, dus ik gun hem die rust. In de zomer staat hij 24/7 buiten in de paddock en ligt dan ook snachts onder de overkapping te slapen :))

MimixDaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 00:33

Afbeelding

De kleine draak met haar nieuwe halster!
Daina heeft voor ze hier kwam n maand bij een handelaar gestaan. Nu begint ze dikker en dikker te worden, ondanks dat ze niet op gras staat, geen onbeperkt hooi, word 2x in de week getraind en daarnaast nog 2x losgooien. We zijn dus bang dat er daar een hengstje bij heeft gestaan. Want no way dat ze anders dikker en dikker word.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 07:33

Thanks Jenny <3 Lief dat je het vraagt. Rijden gaat over het algemeen heel prima! Ik probeer elke week of om de week te lessen. Is ook beter voor mijn motivatie heb ik gemerkt.

Hoe gaat het nu met Hidde qua dressuurtraining voor de wagen?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 10:29

Susanne, wat een lieve foto van Willem. Heb je priveles of is het een groepsles? Zijn er meer menners bij jou op stal?

Frummels, wat balen dat het zo nat en koud is. Een tijdje in de nacht op stal is ook geen ramp, sommige paarden doen het er beter op dan in de nattigheid staan. Haha en die foto waarbij het rond z'n ogen nog niet vies is. Hilarisch!

Kiekeboefje, klinkt als een heerlijke stal voor Hidde.

Wagen besteld! *\o/* Ben uiteindelijk voor zilverkleurige wielen gegaan. Lekker veilig :+

Hier staat Duvel samen met mijn haflinger Rowan in een paddock met grote schuilstal (4x7). Overdag mogen ze ook in de bak en in de zomer heb ik nog 2 snoepweide's van iets van 800m2 per stuk. Ik heb ook nog een box, daar staat de deur nu van open. Ik had wel stro alleen ze gebruikte het stro alleen als toilet.

Wil uiteindelijk nog rubber in de schuilstal, zodat ze ook overkapt kunnen liggen. En als ik ooit geld over heb wil ik nog een track naar het eind van het perceel om daar een waterpunt te maken.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:57

Leuk dat je wagen besteld is! Wat is de levertijd momenteel? Wachten duurt sowieso lang met dat soort leuke dingen vind ik altijd :))

Ik heb altijd privé les. Vind de 1 op 1 focus erg fijn. Er staan inderdaad meerdere menners!

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:10

Wat fijn Susanne :) merk je nu nog veel van zijn zicht probleem? Lijkt me trouwens een hele fijne zweet deken!

Hier gaat het goed maar rijden vooral buiten ritten. Dit past op dit moment goed bij mij, en haal ik de meeste plezier uit. :)

Nelleke top dat je wagen is besteld! Ben heel benieuwd *\o/*

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:13

De levertijd is ongeveer 4 weken dus dat valt me alles mee. Heb weleens maanden op een zadel gewacht. Bovendien kan Duvel nog (bijna) niets dus heb ik mooi de tijd om hem voor te bereiden.

Wat heerlijk Kiekeboefje, kan je vanuit stal direct naar buiten?

Vandaag Duvel voor de 2e keer gelongeerd. Hij leert zo snel! Hij pakte nu gelijk het commando 'drrrraf' op alsof ie nooit anders heeft gedaan. Hij vind het ook zo leuk om iets te doen.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:26

Nelleke: Leuk dat het gelukt is met kiezen! En 4 weken vind ik best wel snel eigenlijk. Fijn :j
En wat leuk dat hij het longeren zo goed doet.

Hier sneeuwt het vandaag, maar het vriest niet dus het blijft niet liggen. Resultaat: vieze natte drap. Gelukkig hoeven we vandaag nergens naartoe.

MimixDaina: leuk halster is dat :)

Jenny: fijn dat het rijden goed gaat! En buiten rijden is het heerlijkste wat er is <3

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:38

Nelleke: leuk dat je sulky besteld is! 4 weken lever tijd valt me reuze mee!

Frummels: ah bah sneeuw! Hopelijk regent de stap allemaal snel weg!

Jenny: buiten rijden had ook altijd mijn voorkeur hoor, had zoiezo ook weinig keus, maar niets leukers dan dat.

