[HK]SMP kletstopic 1

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mira283

Re: [HK]SMP kletstopic 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 21:22

Die bak van Tolbert is ook heel erg groot, kan mij voorstellen dat je je klein voelt

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 22:11

@Fenna, ja bak in Tolbert is 20x70 en de twee kleine 20x40. Leuk dat je zo dichtbij woont trouwens! Wil met Donja ook serieus aan het werk straks. Mag ik vragen wanneer de menlessen gegeven worden? Kan ik een keer komen spieken, even brainstormen :D

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 23:12

De shetlander lessen zijn iedere vrijdag om half 8, de 17de februari en 3 maart om 7 uur. Ik ben te herkennen aan mijn paarse sweater en kleine pony :')
Verder is er 17 maart een eindshow waarin we een caroussel rijden die we nu druk aan het oefenen zijn.
Tis voor ons trouwens wel een halfuur over de snelweg met pony hoor, dus dichtbij woon ik niet echt, maar ik kan moeilijk met mijn beest tussen de Friezen enzo lessen.

Oeh, ik zie net dat je ook saxofoon speelt. Haha, me2 :P
Laatst bijgewerkt door Jorex op 07-02-17 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 23:28

Kom wel ene keer kijken als ik een keer in Leek ben. Woon nu bovenin Groningen dus moet wel even rijden helaas.

Iris_VdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 11:55

Bedankt iedereen voor de tips ivm de trailer, mijn nonkel werkt op de autokeuring en was mee omdat hij de kwaaltjes wel kent bij trailers, hij ziet ze elke dag voorbijkomen met roest onderstel en geblokkeerde remmen. Dus we hebben uiteraard het onderstel nagekeken wat niet roest was, het hout was allemaal nieuw op de loopplank na, lichten werken en we hebben er nieuwe velgen en banden opgestoken daar. Hij is niet geremd omdat het een ultra licht trailertje is van 300 a 350 kg (papa kan hem zo omdraaien! ik niet haha) die zie je vaak zonder remmen en zijn ook niet echt nodig als er maar 250kg op staat, bij een groot paard is dat iets anders natuurlijk daar heb je echt een rem nodig, maar dus ook geen miserie met vastlopende remmen. en we hebben het gekocht van de mevrouw waar ik rijles geef, ze zijn zo moeilijk te vinden die lichte ponytrailers en inneens staat er eentje achter de hoek te koop met nog eens een ferme korting omdat ik het ben ;) en zeggen dat ik al een jaar marktplaats aan het doorzoeken was :p. enkel de oploopplank gaan we nog vervangen en verder rijdt hij mooi stabiel op de baan. de reden waarom hij zo licht moest zijn is omdat je met B rijbewijs hier in belgië mag rijden met een trailer die met pony's erbij max 750kg mag wegen (weet niet of dat in NL ook zo is?) dus ik mag er ook mee rijden zonder extra rijbewijs. En deze trailers moeten ook niet naar de keuring als ze met gewicht bij onder de 750kg zitten. Wat ook handig is. Nog even wachten op mooi weer en we gaan eens wandelen in een bos in de buurt, een eerste testritje met pony's ;)
Verder heb ik mijn hoekje nog eens opgeruimd, alles staat weer netjes en heb al veel spullen kunnen verkopen die ik te veel had ;)
Afbeelding

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:02

Netjes hoor :D

In NL bestaat er geen verplichte trailer keuring en is er andere regelgeving over o.a. het rijden met aanhangers met enkel een B rijbewijs.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:49

Iris onze trailer mag inmiddels ook met B rijbewijs. Is een dubbelasser, dus was eerst max. gewicht van 2 ton. Maar omdat wij niet van plan zijn om m vol te laden met bakstenen, is hij nu teruggekeurd naar iets van 1400. Hij weegt zelf iets van 750 kg, dus ik kan er met gemak twee pony's+ sulky op laden. Hier is B rijbewijs maximale massa auto+trailer < 3500 kg.

Mooi opgeruimd, dat heb ik met mijn eigen kledingkast gedaan afgelopen vrijdag, was ook nodig. Achter moet ook opgeruimd en ik moet nog eens een kast voor mijn spullen. Het ligt nu overal en nergens, op mijn slaapkamer, in de bijkeuken, in het voerhok en achter waar de pony's staan in de grote kar.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:56

Zooo nette zadelkamer. Vroeg me af hoeveel pony's je hebt? Gezien het aantal hoofdstellen? Hahaha

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:03

Ik heb een grote tweepaardstrailer en deze mag niet met een B rijbewijs gereden worden. Wil hem ooit wel iets laten terugkeuren, maar dat is even afhankelijk van welke auto er voor ons bij komt in de toekomst. Op dit moment rijden we voornamelijk met de auto+tankpas van mijn vriend zijn werk (=sponsor) maar als het zo uitkomt pakken we ook de eigen auto. Die vind ik wel minder fijn.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:33

Hoe zetten jullie pony met sulky op de trailer? Hebben jullie daar een foto van??

