Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

loyce_

Re: Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:10

Zou een shet van.. ik zou het eigenlijk niet zo goed weten.. 1m ofzo?
is 3 en een half jaar..
zou ze een meisje van 1.50m en 35 kilo. kunnen dragen??

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:17

loyce_ schreef:
Zou een shet van.. ik zou het eigenlijk niet zo goed weten.. 1m ofzo?
is 3 en een half jaar..
zou ze een meisje van 1.50m en 35 kilo. kunnen dragen??

na de nodige training en dus spieropbouw, balans etc, aan de longe oid zou het wel moeten kunnen. ik kreeg van DA's en osteopaat het advies tot maximaal 35 kilo te gaan, mits mijn pony daarvoor goed getraind was en verder uitgegroeid. ze was toen 3. ik zou dus lekker onbelast (zonder gewicht erop) aan het trainen gaan, en over een jaartje ofzo een ruitertje zoeken. je kunt natuurlijk wel al met een lichter ruitertje beginnen, die van Flicka was 22 kilo toendertijd. nadeel is dat zulke kleine kindjes minder goed in staat zijn om een pony te trainen dan wat oudere kindjes. bij Flicka bleef het bij wat rondjes stappen, verder is ze niet bereden.

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:23

oke bedankt Knipoog
ben al wel bezig met haar spieren aan het krijgen enzo

joyce_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 23:47

polly_hvj ik vind jouwn wel erg aan de groote kant voor pony...

Ik heb sins donderdag mijn shetje gekregen en hijs nu 1 1/2 jaar en 1 meter.
Ik denk niet dat ik er ooit op ga als ik er naast sta voel ik me al heeeeel groot!
Het is wel een sgatje en als hij wat ouder is wil ik graag met hem gaan mennen.
Wie weet trouwens wat ik nu al met hem kan doen. vrijheidsdressuur.??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 23:56

Wandelen vindt ie ook leuk...

En spelen in de bak, met een bal. Poetsen, spelen met een doekje (vinden paarden op de een of andere manier vréselijk leuk).
Losgooien kan natuurlijk altijd...

Ook leuk: een bal met bixjes erin, in de bak... kan ie leuk meespelen, samen met jou, en je voorkomt voernijd...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 00:53

paardefreak schreef:

Ik denk niet dat ik er ooit op ga als ik er naast sta voel ik me al heeeeel groot!

écht VD issie nog veel te jong voor, maar enkele basisdingen als voetje geven, nageeflijk aan 't halster lopen, halthouden en een pasje achterwaarts op commando kan je al prima doen. leuk om te oefenen tijdens wandelingetjes. ik ga met mijn jaarling graag het bos in, zie ook onderschrift!

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:33

paardefreak schreef:

toen mijn vz. shet 2 was ging ik haar leren buigen! voor de rest heb ik altijd gewoon allemaal vlechtjes ingedaan enzo telkens als ik kwam en ben gewoon wezen rennen wandelen enz. in de bak! nu loopt ze achter me aan zonder dat ik haar vast heb Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:35

Dat is neit echt verstandig zo'n zware oefening al op 2-jarige leeftijd gaan doen. Betekend dat je alle basis al veel en veel jonger gedaan hebt.

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:38

mij lijkt dat je gewoon mag wandelen enz. op 2 jarige leeftijd buigen heb ik gewoon een keer geprobeert en ze deedd het nou toen dee iok het gewoon vaker
mij lijkt het geen kwaad te kunnen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:44

Verstandig is anders, als jij zomaar wat gaat doen, lijkt me handiger als je gewoon op normale leeftijd begint met de basis en neit zomaar ergens in het wilde weg begint.

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:46

Ik weet heus wel wat ik doe ik heb het ook rustig aan gedaan!!

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 13:00

Je kan het nog zo rustig aan doen, maar op 2 jarige leeftijd moet een paard zich kunnen uitleven, jong zijn, gek doen, niet serieus bezig zijn.
En dit is ook niet goed voor hem/haar omdat ze nog niet volgroeid zijn.
Ze leren jou toch ook niet als je 1 bent om dan al te gaan fietsen of iets dergelijks.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 13:05

Ligt eraan wat je ermee gaat doen.
Als je er elke dag mee wilt gaan rijden dan ben je te zwaar.
Maar voor een keer kan het echt geen kwaad.
Ik zelf heb 2 shetlanders ze zijn nu 2.5 jaar oud.
Ze zijn nu al aan een zadeltje gewend en over een dik half jaar wil ik ze zelf inrijden.
Ik ben 159 klein en weeg 56 kilo.
Wat moet ik dan? een kind van 6 erop zetten?
Stal dat er iets gebeurd en dan?
nee dan val ik er liever zelf af en als ze het goed doen dan kunnen de kleintjes erop.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 13:16

Ben jij gek geworden. Je gaat toch niet je eigen pony's verpesten. Ik heb altijd kleine kinderen erop ook met inrijden en ik heb verdorei dekhengsten. Gaat prima als jij zorgt voor een hele goede voorbereiding en als de kinderen zeer goede begeleiding krijgen.

