Shetlanders wel zielig ijslanders niet :S

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

verania

Re: Shetlanders wel zielig ijslanders niet :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:52

LADPR schreef:
Waarom zou een ijslander zo veel meer kunnen hebben dan een shet dan verania?

Een ijslander heeft net als elk ras echt wel een grens

ikke ben juist van mening dat het niet echt verschil maakt tenzei de shet wel erg klein is.
ze hebben allebei een max van draagvermogen dat wel, maar ik vind dat je best op een shet kan rijden ook al ben je wat groter, tenzei je een tientonner bent maar dat snappen ze zelf ook wel mag ik aanemen

gr

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:55

Niemand zegt dat er niet op een shet gereden kan worden door een passende ruiter.

Als een shet ruiter wat onder de buik uit komt hoor je ok niemand klagen.

Alleen op gegeven moment houd het gewoon een keer op

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:57

en bij IJslanders niet... Knipoog Die kunnen heel wat meer aan. Mijn IJslander wordt regelmatig gereden door mijn vriend van 1.96 m. Zie je het paard klagen? Nee..

En ik ben zelf ook lang en reed nog een tijd door op een Shetlander. Ben zelf niet zwaar en netjes op gewicht. Moest nog prima kunnen maar de Shelander had er duidelijk moeite mee. Ook al ben je lang en slank op Shetlanders pas je al heel snel niet meer en dat is bij IJslanders wel anders Knipoog

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:00

Ik vind dat het niet gaat om de lengte van iemand, maar het gewicht is veel belangrijker!! En een shet weegt ongeveer 100 kilo en daar rijd dan iemand op van 60 kilo vind ik niet kunnen. Een ijslander weegt 350 kilo daar rijdt nooit iemand op die iets meer dan de helft (175)van het eigen gewicht van het paard weegt. En op een shetlander rijd dus al vaak iemand die bijna de helft van het dier weegt. Dus dat vind ik wel een belangrijk verschil.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:08

Dus jij wil beweren dat iedereen maar op een ijslander kan rijden ongeacht lengte en gewicht Skess

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:10

Dat zeg ik niet...wel even goed lezen LADPR!

Citaat:
Ook al ben je lang en slank op Shetlanders pas je al heel snel niet meer en dat is bij IJslanders wel anders

ik heb het over de lengte...en niet over gewicht. Mijn Shetlander had duidelijk last van mijn lengte.

Mijn ijslandermerrie is 1.43 meter en mijn vriend van 1.96 rijd er ook vaak op. Mijn merrie heeft totaal geen last van zijn lengte en de Shetlander had duidelijk wel last van mijn lengte...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:11

Waarom zou een shetlander dan wel op gegeven moment last van lengte ehbben en een ijslander niet

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:12

omdat je een shetlander al veel sneller stoort met je lengte in zijn bewegingen dan een IJslander.

Een ijslander is breder en groter. Daar zit je niet met je benen bij de onderbenen van het paard...Bij een Shetlander is dit soms wel degelijk het geval.

Zo zit je de Shetlander in de weg. Je moet wel heel lang zijn om bij een IJslander bij zijn onderbenen te komen Knipoog

ter verduidelijking...Afbeelding

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:15

Ja maar dan klopt je hele redenatie toch niet.

Bijna iedereen is het er over eens dat als je op kniehoogte van een paard komt je paard last krijgt van je lengte.

Als ik jou nu zo begrijp zeg je dat dat bij ijslanders niet voorkomt nou dat is iemand toch ook neit te groot voor een ijslander.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:16

Precies niemand is echt te groot voor een IJslander en voor een Shetlander wordt je al heel snel te groot.

En daarmee stoor je een Shet in zijn bewegingen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:18

Ja dus dan ben je het dus met eidereen hier eens.

Want wat zegt het merendeel je kan neit meer op een paard gezodn rijden als
- je niet meer in het zadel past
- je zwaarder bent dan die 20 %
- je met je voeten op kniehoogte komt.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:20

precies...Knipoog maar ik ben ook van mening dat je op Shetlanders al heel snel niet meer past. En dat is op IJslanders niet zo.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:22

Nee want je hanteerd dezelfde regels dus alleen ene ijsco is groter dus uiteraard pas je daar dan langer op, niemand heeft gezegd dat dat niet zo is.

Maar de grens is dus hetzelfde dat zeg ik de hele tijd

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:23

Nee ik hanteer alleen de regel dat je op IJslanders altijd past en op Shetlanders niet.

