NMPRS merriekeuring 29 augustus 2015, wie gaat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:54

hahaha goed bezig hoor Kim :D
Ik zal iets meer geduld op proberen te brengen.

Ik heb al wel een hele mooi foto van Pico ontvangen, van Maxime van Boxel.
(nu voor Jupiter wel alle hoop op Elien en Kim gevestigd, daar heb ik er nog geen van haha)

Afbeelding

Manon_S

Re: NMPRS merriekeuring 29 augustus 2015, wie gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:02

Waarom willen ze bij het NMPRS steeds meer luxe zien? Gaan ze op het AMHA lijken en dan denk ik van.. waarom? Kun je net zo goed op het AMHA overgaan denk ik zo? Ben hier wel benieuwd naar.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:05

Het fokdoel is toch ook een type rijpaard in het klein? Dus luxe in verhouding, met goede beweging?

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:11

Ja maar dat is het AMHA toch ook? Of zie ik dat verkeerd :+ . Dat gaat dan op elkaar lijken maar wel 2 verschillende stamboekeb. ben niet zo in de fokwereld bekent dus van daar :) .

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:18

Dat fokdoel is er steeds al geweest, dus logisch dat dat met de jaren meer en meer benaderd wordt, en dus resulteert ik meer luxe dieren. Niet voor niets dat de basis eruit gaat.
Toevallig is de Amerikaan inderdaad ook een luxe paardje in het klein. Maar ver weg in amerika ontstaan :)
Waarom zouden we allemaal overtappen op Amerikanen als we zoveel moois hier hebben :)
(Ik heb beide)

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:21

Nou dat viel mij zaterdag ook op in vergelijking met bv 5 jaar geleden.

Ook vond ik sommige klasse's echt niet eerlijk bij elkaar gezet, verwachtte minimaat? nou ruim 2/3 gaat daar ruim overheen.

En het moet een rijpaard in het klein lijken maar de rijpaarden krijgen steeds meer body, dat zijn helemaal niet van de slanke poppetjes. het moet dus eerder een mini arabier lijken?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:28

Nou ja, in verhouding is er nog genoeg te verfijnen en verbeteren in de minis hoor voor het op een echt rijpaard gaat lijken. :)

Bij jeugdrubrieken zul je altijd blijven schipperen met die stokmaten, maar een goede jury kan daar echt nog wel een goed oordeel geven ook al is het ene paardje wat kleiner dan het andere.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:38

Ik ben het er gedeeltelijk wel mee eens. Ik vind het een onwijs goed en leuk stamboek om aan deel te nemen dus begrijp me niet verkeerd maar ik vind alleen niet altijd dat er gekeken word naar een rijpaard in het klein. Sommige dieren doen het goed op keuringen terwijl ik ze meer naar akhal teke's of arabieren in het klein vind gaan...

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:44

In de allerkleinste maat had eentje een 2de premie gekregen omdat ze niet genoeg qua stelten had tegenover de paardjes die voor haar waren geplaatst. Al waren die wel hoger gingen worden als de kleinste maat.

Vond ook de zogende merries heel streng beoordeeld. Allemaal basis types volgens de jury.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:47

Tja het stamboek is in ontwikkeling, en individuele fokkers bepalen natuurlijk zelf het accent....

Maar dat die rijpaarden zo grof zouden zijn, volgens mij worden de KWPNers steeds luxer en beter, ze worden echter niet steeds fijner want dat zou problemen gaan geven.

Ik was even op zoek naar Apache, een toonbeeld van luxe en hoewel zelfs daar wel wat op af te dingen is, een erg mooi en goed bewegend paard, maar op de site van Scholtens staan wel meer voorbeelden van KWPN-ers die erg luxe zijn.

http://www.wittescholtens.nl/index.php? ... 7&Itemid=5

Als ik die langs onze ponys maar zeker ook langs het gemiddelde minipaard leg, is er volgens mij altijd nog plenty ruimte tot verbetering. ;)

Zogende merries en oudere fokmerries tonen natuurlijk altijd wat meer 'basis', tja. Maar het probleem zit er net zo goed in, dat veel minis zo rond hun 5e pas echt zijn uitgezwaard en dan eigenlijk té zwaar geworden zijn. ;)

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:50

Ja heb ook het idee dat het mini Arabieren moeten zijn ipv luxe rijpaarden zeg maar. Als je kijkt naar de meeste paarden die hoog scoren op keuringen en shows.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:53

linda2008 schreef:
Elien ..........??
Kim ..........??
-O-
mijn baas vind het niet leuk meer hoe vaak ik facebook en bokt check ;) :') hahaha

Nog geen bericht van mn laptop -O- |(

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 13:01

Ben ik met je eens hoor Adinda, er valt nog genoeg te verbeteren, het is allemaal nog in ontwikkeling dus je kunt nu niet verwachten dat je alleen maar mooie mini-rijpaarden in de ring ziet. Maar sommige puntjes vind ik niet juist, de lange slanke halsjes en kleine hoofdjes met veel dish worden beloond, terwijl dat niet het toonbeeld is bij rijpaarden.
Apache is een prachtig voorbeeld, maar heeft wel body en hals.

