[HK]SMP kletstopic 1

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kiekeboefje

Re: [HK]SMP kletstopic 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:35

Wat een leuk dier Patty! Veel plezier er mee :)

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:39

*\o/*

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 22:13

Jelleee schreef:
Súper leuk Patty! Haarballetje <3

M'n handen jeuken al om er met het scheerapparaat over heen te gaan :+.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 22:27

Leuk dier, welk ras is het eigenlijk? Met al dat haar durf ik niet raden :D .

Hier bevestiging gehad van het lamoen dus ga gaan kijken naar die wagen waarover ik hier vertelde en enkele pb's hebben gehad. De meter sowieso mee en 'm zelf trekken ook. Als er nog tips zijn geef ze maar mee.

Zijn er bij jullie ook al extreem aan het verharen? Hier toen die sedochol gegeven en nu is Finn en mijn andere enorm aan het verharen. De plukken vliegen er af, komt geen einde aan. Project is al sinds begin januari aan het verharen, staat naar mijn gevoel half in zomervacht al maar weet niet hoe dik zijn wintervacht was natuurlijk.. :') .

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 22:58

Ja Jelleee Luuk inderdaad :-)

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 23:12

Zo even drie pagina's bij lezen -O_
Wat springen jullie toch heerlijk van de hak op de tak.
Betreft de wagens, ik wil floris uiteindelijk ook voor een vierwieler hebben, heb nu alleen nog een sulky.
Had op de mennen met shet ookal wat info opgevraagd over een specifiek wagentje (Sulky Traverse - ja een sulky ook al heeft die vier wielen :') ) Maar die schijnt dus erg smal en licht te zijn, uit alleen maar buizen te bestaan en niet te scharen... Jammer leek mij een erg leuk wagentje voor die prijs. Dan maar rustig verder zoeken :)

Patty wat is chip leuk!!! <3

Ingrid welkom! wat een leuke pony jammer van de Cushing... rotziekte is dat.

Fenna, wil die kleine boef al wat beter eten of ben je er nog steeds een discussie over aan het voeren?

Ayla supergave wagen! bevalt die een beetje?

Kiekeboef ze ziet er inderdaad wat beter gefatsoeneerd uit zo! en nu al die manen weer lekker laten aangroeien :))

Gister heeft Floor met de dochter van mijn verzorgster gesprongen - aan de hand niet erop kind is 14 :p Floor heeft een in-uitjes gesprongen - van te voren opgewarmd, balkjes en cavaletties gelopen.
Vanavond was ik hem even lang-laag met touwtje aan het longeren hij was heerlijk actief, super goed op stem en zweephulpen, ik probeer nooit te lang met hulpteugels gaat werken, je kan beter even kort en goed doen dan heel lang en alles forceren. afijn na het longeren laat ik hem dan zonder singel en touwtje even uitdraven, en we komen linksom en hij draaft, maar de drie sprongen van gister stonden er nog. en hij draaft de hoek om je ziet zijn oortjes naar voor schieten en hij neemt me toch een run op die sprongen, perfect als een volbloed springpaard gaat hij eroverheen. Na de laatste sprong even goed nabokken en racen en toen ik hoooo braaf zei stond hij bijna stil := :roll:

Foei Floris :+

Lori nee floris is nog niet aan het verharen, is opzich niet zo gek want de dagen worden weer langer, paarden gaan dan vanzelf verharen

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 23:37

Hier ook nog niet aan het verharen! Verheug me er al wel een beetje op.. ben dol op tutten en borstelen.

Lillian_; Ik laat haar manen eerst groeien, maar krijgt ze er een sloom uiterlijk van krijgt ze denk ik een boogje!

Zo te horen vind Floris springen leuk! Lijkt me wel zwaarder voor een klein paardje, des te meer een uitdaging! Erg leuke afwisseling

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 23:49

Hij vind het geweldig! maar vaak doen we het niet, de dochter van mijn verzorgster vind het heel leuk om te doen, dus hij gaat springen aan de hand als ze met haar moeder mee is :)

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 00:09

Ayla, mooie wagen zeg, fijn dat je 'm kon inruilen met je concourswagen. Ik vind het nog steeds jammer dat ik die niet van je heb kunnen overkopen... maar ja, ik zou 'm maar 1 keer gaan gebruiken voor de abop.

Wat kijkt Chip altijd stoer op foto's. Ik denk dat je veel plezier aan 'm gaat hebben.

Fenna, pas je wel op met Pavo sportbrokken? Zoals je Alex beschrijft moet je hem geen voer geven met veel suiker en zetmeel. Plus dat veel pony's jeuk krijgen van Pavo. Wel fijn dat je eerste buitenritje van 2017 zo fijn ging.

