Mandy, paarsig blauw denk, moet blueberry voorstellen Verder gaan wij morgen gourmetten met mijn ouders, vriend en oma.
Alex was vandaag ook fris, hij zit gewoon lekker in zijn vel nu. Moest echt twee keer loslaten, anders had ik languit gelegen door hem. Dus dan ging hij met de longeerlijn erachter aan wegrennen. Maar poeh, dan zijn ze sterk hoor, als ze ineens van je wegdraaien en in volle galop vooruit gaan. Jorie was wel weer grappig, die ging meerennen en halverwege schrok hij dus van die lijn en toen durfde hij niet meer mee te rennen. Daarnaast heeft hij vanochtend met zijn hoofd ook al tegen de pvc paal aangezeten. Kortom, heerlijk frisse paarden hier
Max hou ik wel met longeerlijn. Heb ik bij Mac laatst ook geprobeerd toen hij zich wilde losrukken, maar daar heb ik een paar dagen een pijnlijke schouder en nek aan over gehouden. Forse Tinker is toch even anders dan een mini.
Hier leuk nieuws Pip zijn amazonnetje is geboren. Stalgenootje is vannacht bevallen, dus Pip gaat er over een jaar toch echt aan geloven als rij en knuffelpony
Leuk Mira. Alex over een jaar ook, dan wordt het dochtertje van kennissen van ons 4.
Wat een schatje Suzanne!
Als je Alex op zo'n moment wilt tegenhouden kom je en met lege handen en met blaren op je handen te staan. Dus dan liever met alleen lege handen. Hij is namelijk in een afgesloten ruimte en dan heb ik hem zo weer. Hij doet dit overigens alleen bij een enkele lijn met halster om en niet aan de dubbele lijnen.
zo ik kan vanaf nu ook hier meepraten. Gisteren hebben wij voor onze kids een shetland merrietje gekocht. Super braaf, een echte kinderpony. Ze is ongeveer 1m, koffievos zonder aftekeningen. Ze heeft wel een serieus overgewicht. Ik heb momenteel enkel D pony's op stal staan, dus ik heb enkele vraagjes: -onze omheining is nu 60cm, zou zij daaronder kunnen? dat is natuurlijk niet de bedoeling want dan komt ze bij de koeien uit. - hoe hoog/laag moet het voerbakje en de wateremmer hangen? - krachtvoer is gezien de omvang van de pony niet echt nodig, maar ruwvoer natuurlijk wel, alleen hoeveel hooi heeft zo'n kleine pony nodig? Van zodra ik een foto heb zal ik die ook plaatsen.
Jorex
Geplaatst: 05-12-16 11:20
Hoi Nele. Mijn twee pony's van 84 en 77 cm hebben twee middelgrote hooinetten hangen en krijgen twee keer per dag bijgevuld en staan dus onbeperkt op dit hooi. Daarnaast voer ik een vitamine brok en luzerne en bij de grootste nog haver en olie want die staat volop in het werk. Ik zou een draadje hoger op 120 hangen en dan nog eentje tussen de 60-120 in en eventueel een vierde op 30 cm. Alleen op 60 cm is vragen om eruit te springen, de mijne springt zelfs wel eens over de draad van 90 cm. Onze wateremmer staat tussen paaltjes geklemd op de grond. Voerbakken eten ze ook uit vanaf de grond, die krijgen ze alleen als ze hun voer krijgen.
Mijn pony's zijn overigens eerder te mager dan te dik allebei.
Het hangt er een beetje vanaf of het een ontsnapper is maar de meeste kleintjea grijpen hun kans wel als er mogelijkheid toe is. Ik zou nog een draadje op 30 cm spannen voor de zekerheid.
Qua eten: de mijne krijgen dagelijks een handje marstall force en hooi. Niet helemaal onbeperkt, ongeveer 1 tot 1,5 plak per pony in een slowfeeder voor de nacht als ze op stal staan. Nu krijgen ze in de wei ook nog ongeveer 2 plakken met zijn 3en (alleen als het gevroren heeft).
Lori
Geplaatst: 05-12-16 12:35
Qua voer gewoon arm hooi voeren uit een slowfeeder (zo laag mogelijk hangen), geen krachtvoer, wel eventueel een vitaminebrokje en een liksteen. Van die voerbak en drinkbak liefst op de grond is beter voor hun houding. Is niet goed als ze hun hals hoog moeten houden bij het eten, zo laag mogelijk zodat ze in een natuurlijke houding staat.
Opletten met fructaan, kan dat ze nooit bevangt maar kan ook snel prijs zijn. Deze bevroren nachten + zonnige ochtenden zijn fructaanbommen, zeer gevaarlijk moest ze gevoelig zijn.
Omheining hangt van de pony maar zou eentje op 30cm, 60cm, 90cm en 120cm doen als het kan en zo niet sleutelen met 3lagen verdelen over 1m10/1m20. Voor het zelfde geld heb je een pony die achter 2lagen blijft maar zorg dat er een goede klap op de draad staat dan is de verleiding al minder groot.
Voor af te vallen eventueel kilometers maken ermee, stappen op langere afstanden of hoger tempo, eventueel mennen, fietsen,..