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:46

Ik heb ook een tweepaards, mag wel met B rijbewijs gereden worden. Regelgeving is sinds januari 2016 zo dat je moet mogen trekken wat de trailer daadwerkelijk geladen heeft ipv kan laden. Onze combi blijft dan onder de 3500 (auto 1350 en geladen trailer 900/1100) en mag daardoor met B rijbewijs gereden worden.

Zo heeft het RDW het mij uitgelegd tenminste :')

Sulky zet ik in de punt, pony horizontaal achter een schot. Heb ik geen foto van.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:58

Ayla schreef:
Ik heb ook een tweepaards, mag wel met B rijbewijs gereden worden. Regelgeving is sinds januari 2016 zo dat je moet mogen trekken wat de trailer daadwerkelijk geladen heeft ipv kan laden. Onze combi blijft dan onder de 3500 (auto 1350 en geladen trailer 900/1100) en mag daardoor met B rijbewijs gereden worden.

Zo heeft het RDW het mij uitgelegd tenminste :')

Sulky zet ik in de punt, pony horizontaal achter een schot. Heb ik geen foto van.

Dan had de RDW het bij de beredenering "je moet kijken naar wat daadwerkelijk geladen is" fout: http://www.bokt.nl/wiki/Rijbewijs_BE. Hier kun je controleren wat je wel / niet mag: http://be.ter.net/

Dus: áls jouw auto een TMM heeft van 1350 kg, dan mag je je combi rijden. Komt je TMM hoger uit dan 1500 kg, dan mag het niet meer.

(want 1350 + 1100 < 3500 én 1350 + 2000 < 3500), maar (1700 + 2000 > 3500, ook al laad je daadwerkelijk maar 1100).
Laatst bijgewerkt door Hilary op 08-02-17 14:07, in het totaal 2 keer bewerkt

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:00

Ayla, ik heb het idee dat jouw redenering niet klopt. Je moet kijken naar het maximaal toegestane gewicht van je trailer + het gewicht van je auto. Stel dat je trailer op papier 2.000 kilo mag wegen dan moet je daarmee verder rekenen. De auto mag dan maar 3500 - 2000 = 1500 kilo wegen.
Het maakt dus niet uit of je een lege trailer bij je hebt of 1 helemaal volgeladen met 2000 kilo bakstenen. Als de combi op papier maar onder de 3.500 kilo zit.

Dus als jullie auto 1350 kilo weegt dan mag het maximale laadgewicht van de trailer op papier 2150 kilo zijn.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-besturen

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:06

Volgens de RDW is de regelgeving dus zo veranderd, dat er niet meer gekeken hoeft te worden naar wat er geladen kán worden, maar wat er daadwerkelijk geladen word. Vooralsnog mag mijn trailer met B rijbewijs gereden worden, mocht dat toch niet het geval zijn, maar van de RDW had ik toch wel wat meer kennis verwacht.

Hillary: is er bij jullie verder niets bekend over deze zogenaamde wijziging? Aangezien daar niets over in de wiki staat en er op internet wel het e.e.a over te vinden is.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:09

De RDW zegt dit
Citaat:
Daarvoor gelden echter twee voorwaarden:
.De aanhangwagen mag totaal (massa leeg voertuig + laadvermogen) niet zwaarder zijn dan 750 kg, of
De aanhangwagen mag zwaarder zijn dan 750 kg. Voorwaarde is dat de toegestane maximum massa van de totale combinatie (trekkend voertuig plus aanhangwagen) niet meer dan 3500 kg is.
.

Voor beide voorwaarden geldt dat het werkelijk te trekken gewicht niet zwaarder mag zijn dan het trekvermogen van de auto. Het trekvermogen staat op het Voertuigbewijs.

In alle andere gevallen is een BE of B+ rijbewijs verplicht.

Dus op je kentekenpapieren de TMM's opzoeken van zowel auto als trailer en daar kun je mee verder rekenen. Zo staat het m.i. ook op de Wiki (en die is gecontroleerd door ikke hier op bokt; die zien wij wel als deskundig op dit gebied).

Edit: ik weet niet precies welke auto je rijdt, maar ik meen een Scenic gezien te hebben in Leersum?
Even kijkend naar de Scenics die ik gereden heb:
- de ene TMM van 1.800 kg
- de andere TMM van 1.955 kg

Als je de TMM van de auto (1800 kg voor het gemak) optelt bij de TMM van je trailer (2000 kg) kom je boven de 3500 kg uit en dat mag dus niet. Daarbij ga ik er dus even vanuit dat de TMM van je trailer 2000 kg is; bij 1.5 paards is dat meestal lager.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:21

http://be.ter.net
Een handige link om het uit te zoeken voor een specifieke combinatie.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:25

Ik kan er ook niets meer over vinden, maar heb toen wel met de RDW gebeld.

Onze auto weegt 1350 en mag 1350 trekken. Trailer weegt 900, mag 1200 laden. Dan is het maximale geladen gewicht v.d. trailer 2100 + auto 1350 = 3450. Scheelt dat wij nooit 1200 laden :D Maar theoretisch gezien mag het dus wel. Kan zijn dat ik me vergis met wat er gewijzigd is, wellicht is dat de regelgeving wat betreft een auto mag trekken. Voorheen was dat ook maximaal geladen gewicht trailer en volgens mij is dat nu wat de trailer daadwerkelijk weegt.

