[HK]SMP kletstopic 1

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 13:30

Welke omgeving zit je Ingrid? Ik snap wel wat je bedoelt, lastig om iets naar je wens te vinden.

De omgeving waar ik zit betaal je érg veel qua stalgeld, als ik het vergelijk met het noorden en oosten bijvoorbeeld. Maar daar doe je weinig aan.

De Veluwe is zo fijn inderdaad om te rijden. Ik ben er echt verliefd op! Ik heb hier trouwens ook alles op stap afstand: strand, duinen, bos, polder.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 13:33

Wij hebben twee binnenbakken (20x40 en 30x60), een buitenbak (20x40) en een stuk weiland waar gemend kan worden. Ik kan in de grote binnenbak en de buitenbak mennen, de kleine is te zwaar dus daar longeer ik voornamelijk. Op mijn vorige stal was er alleen een 20x40 buitenbak en daar mocht ik ook in mennen. Nadeel van een buitenbak is idd dat ze nogal snel bevriezen.. kon een groot gedeelte van de winter dus ook niet echt fanatiek trainen. Hier bevriest alleen de grote binnenbak als het echt heel hard gevroren heeft, de kleine binnenbak blijft vrijwel altijd wel goed. Ik men trouwens ook heel graag buiten op veldjes etc, maar ik ben er tegenwoordig veel s'avonds en dan gaat dat niet.

Hier ook vorst sinds gisteren/eergisteren.. zelfs weer een ini mini laagje sneeuw -O-

Je moet doen waar je jezelf het beste bij voelt en wat jou het beste lijkt voor Alf, Ingrid :) Ik ben verhuist omdat er steeds meer miscommunicaties ontstonden en ik het echt niet meer naar mijn zin had daar, en Sjors ook niet (dit merkte je heel goed aan hem). Mijn ervaring is wel dat je op elke stal wel wat toe moet geven, het beleid is vrijwel nooit 100% naar je zin. Hier komen ze relatief weinig buiten (s'winters 12 tot 4, s'zomers 9 tot 4, oude stal s'winters 12 tot 5 en s'zomers 10 tot 7/9), maar Sjors is zó veel gelukkiger hier en met Boef zijn knieën gaat het ook veel beter.

Jorex

Re: [HK]SMP kletstopic 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 13:49

@Ingrid, ik moet er met Jorie ook meteen uit als ik wil beleren. Of ik moet het in de zomer doen en dan de buitenbak van mijn oude manege pakken, want die binnenbak kan alleen voor een pony die de juiste spieren er al wat op heeft zitten. Ik heb gelukkig wel een doodlopend weggetje waar we de eerste km's kunnen doen. En ik wandel nu al met hem.
Ik merk trouwens dat Jorie nu echt beter in zijn vel zit, hij is ook al aan het verharen nu.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 13:54

Jelleee schreef:
Welke omgeving zit je Ingrid? Ik snap wel wat je bedoelt, lastig om iets naar je wens te vinden.

De omgeving waar ik zit betaal je érg veel qua stalgeld, als ik het vergelijk met het noorden en oosten bijvoorbeeld. Maar daar doe je weinig aan.

Is het verschil zo groot dan?

Als je hier (Westerkwartier/Groningen) een leuke stal hebt: plattelandsstal, snachts binnen en overdag (8:00-20:00) buiten, met goed gedraineerde buitenbak met verlichting, betaal je zo'n €200-€270? Tenminste, dat is hier zo.

Hier op het moment geen bak, maar dat vind ik geen probleem. Ik zou op het land zo even wat uit kunnen prikken, en we hebben een 'grasbak' die in de zomer goed begaanbaar is! Lekker naar buiten, ik heb er geen probleem mee.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 14:07

Ik woon vlakbij Delft, dus midden in de Randstad. Beste omgeving voor paarden :+ :D

Fennadev; dat zou ik eng vinden. Maar vooruit; ik ben een schijterd na 3 zware ongelukken -O- :D
Van de grote longeerring naar de buitenbak was voor Alf (en voor mij 8-) ) al een mega spannende omschakeling. Ben zo blij dat ik niet direct naar "buiten" hoef.

Ik blijf op m'n gemak rondkijken. Heb zeker geen haast maar er zijn een aantal dingen die ik graag anders zou zien. Maar inderdaad wat ayla al zegt; 'het is overal well wat'. Net als met werk en een vent vinden hahahaha (maar die heb ik al 18 jaar dezelfde haha)
En dan dus kijken wat je acceptabel vindt en wat niet.

