[HK]SMP kletstopic 1

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:09

Dat bedoel ik idd Hillary, voor zover ik weet moest dit eerder ook zijn wat de trailer maximaal mag wegen. Dan zou onze auto onze trailer dus niet mogen trekken, ookal was 'ie leeg. Wij laden ook altijd minder dan toegestaan is :) Idd max 1100, meestal zo'n 900. Wat er over het B rijbewijs gezegd is verder klopt idd, dat had niets te maken met de wijziging waar ik het over had haha.

Nee dat is niet het ledig gewicht Fenna. Het ledig gewicht is 1295, rijklaar 1395 en de auto mag 1300 trekken. Het is dus niet zo dat je met een aanhanger mag rijden die zwaarder is dan de auto, zowel bij een B als een BE rijbewijs niet. In mijn geval mag de auto mijn trailer wel trekken en tevens mag er nog nét met een B rijbewijs mee gereden worden.

Edit: trailer weegt 700 trouwens, geen 900 (dat laden we meestal). 700 + 1200 = 1900 en auto 1400 is 3300 ipv 3495 :)

IngridM

Re: [HK]SMP kletstopic 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 19:34

Ik heb jaren geleden toen ik nog reed mijn E gehaald. Toen moest je kijken naar wat je kon trekken. Mijn partner met zijn B mocht bv geen lege trailer trekken.
Dat is nu volgens mij veranderd.
Meer trekken dam je auto weegt is niet zo slim :-)

Vanmiddag les gehad met Alf. Een puppie en een schijterd; geen al te beste combi maar ik ben mega trots op hem en op mezelf.
Na 3 flinke paarden ongelukken word je metha voorzichtig en ook super schijterig :-)
Maar we hebben het beiden goed gedaan. Voorlopig blijven we ook nog veilig aan een longeerlijn rijden :-)
Ik heb geen haast dus rustig aan :-)

lobkew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:43

Ingewikkeld al die regeltjes...
Wij hebben een 1.5 paards trailer omgebouwd tot een trailer waar 2 mini's en een sulky in kan. Deze mag met een B rijbewijs gereden worden. Ik ben nu bezig met het halen van m'n rijbewijs (B). Ben wel van plan om door te gaan voor BE,toch wel handig met een paardenhobby.

Iris_VdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:56

IngridM ik heb 2 mini's (dit zijn ze) en kan een manege aankleden met de spullen die ik heb, ik ben er me van bewust haha :D *\%/* en dan staan de overige 24 halsters nog niet op de foto. Heel de stal hangt er vol mee. Maar er is al veel verkocht...oefAfbeelding

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 23:13

lobkew schreef:
Ingewikkeld al die regeltjes...
Wij hebben een 1.5 paards trailer omgebouwd tot een trailer waar 2 mini's en een sulky in kan. Deze mag met een B rijbewijs gereden worden. Ik ben nu bezig met het halen van m'n rijbewijs (B). Ben wel van plan om door te gaan voor BE,toch wel handig met een paardenhobby.

Dat dacht ik ook, dus ook na mijn B meteen mijn E rijbewijs gehaald! Naast Donja, ben ik veel bezig met Marloes. Zij weegt zo een ton. Als je dat rijbewijs haalt kan je er (als je een beetje je best doet in het verkeer) je hele leven plezier van hebben! :)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 08:58

hahhaa IrisVdV :-) Geweldig. Dus we kunnen bij jou komen shoppen als we iets nodig hebben ? :-)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:23

Ik ga niet voor mijn E. In ieder geval de komende jaren niet. Ik moet al door zoveel ellende iedere keer als ik mijn B wil halen dat ik heb besloten om de E maar te laten voor wat het is. Ik zie er nu al tegenop om 10 april weer te moeten afrijden. Het zal wel weer net zo gaan als de vorige keren en ik ben er inmiddels wel klaar mee, want ik rij beter dan sommige anderen die ik op de weg tegenkom. Ik heb de komende jaren toch nog niet een E rijbewijs nodig.