Voor de rest ben ik idd met de rest eens.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:24

Ja dan ben je het er dus mee eens. Dus dan snap ik neit waarom je steeds zegt dat je het neit met me eens bent

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:25

heb ik gezegd dat ik het niet met je eens was? Ik stelde alleen mijn standpunt vast Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:26

Nou ja daar kwam het wle op neer omdat je het steeds dus anders formuleert maar dus wel blijkbaar ehtzelfde er mee wil zeggen

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:28

ja klopt, weer een probleem van de wereld! Lachen Nu weer ontopic Knipoog

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:38

Even een stelling erbij in gooien hoor: Hoe denken jullie erover als ik zeg: Een shet is door zijn kortere pasjes moeilijker "uit te zitten" waardoor je hem dus sneller hindert in zijn bewegingen.

Ik heb "vroeger" verschillende shetten gereden en ik had echt het idee dat ik niet kon rijden. Ik voelde dat ik de "paarden" belemmerde, en dat kwam niet doordat ik te groot was, maar door die kleine hobbel stapjes, het korte nekje en het smalle lijfje. Ik had gewoon geen houvast had ik het idee, waardoor ik het paardje belemmerde in zijn doen.

Dit heb ik bij IJslanders (en ook andere paarden) nooit (in deze mate) gehad. Zou hier ook nog een verschil in kunnen zitten?

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 22:28

Ik denk dat er wel verschil in zit hoor. Er wordt wel altijd gezegd hoe sterk Shetlandpony's wel niet zijn, maar ik dat dat soms ook wel eens een beetje overdreven is.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 00:40

balli schreef:
Even een stelling erbij in gooien hoor: Hoe denken jullie erover als ik zeg: Een shet is door zijn kortere pasjes moeilijker "uit te zitten" waardoor je hem dus sneller hindert in zijn bewegingen.

Ik heb "vroeger" verschillende shetten gereden en ik had echt het idee dat ik niet kon rijden. Ik voelde dat ik de "paarden" belemmerde, en dat kwam niet doordat ik te groot was, maar door die kleine hobbel stapjes, het korte nekje en het smalle lijfje. Ik had gewoon geen houvast had ik het idee, waardoor ik het paardje belemmerde in zijn doen.

Dit heb ik bij IJslanders (en ook andere paarden) nooit (in deze mate) gehad. Zou hier ook nog een verschil in kunnen zitten?

dat denk ik wel ja. een doorgewinterde shetlandruiter zal hiermee wel makkelijker goed overweg kunnen echter. om mezelf als voorbeeld te nemen, ik rij momenteel alleen op mijn eigen paardje, een E-pony, met ponygangen, een stuk korter dus dan bijv. een KWPN-er. verder rij ik nog weleens met de haf van mijn zusje, zelfde verhaal.

nu heb ik laatst op een Arabier mogen rijden, met héél ruime gangen. in de draf ben ik niet eens gaan doorzitten, dat zou gewoon zielig geweest zijn. terwijl ik op mijn eigen paard prima en netjes door kan zitten. de gangen van de arabier (die overigens niets groter is dan mijn paard) waren zó verschillend dan die van mijn eigen paard...

niet elke shet heeft dribbelpasjes natuurlijk, maar de passen zullen altijd korter zijn dan die van een grotere pony met normaal gangwerk. ik denk dat dat zéker een rol speelt. rijvaardigheid van zowel ruiter als paard speelt imo zowiezo altijd een rol bij de belastbaarheid van het dier. een ruiter die met die dribbelpasjes overweg kan zal het dier niet snel hinderen, maar dat zijn er maar weinig, althans, onder de grotere ruiters dan.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 03:15

biancanij schreef:
Ik vind dat het niet gaat om de lengte van iemand, maar het gewicht is veel belangrijker!! En een shet weegt ongeveer 100 kilo en daar rijd dan iemand op van 60 kilo vind ik niet kunnen. Een ijslander weegt 350 kilo daar rijdt nooit iemand op die iets meer dan de helft (175)van het eigen gewicht van het paard weegt. En op een shetlander rijd dus al vaak iemand die bijna de helft van het dier weegt. Dus dat vind ik wel een belangrijk verschil.

Ehm............ die gewichten, die kloppen zowiezo niet...

Ik heb hier een ruintje staan van 90 cm. en op 28 april 2007 woog hij precies 223 kg.
Om nog maar niet te spreken van onze merrie van zo'n 1.03m want die weegt tegen de 300 kg. aan.

Een ijslander 350 kg...... nee, ik durf wel te stellen dat ze ong. het dubbele zullen wegen, dus eerder rond de 600 kg.

Edit: heerlijk, zo'n wellus-niettus spelletje lezen Knipoog
Ik snap wel wat Skess bedoeld, ze onderbouwd het alleen anders en brengt het anders. Denk dat je inderdaad wel een reus moet zijn als je écht niet meer op een ijslander past, er van uitgaande dat je er niet meer op past qua lengte als je dus met je voeten bij de knieeen komt.
Voor 'het plaatje' kan een wat langer bovenlichaam v/d ruiter wel storend zijn, maar zolang de ruiter maar een goede zit heeft doet dit imo. niets af aan het passen op de pony.