Ik merk wel dat je op veel stallen niet welkom bent met je shet. Zijn ze niet op aangepast, kunnen dan overal onderdoor bijvoorbeeld etc. Of je betaalt volle paardenprijs, en dat is vaak meer dan 300 euro. tja........

Blijft lastig! Ik wil denk ik ook een combi die erg lastig is; ik wil mijn pony het liefste in een uitloopstal met heel veel ruwvoer maar ik wil ook fanatiek mennen in de toekomst........

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 14:16

Zulke stallen zijn er wel, hier in de buurt niet maar ik weet dat Romy op een stal staat met paddock paradise én een binnenbak. Hier in de buurt betaal je vooral naar wat je gebruikt en zo kun je zo luxe/duur gaan staan als je zelf wilt. Ik heb graag wat luxe, dus sta nu wat duurder dan ik stond, maar het valt nog mee (zo'n €175,-/€200,- per pony).

Alleen sportshetlanders worden hier gewaardeerd :+

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 14:20

Kijk dat zijn de perfecte stallen inderdaad. Zijn er hier ook niet hoor. Die prijs betaal ik nu ook dus zou ik er graag voor over hebben :-)

Romy woont meer brabant/gelderland dacht ik?

Waar longeren de mensen zonder longeerring bijvoorbeeld ? Zonder IETS kun je helemaal NIETS vind ik altijd haha

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 14:23

Ik heb met Alex ook minstens 3 keer in een galop gezeten waar je liever niet inzit met de oude kar. Maar de eerste keer met Jorie, gaat het halster erbij over en mijn moeder gewoon wandelend aan het halstertouw voorop en dan pas los als Jorie eraan toe is. Volgend jaar ga ik beginnen met het wandelen dmv lange lijnen, dus dan leert hij dat hij voorop moet.
Onder het zadel heb ik trouwens geen enkel plezier meer in alles harder dan draf helaas, ook daar slechte ervaringen met galop. Dus ik kan echt mijn ei wel kwijt met het mennen nu en ik denk niet dat ik ooit nog weer eens wil rijden, maar dat zie ik dan ook wel weer.
Zo iets als waar Romy staat, wil ik mijn twee heren ook hebben als ze op pension komen te staan. En dan hoeft van mij niet eens perse een binnenbak erbij te zitten, in de buurt is ook goed. Zolang ik maar eens per week iets meer dan hobbelen kan doen.
Ik longeer in ons weiland, want de paddock is te klein.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 14:30

Hier betaal je op veel (de meeste) stallen ook de gewone paardenprijs. En de meeste stallen willen ze alleen in de winter 's nachts op stal en lente zomer en herfst dag en nacht buiten (voor dezelfde prijs). Ik wil hem graag het hele jaar door 's nachts op stal hebben dus dan vallen de meeste al af. Wil je een binnenbak hier dan kun je op prijzen vanaf 400 euro rekenen. Er is hier wel een goedkopere in de buurt met binnenbak maar de verzorging daar komt niet overeen met wat ik prettig vind (krijgen daar maar 2x per dag water bijvoorbeeld).

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 14:35

Zelfde prijzen als hier dus Jelleee :-)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 14:58

Ben benieuwd naar wat je zoektocht gaat brengen :) Zoals Ayla al aangaf, op elke stal is wel wat. Het is gewoon belangrijk om iets te vinden waar jij zelf goed bij voelt, waar je pony fijn kan staan en wat je krijgt voor de prijs die je ervoor wilt betalen.

In mijn zoektocht naar mijn huidige stal ben ik op heel veel stallen wezen kijken en eentje is me echt bijgebleven en niet positief :+ De prijs daar was echt heel hoog (350 voor shet kale huur) en toen ik vroeg wat er voor die prijs gedaan werd keken ze me heel raar aan >;) Waarop die eigenaar nogal arrogant antwoordde dat als ik zelf niet elke dag wilde uitmesten, binnen en buiten zetten dat ik dan maar geen pony moest hebben.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 15:04

Ikzelf men altijd buiten, geen bak hier maar ik ben sowieso een buitenrijder dat scheelt veel.

Oreo zijn hoeven bijgewerkt vanmorgen, staat terug wat beter en liet het stukken beter doen dan de vorige keer. Zijn voorste is sowieso geen probleem maar de achterste ging toen moeizaam. Nu ging dat eigenlijk gewoon vlot +:)+ . Dadelijk hier even de wissel doen in de weide hem buiten en mijn andere binnen. :)

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 15:05

Prijzen bij jullie vind ik ronduit absurd Susanne.. maar dat wist je al :P En zulke mensen moeten niet eens een pensionstal beginnen.

