Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Re: Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:42

1000 kg trekken is wel erg veel, maar een uitgegroeide shet van een meter kan wel tot max. 50 kg dragen.
Helaas beseffen veel mensen niet dat uigegroeid niet is op 3 jarige leeftijd, de rug is dan nog veel te zwak voor dit gewicht.
Wij starten pas vanaf ca. 5 jaar met échte training.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:53

oooh schreef:
Normaal kan een gemiddelde shetlander 50 kilo dragen en 1000 kilo trekken, maar als je echt op een shetlander wilt rijden moet je minder dan 40 kilo wegen, en als je met het karretje gaat moet je natuurlijk ook niet overdrijven.

wat is een "gemiddelde" shetlander? Dat gewicht zou ik aanhouden voor grote (fors gebouwde) shetlanders vanaf ongeveer 1 meter.

1000 kilo trekken zonder verdere voorwaarden vind ik ook een beetje ruim genomen...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 22:19

oooh schreef:
Normaal kan een gemiddelde shetlander 50 kilo dragen en 1000 kilo trekken, maar als je echt op een shetlander wilt rijden moet je minder dan 40 kilo wegen, en als je met het karretje gaat moet je natuurlijk ook niet overdrijven.

ik vraag me af op welke onderzoeken deze uitspraak gebaseerd is. mijn merrie van 97 cm mag volgens DA's en mijn osteopaat MAXIMAAL 35 kilo dragen, dwz ruiter, kleding en zadel, alles bij elkaar. en dan nog pas als ze goed in de training staat, en verder uitgegroeid is. dus niet voor ze een jaar of 5 is, mits ze dan dus ook goed getraind is. dus écht maximaal. 50 kilo is dan nogal een verschil, en ik vraag me af hoe je aan deze wijsheid komt. mijn merrie is weliswaar iets fijner gebouwd dan de meeste shetten, maar jij spreekt over de gemiddelde shet.

enne, 1000 kilo trekken gaat alleen op vlakke weg lukken met een lichtlopende wagen, en bij het wegrijden zal er dan toch écht flink aangeduwd moeten worden.
de gestelde regel voor belastbaarheid in het tuig wordt gehouden op 3 x het eigen gewicht op vlakke weg (bijv. asfalt), in geval van mijn pony is dat niet meer dan 500 kilo zo ongeveer. 1000 kilo lijkt me dan ook erg optimistisch.

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:31

merrieveulen schreef:
loyce, jij vraagt het gewoon, mijn antwoord was toch niet zo onvriendelijk? zo was het in ieder geval niet bedoeld.

ja oke
maar ik bedoel ik ben echt niet sirieus bezig geweest hoor Knipoog
Zij vind het alleen maar leuk!
Ze doet het echt met plezier hoor Cool

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:38

loyce_ schreef:
merrieveulen schreef:
loyce, jij vraagt het gewoon, mijn antwoord was toch niet zo onvriendelijk? zo was het in ieder geval niet bedoeld.

ja oke
maar ik bedoel ik ben echt niet sirieus bezig geweest hoor Knipoog
Zij vind het alleen maar leuk!
Ze doet het echt met plezier hoor Cool

Leuk = niet gelijk aan gezond.
Ook een zak biks zal de pony erg "leuk" vinden, maar hij kan er wel aan dood gaan, als hij deze achter elkaar op eet.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 00:07

inderdaad superwoman! kijk bijv. naar een paard met zware hoefbevangenheid. als je zo'n paard niet van het gras afhoudt, eet ie gewoon door... wat dus het einde van z'n leven kan betekenen. een paard weet niet altijd wat goed voor hem is, en aangezien de mens ervoor kiest om paarden te houden, is het aan de mens om deze verantwoordelijkheid te nemen.