Dat de 4-jaar en oudere zogende merries streng zijn beoordeeld vind ik niet helemaal. Dat zij de merries te veel "basis" vinden, was ik zelf uiteraard op dat moment niet zo blij mee :o en ik vond ook dat er slecht door de baby-buiken heen gekeken werd, maar ik begrijp dat ze luxer willen en dan zul je dus de oudere type merries "af moeten gaan straffen".

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 13:05

monnikenburg schreef:
rustig aan dan breekt het lijntje niet *\o/*

+:)+ :')

Ahh Linda dan ben ik Pico net tegen gekomen, daar heb ik wel wat moois van! Jupiter zat in Ring C neem ik aan he? Dat is de andere camera, die komt ook nog := (ahum, beetje teveel foto's gemaakt)

randalinpony schreef:
Tja het stamboek is in ontwikkeling, en individuele fokkers bepalen natuurlijk zelf het accent....

Maar dat die rijpaarden zo grof zouden zijn, volgens mij worden de KWPNers steeds luxer en beter, ze worden echter niet steeds fijner want dat zou problemen gaan geven.

Ik was even op zoek naar Apache, een toonbeeld van luxe en hoewel zelfs daar wel wat op af te dingen is, een erg mooi en goed bewegend paard, maar op de site van Scholtens staan wel meer voorbeelden van KWPN-ers die erg luxe zijn.

http://www.wittescholtens.nl/index.php? ... 7&Itemid=5

Als ik die langs onze ponys maar zeker ook langs het gemiddelde minipaard leg, is er volgens mij altijd nog plenty ruimte tot verbetering. ;)

Zogende merries en oudere fokmerries tonen natuurlijk altijd wat meer 'basis', tja. Maar het probleem zit er net zo goed in, dat veel minis zo rond hun 5e pas echt zijn uitgezwaard en dan eigenlijk té zwaar geworden zijn. ;)

Het laatste is zeker zo, je ziet veel enters en twenters die op de jeugdkeuringen al zo compleet zijn, voor het mooie zouden ze niet veel verder moeten uitzwaren vanaf dat moment. Het zijn echter dan nog maar een/tweejarigen. Ik vind dat je dit 'probleem' ook meer lijkt te zien tussen de merries (kan gedeeltelijk liggen aan het feit dat ze als fokmerrie gebruikt worden), als bij de hengsten. Wellicht kan dat ook aan een stukje (voer-)(trainings-)beleid liggen? Omdat ik zelf geen fokker/houder ben, durf ik hier verder geen keiharde statement over te maken.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 13:07

Nee Jupiter was Ring B, rubriek 27, nummer 231 :D
en ik heb jou haar zien fotograveren ;) en ze liet zich zoooo geod zien, dus ben heeeeel benieuwd :o

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 13:10

Ik vond ze persoonlijk wel streng linda. Ik had verwacht dat de eerste 2 wel een eerste hadden gekregen.

Ikzelf wil nog steeds richting de poolse arabier gaan. Nog net iets slanker als de meeste rijpaarden maar wel zeker even gehard.

Merries vind ik inderdaad al zwaarder tonen op jonge leeftijd maar blijven ook wel zo hangen. Hengsten vind ik na een jaar of 5 pas uitzwaren.
Maar dat is bij alle rassen wel zo

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 13:18

Ahh dat is toch nog een leuke foto van de stuiterbal :P Ben echt heel erg benieuwd naar alles wat online komt :)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 13:23

Hier een leek op het gebied van mini paarden. Lees alleen mee omdat een vriendin aanwezig was op de keuring en ik wil kijken of ze op de foto's langs komt.

Maar op het puntje van rijpaard VS Arabier kan ik wel inhaken. Ik heb zelf een Arabier en zit ook wat beter in dat wereldje.
Als ik zo de mini's in dit topic zie en bij de stal waar vriendin staat, zie ik daar meer rijpaard dan Arabier in. Ik weet natuurlijk niet wie er kampioen zijn geworden, maar als ik het zo in het algemeen bekijk zie ik meer mini rijpaarden dan mini Arabieren. Dus voor de leek lijkt het fokdoel wel nageleefd te worden.