Gister is de Fysio geweest voor Tango.
2020 was voor hem een pittig jaar lichamelijk, en een apktje kan geen kwaad.
Ze was gelukkig behoorlijk tevreden over hoe hij aanvoelde, zat wel wat vast maar is wel eens veel erger geweest.
En kreeg complimenten hoe goed hij er nu uitziet.

Normaal moest hij altijd bijna elke dag flink aan het werk, anders wordt ie een vet bolletje.
Maar Nico houd hem zoveel in beweging tegenwoordig dat hij keurig op gewicht is
(Normaal rond de 235 en te zwaar, nu een keurige 212 :D )

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 17:18

Zo ik moet weer even terug lezen. Helaas had mijn telefoon het begeven en moet ik het nu weer even doen met een oudere versie iphone. Helaas is dat ding zo traag met internet dat ik maar even wat minder op bokt kijk.

@Elaine: ik kijk het inderdaad even een tijdje aan met Rakker. Hij oogt verder blij en fit, dus ik maak mij geen zorgen.

@Lori Wat balen van je tuig! Ik bestel veel uit Engeland vanwege mijn tuigatelier. Dat gaat nu allemaal dus nog duurder worden.

@Frummels Ja het supplement kan hem in ieder geval een kleine boost geven, dus wie weet.
Jeetje wat kan Pepper zich toch vies maken! Ik zou ook overwegen om hem savonds op stal te zetten. Dat moet uiteraard wel binnen het budget passen. Zijn er veel Pensionstalletjes bij jou in de buurt of zijn ze daar niet zo van de paarden?

@Mandyy Jij ook de beste wensen! Wat balen van Max, hoe gaat het nu met hem?

@Nelleke Rakker is nu 20 jaar, dus ook niet echt de jongste meer (al denkt hij dat soms nog wel uiteraard) Hij is geschoren, dus op zich kan hij zijn warmte wel kwijt.
Ag zal ook wel raar zijn dat haar vriendinnetje weg is! Hoelang heb je dat paard gehad die verkocht hebt. Fijn dat je inmiddels je HCA hebt besteld! Leuk vooruitzicht!

@Susanne Jij uiteraard ook nog de beste wensen!
Misschien toch een beetje te maken met de leeftijd. Rakker oogt dus verder ook gewoon fit en blij, maar met het supplement kan hem wel een beetje ondersteuning geven.
Naf respirator Zorgt dat de weerstand van de luchtwegen verbetert en de weg vrijmaakt voor een optimale longfunctie.
Hij krijgt nu 10 dagen een boost en daarna tijdelijk onderhoud. Nu 5 dagen bezig dus kan er nog niet veel van zeggen.
Wat een mooie pyjama heeft Willem <3 Het is wel leuk dat grote merken steeds vaker kwaliteit spullen ook in kleine maatjes maakt!

@MimixDiana Jeetje! Goed in de gaten houden of haar door en dierenarts laten opvoelen is ze inderdaad dragend is?

Vandaag met een heerlijk winters zonnetje met Rakker aan de hand gefietst. Hij vind dat heerlijk, oortjes erop en gaan. Helaas geen foto s want ik was mijn telefoon vergeten mee te nemen naar stal.

Morgen gaan we naar het strand dus hopelijk hebben we dan weer dat lekkere zonnentje {:}

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:09

De sneeuw is hier alweer weg gelukkig! dit weekend nog een paar druppels regen en dan zou het voorlopig eventjes droog moeten blijven.

Sasika: Er zijn veel stallen bij ons in de buurt, maar dit was de enige die aan mijn wensen voldeed. Ze lopen hier nogal achter als het op paardenwelzijn aankomt, dus het is hier vrij normaal dat de paarden de hele dag in een box staan. De stal waar we nu staan was 1 van de 2 die we hebben gevonden waar ze zoveel mogelijk buiten komen. :) Ook voeren de meeste stallen beschimmeld kuil of rot hooi.. Hier hebben ze hele mooie balen hooi van eigen land en ze mixen het voor de shets regelmatig met stro.
Wat leuk dat Rakker fietsen zo leuk vindt! Heel veel plezier morgen op het strand <3

Elaine: Fijn dat de fysio tevreden was over Tango.