Fjord_Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 02:16

Ik rijdt nog wel op mijn verzorgshetje van 90 cm, stevig gebouwd, met mijn 35 kilo en 1.49 (laatst opgemeten)
Ik reed eerst zonder zadel, maar dat ziet er echt niet uit, nu rijdt ik vaak met zadel, een 10 inch pinokkio zadel, pas ik nog makkelijk in Haha!
Dat ziet er ook nog eens stukken beter uit (sommige denken hier anders over, maar dat boeit me niks, heb alles vertelt aan de eigenares, en heb er met genoeg mensen over gepraat, en ze zijn er allemaal mee eens dat het nog kan!
Ik zit haar niet in de weg en ben niet te zwaar, zadel weegt ook niks en ligt goed op haar Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:08

Fjord_Shet schreef:
Ik rijdt nog wel op mijn verzorgshetje van 90 cm, stevig gebouwd, met mijn 35 kilo en 1.49 (laatst opgemeten)
Ik reed eerst zonder zadel, maar dat ziet er echt niet uit, nu rijdt ik vaak met zadel, een 10 inch pinokkio zadel, pas ik nog makkelijk in Haha!
Dat ziet er ook nog eens stukken beter uit (sommige denken hier anders over, maar dat boeit me niks, heb alles vertelt aan de eigenares, en heb er met genoeg mensen over gepraat, en ze zijn er allemaal mee eens dat het nog kan!
Ik zit haar niet in de weg en ben niet te zwaar, zadel weegt ook niks en ligt goed op haar Knipoog

ik zou graag een foto zien daarvan... kan me nl niet voorstellen dat jij in een 10 inch zadel past, daar ikzelf 1,63 meter lang ben en minimaal 16 inch nodig heb bij een zadel met vlakke zit.

Maudm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:25

een shet mag maar 50 kilo dragen. maar er zijn ook heel veel andere leuke dingen om te doen bij een shet zoals: vrijheidsdressuur, springen aan de hand, buiten wandelen, poetsen natuurlijk,logeren enzow dat doe ik ook met mi verzorgshets:D ze kunnen al een beetje vrijheidsdressuur de ene kan kusje dat is egt ook schattig moet je ook proberen maar kijk wel uit dat ie niet in je wang bijt en de andere kan pas die doet het alleen maar wat voor wat lekkers Tong uitsteken groetjes maud p.s als je er op rijd dat staat egt onder dierenmishandeling niet doen dus,,!

Fjord_Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:41

IK vind dat het nog wel kan, en het is MIJN verzorgpony, dus dat komt helemaal mooi uit Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:45

Fjord_Shet schreef:
IK vind dat het nog wel kan, en het is MIJN verzorgpony, dus dat komt helemaal mooi uit Knipoog

maar jammer genoeg heeft het niets te maken met wat JIJ vindt, want wat een lichaam kan hebben heeft NIETS te maken met meningen en des te meer met FEITEN. FEIT is dat een te grote ruiter in een te klein zadel last kan veroorzaken, en dit staat los van welke mening dan ook.

IK vind jou een zware egoïst, als je puur en alleen uitgaat van JOUzelf ipv van degene waar het om gaat: JE PONY.

Fjord_Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:49

Hee hallo,

K pas nog nog makkelijk in dat zadel, dat kan ik beter weten dan jij denk ik he Knipoog
Ik ben écht niet dom ofzo hoor, een niet passend zadel zou ook harstikke verrot zitten en dat doet dit dus niet Lachen
Ik denk ook zeker wel om de pony, maargoed, het is MIJN verzorgpony, en ik weet héél goed wat ik doe, dusja verder heeft NIEMAND daar iets over te zeggen, k doe toch lekker wat ik wil Haha!

Groetjess!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:51

Fjord_Shet schreef:
Hee hallo,

K pas nog nog makkelijk in dat zadel, dat kan ik beter weten dan jij denk ik he Knipoog
Ik ben écht niet dom ofzo hoor, een niet passend zadel zou ook harstikke verrot zitten en dat doet dit dus niet Lachen
Ik denk ook zeker wel om de pony, maargoed, het is MIJN verzorgpony, en ik weet héél goed wat ik doe, dusja verder heeft NIEMAND daar iets over te zeggen, k doe toch lekker wat ik wil Haha!