Zie ook veel opmerking over slank zijn. Ik denk dat het gemiddelde rijpaard naar verhouding slanker oogt dan de gemiddelde Arabier, mensen vergeten vaak daar Arabieren vaak rond geribt zijn. Slankere pootjes hebben ze dan natuurlijk vaak wel vergeleken met een warmbloed.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 13:29

ik had mezelf misschien duidelijker moeten uitdrukken... Maar ik vind de dishes toch wel enorm arabisch ;) bij rijpaarden komt dat nauwelijks voor.
De lange hals vind ik meer een akhal teke puntje, komt in die hoedanigheid maar weinig voor bij rijpaarden... Ik bedoel dus meer sommige punten... niet het gehele plaatje :)
Maar ik ontken niet dat je dat misschien wel nodig hebt om uiteindelijk te bereiken waar je naartoe wilt hoor :)

Zus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 13:30

Wat heb je weer een prachtige foto's gemaakt Kim . Wij zaten in de C ring ,maar je vriendin heeft ook mooie erg mooie foto's gemaakt.
Ik denk dat Avatar aardig in de buurt komt wat het NMPRS als fokdoel voor ogen heeft. De jury was over zijn exterieur( kreeg zelfs complimenten over zijn prachtige kopppie) erg te spreken,over zijn gangen minder,maar Avatar liet zich niet goed zien. Op de foto's van Kim op de zomershow is te zien dat Avatar wel degelijk erg goed kan bewegen .

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 14:13

linda2008 schreef:
Nee Jupiter was Ring B, rubriek 27, nummer 231 :D
en ik heb jou haar zien fotograveren ;) en ze liet zich zoooo geod zien, dus ben heeeeel benieuwd :o

Sorry, even in de warrieharrie, zoveel veulens op mijn beeldscherm voorbij zien komen, maar 's middags heb ik natuurlijk zelf ook nog merries voor mijn lens gehad |o

Hierbij je mooie dame, overigens, there's more where that came from :D

Afbeelding

(Vreemd overigens dat linken toch weer af doet van een foto.. vind bovenstaande via een link bijvoorbeeld toch mooier en scherper.. terwijl ik altijd heel tevreden was over hoe Flickr naar bokt en terug werkte maar bekijk het zelf: Klik .. raar. Dat ligt toch niet aan mij of wel?)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 14:16

kan mij niet schelen ;) wauw wauw wauwwiiee <3

om de link te kunnen bekijken moet ik trouwens eerst aanmelden enzo, dat doe ik vanavond :)
Laatst bijgewerkt door linda2008 op 02-09-15 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 14:16

xElienx schreef:
linda2008 schreef:
Elien ..........??
Kim ..........??
-O-
mijn baas vind het niet leuk meer hoe vaak ik facebook en bokt check ;) :') hahaha

Nog geen bericht van mn laptop -O- |(

Balen zeg Elien.. ik hou van de techniek die ik thuis heb staan, maar als het niet meewerkt.. dan moet alles en iedereen, incluis mijn vriend, zich bergen -:(- :')

Overigens vind ik een laptop wel gedurfd, ik heb die dingen echt afgezworen en ben weer helemaal voor een vaste desktop, teveel gemier gehad en een dure laptop was na maar heel licht gebruik (gebruikte hem eigenlijk zelden) al rijp voor de afvalbak. Helaas wel na de garantie natuurlijk :\

Hoop in ieder geval dat je hem snel weer op kunt halen!

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 14:36

Leuke discussie weer. hihihi hij komt elk jaar weer terug.

Kim ik ben ook benieuwd. Ik zal geduldig afwachten op de foto's. :7 :7 :7 :7 :7 nr 10 ring a. :7 :7 :7 :D

Ik heb weinig gezien hoe er geplaatst en geprimeerd werd. Dus vorm me geen mening dit keer.

Uiteindelijk draait het erop neer dat jezelf tevreden bent met je eigen paardje. Jij kijkt er het hele jaar naar.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 14:37

Een laptop vind ik opzich wel erg fijn. Ik kan dan overal en nergens heen met dat ding. Ik heb ook nog een splinternieuwe desktop staan. Echt nog nooit gebruikt, maar ik pak toch liever de laptop. En daar staan dus ook al m'n fotoprogramma's op ( en ik had de foto natuuuurlijk ook alweer van m'n cam gegooid -:(- ). Laptop opzich doet t ook prima, het is een hele luxe uitvoering, maar t contactje van het stroom is kapot, dus dan wordt t lastig om hem nog aan te krijgen....