Lilian; ik heb de sulky traverse in het echt gezien. Het zag er allemaal erg gammel en breekbaar uit. Ook vond ik dat de zweng heel erg laag hing (als in, 1 stap teveel naar achteren en hij stapt erover). Ik zie ook bijna geen menners met die wagen, dat heeft vast een goede reden. Waarom zou je eigenlijk een 4-wieler voor Floor willen? Hij is toch ook niet zo groot en zwaar?
Op Paard en Koets heb ik een van der Mee concourswagen zien staan. Dat was echt een mooi maatje voor de hele kleine shetten. Maar, die kosten wel enorm veel geld.
(en ik las dat je met de trailer binnen 10 minuten op de UH bent; als je een keer samen wilt rijden moet je maar een pb'tje sturen.)

Ik hoop over een week of twee het mennen weer op te kunnen pakken. Ons laatste rondje was met de kerstrit. Daarna wel heel veel gewandeld, gestept en aan de lange teugel gewerkt. Voor mij allemaal een stuk warmer :) Ik heb sinds kort een anatomische mensingel van Ideal. Ik heb 'm nog niet uitgeprobeerd, maar ben heel benieuwd of mijn pony er nog lekkerder van gaat lopen. Onze rijpaarden hebben ook allemaal een anatomische singel en die konden ineens een stuk beter strekken.

En @degene die een wandeltocht met shetten wilde organiseren; leuk idee, maar voor mij te ver weg voor een 'simpele' wandeling.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 00:10

@Lillian, sinds dat ik de lijnzaadolie erdoor meng, accepteert ie een klein handje luzerne. Zijn mest is redelijk nu. Alex houdt ook zo van springen, haha. Maar ik heb niet echt geschikte hindernissen.

Chip is heel tof patty, beetje dezelfde kleurslag wat als Alex heeft, mooi dieprood <3

@Lori, ik voer hier alvast de lijnzaadolie voor het verharen, maar nog geen loslatende vacht. Wel schuurde Jorie vanavond zijn kont aan de schuurpaal. Hij heeft dus eindelijk ontdekt dat dat ding er niet staat om hem te pesten. Eerder knalde hij nog in volle galop vol met zijn hoofd tegen die paal. :+

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 00:19

@Lillian, Vast op je gereageerd op facebook dan over die traverse :') .

@Fenna, Hier krijgen ze nu sinds deze week om de dag 1 grote beker lijnzaad (uit een lokale aveve, boerenbond), 1grote beker zuppa(equifyt) en 1 met herbs (equifyt). Dit wordt geweekt en verdeeld en daarna krijgen ze op het geweekt prakje elk nog een handje vitalbix. Geen idee of het helpt maar had het voer toch al staan. Normaal geef ik na "werk" wat pre active aan Finn maar die staat toch stil, ga wel een nieuwe zak halen als ik terug kan mennen. Aan het kijken om bij pit&pit mariadistel en pysillium te bestellen maar twijfel of ik nog iets nodig heb voor ik betaal.

Goed opletten met pavo inderdaad. Veel suiker, zetmeel (ook suiker) en melasse. Sommige zakken lopen op tot bijna 1/4de suiker alles samengerekend. De speedibeet van hun vind ik wel vrij goed. Care4life leek goed maar zit helaas een hoop zooi in dat ik niet wil geven aan mijn dieren, ruikt wel erg lekker :j .

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 00:21

sakvis schreef:
Lilian; ik heb de sulky traverse in het echt gezien. Het zag er allemaal erg gammel en breekbaar uit. Ook vond ik dat de zweng heel erg laag hing (als in, 1 stap teveel naar achteren en hij stapt erover). Ik zie ook bijna geen menners met die wagen, dat heeft vast een goede reden. Waarom zou je eigenlijk een 4-wieler voor Floor willen? Hij is toch ook niet zo groot en zwaar?
Op Paard en Koets heb ik een van der Mee concourswagen zien staan. Dat was echt een mooi maatje voor de hele kleine shetten. Maar, die kosten wel enorm veel geld.
(en ik las dat je met de trailer binnen 10 minuten op de UH bent; als je een keer samen wilt rijden moet je maar een pb'tje sturen.)