Om even op de stelling van Balli in te gaan: Dat weet ik wel zeker. Ook ik heb wel eens shetten gereden in het verleden, qua gewicht kon het altijd prima en nu zelfs nog, qua lengte moet je op een gegeven moment dan stoppen en dat heb ik netjes gedaan. Alhoewel onze merrie redelijk ruime passen maakt (mijn ruintje van 90 cm. maakt pas écht dribbelpasjes) is het bijna niet te doen om te gaan lichtrijden in de draf, ja voor écht kleine kindjes, maar vaak gaat het heel snel en zo snel dat je met een iets langer lichaam dat echt niet meer bij kan benen.
Doe je dan tóch lichtrijden, dan zit je inderdaad maar wat mee te hobbelen allá persoon die voor 't eerst op een knol zit, dus lijkt mij dan ook logisch dat je zo'n pony op dat moment dan ook in zijn bewegingen hinderd.

Heb de merrie trouwens toendertijd zelf ingereden, en misschien juist daardoor merk ik nu sommige voordelen; ze kan namelijk súper verzamelen in de draf, echt bijna stappen. Wat was dat een genot, want dat was heerlijk uit te zitten Bloos
Aan de (dubbele) longe en voor de wagen deze verzamelde draf steeds verder getraind, en blijkt dat ze ook nog eens heel mooi kan uitstrekken in de draf (soms net een mini-dravertje; gaat soms harder dan shetten die in redelijke galop rijden) met flink ruime passen.

Best interessant hoor, om naar de passen te kijken... dat verschil tussen shetten onderling merkte ik eigenlijk pas echt goed toen het ruintje bij ons kwam, die dribbelde echt, terwijl de shetten die wij hebben staan (en fokken) juist de wat luxere, grotere types zijn, slank gebouwd met dunne, slanke beentjes; in zomervacht lijkt er soms zelfs wat welsh in te zitten, ook volgens 'shetkenners', maar allemaal zijn ze 100% shet. Als je dan dat ruintje er naast zet, het 'ouderwetse' type shet met een brede neus en dikke, ietwat korte pootjes, dan is dat soms een apart gezicht hoor, dat verschil in passen Lachen

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 07:23

JoyCiej007 schreef:
biancanij schreef:
.
Een ijslander 350 kg...... nee, ik durf wel te stellen dat ze ong. het dubbele zullen wegen, dus eerder rond de 600 kg.

Dat is echt absoluut niet waar!!! Ik ben erg vaak met IJslanders mee geweest naar de kliniek e.d. waar ze ook gewogen werden. Het gewicht varierde van 320 - 425 kg en die laatste was veel te dik en ook nog eens enorm voor een IJslander.

Overigens vind ik niet dat alle stamboekshetlanders nog echte oerpony's zijn. In sommige lijnen zijn ze gaan selecteren op fijne trekjes en dan zijn ze toch echt een beetje 'oerpony-af'.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 09:47

_Skess_ schreef:
omdat je een shetlander al veel sneller stoort met je lengte in zijn bewegingen dan een IJslander.

Een ijslander is breder en groter. Daar zit je niet met je benen bij de onderbenen van het paard...Bij een Shetlander is dit soms wel degelijk het geval.

Zo zit je de Shetlander in de weg. Je moet wel heel lang zijn om bij een IJslander bij zijn onderbenen te komen Knipoog

ter verduidelijking...Afbeelding

WAUW! heb echt met verbazing naar deze foto gekeken, is dit je vriend van 1m96 (als ik me niet vergis) waar je het over had? Besef dan ineens dat ik erg fout zat door te denken dat het voor mijzelf (1m76) op een IJslander wel een bijzonder raar gezicht zou moeten zijn, al zou ik dan nog steeds kiezen voor een grote maat....Besef me ook dat ik nog nooit een IJslander in real life heb gezien trouwens Tong uitsteken.

Zeker zie je bij shetlanders in bepaalde lijnen een verfijning die gefokt wordt (ik zou het persoonlijk eeuwig zonde vinden als ze meer en meer de kant op zouden gaan van de amerikanen) al vind ik iets meer rijtypisch niet kwalijk. Wij hebben 2 shetlanders van gelijke hoogte maar de gangen zijn met geen mogelijkheid te vergelijken....Rohan heeft ruime gangen die prima uit te zitten zijn voor ruitertjes terwijl P.C. echt meer "dribbelt" in de draf.

EDIT: als een IJslander in goede conditie dan rond de 350 kilo weegt en je houdt de 20% regel aan kom je op een max. gewicht van 70 kilo (incl. zadel, kleding etc.) wat dan toch alweer iets heel anders is dan de 95 kilo die eerder genoemd werd...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 10:19

Ik denk niet dat de gangen van een shet veel uitmaken. Een mini heeft dan uiteraard nog kortere passen dan een grote maat shet maar de ruitertje hebben vaak mar een of twee rondjes nodig om te wennen