balli schreef:Even een stelling erbij in gooien hoor: Hoe denken jullie erover als ik zeg: Een shet is door zijn kortere pasjes moeilijker "uit te zitten" waardoor je hem dus sneller hindert in zijn bewegingen.
Ik heb "vroeger" verschillende shetten gereden en ik had echt het idee dat ik niet kon rijden. Ik voelde dat ik de "paarden" belemmerde, en dat kwam niet doordat ik te groot was, maar door die kleine hobbel stapjes, het korte nekje en het smalle lijfje. Ik had gewoon geen houvast had ik het idee, waardoor ik het paardje belemmerde in zijn doen.
Dit heb ik bij IJslanders (en ook andere paarden) nooit (in deze mate) gehad. Zou hier ook nog een verschil in kunnen zitten?
dat denk ik wel ja. een doorgewinterde shetlandruiter zal hiermee wel makkelijker goed overweg kunnen echter. om mezelf als voorbeeld te nemen, ik rij momenteel alleen op mijn eigen paardje, een E-pony, met ponygangen, een stuk korter dus dan bijv. een KWPN-er. verder rij ik nog weleens met de haf van mijn zusje, zelfde verhaal.
nu heb ik laatst op een Arabier mogen rijden, met héél ruime gangen. in de draf ben ik niet eens gaan doorzitten, dat zou gewoon zielig geweest zijn. terwijl ik op mijn eigen paard prima en netjes door kan zitten. de gangen van de arabier (die overigens niets groter is dan mijn paard) waren zó verschillend dan die van mijn eigen paard...
niet elke shet heeft dribbelpasjes natuurlijk, maar de passen zullen altijd korter zijn dan die van een grotere pony met normaal gangwerk. ik denk dat dat zéker een rol speelt. rijvaardigheid van zowel ruiter als paard speelt imo zowiezo altijd een rol bij de belastbaarheid van het dier. een ruiter die met die dribbelpasjes overweg kan zal het dier niet snel hinderen, maar dat zijn er maar weinig, althans, onder de grotere ruiters dan.