Ik heb al bij Suzanne geshopt. Komt als het goed is vandaag aan, net als de pavo topsport.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:29

@IrisVdV, wat een geweldige dekens heb je! En wat een schattige pony's. <3

Longeren is nog een dingetje...... :=
Afbeelding

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:47

Gisteren bij ons ook Kiekeboefje. Alex had iets teveel energie en ging telkens onder de lijn door draaien en als ik dan zei dat het niet mocht, ging hij keihard galopperen en bokken. Stuiterbal :+

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:53

@Fenna, Hahaha ja... herkenbaar. Komt door het weer denk ik :') Ik zal het een keer filmen, lacht je dood _O-

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:57

Fennadev schreef:
Ik ga niet voor mijn E. In ieder geval de komende jaren niet. Ik moet al door zoveel ellende iedere keer als ik mijn B wil halen dat ik heb besloten om de E maar te laten voor wat het is. Ik zie er nu al tegenop om 10 april weer te moeten afrijden. Het zal wel weer net zo gaan als de vorige keren en ik ben er inmiddels wel klaar mee, want ik rij beter dan sommige anderen die ik op de weg tegenkom. Ik heb de komende jaren toch nog niet een E rijbewijs nodig.

Ik heb al bij Suzanne geshopt. Komt als het goed is vandaag aan, net als de pavo topsport.

Hij komt niet vandaag aan, sorry. :P Het is er gister bij in geschoten, maar kan hem vanmiddag sowieso brengen. Dan laat ik het je even weten als ik hem gepost heb.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:15

Kiekeboefje; ik zou niet longeren met een touwhalster. Die werken vaak best pittig in en zijn er echt niet voor bedoeld. Beter een gewoon halster dan.
Julie al vorst gehad zo te zien ook ? Wij gelukkig vannacht pas.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:33

Bij ons heeft het gister de hele dag gevroren en gesneeuwd _-:( Sneeuw vind ik mooi hoor maar ook wel onhandig.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:35

Wij hebben ook al vorst gehad. Ik longeer Alex ook met touwhalster. Met een halster luistert hij helemaal niet, hij weet namelijk precies dat ie sterker is dan mij. Zelfs met touwhalster ontsnapt hij me nog wel eens. Ik heb geen afgesloten stuk waarin ik hem longeer. Maar ik heb dan ook echt niet de intentie om hem echt goed te trainen dan. Meer even beweging geven en stem commando's oefenen. Verder heb ik hem dan niet strak in een cirkel lopen, dus zonder druk op zijn hoofd. Dan krijgt hij zijn hoofdstel om en de dubbele longeer lijn.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 13:35

IngridM schreef:
Kiekeboefje; ik zou niet longeren met een touwhalster. Die werken vaak best pittig in en zijn er echt niet voor bedoeld. Beter een gewoon halster dan.
Julie al vorst gehad zo te zien ook ? Wij gelukkig vannacht pas.

Dankjewel dat je om Donja denkt :) ik snap wat je bedoeld, en ik ben het zeker met je eens. De bedoeling was ook niet echt longeren maar meer grondwerken, en omdat ze de basis regels vergeten schijnt te zijn had ik even een touwhalstertje genomen. Maar ze is me zo sterk, ze schiet me steeds weg en rent dan ook gewoon door. Dan werkte dit me het beste!

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:48

Hier doe ik af en toe aan cirkelen, longeren zelden en dat gaat ook gewoon op touwhalster en dergelijke.

Hier had ik gehoopt op vandaag vorst, hoop dat het nu morgen gaat zijn want wil Oreo zijn hoeven kunnen doen en de enige plek dat ik hem goed kan vastzetten waar ik zijn stand goed kan zien is in de grote stal waar de andere pony's staan. :D Morgen dan ook het stuur verder op mijn ene pony zetten en bij Oreo ermee beginnen om er een stuur op te krijgen hopelijk.

