Ik had het stiekem ook al wel verwacht. Want Arwen is echt een OpperBitch tegen Moos En ze behandeld Nars alsof hij van suiker is. Die mag niet eens naar Moos kijken van haar...
Gefeliciteerd Djoena! Dat is leuk ik heb je een pb gestuurd, ik woon immers in Drenthe en Groningen (ik woon oprecht op de grens )
Patricia_86
Geplaatst: 10-06-20 17:17
Djoena schreef:
Yeey de Dierenarts is vanochtend geweest en Arwen is drachtig gescand!
Gefeliciteerd
Lori
Geplaatst: 10-06-20 18:44
@Jenny, Recreatie in enkel- en dubbelspan is het doel vooral. Met de kleinste vrij korte ritjes maar ik hoop met Finn vrij vlot terug naar de 10/15km te gaan.
Vandaag weer even gewandeld met Nars en Moos, door de regen Het ging opzich goed, maar het feit dat Moos steeds bovenop Nars probeert te springen helpt niet echt mee om de angst uit dat mannetje te krijgen.
Haha Djoena, dat soort vragen hoef je hier niet te stellen denk ik. Weinig mensen die uit de buurt komen. Ik had trouwens nog nooit van zo iemand gehoord en zou zelf ook gewoon de dierenarts bellen
Djoena
Geplaatst: 11-06-20 21:36
Een (goede) castreur heeft gewoon een opleiding gedaan tot veearts of paardenarts en verschilt weinig tot niks in zijn kennis met de geslachtsorganen van een paard/pony ze doen alleen vele malen meer dezelfde handeling.
Je hebt er natuurlijk ook zat rondlopen die dat niet hebben gedaan, maar vandaar dat ik ook een oproepje geplaatst heb dan vis je degene met een goede referenties er zo uit
Ik merk wel dat ik met dierenartsen, veeartsen en castreurs echt nog zoekende ben naar de juiste deskundigen. Ik woon hier sinds twee jaar en ik heb echt vanaf dat ik een klein meisje was altijd dezelfde veearts, dierenarts en castreur gehad bij ons vorige huis. Ik ben trouwens overgestapt naar onze oude castreur toen 3 hengstjes achter elkaar na de castratie in de kliniek ontstekingen kregen. Wat misschien dikke pech was, maar nadat ik het door de castreur liet doen, nooit meer ontstekingen gehad na de castratie. (Er zijn er daarna nog 14 bij mij gecastreerd op het land)
Edit: voor Moos zou ik trouwens wel naar de kliniek gaan mocht hij gecastreerd worden. Hij is namelijk al 8 en dan vind ik het risico te groot omdat hij al helemaal volgroeid is.
Sorry jenny voor mij ook 2 uur enkele reistijd dus kan je ook niet helpen.
Hier ook geen ervaring met een castreur, altijd door de dierenarts laten doen.
Onverwachts na wat gedoe afgelopen woensdag al verhuist met de paarden. Ze staan nu sinds woensdag samen op een paddock, maar gaan vanaf morgen naar het land.
Ziet er heel gemoedelijk uit! Hopelijk gaat de plek goed bevallen.
Ik had gisteren echt een waardeloze les. Sil was bang voor het tweespan kwpn’ers. Hij was alleen maar aan het rennen.
Lori
Geplaatst: 13-06-20 07:56
@Linsey, Dat gaan ze wel fijn vinden op het land.
@Ymor, Pfft lijkt mij niet ontspannen nee.
Hier gisteren Finn voor het eerst terug voor de wagen gezet . Het op enkele rondjes gehouden even de knopjes getest en terug uitgespannen. Het lijkt erop alsof ik het lamoen mogelijks ga kunnen laten staan op de zelfde lengte, die zweefde meteen ook netjes. Ga het eens een rondje langs de weg testen nog ook natuurlijk of die niet te dicht op het rekje komt. Als het zo kan is het wel ideaal dan moet ik niet telkens het lamoen veranderen tussen de kleinste en de slag groter in.