Ja... waarom wil ik eigenlijk een vierwieler voor Floor? Hij is niet groot en zwaar, staat prima voor de sulky en toch wil ik een vierwieler, op de lange termijn dan ;)
Jaa leuk gaan we samen! helaas heb ik niet zelf een rijbewijs (wel een trailer) dus mijn verzorgster moet automatisch mee :')

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 08:58

Ik voer ook pavo topsport muesli (wat fenna wil voeren) en daar zit 5% suiker in en ook zetmeel is niet hoog. Daarbij is het een 'topping' en mag je er maximaal 250gr per 100 kg paard van geven. Je voert dus sowieso weinig, waar ook niet extreem veel suiker+zetmeel in zit zoals bij sommige voeren.

Veel sportvoeders hebben idd wel minstens 35 a 40 % suiker en zetmeel. Dat is erg veel als je pony daar gevoelig voor is. Dat is bij dit voer echter niet aan de orde en je voert er ook nog eens weinig van. Willem loopt er in elk geval super op.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 15:56

Suiker en zetmeel valt inderdaad mee bij dit produkt, vergeleken met sommige andere voeders.
Vooral de vetten lijken hier de energie te geven.

Alf doet het goed op de produkten van Vitalbix met paar handjes Subli dieetmix. Als die op is de muesli van Vitalbix ook eens proberen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:06

Vitalbix heeft nu toch ook een nieuw product, de Active? Alleen als ik dan op voervergelijk kijk staat er onder het kopje energie nog steeds 'laag' dus hoe active die is vraag ik me af haha :+

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:07

Ja dat is de muesli inderdaad. Hoeveel energie erin zit heb ik geen idee van maar hij kon veilig gevoerd worden aan shets die niet slechts als grasmaaier dienen :-)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:16

Ik zoek iets wat hem langer dan 10 minuten activeert zeg maar. Maar als de muesli geen effect heeft op Alex, dan krijg jij de rest van de zak Suzanne haha.
Alex is nu echt vet hyper de eerste 10 minuten van de les en dan kan ik hem eigenlijk amper houden en wil hij het liefste alleen maar galopperen en het overige half uur verandert hij dan in een slome sul. Nu scheelt het al dat ie sowieso 15-20 minuten van dat andere half uur achter de rest aan moet, dus dat betekent dat ie wel sneller moet gaan. Maar dan heeft ie het laatste gedeelte van de les echt wel de leg uit. En dan gingen we vrijdag het laatste deel van de les ook een vaardigheidsparcours doen en dan zo snel mogelijk erdoor heen, dan ben ik zelf ook helemaal schor aan het einde zoveel moet ik dan nog aanmoedigen. En mocht Alex wel dikker worden van de topsport dan maakt dat niet zoveel uit, hij heeft nu echt geen grammetje vet te veel.

Ik ga ook over op vitalbix zodra de metazoa op is aangezien die betere verhoudingen heeft qua vitamines en mineralen. Verder krijgen mijn beide pony's nu dus de luzerne van metazoa en Jorie eet het nu weer redelijk omdat ik de lijnzaadolie erdoor gooi. En Jorie krijgt Algae vitalis bij en ik zie gewoon met de weken dat ie voller begint te worden.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:18

Citaat:
Ik hoop over een week of twee het mennen weer op te kunnen pakken. Ons laatste rondje was met de kerstrit. Daarna wel heel veel gewandeld, gestept en aan de lange teugel gewerkt. Voor mij allemaal een stuk warmer :) Ik heb sinds kort een anatomische mensingel van Ideal. Ik heb 'm nog niet uitgeprobeerd, maar ben heel benieuwd of mijn pony er nog lekkerder van gaat lopen. Onze rijpaarden hebben ook allemaal een anatomische singel en die konden ineens een stuk beter strekken.

Ik val even binnen, ik lees eigenlijk alleen nog maar mee, maar hoelang is die singel van Ideal als ik vragen mag?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:20

Goed voeren vind ik ook best lastig. Heb er hele studies van gemaakt :-)

Vitalbix vind ik wel super fijne produkten hebben!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:30

Haha deal Fenna! Klinkt een beetje alsof jouw pony zijn energie nog wat beter moet leren te verdelen.

Willem heeft op dit moment weer een 'fase' waarin hij zo heet kan worden dat hij soms amper te hanteren is. Dat heeft hij zo'n 2x per jaar en inmiddels weet ik er wel mee om te gaan maar leuk is anders (al vindt hij het énig helaas :+ ). Hij 'schrikt' van alles (met de oren er op..) en binnenkomen in arbeidsdraf klinkt voor hem als binnenkomen in rengalop. Gelukkig deed ie dat tijdens de wedstrijd niet al was hij de eerste oefeningen wel wat druk haha. Hij loopt ook de hele tijd te spelen en te steigeren met Fay in de paddock. Lente in de bol ofzo.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:46