Straks maar water slepen en de kruiwagens nog uitgieten eventueel.

Rosedias

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 19:18

Iris_VdV schreef:
IngridM ik heb 2 mini's (dit zijn ze) en kan een manege aankleden met de spullen die ik heb, ik ben er me van bewust haha :D *\%/* en dan staan de overige 24 halsters nog niet op de foto. Heel de stal hangt er vol mee. Maar er is al veel verkocht...oef[ [url=m/NOWPZn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nawh wat een scheetjes! Leuke dekens! Waren ze duur?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 20:07

Hoi Rosedias. In dit topic is het de bedoeling dat je gezellig mee komt kletsen over je shetlanders. Ik heb even in het andere topic gespiekt, maar wat een leukerds heb jij! Hoe heten ze (ja hier moet een vraagteken, maar mijn toetsenbord is in de bonen, dus ik ben mijn vraagteken kwijt)

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 23:19

Fenna :') tijd voor een nieuw toetsenbord

kiekenboef ik longeer floor ook wel eens aan een touwhalster, maar dit is meer icm met grondwerk niet longeren-longeren

Ik ga maar niet meepraten over trailer rijbewijzen :') mijn verzorgster doet het trailer rijden, ik heb helemaal geen rijbewijs haha

Vandaag helaas niet bij Floor geweest het was de dag van mijn verzorgster, hij was volgens haar een beetje chag, net als de rest van de paarden :')
Gister heb ik op de fjord van een stalgenoot gereden, door omstandigheden durft ze zelf niet met haar in de bak te rijden en rijd ze alleen buiten met haar fjordjes. Nu mocht ik haar gister in de bak rijden en ze deed het heel erg goed! Ze voelde wel net zo wankel als een 3,5 jarige net ohz, gister en eergister de tinker bij mij op stal gereden, die rijd ik nu zonder zadel omdat zijn zadel imo niet goed ligt.
Floor lekker aan de dubbele longe en lange lijnen gehad, ging goed!! hij begint het galoperen op het goede been steeds beter te snappen, gister wat grondwerk gedaan en hem met een touwtje gelongeerd. Longeer heb op dit moment vrij veel, hij heeft een periode van oktober tot december weinig serieus gedaan en wil zijn conditie en spieren wel echt op orde voor dat die weer voor de sulky gaat. De metazoa bevalt echt super! zijn vacht is nog steeds dik maar veel geslotener op zijn huid, zijn hoeven slijten niet meer na één x over straat een heel stuk af, hij heeft mega veel energie en hij lijkt zelfs te zijn afgevallen.
Van de week hebben de tinkers of de fjorden de slowfeed bak (waar floor niet bij kan :') ) ALWEER door het draad gejaagd, dus die hebben we eruit gehaald en ze krijgen nu 1 x per dag in de stallen en speciekuipen hooi en 3 x uit hooi netten. WAT EEN RUST! eindelijk geen haat en nijd meer onderling, alles eet zijn of haar portie op en floor kan overal bij, het blijft ook echt een stuk netter, scheelt weer vegen, voor mij geen slowfeed bak meer := nu de stalgenoten over halen om op twee plekken slowfeed netten ophangen en netten in de stal ophangen en misschien nog ergens los :)

Iris_VdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 00:27

Rosedias nee hoor echt niet duur die dekens van Nika. Neem maar eens een kijkje op de site. Heel tevreden van. Heb er nu 5 en wacht op de volgende lading dekens die aangevuld wordt op de site. Ik ben vooral blij met de pasvorm en de leuke prints. Ik heb het niet zo voor saaie dekens :p

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 12:53

Jelleeee; sneeuw vraagt natuurlijk wel om foto's he :-)
Wij afgelopen nacht eerste vorst gehad. Paddocks al stijfbevroren dus paarden blijven binnen, balen! Ik kan gelukkig altijd met vriendin regelen dat ze er dan toch nog 2 x uitkomen, beter dan hele dag op stal blijven staan.
Er worden altijd 2 grote paddocks goed gehouden en de longeerring zodat we in ieder geval nog wel iets kunnen.