Slapste excuus ooit kan er moielijk een klein kind opzetten dus ik doe het wel zelf. Dan rij je ze toch neit in.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 13:20

Inderdaad. Je bent echt veel te zwaar! Ga alstublieft niet op die pony's rijden, want ze kunnen echt rugklachten krijgen Huilen Dat is zonde. Bovendien, als je met ze, of haar, wilt fokken zijn rugklachten niet handig..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 13:39

Verstegen schreef:
Ze zijn nu al aan een zadeltje gewend en over een dik half jaar wil ik ze zelf inrijden.
nee dan val ik er liever zelf af en als ze het goed doen dan kunnen de kleintjes erop.

dit begrijp ik niet... Flicka werd voor het eerst bereden door een jochie van vijf. ik met de pony, helper ernaast, en kindje sturen. die was echt heel klein, maar grotere kinderen kunnen er ook nog prima op, en een kind van een jaar of 8 kan een pony prima berijden onder begeleiding. mits de pony goed is opgevoed en netjes in de training staat. als dat niet kan zegt het meer over de opvoeding dan over de pony.

@ loyce, 2 jaar is echt veel te jong om aan een oefening als buigen te werken.... met dergelijke dingen (net als met rijden) begin je niet voor een paard of pony drie is, minimaal. waarom niet gewoon nog een jaartje wachten?

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:35

LADPR schreef:
Ben jij gek geworden. Je gaat toch niet je eigen pony's verpesten. Ik heb altijd kleine kinderen erop ook met inrijden en ik heb verdorei dekhengsten. Gaat prima als jij zorgt voor een hele goede voorbereiding en als de kinderen zeer goede begeleiding krijgen.

Slapste excuus ooit kan er moielijk een klein kind opzetten dus ik doe het wel zelf. Dan rij je ze toch neit in.

Verpesten is een GROOT woord! Dat zou ik nooit doen.
Ik vind het gewoon gevaarlijk voor de kinderen en dus kan ik het beste zelf voor de eerste keer erop gaan zitten.Ik zei trouwens ook niet dat ik erop ga rijden
Verder vroeg ik om geen commentaar en gaf gewoon mijn mening.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:40

Waarom is het gevaarlijk voor kinderen, wat een onzin. Jij neemt dus bewust het risico op fikse blessures omdat jij perse je pony's wil inrijden, dat vind ik gewoonweg grof. Heeft weer niks te maken met paardenmensen maar met een mens met paarden dan.

Als je vind dat jou dieren te gevaarlijk zijn voor kleine kinderen waarom wil je ze dan onder het zadel hebben.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:55

Ik vind mijn pony's niet gevaarlijk voor kinderen maar voor wat er zou kunnen gebeuren.En ik hoef ze niet PERSE in te rijden vind het gewoon leuk voor de kids.En dus leek me dat veiliger.
Maar goed ik begrijp het helemaal.Paardenmensen kunnen zich niet zorgen maken om de kinderen.

en oja nog proficiat dat je gaat trouwen.

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 16:00

LADPR schreef:
Waarom is het gevaarlijk voor kinderen, wat een onzin. Jij neemt dus bewust het risico op fikse blessures omdat jij perse je pony's wil inrijden, dat vind ik gewoonweg grof. Heeft weer niks te maken met paardenmensen maar met een mens met paarden dan.

Als je vind dat jou dieren te gevaarlijk zijn voor kleine kinderen waarom wil je ze dan onder het zadel hebben.

Sorry, maar dit vindt ik ook weer een beetje overdreven, het beleren heeft natuurlijk wel risico's en om er dan meteen een klein kind op te zetten, dat is vragen om problemen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:36

Hoezo is dat vragen om problemen ik heb nog nooit problemen gehad en wij hebben altijd kinderen van max 8 jaar op de pony's rijden.

Voor de kinderen vind je het veiliger maar voor je dieren is het dus absoluut neit veilig. Ik snap simpelweg gewoon enit waarom ej eht risico neemt met hun gezondheid

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:44

merrieveulen schreef:
Verstegen schreef:

dit begrijp ik niet... Flicka werd voor het eerst bereden door een jochie van vijf. ik met de pony, helper ernaast, en kindje sturen. die was echt heel klein, maar grotere kinderen kunnen er ook nog prima op, en een kind van een jaar of 8 kan een pony prima berijden onder begeleiding. mits de pony goed is opgevoed en netjes in de training staat. als dat niet kan zegt het meer over de opvoeding dan over de pony.

@ loyce, 2 jaar is echt veel te jong om aan een oefening als buigen te werken.... met dergelijke dingen (net als met rijden) begin je niet voor een paard of pony drie is, minimaal. waarom niet gewoon nog een jaartje wachten?

het was gewoon een keertje hoor!
en ze leeft genoeg uit en is nu 3 en een half jaar!
en ik kom er nog niet eens echt elke dag 1 keer in de week of minder! (nu wat meer omdat het vakantie is!
je denkt toch niet dat ik elke keer toen ik kwam de heletijd buigingen ging doen!!??
gewoon 1 keer!!!! jeetje hoezo moet hier metteen gezeur komen? ik vraag het gewoon Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 10:45

loyce, jij vraagt het gewoon, mijn antwoord was toch niet zo onvriendelijk? zo was het in ieder geval niet bedoeld.

oooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:10

Normaal kan een gemiddelde shetlander 50 kilo dragen en 1000 kilo trekken, maar als je echt op een shetlander wilt rijden moet je minder dan 40 kilo wegen, en als je met het karretje gaat moet je natuurlijk ook niet overdrijven.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:12

wij zeggen altijd dat er 50 kilo op mag