[HK]SMP kletstopic 1

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iris_VdV

Re: [HK]SMP kletstopic 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 21:45

Ooh dat western halster heb ik ook, in het bruin :p
Afbeelding
Sammyfloor ik heb ook al 3 paar van die peesjes in roos, paars en lichtblauw, ze zijn zo schattig! en de enige die passen om mijn mini's hun fijne benen :D
Afbeelding

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 21:56

@SammyFloor, dat zijn ook zeker schattige peesjes <3

@Iris, da's een mooi halster inderdaad. En die mooie schone peesjes en dan smerige modderbenen, heerlijk :')

Nou, Alex is helemaal niet ziek qua gedrag hoor. Hij is nog irritanter dan Jorie. Eerst al direct beginnen met eten, terwijl ze dit normaal op commando moeten doen. Dus toen hem maar even gecorrigeerd, nou hij ging in galop zo snel terug op de plek. En ik moet altijd tussen ze door om achterin de schuilstal ook even mest te ruimen. En natuurlijk geef ik dat van te voren aan, maar Alex trapte nu direct en recht tegen mijn mestboy aan gelukkig. Hij schrok er zelf ook wel even van, maar ja hij hoort niet te trappen. Dus foei geroepen en daar ging ie. Even stoom afblazen in volle galop met bokjes en dat zonder te hoesten, misschien moet ik de haver maar even helemaal achterwege laten. Maar hij is nu gewoon druk van het nietsdoen eigenlijk :P

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 22:07

SammyFloor aahw die zijn echt inimini, zeker naast die grote peesbeschermers :D

Niet veel bijzonders gedaan dit weekend met Willem. Zaterdag even gelongeerd en vandaag proefjes geoefend. Mijn vriend heeft hem uitgestapt :D Hij vond het een beetje eng maar uiteindelijk vond hij het wel leuk haha.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 22:52

Iris wat gaaf. Nu weet ik het zeker wil hem ook!

Stoute Alex!

Heel.stiekem aan weet je vriend er wel aan, gewoon pony in handen drukken haha

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 23:30

Ze zijn wel even groot toch patty? Wie weet komt de ambitie nog n

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 11:19

Zijn ongeveer even groot ja.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:00

ik zou graag jullie ideeën willen weten over het volgende:

mijn pony staat sinds afgelopen zomer 24/7 buiten. het gras is nu aardig op en ze zouden normaal hooi bijgevoerd krijgen. nou heeft de eigenaar alleen een baal neergezet die vies verrot en geschimmeld is. dat hooi zit dus ook in de bak, wat ze uiteraard niet eten. hij denkt dus dat ze nog genoeg hebben en geeft niks bij (hij heeft ook nog goed hooi in de schuur staan) de eigenaresse van het andere paard gaat daar over in gesprek met de eigenaar omdat ze nu niks krijgen als ik er niet ben (ik haal het uit de schuur namelijk). en ik kan er niet elke dag zijn :=

nu had ik dus het idee voor een slowfeeder zodat ze wat langer hooi hebben en bijvoorbeeld niet zonder zitten. maar dat vond de eigenaresse van het andere paard geen goed idee omdat hij snel afvalt. ik zei ook al dat ze niks hebben als ik er niet ben, dus dat het dan altijd meer is dan niks. maar ze wilde eerst overleggen enz. maar dan komt het volgende probleem: de bak waar ze hooi in krijgen is net zo hoog als jack := hij kan er dus alleen een plukje uithalen als hij heel vol zit, of als er toevallig een plukje op de grond valt. het is zo'n grote grijze stevige bak dus een gat zagen gaat niet lukken.. en omdat de wei redelijk modderig is (op het voorste stukje na, waar houtsnippers liggen) wil ik het niet op de grond gooien (wat ik nu wel heb gedaan op een droog stukje)

iemand een idee voor een manier om te voeren, waar veel hooi in kan en waar mijn mini ook bij kan? dus niet alleen zijn hoge tuiger vriend..

ik had al voorgesteld om de baal compleet in de schuilstal te leggen zodat hij droog blijft en ze er onbeperkt van kunnen eten, maar de staleigenaar wil hem daar niet in leggen en ze zijn iets te zwaar om te rollen :+

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:21

Heb hier ooit een voerbak van pallets gemaakt en een uitsparing voor Pip. Zijn haflinger vriendin waar ie bij stond was namelijk veel groter.

Op de andere stal heeft Pip samen met zijn vriendinnetje een lange voerbak waar ze samen bij kunnen.

Is een aparte bak maken geen optie? Die je er naast zet?