Ik ben al twee dagen aan het uitstellen om alle spullen schoon te maken. Heb mijn tas met tuig etc. mee naar huis genomen want alles zat onder de bagger. Het is nu wel netjes opgedroogd dus ik kan het er denk ik zo afborstelen. Maar heb er gewoon geen zin in :+ Morgenochtend ga ik het meteen doen als ik wakker ben want dan ben ik er van af haha. Moet ook alles even overplaatsen naar zo een grote doorzichtige IKEA bak, want al mijn spullen zitten nu in een oude grote tas.. Niet zo handig want dan moet ik steeds graven.
We hebben helaas geen (plek voor) kasten op stal dus iedereen heeft alles over een zadelbok hangen, maar dat raakt zo in de war met mentuig en al mn andere spullen vind ik.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:47

@Frummels, Wat was die vies zeg en uitstel gedrag ik ken het. Ik heb gelukkig niet veel zaken uit leer liggen dat scheelt werk :+

@Nelleke, Gelukkig moet je niet lang wachten, zilver is natuurlijk wel tijdloos en je kan altijd nog een setje maken door gekleurde bontjes aan je staalkabels te doen ter hoogte van de sluiting.

Hier staan ze momenteel vooral vies en lui te wezen dus ik lees vooral mee. Ik ga eenmaal de koudste dagen voorbij zijn een klein patroon scheren en ze dan terug inspannen. Finn is begonnen met verharen, hopelijk dit jaar wel beter dan vorig jaar toen was die pas begin de zomer klaar. Ik heb een zak lijnzaad bestelt en ze krijgen vitaminen bij dus hopelijk merk ik over enkele maanden verschil.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:01

Elaine, wat fijn dat Tango goed werd bevonden door de fysio! En dat hij lekker door zijn maatje in beweging wordt gehouden :+

Saskia, ik had de merrie iets langer dan een jaar. Ze stonden 24/7 samen in een 'paddock paradise', Duvel is er pas 3mnd geleden bij gekomen. Ga je met Rakker naar het strand morgen? In elk geval veel plezier alvast!

Frummels, wat fijn dat er een wat drogere periode aankomt. Wat interessant om te lezen hoe het daar allemaal gaat. Je zou zeggen dat ze met zoveel ruimte en goed klimaat voor hooi gemakkelijker de welzijnsstandaard hoog kunnen houden, maar dat valt dus tegen. Wat vervelend dat je geen kast hebt op stal. Mag je ook niks neerzetten?

Lori, lekker dat je straks weer met Finn aan het werk kan. Waarom staat hij nu stil?

Duvel z'n tuig is binnen en alles lijkt te passen zo op het eerste gezicht. Hij had nog nooit een tuig op gehad dus heb voorzichtig alles opgelegd maar hij vond het allemaal prima best. Vandaag hoofdstel met bitje geprobeerd en afgesteld. Het bitje was wel gek maar verder was hij super braaf. Ook nog even kort gelongeerd, doe ik nu steeds een kwartiertje, puur om de commando's aan te leren.

Helaas maak ik me nog wel erg zorgen om die castratiewond die nog steeds niet 100% dicht zit. Er zit nog een heel klein gaatje, soort fistel? Het is niet warm, niet rood, niet dik en er komt geen pus meer uit maar echt helemaal dicht is het niet. DA gebeld en die komt volgende week.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:57

@saskia: veel plezier op het strand morgen!
Hoe ging het met het fietsen met Rakker vandaag?

@frummels: wat vervelend dat je maar uit zo weinig stallen kan kiezen daar. ( al is het in de randstad niet veel beter helaas)
Maar wel fijn dat je kiest wat het beste is voor hem,
En dat uitstel gedrag is herkenbaar hoor, daarom heb ik alleen een hoofdstel van leer :')

@nelleke: fijn dat je tuig al binnen is! Heb zelf ook zilco gehad, echt top spul!
En knap dat ie alles zo braaf over zich heen laat komen :D

Tango is het niet eens met zijn pensioen, en is echt stront vervelend aan t worden _O-
Vandaag maar 10 min met hem gefietst. Ga ik dat maar langzaam uitbouwen en hem onbelast km laten maken.
Hopelijk gaat dat wel goed, maar moet wat als hij zo duidelijk aangeeft niet happy te zijn met niets doen

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 21:11

@Nelleke, Ik heb geen handschoenen waar ik genoeg grip mee heb voor de leidsels en er ook even het budget niet voor :') . Vandaag had het gekund maar ik was de tijd wat uit het oog verloren helaas, hopelijk ga ik volgende week kunnen inspannen dan is de temperatuur ook terug wat hoger.