Ik longeer in de kleine binnenbak, in de zomer vast ook wel in de buitenbak. Op de vorige stal altijd in de buitenbak, waar ik nog eerder stond (simpel weillandje met schuilstal) altijd in het weiland :)

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 15:30

Hier ook een binnenbak, longeercirkel en buitenbakken. Cirkel is net nieuw aangelegd dus soms beetje zwaar voor de kleintjes maar dan kan ik nog in de paddock longeren die is prima te doen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 16:53

Ja, dat blijft 'er is overal wel wat'. Heb in de afgelopen jaren (heb hiervoor grote paarden gehad) al heel veel stallen bezocht in de omgeving en gewoon nog niet iets gevonden waar het 100% perfect is. Maar ik denk dat dat inderdaad niet bestaat. Zelf dan maar iets kopen hahaha.

We staan nu super luxe hoor en hebben alles, mag echt niet klagen. Daarom heb ik ook geen haast :-)

Niets doen voor 350 euro voor een shet _O- _O- Bizar!!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 17:21

Wij hebben nog een box vrij Ingrid :P Heb je alleen wel een uur reistijd haha

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 17:30

Het halster staat leuk op hem Suzanne:
Afbeelding

Vandaag al meteen mee gewandeld, haha.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 17:33

Staat hem super +:)+

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 18:15

Mooi halster en leuke foto! :j

Hier weer heel druk, dus reageer even minder. :o

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 18:21

Haha een uur reistijd nee dank je. Zou wel leuk zijn bij andere menners.

Mooi halster Fennadev!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 18:27

Hier mis ook wel mensen om mee samen te mennen. Ik zie wel eens een fries gaan trouwens, maar dat is dan weer te groot om samen mee te mennen.

Ja hij kon even twee tellen stil staan, hij was heel druk vandaag :P

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 18:37

Hier zou ik gezelschap af en toe ook wel leuk vinden hoor maar de enige dat het kan zit op +-8 kilometer afstand. Zo lang die 4 is ga ik niet over de 12km en eenmaal ik terug kan trainen is het terug even opbouwen. :)

En Fenna zie het niet goed maar lijkt wel een leuk halster!

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 18:47

Lieve foto! Halster staat leuk.

Mijn stalgenootje ment met haar shet en een vriendin staat op een stal 10 min stappen vanaf mijn stal. Maar ik maak ook wel met stalgenoten en hun paarden ohz een ritje. Het allerfijnst blijft om de trailer te pakken en naar het bos/strand te gaan <3

lobkew

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 18:48

Wat een luxe, een bak! Lijkt mij super fijn. Ik kan wel longeren in de buitenbak bij de buren als de paarden niet in de wei staan en er niemand anders in de bak wil (pensionstal). Om te mennen is hij helaas te zwaar maar liever iets dan niets. Mennen doe ik over de weg, op een veldje of swinters in de wei van de buurman. Lijkt me heerlijk een bak om in te mennen. Volgend jaar doe ik examen en daarna ga ik als het goed is studeren. Dan is er dus een kans aanwezig dat ik op kamers ga als het met ov dagelijks niet haalbaar is. Dan gaan de pony's mee, maar pfff wat is dat duur 2 pony's in pension. Zat laatst even rond tr kijken hoe duur dat dan is, wageningen en groningen ging nog wel maar Utrecht was best duur.

Halster staat leuk Fenna! Meerijden met een Fries kan prima met een goed getrainde pony. Ik heb met Udo welleens ritten van 25km gereden bij de vereniging, met grote paarden dus. Ging prima, hij was minder bezweet dan de andere meestal.
Voor Kjani is dat nu nog te vroeg, maar ik denk dat hij dat over een paar jaar prima aan kan.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 19:00

Alex zit nu gemiddeld qua conditie en training. Ik hoop dat de topsport hem ook echt gaat helpen met spieropbouw. En Alex is gewoon liever lui dan moe, dus hij wil niet heel hard. Wel lang doorgaan trouwens en ook met de groep mee als er een groep is.

@Lori, het is het bruine leren halstertje dat ik van Suzanne heb overgenomen. Ik denk dat ie Alex ook nog wel gaat passen, alleen dan op de grootste gaatjes. Bij jorie zit ie nu op de krapste gaatjes.

Zijn er nog mensen die de paasrit gaan doen 16 april? Mijn research cursus begint de 18de dus het kan net om mee te rijden voor ons.