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:35

dan jaagt de grote hem helaas weg en gaat zijn voer op eten.. hij is lichtelijk jaloers met voernijd. als ze samen uit dezelfde bak eten is alles prima (op een voor hem aanvaardbare afstand), maar als jack zijn eigen bak heeft, steelt hij eerst die en daarna die van zijn eigen pas.

ik zit te denken om zo'n bak te vinden waar 1 kant lager is.. of inderdaad met een uitsparing.. misschien een groot gat aan de onderkant en een open bovenkant zodat ze beide kunnen eten :)*

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 21:30

Gaat het voor op stal of in de wei. Misschien een idee om een hoog draadje te spannen? Dat je kleine er wel onder door kan om te eten maar de grote niet?

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 21:50

Ziva, mijn eerste idee was 'zoek een andere stal'. Als je zo voor goed hooi moet vechten dan hoort daar geen paard thuis. Je hebt een hele jonge pony die nog volop in de groei is en zoveel mogelijk ruwvoer moet krijgen. Anders heb je kans op maagzweren. Verder is dat vieze schimmelige hooi echt niet goed. Mijn pony kreeg ook slecht kuil. Het resultaat, ze kreeg zo'n ontzettende jeuk dat ze een half jaar met een eczeemdeken liep omdat iedereen dacht dat ze zomereczeem had. Uiteindelijk bleek het dus jeuk te zijn doordat een heleboel afvalstoffen zich hadden verzameld.

Wij voeren ook uit die grote bakken. Ik graaf ze een cm of 10, 20 in. Dan kunnen ze er wel goed bij. Zo'n hoge eet-houding is ook niet goed voor de rug.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 22:11

ze staan 24/7 buiten met schuilstal. het draadje is opzich wel een slim idee!

sakvis, een andere stal ga ik niet zoeken. heb daar al naar gezocht sinds dat ik hem kocht, en dit is de enige die op redelijke afstand is, omdat niemand in een straal van 20 km shetlanders wil. ze hebben prima hooi in de schuur staan. hij heeft daarvan een baal bij het weiland gezet met een plastic zeil er overheen, alleen dat is dus gaan rotten en schimmelen. en daar ruiken ze aan en lopen weg, het word dus niet gegeten. de eigenaar heeft niet zoveel verstand van paarden maar doet zijn best. en omdat er dus nog hooi in de bak zit, denkt hij dat ze nog hebben. om nou te zeggen dat daar geen paard thuis hoort vind ik apart :=

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 22:21

Ik ben het in deze wel aardig met Sakvis eens. Als de eigenaar al niet eens het onderscheid weet tussen goed hooi en beschimmeld hooi en dan niks wil bijvoeren, hoe zal hij dan ziekte van 1 van de paarden herkennen? Ik zou daar veel bezorgder om zijn nog en sowieso, een paard moet minstens 20 uur per dag eten kunnen. Jorie is ook nog jong en die kaant aardig wat weg, die staat vaker bij de hooinetten dan Alex. Alex staat het grootste deel van de tijd een beetje te dromen xD

Ik zou minstens op zoek gaan naar een lagere bak,of de huidige bak verlagen. Want nu hangt het dus van de eetgewoonten van andere paard af of hij überhaupt wel eten krijgt en hij moet zelf kunnen eten, aangezien hij er nog van moet groeien.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 22:36

Hoho, ik reageerde op hetgeen wat jij typte "nou heeft de eigenaar alleen een baal neergezet die vies verrot en geschimmeld is." Ik kan dus niet weten dat het eigenlijk wel goed hooi was toen jullie het kregen.
Maar dan zou je op zoek kunnen naar een optie om het droog te houden.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 23:01

Fenna, zoals ik al zei krijgen ze hooi van mij als ik er ben, en ik leg het op de grond op een redelijk droog stuk.Dat is vaak, alleen soms een dagje niet. Hij staat dus absoluut niet te verhongeren ofzo. De optie om het droog te houden is dus de baal die in de schuur staat, waar ik nu al van geef. Alleen hij doet dat dus (nog) niet omdat die op aardige afstand staat.

Daarnaast zoek ik dus (als dit opgelost is) naar een manier waardoor ik mini en maxi beide kan voeren zonder het in de modder te moeten leggen (en zonder steeds naar het droge deel te moeten lopen, wat nogal ver is)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 23:10

Ik had op mijn vorige stal een (lage) kuubskist om hooi te voeren. Daar deed ik het los in, of in een fijnmazig hooinet welke ik vast klikte aan haakjes in de kist. Werkte echt perfect. Geen hooi op de grond en geen zand wat ze mee konden eten.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:00

Dat westernhalster is echt mooi! Al enkele keren getwijfeld ervoor, ooit komt die er vast wel :') .

Van hooi kan je dan niet afspreken met de eigenaar dat jullie telkens een kruiwagen vullen en in de bak gooien zodat de baal netjes in de opslag blijft zonder te rotten.. ?

Misschien is in plaats van die grijze bak een metalen bak wat met gaten dan kan die er aan de zijkanten aan. Hoop dat er iets uit het gesprek komt want dit is niks.

