[HK]SMP kletstopic 1

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Susanne

Re: [HK]SMP kletstopic 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:47

Woeiiii <<)

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:53

Oh die wil ik ook nog zien!

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 21:22

Oeh leuke film! Veel plezier vanavond!

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 22:53

Iris_VdV schreef:
Fijne feestdagen iedereen! Tussen het studeren door heb ik al mijn dekens eens gewassen, 18 dekens voor 2 minipaardjes, straks heb ik meer dekens dan halsters het ergste is dat ik ze allemaal gebruik ook met al die modder hier in de winter.

[ [url=m/vu4pzy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een partij voor twee van die kleine boefjes! :oo

Leuke deken mowgli! Waar heb je die vandaan?

sterkte claudia 6,5 week is nie niks... :(

Pfff floor gooit steeds zn tong over het bit.
Met de kerstrit werd die met een ongebroken trens gemend maar hij was volgens oud stalgenootje al erg hangerig en wou alleen maar hardhardhard. De avond ervoor had ik hem nog even aan het werk gezet, was die ook pittig maar niks aan de hand. De dinsdag hem met die ongebroken stang aan de dubbele longe gezet even en daarna aan de lange lijnen aan de longe niks aan de lange lijnen gewoon twee keer. Gister hem aan de lange lijnen met enkel gebroken bit gelangelijnt, deed die t 1x. Ben voor de winter wel van een lage neusriem naar een hoge zonder sperriem overgestapt en ben in de aanloop naar de winter op een ongebroken overgestapt.
kan zn kaken over elkaar heen knarsen hij ondergaat t alsof ik het iedere dag doe, hij maakt geen proppen, als ik voorzichtig in zn wangen voel, voel ik niks, op zn lagen voel ik ook niks, in zn mondhoeken zitten geen bultjes of wondjes. Maar tis ook echt alleen als die heet word, met name voor de sulky of de lange lijnen.... aan de longe doet ie t niet, aan de fiets doet ie t niet, als zn verzorgmeisjes komen rijden doe ie t alleen bij de oudste, de jongste pakt al wel op maar durft nog niet zo veel... toch maar de tandarts erbij om gebitsgezemel uit te sluiten.

Puur uit interesse waar doen jullie mee mennen? En gebruiken jullie het zelfde bit voor de lange lijnen?
Laatst bijgewerkt door Lillian__ op 27-12-16 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris_VdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 22:55

Mandyy ja in de wasmachine thuis en daarna lekker in de droogkast en een goede laag antiregenspray van de action erop. Zo bespaar ik me een hoop geld uit aan professioneel wassen. Sommige dekens gaan al 4 jaar mee zo ;) Met de maten die ik heb (102 en 118) gaat dat nog in de machine thuis. Een groot deken past natuurlijk niet ;)

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 22:58

Vind je die gespen niet eng? Ben dan bang dat m'n wasmachine iets overkomt. :o

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 23:01

Je kan tegenwoordig ook bij grote tankstations, er loopt een topic over je dekens voor 7 euro per wasbeurt wassen, enige wat je er bij je buitendekens bij hoeft te gooien is dat spul om skikleding waterdicht te maken/houden. Scheelt een hoop geld als je nagaat hoeveel t kost bij een paardenwasserette en het scheelt haar in je wasmachine

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 23:11

Wat een dekens zeg, ik heb er maar 3 voor 1 pony.

Lillian, ik men nu met een ongebroken kneveltrens met een koperen mondstuk. Ik ben begonnen met een leerbitje. Daar deed mijn pony het heel goed op maar daar kauwde ze erg fanatiek op. Ik was bang dat ze het bitje door zou kauwen en daarom ben ik op zoek gegaan naar een ander bit. Ik heb geen hefboomwerking nodig en ik gebruik ook geen neusriem en oogkleppen.
Tijdens het werken aan de dubbele lange lijnen en de lange teugel gebruik ik hetzelfde bit en hoofdstel.
Mijn pony gaat ieder jaar naar een tandarts (een dierenarts die elektrisch vijlt en ze een verdoving geeft). Dit jaar had ze zelfs na 8 maanden een behandeling van de tandarts nodig.