Die castratie wonde klopt inderdaad niet, goed dat je da even komt kijken ernaar. Ik weet dat een (meelezend) topic genootje vorig jaar ook zo iets had en die moest opnieuw onder het mes.

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 17:24

@Nelleke, dat is nog niet zo lang dus.

Oewww daar zou ik inderdaad achteraan gaan. Ken veel ruinen die veel last hebben van hun castratielitteken. Mocht het uiteindelijk dicht zijn zou ik ter versoepeling van het littekenweefsel scar Cream van phytonics gebruiken.

@ Elaine ja fietsen ging gisteren heel goed :D hij doet dat super braaf en fanatiek.

Ik snap dat je hem dan nog Een beetje in beweging houd. Zolang je het gecontroleerd doet en alles goed in de gaten houd moet dat vast kunnen.

Vandaag zijn we lekker naar het strand geweest met de pony’s. Rakker was wel vaker geweest maar de Shetlander waarmee hij samen op stal staat nog nooit. Voor de meiden die de pony’s zouden rijden was het ook voor het eerst en spannend dus helemaal leuk.

Heenweg helaas nog politie controle gehad waardoor we om moesten rijden en een tijdje stonden. Gelukkig was het mooi weer toen we het strand opreden. Pony’s waren super blij en iedereen in hun nopjes.

Geslaagde rit dus!

Afbeelding

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 21:42

Ah wat is dat genieten Saskia!
Je had mazzel met het weer iig :D

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 13:05

Is die niet schattig <3

Afbeelding

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 14:16

Lori: balen van je Zilco bestelling...

Mandy: arme Max :(:) Hoe gaat het nu met hem? Sjors krijgt ook steeds iets meer ruimte tussen zijn kiezen, schijnt vaker te gebeuren als ze ouder worden. Volgens de tandarts kan ik het alleen in de gaten blijven houden en hem eventueel 2x per jaar laten behandelen in plaats van 1x per jaar.

Nelleke: Sjors staat ongeveer 1km van het bos, letterlijk even los stappen en gaan met die banaan :) Fijn dat Duvel het werk zo goed op pakt! Balen dat zijn castratiewond nog steeds niet helemaal dicht is...

Lieve Wimpie in zijn streepjes pyjama <3

Kymberley: ik dacht dat Sjors smerig kon zijn maar jeetje Pepper slaat echt alles :oo Als je hem volgend jaar wat meer in training hebt staan (als je dat van plan bent) zou ik wellicht wel overwegen om hem te scheren en een deken om te doen. Sjors rolt ook graag en dat gaat prima, de deken schuurt lekker langs zijn geschoren vachtje :')

Elaine: Tango weer zijn APK'tje gehad, fijn dat het meeviel en dat hij nu goed op gewicht blijft. Wat voor een blessure heeft hij (gehad)?

Saskia: heerlijk, het strand! Wil er binnenkort ook weer graag heen met Sjors.

Gisteren Sjors voor de laatste keer geschoren dit jaar (hopelijk) en een bosritje gemaakt. Het trainen gaat de laatste tijd de goede kant weer op dus ik wil eigenlijk weer graag wedstrijden gaan rijden maar dat zit er voorlopig nog niet in natuurlijk... eerst ook maar weer eens de lessen op gaan pakken. Ik heb genoeg motivatie nu maar mis wel echt wat om naar uit te kijken op paardengebied :\

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 14:27

Elaine, is dat Tango? Wat een leukerd!

Saskia, heerlijk naar het strand! Welk strand was je?

Ayla, wat geweldig om zo dicht bij het bos te staan! Balen dat er nu niks te starten valt he? Ik hoop dat het van de zomer wel echt gaat aantrekken! Is er voor mennen niet eenzelfde regeling als met dressuur? Dus starten dmv een filmpje?

Duvel heeft een hoofdstel met bitje in gehad. Ben wel een beetje aan het rommelen met het afstellen van het hoofdstel maar hij laat alles braaf toe en vind alles best. Ook nog even gewandeld langs de (veel te drukke) weg hier. Er kwam zelfs zo'n gele banaan ligfiets langs, boeide hem letterlijk niks :+ Hij vind mee op pad wel heeeeel leuk! Oortjes erop, pas erin en gaan. :D

Oh ja, deken is ook besteld, als ie past ga ik hem scheren. (Die baard... :') )

Afbeelding