Dat denken wij ook. Dankjewel!! Leuk dat er een shetlander topic is. We hebben nog nooit 1 gehad dus kunnen nog veel van jullie leren denk. Ik rij wel 25 jaar paard maar echt nog nooit een shetlander gehad.zal hopelijk niet heel veel anders zijn haha. Ze is nu het maatje van onze Friese merrie.
Jolynne
Geplaatst: 15-06-20 03:30
Even een grote bijleespost..
Kiekeboefje: Wat een leuke wagen! Ga je hiermee starten en heb je je sulky nog gehouden als afwisseling? Hij heeft zo te zien wel genoten van zijn vakantie, al vind ik hem niet echt dikdik hihi. Wel fijn dat je zo'n leuke en lieve stalhouder hebt die zo gek is van je pony..dat zijn zulke stalhouders waar je blij mee kunt zijn.
Ymor: Zal even wennen zijn het terug lessen na zo'n lange tijd, maar is altijd wel fijn omdat je je volgende ritten kunt focussen op de aandachtspunten.
Fummels: Fijn dat hij aan het afvallen is. Zet je hem nu meer aan het werk of is het afvallen door de huisvesting (of combi)?
Jennifer_S: Wat voor een tweewieler heb jij en is deze makkelijk af te stellen in lengte/balans etc? Wij gebruiken ook altijd een Mastervrachtwagen, maar wij zetten er de sulky gewoon in de zadelkamergedeelte..heb je alleen wel wat mankracht voor nodig Ik heb geen bepaald trainingsschema, ik doe wat goed aanvoelt en ga af op hoe mijn pony loopt die dag voor de wagen/longe etc.
Lori: Heb je momenteel een HCA of eentje van Tjeu? Finn lijkt mij ook zo'n pony die je zo lang kunt laten staan en na een lange tijd kunt inspannen en wegrijden zonder problemen..hoe lang was het voor hem geleden? Hoe is de palomino eigenlijk uitgegroeid die nog jaarling was toen ik bij jou was? Misschien kunt je ook eens navragen bij de Kraay, is wel even rijden..maar ze hebben een relatief groot aanbod.
Susanne: Wat fijn dat je toch een 2e hebt genomen, al is het net zoals mij jonger als gezocht..naast dat het ook geen bonte is Hoe gaat het met Willem en zijn medische molen?
Mowgli4: Blitz is mooi aan het uitgroeien! Zag een nare wonde door het scheuren, maar zo te zien is het al goed aan het genezen..gelukkig, want zulke plekjes zijn natuurlijk weer snel open te krijgen omdat het een gemakkelijk bereikbare schuurplek is.
Patricia: Leuk tandem! Mooie plek ook om af te koelen in het water! Zal hier binnenkort ook maar weer eens gebeuren.
Ayla: Mooie wagen heb je en natuurlijk een knappe, spierwitte poownie
Lindsey: Gaat het al beter met je nieuwe aanwinst?
Djoene: Ten eerste: gefeliciteerd met de dracht! Leuke aanwinst, had hem al eens eerder gezien op foto. Je bent je mannenbestand wel goed aan het uitbreiden
appiesjappie: Welkom! Wat een leuk dier! Hoe groot is Saartje?
-------------------
Ik ben wat minder actief geweest in dit topic omdat ik zelf medisch weer aan het achteruit aan het gaan ben en we vollop aan het uitproberen zijn welke medicatie er aanslaat en het gewenste effect heeft, ook ivm mijn andere medicatie die moeilijk te combineren is met spierverslappers. Helaas is mijn rug terug slechter aan het gaan, nog niet drastisch..maar het is hopen dat het stabiel blijft, want anders wacht er mij (helaas!) een nieuwe rugoperatie te wachten en 2 jaar revalideren wil ik niet meer..naast dat er dan een heel extra stuk erbij vastgezet word en ik dan zo goed als niets van bewegelijkheid heb.