Ik denk niet dat je de kerstrit kan vergelijken met een normale situatie. Heel veel pony's waren erg druk. Een bit maakt bij mij geen verschil in gehoorzaamheid. Ik heb in normale situaties heel veel getraind op rust behouden als andere paarden van de groep weglopen. Ik heb met mijn pony de afspraak dat als haar maatje weggaloppeert dat ze enkel mag volgen als ze aan een losse teugel relaxt kan stappen. Gaat ze drentelen? Dan kan ze de boom in en blijven we stappen. Als ze eenmaal mag draven en ze is mij te druk, dan maken we direct een overgang naar stap. Ik heb echt een hekel aan paarden die drammen en voor mij en mijn pony is dit een duidelijke regel.

Stopt Floor ook z'n tong weer zelf terug over het bit? Of moet je hem daarbij helpen?

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 23:17

Dank je voor je informatie sakvis! Misschien daar toch consequenter mee aan de gang. Ik snap indd dat de kerstrit een... andere situatie was ja ;)
Ik heb floors vleeslap wel weer terug moeten stoppen, zal aan mn oudstalgenoot vragen of zij dit ook moest doen, nou reed zij op dat moment met een ongebroken dus zou kunnen dat ie t zelf weer kon omdat het een vast staaf was en bij mij dus niet.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 00:47

Leuke verzameling dekens Iris :D

Veel plezier nog Patty! Ik heb 'm vorige week gezien.

Lillian: ik zou idd eerst tandproblemen (haken oid, ookal voel je ze zelf niet) uit sluiten. Hangt het bit hoog genoeg? Evt. een sperriem gebruiken aan je hoge neusriem, niet te strak aansnoeren natuurlijk. Ik men met een liverpoolstang waarvan het mondstuk naar boven gebogen is, Sjors gooit zijn tong over rechte stangen/trensbitten als het werk hem te lastig word. Hier longeer en langelijn ik ook mee, ik train altijd met het bit waarmee ik men.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 00:55

Zelfs Alex was druk met de kerstrit, dus dat is echt geen goede referentie. Maar als ie dan niet wil luisteren heb ik helaas wel de stangwerking van mijn bokkebitje nodig. Hij heeft echt sinds dat ie geschoren is dat zijn stuur naar rechts echt niet meer werkt, meestal maar eenmalig per rit. Dus dan gaat hij opeens keihard naar links ipv naar rechts. Hij moet nog naar de tandarts in het nieuwe jaar, maar hij heeft echt sinds hij zijn vacht kwijt is radicaal de overgang van een beetje koppig naar extreem koppig op een niet meer te hanteren niveau gemaakt. Dus ik ga er voorlopig geen zachter bit ingooien, hoeft ook niet. Grootste deel van de tijd is ie namelijk op mijn pinken te sturen, ook bij bochten naar rechts. Dubbele lijnen longeren doe ik ook gewoon met dit bit in, ik heb m verder altijd op het bovenste gat zitten. Ik longeer enkele lijn met touwhalster, maar als ik dat met dubbele lijnen ga doen, dan loopt hij echt niet fijn. Dan probeert hij op alle mogelijke manieren die druk op zijn neus te ontwijken.

Verder probeer ik hem met lange lijnen te leren hals strekken, want als ik zijn leidsels losser doe, dan zoekt hij mijn hand niet op. Ipv daarvan kan ik hem prima rondsturen met de leidsels in een boogje, want zelfs met die lichte druk blijft hij gewoon luisteren. Wat dat betreft kan er wel een lichter bitje in, maar als ie dan aan het klieren gaat, ben ik dan denk ik de controle wel kwijt. En dat wil ik niet op de openbare weg. Voor Jorie gaat er waarschijnlijk een bitje komen met messing erin, aangezien hij graag kauwt op messing halstertouwen.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 01:17

Fenna jij heb gewoon een hondje volgens mij :')

