Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ayla schreef:Ik heb ook een tweepaards, mag wel met B rijbewijs gereden worden. Regelgeving is sinds januari 2016 zo dat je moet mogen trekken wat de trailer daadwerkelijk geladen heeft ipv kan laden. Onze combi blijft dan onder de 3500 (auto 1350 en geladen trailer 900/1100) en mag daardoor met B rijbewijs gereden worden.
Zo heeft het RDW het mij uitgelegd tenminste
Sulky zet ik in de punt, pony horizontaal achter een schot. Heb ik geen foto van.
Citaat:Daarvoor gelden echter twee voorwaarden:
.De aanhangwagen mag totaal (massa leeg voertuig + laadvermogen) niet zwaarder zijn dan 750 kg, of
De aanhangwagen mag zwaarder zijn dan 750 kg. Voorwaarde is dat de toegestane maximum massa van de totale combinatie (trekkend voertuig plus aanhangwagen) niet meer dan 3500 kg is.
.
Voor beide voorwaarden geldt dat het werkelijk te trekken gewicht niet zwaarder mag zijn dan het trekvermogen van de auto. Het trekvermogen staat op het Voertuigbewijs.
In alle andere gevallen is een BE of B+ rijbewijs verplicht.
Hilary schreef:Bij een BE-rijbewijs ga je daarna kijken naar de werkelijke gewichten; de auto mag bijv. 1.600 kg trekken (O.1 Aanhangwagen geremd, bij de RDW site). Dan mag de trailer + gewicht 1.600 kg wegen.
Ayla schreef:Oh nee joh Hillary geen probleem, alleen was ik in de veronderstelling dat het anders zat. Nu besef ik me dat ik het e.e.a door elkaar haal en dat hetgeen waarover ik contact heb gehad met het RDW idd ging over wat de auto mocht trekken en niet over wat er met een B rijbewijs gereden mag worden. Sórry voor de verwarring, misschien moet ik maar niet meer bokken terwijl ik in de les zit
Gelukkig hoef ik jou niet te overtuigen Fenna.
Hilary schreef:Het gewicht dat je daadwerkelijk mee hebt (trailer + inhoud (of dat nou pony's, sulky's, hooibalen of bakstenen zijn) mag niet meer zijn dan het gewicht wat de auto maximaal mag trekken. Welk gewicht dat is staat op de RDW-site vermeld bij O.1 Aanhangwagen geremd.