Als de ene voernijd heeft zou ik sowieso twee eetplekken opteren eventueel in de hoek van een weide met een draadje dat enkel je kleintje onderkan om te eten.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 15:34

Jelleee schreef:
Ik had op mijn vorige stal een (lage) kuubskist om hooi te voeren. Daar deed ik het los in, of in een fijnmazig hooinet welke ik vast klikte aan haakjes in de kist. Werkte echt perfect. Geen hooi op de grond en geen zand wat ze mee konden eten.

Dit is ook een goede :))!

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 16:34

Die grote witte bakken met ijzeren hekwerk erom heen die ze voor opslag van water gebruiken Die worden hier op stal gebruikt. Als je de plastic bak wat lager maakt zodat je pony erbij kan? Kan ie wat plukken door het hekwerk heen

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:06

xZiva_ schreef:
sakvis, een andere stal ga ik niet zoeken. heb daar al naar gezocht sinds dat ik hem kocht, en dit is de enige die op redelijke afstand is, omdat niemand in een straal van 20 km shetlanders wil.

Ik woon in een straal van 20 km om jou heen en ben door meerdere mensen op bokt benaderd dat ik mijn shet best bij hun mocht zetten, enige nadeel was dat het voor mij aan de overkant is. Wijk ligt bij de pont van Beusichem, als je wilt kan ik de PBtjes voor je opduiken? misschien als je echt geen opties meer heb dat je toch kan verhuizen.

Wij hebben meerdere hooiplekken op de het verharde stuk, zeker drie losse speciekuipen, een slowfeednet aan het hek en een slowfeeder (die te hoog is voor floor) wij kopen zelf ons hooi in 20 euro per baal, omdat floor geen baal per maand weg eet betaal ik de helft,
Floor kauwt heel langzaam en bedachtzaam, in tegenstelling tot de rest, maar heeft wel genoeg want als ik hem poets en hooi voor hem neer leg neemt die drie happen en vind hij t wel weer genoeg :=

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:11

ehh dat was jij dus hahaha! := := ik heb nog één iemand de mij had gePBt maar dat is aan mijn kant van het water in Leersum en één in wijk sorry! was heel erg druk toen, meeste PBtjes heb ik maar voor de helft gelezen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 11:38

Dag allemaal, sommige hebben het wellicht gister al op Facebook gelezen, mijn kanjer is er niet meer.

Gister is hij op de kliniek ingeslapen, rustig en respectvol, met zijn neus tegen me aan. Ik ben er zo kapot van.. 10 jaar lang was hij mijn maatje en leermeester. Door hem, ben ik het mennen zo leuk gaan vinden, hij was een fantastische menpony en had een gouden hart.

Willem was mee op de trailer naar de kliniek. Voor ons beide was dat goed. Voor Mickey ook, hij vond alleen op de trailer nooit leuk en met zijn vriend erbij heel gezellig.

Ik weet diep in mijn hart dat de keuze de juiste was, al voelt dat op dit moment niet zo. Nadat hij ingeslapen is mocht ik zo lang bij hem blijven als ik wilde. Ik heb zo hard gehuild, ik dacht dat ik zou stikken van verdriet..

Dag Mick, je was fantastisch en wat had ik er graag nog 10 jaar bij gehad. Y;(

Deze foto maakte ik nadat ik hem voor de laatste keer lekker gepoetst had, voor ik hem op de trailer zette. Mijn maatje.

Afbeelding

Als ik het een plekje heb gegeven zal ik even teruglezen.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 12:09

Wat triest nieuws. Heel erg veel sterkte met dit verlies Y;( :(:)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:12

Triest nieuws inderdaad :(:) Nooit opgevangen dat er iets scheelde.

Hier bellen we eerstdaags ook de dierenarts, de twee weken die hij kreeg zijn helaas voorbij zonder echte verbetering. Enkel het moet mijn moeder zijn die toestemming geef te bellen, 't is haar oogappel en wil achteraf geen verwijten..

Vraag daarnaast weten jullie een wagenbouwer die een wagen kan leveren (tegen betaling) geschikt voor Finn (93cm) in enkelspan? Liefst minder dan 2000euro maar goed ik sta open voor suggesties. Ik zoek 110cm spoorbreedte, bokhoogte max 95, 2 tot 4 zitplaatsen, voetrem, 16" bandjes zo even in het kort.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:30

Heel veel sterkte met dit verlies. Ik hoop dat je het een plekje kunt geven :(:)

Jij ook sterkte met je besluit om Cupcake te laten gaan, Lori. :(:)

Hier gaat het met Alex weer de goede kant op. Ipv 5-6 keer te hoesten, hoest hij nu af en toe nog eens en dan maximaal twee keer achter elkaar en meteen daarna briest hij. Hij briest nu trouwens weer wat vaker. Hij maakte vandaag wel voor het eerst een prop van zijn luzerne, maar de tanden worden gedaan zodra de hoest weg is.