Kiekeboefje; dan kan het inderdaad handig zijn en net even wat je nodig hebt, juist omdat het wat scherper inwerkt. Boefies zijn het! Maar wel lekkere boefies haha <3

Lilian lekker gereden :-)

Hebben veel van jullie een bak om in te mennen ? En zo nee, dus altijd naar buiten? Hebben jullie dan ergens een veldje waar je op kunt oefenen oid ?

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 12:56

Hier wel een bak (buiten) maar 9vd10 keer kan ik daar niet in omdat ie t zwaar is. Dus eigenlijk altijd naar buiten

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 13:05

Wij hebben een buitenbak en die is normaal gesproken goed te rijden, maar nu met de vorst is hij al de hele week bevroren en te hard om te trainen. Ik baal er zó van want ik heb zondag wedstrijd en kan dus de hele week niet rijden.

Ik ga zondag wel gewoon heen maar met niet al te hoge verwachtingen.

Op mijn vorige stal hadden we ook een bak maar die stond in de winter altijd blank en was in de zomer zo zwaar dat Willem er tot zijn koten in weg zakte. Daar kon ik dus niets mee. Dat, en nog wat andere redenen, hebben ons doen verhuizen naar onze huidige stal. Moet zeggen dat zowel Willem en ik hier ook een stuk beter in ons vel zitten.

Ik mende af en toe op een veldje als die net gemaaid was maar ideaal was dat niet. Je mist toch je letters enzo.
Laatst bijgewerkt door Susanne op 10-02-17 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 13:06

Hier moet ik buiten, maar ik heb 1 keer per week groepsles in de megabak in Tolbert en huur 1 keer per week een bak om dressuur in te oefenen. Mijn vader wil niet dat ik morgen buiten ga rijden, omdat er zout op de weg ligt en dat zorgt voor roest op mijn sulky. Longeren gaat ook niet, weide is heel onregelmatig opgevroren en de paddock is te klein om fatsoenlijk in te longeren + daar staat mijn kliertwenter in. Dus aankomende week krijgt hij maar twee keer beweging. Mijn dressuurbak ligt ook wat zwaarder, dus wij rijden hooguit een halfuurtje en dat gaat prima.

Mijn dressuurbak heeft teveel letters op een te kleine bak, ook al die andere letters staan er nu tussen gefriemeld. Is soms even zoeken welke ik nou moest gebruiken.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 13:20

Dat is balen inderdaad Jelleee!

En bij jou proppen Fennadev om de goede letters te vinden haha

Ik zou een bak echt erg missen. Nu ivm het beleren is het super fijn dat je niet gelijk de weg op hoeft en ik wil uiteindelijk ook dressuren dus dan is de bak toch ook wel erg handig en fijn.

Ik zou Alf eigenlijk heel graag willen verplaatsen ergens naartoe waar hij veel meer buiten staat MET ruwvoer maar als ik zoiets al vind is het zonder bak of veel te zware bak of je mag er niet in mennen. Zit echt te denken waar ik goed aan doe.
Alf staat nu ook echt fijn hoor, hij doet het goed hier maar eigenlijk zou ik ook wat meer willen mennen in de nabije toekomst. Nu hij nog gezond is ook (ivm cushing, geen idee wat de toekomst brengt). En dat is lastig hier (omdat ik de bak gelijk uitmoet als er iemand komt rijden)
Lastig hier. Had gewilde dat ik op de Veluwe woonde ofzo :-) Heb het idee dat daar veel meer is en je veel meer waarde voor je geld krijgt....