Brave is sinds kort terug aan het werk en ik denk dat hij het enorm gemist heeft. Toen hij net terug thuis was was hij vaak aan het drammen als ik mijn rijpony ging nemen van de weide, omdat hij eerder genomen wou worden. Zijn wonde is volledig toe, de stijfheid volledig weg en is het alsof hij herboren is..stiekem voel ik mij wel schuldig naar hem toe dat ik het niet eerder ontdekt had, al had ik natuurlijk niet verwacht dat er na goede, vlotte genezing nog een complicatie kon komen. Hij word momenteel 3 keer per week aan het werk gezet en hij geniet zichtbaar. Maar de rustige, koele pony is nu wel door zolang stil gestaan te hebben een kijkerige, koele pony geworden
Madrileno is goed aan het groeien en begint er meer en meer af uit te zien. Hij is momenteel al even dezelfde hoogte, dus hopelijk blijft hij even hangen op deze hoogte.
Mijn Welsh jaarling is sinds een maand een enorme groeispurt aan het nemen en begint de naarlingfase in te gaan. Maar hij is en blijft wel de rust zelfde, heel fijn om mee bezig te zijn.
Mijn tinkerdame doet het ook goed een heeft een hele transformatie ondergaan sinds half november.
appiesjappie
Geplaatst: 15-06-20 07:26
Dankjewel Jolynne, ze dachten rond de 80 cm. Maar ze is nog niet echt gemeten. Haar vader is Narco oet Twente hij is 86 cm En haar moeder Julia van stal de toekomst zij is ook 86 cm
De tinker is inderdaad al flink veranderd! Leuk om te zien Super dat Brave weer helemaal de oude is! Ik zag het valkje volgens mij laatst te koop staan of heb ik mij vergist?
Klopt, omdat ik bang ben dat hij mij toch te rillig zal zijn met mijn beperkingen, vooral die van mijn handen. Maar heb hem enkele uren later toch er weer afgehaald oldat het toch 'mijn baby' is en vriendlief eerst wilt zien hoe hij zal zijn voor de wagen. Want uiteindelijk zouden we het bedrag er ook niet voor kunnen krijgen dat we als veulen hadden betaald.. Mensen willen hem wel voor 500, maar daat hij absoluut niet voor weg.
Kiekeboefje
Geplaatst: 15-06-20 17:39
Jolynne, jeetje de tinker herken je niet meer terug joh! Op de tweede foto lijkt ze zelfs niet echt op een tinker meer fijn dat het goed gaat met Brave en dat hij weer aan het werk kan je hebt trouwens een knappe Welsh!
@Jolynne Wat naar, hoop dat je gezondheid stabiel blijft.
Ik rijd met een Sulky Excellent. Lengte is heel makkelijk te verstellen, qua balans hing hij eigenlijk gelijk goed. Ik vind hem nog niet perfect, maar mijn instructeur ziet nog geen reden tot aanpassing dus verder verstellen weet ik nog niet.
We hadden gisteren op stal een discussie over de sokken eraf bij een Tinker of niet. Ik was tegen, maar dit ziet er wel heel gaaf uit!
Mag ik nog wat vragen stellen hier? Het mennen gaat goed en we kunnen nu ook echt langere stukken op de weg gaan doen. De hobby breidt gestaag uit :-D
1) Hoe hebben jullie de afgeknotte veiligheidsdriehoek bevestigd aan jullie sulky? 2) Gebruiken jullie een mestopvangzak? Tips? (Ik ken nu de Ideal mestopvangzak waarvan ik niet weet of maat pony niet alsnog veel te groot is en de Steed Apple Catcher) 3) Ik ben op zoek naar een gereedschapsfoudraal waar ik wat reserve onderdelen in kan meenemen onderweg. Hoe doen jullie dit en wat zit er in jullie noodkit?