Floor gaat indd naar de tandarts, of tie het nou leuk vind of niet, maar ik wil inderdaad wel gaan uitkijken naar een bit waar hij net effe wat lichter of fijner is, hij is altijd al wel wat zwaar geweest in de mond, zeker als die heet word, dan gaat hij dus hangen en drammen, als ik hem aan de lange lijnen lange teugel geef loopt ie ook weer naar mijn hand toe om er in te kunnen hangen, nou is hij sinds we verhuisd zijn ook een stuk moeilijker geworden, je merkt dat hij lekker in het velletje zit, goed op zijn plaats is en energie overheeft. Als ik mezelf het zweet op mn rug heb gewerkt met hem staat hij nog van tralalala ik kan nog wel een uurtje... zou hem bijna eerst een uur (grapjegrapje ;) ) aan de longe willen gooien en dan pas echt werkenwerken.

Ayla volgens mij hangt m'n bit wel hoog genoeg, in iedergeval het hoogste gaatje :p morgen even gaten tang meenemen en gaatjes bij prikken kijken of dat enigzins verschil maakt

Fennadev, misschien floor en alex een x samen zetten, kunnen ze elkaar vervelen :')

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 01:25

Lillian, Alex wordt nu al genoeg verveeld door Jorie hoor. Hij kan niet eens meer gaan rollen zonder dat Jorie hem meteen in de houdgreep pakt met de tanden en daarbij compleet bovenop hem gaat liggen. Terrorjaarling probeert de macht te grijpen :')
Maar Alex pakt Jorie ook wel eens aan, dan is ie het zat en dan moet Jorie even goed rennen.

Alex wil trouwens wel zakken als ie eerst idioot hard gewerkt heeft, ja. Als we aan het einde van een rit van 2 uren nonstop rijden uitstappen, dan gaat dat hoofd opeens wel laag. Alex hangt trouwens nooit verder. Ik heb wel op een manegepony gereden die dat deed en dan gooide ik gewoon de teugels los onder het mom van 'struikel dan maar even over je eigen benen beest'. Nou die had gauw genoeg door dat ie bij mij niet hoefde te hangen om op de voorhand te gaan lopen en dat er toch echt actie van achteren moest komen.

Ik heb ook twee hondjes ja, als ik aan het uitmesten ben ook. Dan loopt Alex met zijn hoofd in mijn kont en dan sjokt Jorie achter Alex aan. Nu nog een duidelijke rangorde dan en hopelijk blijft Alex voorlopig de baas over Jorie.

Verder is Alex voor de kar over het algemeen goed te doen, alleen hij wil nogal graag zelf de route bepalen en als we al eens eerder op een kruising links of rechts zijn gegaan, dan onthoudt hij dat. Dus dan wil hij tijdens het volgende ritje voor zijn eigen zekerheid weer dezelfde kant op en als ik dan iets anders doe, dan is ie echt volledig van de kaart. Hij schrok zelfs van buxus haagjes in iemand zijn voortuin toen. En dan blazend en opgepompt als een groot paard eropaf om zeker te weten dat t je niet opeet. Zo grappig :')

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 01:33

Wij hebben op stal een deken wasserij. Echt heel handig! Geen vieze dekens mee slepen in de auto. Na het deken seizoen leg ik ze er allemaal neer zodat ze voor de volgende winter weer schoon zijn.

Ik men ook met een liverpoolstang. Mijne heeft een lichte boog. Moet zeggen dat het nu goed gaat maar eerder gooide Switch ook nog wel eens zijn tong over het bit. Vooral als ik met een normaal trensje rijd. Longeren doe ik met een dubbel gebroken kneveltrens.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 07:34

Willem gooit nooit zijn tong over het bit. Mickey deed dat wel eens op een rechte stang, toen kreeg hij er een met tongvrijheid en heeft hij het nooit meer gedaan. Later overgestapt op de mhs myler en dat ging ook goed. Willem loopt daar (dressuur) ook op en dat gaat erg fijn.