Groetjess!

ik denk toch echt dat mijn kennis over zadels inmiddels heel wat verstrekkender is dan de jouwe, gezien je manier van spreken en je woordkeus, ben ik van mening dat jouw intelligentie quotient niet bijzonder hoog kan zijn, laat staan je hoeveelheid kennis.

Fjord_Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:54

L.U.L maar lekker verder..... Knipoog Ik ben slim genoeg om te weten wat ik wél en niet kan doen Knipoog
Daaaaaaaaaág!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:57

Fjord_Shet schreef:
L.U.L maar lekker verder..... Knipoog Ik ben slim genoeg om te weten wat ik wél en niet kan doen Knipoog
Daaaaaaaaaág!

hahaha! doei meiske!

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:57

Fjord_Shet schreef:
Daaaaaaaaaág!

Ahum, slim genoeg, JIJ denkt alleen aan jezelf, alleen eigen belang, het intresseert je volgens mij niks wat de pony vindt.
Denk je nou echt dat de pony dit fijn vindt?
Sorry, maar ik vind je echt egoïstisch

Fjord_Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:59

Weetje, ik ben niet egoïstisch, maar het boeit me geen fiets wat jullie zeggen Duivel

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:02

Fjord_Shet schreef:
Weetje, ik ben niet egoïstisch, maar het boeit me geen fiets wat jullie zeggen Duivel

dat is duidelijk meisje, dat hoef je echt niet te herhalen hoor. heeft gewoon te maken met je leeftijd. en in tegenstelling tot jou hebben wij geen plaat voor onze kop. maarre... ik dacht dat je wegging? niet dat dat moet hoor, ik vermaak me kostelijk dankzij jou!

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:09

Nee jij bent niet egoïstisch? Je houdt jezelf voor de gek hoor, als jij denkt dat je met 1.49 nog op een shetlander van 90 cm kan rijden, dan moag ik hopen dat die hersenpan van jou op latere leeftijd ooit nog gaat functioneren want anders komt het met jou en met de paarden waar jij mee omgaat niet goed,

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:11

Fjord_Shet schreef:

Dus omdat JIJ vind dat het nog wel kan, moet jou verzorgbeestje er maar onder lijden?
Beestje kan er niets aan doen dat hij jou (of iemand anders) krijgt als verzorger, jou taak is het om het voor hem zo plezierig mogelijk te maken en gewoon een goede verzorging te geven.
Wat jij allemaal aan het brabbelen bent, is gewoon egoïstisch, precies zoals merrieveulen je al duidelijk heeft gemaakt. (maar of het over komt...)

Fjord_Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 00:13

Achjoh val dood Haha!

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:42

Het lijkt mij nogal behoorlijk sterk dat hij met je 14 jaar 35 kilo weegt... Ik zou eerst graag een foto willen zien voor ik nog meer kan oordelen. Alleen je gewicht lijkt mij sterk

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:34

Jeetje wat een taal zeg doe eens normaal Fjord_Shet. Inderdaad vind het niet zo gek dat mensen twijfelen. Ons ruitertje van 1.35 lang woog al 30 kilo en die was echt een slanke den. Die was toch echt ook te groot voor het 10 inch zadeltej toen.

Vind het dus enit zo gek, maar goed je kan altijd ene foto plaatsen en ons tegendeel bewijzen natuurlijk

Fjord_Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:40

Ik weeg met me 14 jaar en 1.49 idd 35 kilo, dat kan ik beter weten dan jullie hé ? Knipoog
Moet ik voor jullie gaan staan met een weegschaal ofzo?!
Jeetje heej..
Maarja het boeit me verder niet wat jullie zeggen, ik weet zelf wel beter over mezelf Knipoog
Zelfs Nathalie2302 weet mijn gewicht enzo, maar die vind mij wel te groot voor Joska, maar dat maakt me verder niet uit, en ik weet zelf wel hoe ik dingen op moet lossen Knipoog
Tja sorry dat ik zo telkens reageer maar word letterlijk ZIEK van jullie gezeik!
Het slaat gewoon nergens op.
Doei

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:44

Ik word ziek van mensen zoals jij die mee lopen als ze op een pony zitten