Ja, Alex laat zich dan in het begin ook niet terugnemen, terwijl ik hem alleen maar wil helpen om zijn energie beter te verdelen. Dit is dus in principe zijn basisenergie die hij uit zijn brokjes+luzerne en het hooi haalt. Maar als we dan van de les terugkomen, is hij nog net zo druk aan de hand als voor de les, dus eigenlijk stelt hij zich qua vermoeidheid ook wel een beetje aan. Hij is zeg maar een ijdeltuit eerste klas, wil niet in het zweet en zo lang mogelijk op een onderhoudsdrafje doorlopen. Op zich wel voordelig voor als ik ooit aan mendurance begin, dat hij uiteindelijk gaat voor laag in energie en zo lang mogelijk volhouden. En tijdens buitenritten doet hij helemaal niet zo idioot drammerig aan het begin. Hij wil alleen heel graag lopen. Alex schrok in de les ook nog en toen vloog hij opeens net zo hard als de pony die al in het parcours zat naast hem, die pony snapt echt al wat de vaardigheid inhoudt. Die gingen zo snel erdoor heen dat Alex ervan schrok en er in een galop vandoor schoot, terwijl hij toen eigenlijk al op zijn onderhoudsdrafje aan het draven was.

Wel een beetje een vroege lente dan, haha. Wel handig dat hij zich op de wedstrijd wel wist te gedragen. Alex schrok gisteren niet eens van een stel opvliegende eenden trouwens, ik had wel ietsje reactie verwacht, maar dat was toen we al redelijk aan het eind van de rit waren, dus compleet geen reactie.

Ja, ingrid, voer is altijd lastig, ik ben allang blij dat de mijne onbeperkt op hooi kunnen staan zonder dat ze tonnetje rond worden.

lobkew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 17:54

Moeilijk is dat hè dat voeren bij shets. Je wil ze niet te dik maar ze moeten ook genoeg energie hebben... Dat probleem heb ik nu niet meer zo, mini's hebben toch wat minder aanleg om dik te worden en zijn van zichzelf al wat energieker. Ik voer nu metazoa en subli sport+ en luzerne. Daar doen ze het goed op. In het showseizoen krijgen ze sowieso nog wat haver erbij en ik wil dit seizoen eens kijken of bietenpulp een positief effect heeft . Oohja,ze krijgen ook zonnebloem olie over het voer zomers. Ze staan overdag lekker in de wei met veel gras nu en snachts paddock en kapot gelopen gras met onbeperkt hooi.

Net lekker bijna 2 uur naar buiten geweest met Kjaan. We zaten van top tot teen onder de modder en was zeiknat door de regen maar wel lekker gereden!

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:32

Hier krijgen ze op het moment alleen handje brok en hooi. Switch wel wat muesli bijgevoerd als ik heb gereden, ook maar een handje. Hij heeft op het moment energie zat dus geen reden om nog meer bij te voeren.

Chip net even gepoetst en rondje gelopen op het erg. Alles is nog een beetje spannend en gek.

Heeft iemand de tip voor een goede tondeuse/opscheermachine? Mijn sectolin heeft het na 4jaar opgegeven.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:32

mirriejj schreef:
Citaat:

Ik val even binnen, ik lees eigenlijk alleen nog maar mee, maar hoelang is die singel van Ideal als ik vragen mag?

61 cm in totaal en de lengte van de binnensingel is 37 centimeter. Ik heb de buitensingels eraf gesneden, want ik wil een losse buitensingel.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:48

Moser Max 45 Patty :j Echt een top apparaatje, ik heb Sjors er zelfs een aantal keren helemaal mee geschoren. Op het moment scheer ik er enkel benen/hoofd mee en met een groot apparaat het lichaam.

Sjors krijgt op het moment 250/300gr Pavo Topsport verdeeld over twee voerbeurten en na het werk altijd wat muesli/brokjes wat ik nog heb liggen + wortels. Hooi krijgt hij twee tot drie keer per dag + een vol net, in het totaal zo'n 5/6kg per dag. Daarnaast krijgt hij vitamine e. Hij loopt zo'n 3 tot 4 keer per week intensief, waarvan 1 of 2 keer voor de sulky. Boef krijgt 200gr simpele Hippostar muesli (verdeeld over twee voerbeurten), 2 tot 3 keer per dag hooi en een vol net (ongeveer 4/5kg in het totaal). Hij loopt meestal zo'n 2 keer per week, waarvan 1x voor de sulky. Na het werk krijgt hij ook wat muesli/brokjes en hij krijgt wortels.

Gras uit het land tel ik niet mee, dat rossen ze kapot samen met mijn stalgenootje haar twee pony's en het is niet voedzaam op het moment.

Afbeelding