Eerste stap is inderdaad tandarts.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 09:57

Lillian, als je wilt kan ik je wel een pb-berichtje sturen met de beste tandarts in de regio. Dan heb je sowieso een goeie en geen gebitsverzorger.
Mijn pony gaat ieder jaar naar de tandarts. Ze is nu 6,5 en afgelopen jaar had ik na 8 maanden het idee dat ze eerder moest. Ze was wat lastiger met het aannemen van rechterstelling en ze maakte heel soms een prop. De tandarts vond een mini haakje en een kleine ontsteking bij haar achterste kiezen. Sindsdien loopt ze weer als een zonnetje en moet ik oppassen dat ze niet bij iedere volte gaat halsstrekken.
Ook laat ik haar 1 à 2 keer per jaar nakijken door een dierenarts die ook osteopaat is.

Tong over het bit kan aangeleerd gedrag zijn. Maar dat kan je alleen maar vaststellen als al het andere uitgesloten is. En daarmee doel ik op pijnreacties.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 10:07

Misty Moet binnenkort ook weer naar de tandarts. Word ook weer nodig tijd
Ik men met een Liverpool. En al het andere op een enkelgebroken trensje

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 10:53

Ik was jullie kwijt :o

Da heeft hier de tanden weer eens gedaan en had complimenten over de tanden van mij oudje. Ze gaat maar om de 2 of 3 jaar naar de tandarts, meer heeft ze niet nodig. 2 hele kleine haakjes maar voor de rest nog een perfect gebit

Iris_VdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:18

Zo patty dat is nog eens een mooie investering op je stal, een wasmachine daar is zo handig! Mijn kleintjes staan aan huis dus ik moet de gewone wasmachine wel gebruiken. Mandyy ik doe altijd kousen rond de gespen zo is de impact op het glas van de machine gedempt ;) voor alles heb ik trukjes als ze echt extreem vuil zijn ga ik wel naar de wasserette, daar kost het me 4 euro per machine. Rotverwend zijn ze, altijd een lekker vers dekentje, maarja daarom hebben we allemaal onze kleintjes he, om ze te verwennen :)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:11

Alex loopt gewoon onder vieze dekens die tweedehands zijn en nog nooit gewassen. Ik ga ze ook niet wassen aan het einde van het seizoen. Veel te bang dat ze dan niet meer waterdicht zijn en het aantal gram gaat dan ook achteruit. Enigste deken die ik wel was, is zijn eczeemdeken. Die moet nu maar eens in de was.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:21

Willem wordt ook standaard elk jaar door de tandarts behandeld (en vaker indien nodig, als ik iets merk aan hem). Osteopaat hetzelfde.

Tandarts is heel belangrijk en een goede ook. Eentje die verdoofd en elektrisch vijlt. Een 'gebitsverzorger' heb je mijn inziens niets aan. Komen niet ver genoeg in de mond.

Iris_VdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:46

Hier ook elk jaar een tandartsbeurt. Tilana heeft niet het beste gebit. Tanden worden snel scherp. Raya heeft geluk dat de kwaliteit van haar tanden beter is want de tandarts kan met zijn elektrische vijl niet in haar mond, veel te klein en fijn mondje, kan enkel manueel gedaan worden met die lange vijlen op stokken, hoe noem je die dingen ook :p Heb ooit eens zware miserie gehad met Tilana haar scherpe tanden. Ze had zoveel pijn op rechts dat ze tijdens het mennen in de gracht liep of 180 graden omdraaide. Toen hebben we haar scherpe tanden probleem ontdekt, sindsdien geen problemen meer gehad nu de tandarts regelmatig komt

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:33

Hier ook elk jaar een tandarts, maar Sjors heeft vrijwel nooit wat, af en toe word er wat bijgevijld. Boef is dit jaar 2 of 3 keer geweest ivm wolfkiesjes en check up. Osteopaat komt hier ook 1x per jaar en daarnaast laat ik Sjors een aantal keren per jaar masseren.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:35

Tandarts hier 1x per jaar, maar ook Max heeft bijna nooit iets.

Iris_VdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 14:37

Merken jullie veel verschil bij jullie pony's als de osteopaat is langsgeweest? Ik overweeg om ook eens eentje te laten komen. Wat is de prijs gemiddeld?