Edit: http://caravantrekker.nl/algemeen/trekgewicht_wet.php
Laatst bijgewerkt door Ayla op 08-02-17 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:34

Kiekeboefje. Als je toch bij mijn les komt dan mag je wel even komen gluren welke aanpassingen wij hebben in onze schapentrailer.

Ayla wat weegt jullie auto max dan? Want ik geloof nooit dat een auto zijn eigen gewicht mag trekken.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:44

Vul voor de lol je kenteken eens in bij de RDW (https://ovi.rdw.nl/default.aspx). Bij Gewichten kijk je dan naar het getal achter "F.2 Toegestane max. massa voertuig". Dát gewicht moet je gebruiken voor het berekenen. Voor de trailer idem. De gemiddelde tweepaards (ik kan de mijne nu niet opzoeken, want ik weet z'n kenteken niet uit m'n hoofd) zit op een TMM van 2000 kg. De TMM bij de auto mag dus niet hoger zijn dan 1500 kg.

Bij een BE-rijbewijs ga je daarna kijken naar de werkelijke gewichten; de auto mag bijv. 1.600 kg trekken (O.1 Aanhangwagen geremd, bij de RDW site). Dan mag de trailer + gewicht 1.600 kg wegen.

Kijk, ik probeer niet wijsneuzerig over te komen, maar probeer je (en anderen) te behoeden voor problemen. Áls je de combinatie niet mag krijgen en je krijgt een ongeluk, ben je niet verzekerd. Das zonde.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:51

Hilary schreef:
Bij een BE-rijbewijs ga je daarna kijken naar de werkelijke gewichten; de auto mag bijv. 1.600 kg trekken (O.1 Aanhangwagen geremd, bij de RDW site). Dan mag de trailer + gewicht 1.600 kg wegen.

Bedoel je daarmee het gewicht wat je daadwerkelijk mee hebt of het gewicht wat je trailer maximaal zou mogen wegen?

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:54

Oh nee joh Hillary geen probleem, alleen was ik in de veronderstelling dat het anders zat. Nu besef ik me dat ik het e.e.a door elkaar haal en dat hetgeen waarover ik contact heb gehad met het RDW idd ging over wat de auto mocht trekken en niet over wat er met een B rijbewijs gereden mag worden. Sórry voor de verwarring, misschien moet ik maar niet meer bokken terwijl ik in de les zit :+

Gelukkig hoef ik jou niet te overtuigen Fenna.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:02

Het gewicht dat je daadwerkelijk mee hebt (trailer + inhoud (of dat nou pony's, sulky's, hooibalen of bakstenen zijn) mag niet meer zijn dan het gewicht wat de auto maximaal mag trekken. Welk gewicht dat is staat op de RDW-site vermeld bij O.1 Aanhangwagen geremd.

Ik heb zelf altijd de voorkeur (maar dat is dus geen regel) dat trailer + inhoud lichter is dan de auto waar ik mee rij. Gevoelsmatig is dat veiliger.

edit:
Ayla schreef:
Oh nee joh Hillary geen probleem, alleen was ik in de veronderstelling dat het anders zat. Nu besef ik me dat ik het e.e.a door elkaar haal en dat hetgeen waarover ik contact heb gehad met het RDW idd ging over wat de auto mocht trekken en niet over wat er met een B rijbewijs gereden mag worden. Sórry voor de verwarring, misschien moet ik maar niet meer bokken terwijl ik in de les zit :+

Gelukkig hoef ik jou niet te overtuigen Fenna.

:+ Ach, als het uiteindelijk maar klopt, haha. Als je auto 1350 kg mag trekken, kan je die trailer met 1100 kg er prima achter hangen :j
Laatst bijgewerkt door Hilary op 08-02-17 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:03

Nee Ayla. Maar ik vermoed dat die 1350 kg het ledig gewicht van de auto is.
Ik vind het nu ook zo frappant dat je nu ook met een trailer op weg mag met b die zwaarder is dan de auto zelf.
Suzanne het gewicht wat ze daadwerkelijk laadt achter die auto dus niet het maximale van de trailer. Dat gewicht mag inderdaad nooit het trekvermogen van de auto overschrijden.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:05

Hilary schreef:
Het gewicht dat je daadwerkelijk mee hebt (trailer + inhoud (of dat nou pony's, sulky's, hooibalen of bakstenen zijn) mag niet meer zijn dan het gewicht wat de auto maximaal mag trekken. Welk gewicht dat is staat op de RDW-site vermeld bij O.1 Aanhangwagen geremd.

Nee dan zitten wij op een lijn :)

Fenna, dat weet ik.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:08

:)

Uiteindelijk is het meestal niet zo ingewikkeld, als je maar gezamenlijk dezelfde terminologie gebruikt en daar hetzelfde mee bedoelt. En dat gaat nog wel eens mis :+ Niet alleen bij dit soort zaken. Bij de vraag "wat is positieve / negatieve bekrachtiging" is men het ook niet met elkaar eens over het antwoord.